نحوه از بین بردن جای نیش حشرات با جوش شیرین

  جمعه، 03 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
نحوه از بین بردن جای نیش حشرات با جوش شیرین
یک زنبور می تواند یک زنبور دیگر را نیش بزند و نیش خود را از دست ندهد اما زنبوری که انسان را نیش بزند، می میرد با این حال، نیش زنبور وحشی خوب نیست و ورم و درد ناشی از نیش زنبور می تواند در بهترین حالت ناراحت کننده باشد، و در بدترین حالت دردناک است.

زمانی که بیشتر وقت خود را در بیرون از منزل صرف می کنید، چه در باغ و چه در جنگل، باید یک درمان خانگی نیش حشرات را دم دست داشته باشید. زنبور وحشی و زنبورهای درشت را نیز می توان در بر گرفت، تنها زنبور ماده نیش دارند و می توانند چندین بار نیش بزنند، بر خلاف زنبور عسل که معمولا ً پس از نیش زدن یک انسان می میرند. در مورد نیش حشرات نیز خارش و سوزش وجود دارد پس درمان های خانگی برای نیش حشرات بسته به نوع حشرات متفاوت هستند .

روش های خانگی رفع جای نیش حشرات

نیش حشرات می تواند حاوی بیماری هایی نیز باشد. چون انها می توانند ناقل بیماری باشند. اما لازم نیست که از هر نیش حشره ای بترسید و حتی می توانید جای گزش و خارش آن را با مواد طبیعی درمان کنید. گزش های پشه ها مشخصه آب و هوای گرما هستند. اغلب نیش های پشه بی ضرر هستند، اما برخی می توانند عوارض ایجاد کنند. پشه ها نیش می زنند تا خون انسان را جذب کنند. نیش، که ممکن است تا چند ساعت بعد ظاهر نشود، ایجاد یک ضربه ای است که به طور معمول تورم، درد و یا خارش دارد. پشه ها می توانند حامل بیماری باشند، هرچند احتمال ابتلا به آن بیماری توسط یک پشه بستگی زیادی به جایی که شما زندگی می کنید. یکی دیگر از مشکلات نادر ناشی از نیش پشه یک واکنش منفی به خود نیش است. اگر دچار نیش حشرات پشه شده اید و دشواری تنفس یا تورم گلو دراید، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. ممکن است متوجه نشوید که یک پشه شما را نیش زده است، اما پشت سر ان ناله با خارش مداوم همراه است که ممکن است چند روز پس از نیش خوردن باشد. کرم ها و پماد ها می توانند کمک کنند.

جو دوسر

یک راه حل برای نرفع جای نیش پشه می تواند یکی از صبحانه های مورد علاقه شما باشد. جو دوسر می تواند خارش و تورم را از بین ببرد، زیرا حاوی ترکیبات خاصی است که دارای ویژگی های ضد حساسیت هستند. ریز بلغور جو دوسر را با مقادیر مساوی از جو دوسر و آب در یک کاسه مخلوط کنید تا زمانی که یک ماده اسپاکل مانند بدست آید. یک قشاق از آن را روی یک دستمال کاغذی قرار داده و آن را به روی محل مورد نظر بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند. سپس ناحیه مورد نظر را تمییز کنید. اگر شما گازگرفتگی زیادی از حشرات دارید، بهتر است از یک حمام بلغور جو دوسرستفاده کنید. 1 فنجان جو دوسر را در یک آب گرم بپزید. 20 دقیقه در حمام بلغور جو دوسر بمانید، گاهی اوقات بعضی از بلغور جو دوسر را بر روی ناحیه های تحریک شده پوستتان مالش دهید.

یخ خرد شده

دمای سرد یخ می تواند التهاب را کاهش دهد. سرما نیز پوست رابی حس می کند، که می تواند به شما فوری اما کوتاه مدت کمک کند. درمانگاه Mayo توصیه می کند با استفاده از یک بسته سرد و یا یک کیسه پر از یخ خرد شده برای از بین بردن خارش ناشی از نیش پشه اقدام کنید. یخ را بطور مستقیم بیش از پنج دقیقه روی محل نگذارید زیرا ممکن است به پوست آسیب برساند. شما همچنین می توانید یک مانع برای لمس غیر مستقیم یخ با پوست ایجاد کنید، مانند دستمال، بین پوست خود و یخ دستمال بگذارید، بنابراین شما می توانید یخ را در مدت زمان طولانی تر روی محل بگذارید.

عسل

این شیرینی، یک درمان رایج در میان علاقه مندان به درمان خانگی است زیرا دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی است. این برای صدها سال به عنوان درمان برای بیماری مانند گلودرد و ضربه و کبودی استفاده شده است. قطره کوچکی درجای خارش آن نیش می تواند التهاب را کاهش دهد. این باید وسوسه به خارش را کاهش می دهد، زیرا عسل می تواند خارش پوست را برطرف کند با ایجاد چسبندگی.

آلوئه ورا

این گیاه خانگی معمولی، آلوئه ورا از بسیاری از کاربردها فراتر می رود. ژل نشان داده شده در این گیاه که خواص ضد التهابی دارد، منبع قابل اعتمادی است و می تواند کمک به بهبود زخم های جزئی کند و حتی درمانی برای عفونت های جزئی باشد. به همین دلیل ممکن است شرط خوبی برای درمان نیش حشرات نیز باشد. این را امتحان کنید، قسمت کوچکی از برگ را قطع کنید. ژل گیاه را به ناحیه ای که تحریک شده است اعمال کنید. اجازه دهید آن خشک شود و در صورت نیاز دوباره به آن محل ژل را تزریق کنید.

جوش شیرین

نوشابه های گازدار در تقریبا هر آشپزخانه ای یافت می شوند، بسیاری از کاربردهای مختلف دراند – از نان پختن تا پاکسازی زهکشی ها. در غیر اینصورت بی کربنات سدیم، نوشابه سودا نیز ممکن است به درمان جای نیش حشرات کمک کند. مخلوط 1 قاشق غذاخوری سودا با آب کافی برای ایجاد خمیر. آن را به جای نیش بمالید و بگذارید آن 10بماند و سپس شستشو دهید. در صورت تحریک پوست، این درمان را متوقف کنید.

ریحان

این گیاه در بسیاری از کرم ها و پماد ها برای درمان نیش حشرات به کار برده می شود .برای استفاده از ریحان، 2 فنجان آب جوش و اضافه کردن نصف اونس از برگ های ریحان خشک می تواند دستور العملی برای استفاده شما از این گیاه باشد.. مخلوط را کناری بگذارید تا خنک شود. سپس حوله را به این مایع بخیسانید و آن را به آرامی بر روی جای نیش های پشه خود مالش دهید. به علاوه، شما می توانید برخی از برگ های ریحان تازه را به خوبی خرد کنید و آنها را بر روی پوست خود و در جای نیش حشرات قرار دهید.

جوش شیرین برای نیش حشرات

جوش شیرین حاوی ترکیبات قلیایی ملایم است که به خنثی کردن تعادل pH پوست کمک کرده و این ماده را به یک درمان طبیعی عالی برای نیش پشه تبدیل می کند. جوش شیرین التهاب اطراف محل نیش پشه را کاهش می دهد که به تسکین درد و خارش منتج می شود. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با مقدار کافی آب ترکیب کنید تا ترکیبی خمیر مانند شکل بگیرد. این خمیر را روی محل نیش پشه قرار داده و اجازه دهید ۱۰ دقیقه به همین شکل باقی بماند و سپس موضع را با آب شستشو دهید.

نحوه درست کردن مخلوط جوش شیرین

جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و روی محل نیش پشه بگذارید، بدین ترتیب هم اثر خارش کاهش می یابد و هم اینکه درمانش نیز سریع تر خواهد بود. نگران نسبت آب و جوش شیرین هم نباشید، یک قاشق چای خوری جوش شیرین کفایت می کند تا با مقداری آب به خمیری دست یابید و روی پوست بگذارید. جوش شیرین (باز) است و بدین ترتیب اثر اسیدی میان بدن و بزاق پشه را خنثی می کند. یکی دیگر از خواص درمانی جوش شیرین، درمان آبله مرغان و همینطور درمان دِرماتیت است. طی این بیماری ها پوست را ملتهب و خشک می کند و همراه با خارش هستند. به گفته ی دکتر آگبورتوک معمولاً دارو هایی که برای درمان درماتیت استفاده می شود، بر درمان نیش پشه هم مؤثر هستند، چراکه علائم التهاب و خارش پوست را رفع می کنند.

نیش پشه چه عوارضی دارد؟

تقریبا بلافاصله بعد از پشه گزیدگی، آن ناحیه از پوست تان حالت برجسته پیدا می کند. در برخی موارد، ممکن است نقطه ی کوچکی را نیز وسط آن ببینید. این برجستگی خیلی زود متورم، قرمز و سخت می شود. پشه ها ممکن است هم زمان سایر نقاط بدن شما را نیز بگزند. اگر سیستم ایمنی بدن شما دچار اختلال باشد، احتمال دارد بدن تان واکنش های شدیدتری نشان دهد، مثل کهیر، ورم های بزرگ یا قرمزی و تورم غدد لنفاوی. معمولا عوارض نیش پشه در کودکان بیشتر از بزرگسالان است.

بعد از نیش پشه، چه احساسی دارید؟

زمانی که پشه نیش خود را در پوست تان فرو می کند، ممکن است احساس سوزش داشته باشید. پس از آن آزاردهنده ترین عارضه، خارش پوست است. در اکثر مواقع، واکنش بدن به نیش پشه بسیار خفیف است و ظرف چند روز از بین می رود. نیش پشه، بیشتر در کودکان و افرادی که دچار نقصی در سیستم ایمنی بدن شان هستند، دردسرساز می شود. در موارد نادر، ممکن است که فرد واکنش آلرژیک شدیدتری را تجربه کند که باعث درد بدن، سردرد و تب می شود.

پشه ها چه بیماری هایی را منتقل می کنند؟

پشه ها می توانند ویروس ها، باکتری ها و انگل ها را از راه بزاق خود منتقل کنند. زمانی که پشه ها شما را نیش می زنند، می توانند پاتوژن ها (عوامل بیماری زا) را به بدن تان منتقل کنند و باعث بیماری های خطرناک و حتی کشنده شوند، مثلا پشه هایی وجود دارند که ناقل بیماری های مالاریا، ویروس نیل غربی، تب دنگی، تب زرد و چندین ویروس دیگر هستند که باعث بیماری آنسفالیت (التهاب مغز) می شوند. بیماری مالاریا در آمریکا نادر است اما در سایر نقاط جهان شیوع بیشتری دارد. به گفته ی سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۰۰ میلیون مورد بیماری مالاریا گزارش شده است که در اکثر آنها، پشه ها عامل انتقال بیماری بوده اند. این امر سبب شده است تا پشه ها به عنوان یکی از مرگبارترین حیوانات شناخته شوند. برخی بیماری ها نیز از طریق نیش پشه منتقل نمی شوند که از بین آنها می توان به بیماری ایدز و هپاتیت اشاره کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (77 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان