جت اسکی چیست ؟ تاریخچه و قوانین آن

  دوشنبه، 15 شهریور 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
جت اسکی چیست ؟ تاریخچه و قوانین آن
کمتر کسی را میتوان شناخت که اسم جت اسکی را نشنیده باشد و همچنین کمتر کسی را میتوان سراغ گرفت که در مورد این وسیله اطلاعاتی کامل و درست داشته باشد.

جت اسکی

همه در سفرهایمان به شمال و جنوب کشور حتی درصورتی که جت اسکی را از نزديک ندیده باشیم، در مورد اش زیاد شنیده ایم و تصویر هایش را گوشه و کنار شهرهای ساحلی دیده ایم. جت اسکی اسم یک برند مربوط به وسایل آبی انفرادی بود که به وسیله صنایع سنگین کاوازاکی ابتدا ارائه شد. این وسیله گاهی وقت ها بطور اشتباه گفته ميشود که در شرکت ثبت اختراعات و علایم تجاری ایالات متحده به ثبت رسیده است. یکی از نوع های جت اسکی حاوی صفحات فایبرگلاس است که یکی از انواع آن جت اسکی ۴۰۰ است که در سال ۱۹۷۳ به بازار آمده است. امروزه از جت اسکی بعنوان یک وسیله ورزشی و سرگرمی در اسکله ها استفاده ميکنند و گاهی وقت ها مسابقاتی را هم ترتیب می دهند. جت اسکی میتواند یکی از هیجان انگیزترین تفریحات آبی براي شما باشد. جت اسکی یکی از تفریحات لذتبخش آبی است که بسیار مورد توجه گردشگران در مناطق دریایی قرار می گیرد. در بسياري از کلوپ های دریایی ورزش ها و تفریحات آبی متنوعی ارائه ميشود که هر فردی با هر سنی میتواند یک تفریح آبی مناسب را براي خویش انتخاب کند. جت اسکی هم به علت هیجان سرعتی که دارد انتخاب بسياري از گردشگران خواهد بود.

جت اسکی

تاریخچه جت اسکی

واتر اسکوتر که به واقع عنوان اصلی این وسیله در ابتدا بود، در اواسط دهه 50 ميلادي در اروپا با برندهایی هم زیرا Vincent Amanda از بریتانیا و Waveroller آلمانی مطرح گردید و توسعه یافت. وینسنت آماندا تا اواخر دهه 1950، 2 هزار دستگاه از این وسیله پرطرفدار به سرتاسر اروپا، ایالات متحده آمريکا و استرالیا صادر کرد، ولی ایده اصلی وسیله ای شبیه به آنچه امروز تحت عنوان جت اسکی می شناسیم در سال 1960 به وسیله کلایتون جکوبسون، از اهالی لِیک هاواسو سیتی در ایالت آریزونا مطرح گردید، فردی شیفته موتورکراس که تصمیم داشت تجربه ای مشابه را روی آب تجربه کند. مدل ابتدایی و اصطلاحا پروتوتایپ وسیله ای که جاکوبسون براي ساخت آن حتی از شغلش در بانک صرف نظر کرد ، از یک پیشرانه درون سوز پمپ- جت و بدنه ای تمام آلومینیومی بهره می برد. اینگونه اولیه در سال 1965 معرفی شد ولی جاکوبسون با تلاشي بی وقفه یک سال بعد گونه ای کامل تر از این مدل که به کلی از فایبرگلاس ساخته شده بود را ارائه داد، وسیله ای که شباهت بسياري به انواع مدرن امروزی داشت. اما گونه اولیه PWC احداث کرد کلایتون جاکوبسون در سال 1960 به وسیله کمپاني Bombardier ساخته و به بازار ایالات متحده عرضه گردید، ولی موفقیتی کسب نکرد و اسباب ترک موقت این بازار را قبل از شروع دهه 70 براي این برند فراهم آورد. ولی گونه اصلی PWC و آنچه امروزه تحت عنوان جت اسکی شناخته ميشود به وسیله کمپاني کاوازاکی در سال 1973 وارد بازار پر جنب وجوش ایالات متحده شد. یک قایق کوچک با تنها یک سرنشين که البته امروز هم مدل هایی با این شمایل همچنان متقاضي دارند و به تولید می رسند. در آن هنگام و حتی امروز مدل معروف به نشستنی که جت اسکی اسم گرفته، بيش ترین ميزان طرف دار را در سرتاسر گوی کبود دارد. اما جت اسکی عنوان تجاری کاوازاکی براي این محصول بود و دیگر کمپاني ها اسم هایی ديگر براي این وسیله برگزیدند؛ عناوینی که عبارتند از:یاماها( Waverunner)، بومباردیر( Sea Doo)، هوندا( Aqua Trax)، پولاریس( Sealion) و Arctic Cat( Tigershark). تا دهه نخست هزاره جدید مهمترين کمپاني های تولیدکننده PWC عبارتند از:کاوازاکی، بومباردیر و یاماها، که اما 2 کمپاني ژاپنی یعنی یاماها و کاوازاکی هم چنان به تولید گونه ایستاده ادامه می دهند ولی این مدل از PWC درصد کمی از بازار را بخود اختصاص داده است.

قوانین و مقرراتی كه اجاره كننده در حین استفاده از جت اسکی ملزم به رعایت آن ها است

  • فاصله گرفتن تا شعاع 100 متری از هر شیء معلق روی آب، مانند، قایق ها، كشتی ها، اسكله، سواحل، شناگران، جت اسكی سواران ديگر، و حتی زباله های شناور روی سطح دریا
  • راندن بصورت موازي با ساحل تا فاصله 100 متری، خلاف قوانین و خطر افرین است مگر هنگام شروع و یا پایان مدت سواری
  • می بایست منطقه ای را كه مسوول جت اسكی هنگام سوارشدن، جهت راندن به جت اسکی سوار تفهیم می كند دقیقا رعایت شود
  • حركات آكروباتیك و دور درجا ممنوع است و در صورت مشاهده، موجب استرداد دستگاه، سوختن تایم باقی مانده و جریمه نقدی خواهد شد

چگونه در امنیت جت اسکی برانیم؟

یکی از جذاب ترین راه های لذت بردن از آب استفاده از جت اسکی است که می تواند ساعات بسیار مفرحی را برای شما تدارک ببیند. وقتی شما برای اولین بار یک جت اسکی می گیرید ممکن است وسوسه شوید که در کنار اولین ساحل آن را در آب گذاشته و برای سواری بروید اما به یاد داشته باشید که تکنیک ها و مهارتهایی هستند که قبل از سوار شدن بر جت اسکی باید یاد گرفته و بر آنها به خوبی مسلط شوید. برای رسیدن به اوج لذت و امنیت شما باید یک دوره ی آموزش مهارت های امنیتی را طی کنید که این دوره ها عموما در محل های کرایه و استفادهی جت اسکی برگزار می گردند. بیشتر اماکن، کم ترین سن استفاده از جت اسکی را شانزده سال میدانند پس هنگام استفاده ی کودکان از دستگاه این نکته را در نظر داشته باشید. مهارت های ایمنی را یاد بگیرید و آنها را تمرین کنید تا کاملا بر آنها مسلط شوید. متن حاضر به تمام کسانی که قصد استفاده از دستگاه جت اسکی را دارند راهکارهای سودمندی ارائه خواهد داد. البته برای گسترش مهارت ها، شما حتما باید تحت آموزش رسمی قرار بگیرید و مطمئن باشید با مطالعه و گذراندن دوره، قبل از اینکه برای اولین بار سوار جت اسکی شوید شما راحتی و صلاحیت لازم برای راندن دستگاه را به دست می آورید و بر عملکرد دستگاه واقف خواهید شد. قبل از شروع مطمئن شوید که تمام اجزای جت اسکی تان را مورد مطالعه قرار داده اید. این اطلاعات عمدتا شامل ویدیوهای آموزشی، کتابچه راهنما، راهنمای رفع اشکال و دستورالعمل استفاده از دستگاه می باشند.

  • سوار شدن بر جت اسکی

اگر روی اسکله یا چیزی شبیه آن هستید، اسکی را به سمت داخل بکشید تا دستگاه مقارن با طول به صورت موازی با اسکله قرار بگیرد. پاها را تقریبا همزمان روی محل های مشخص شده روی دستگاه بگذارید. وقتی سوار جت اسکی میشوید برای حفظ تعادل و جلوگیری از دور شدن دستگاه از اسکله یک دست را به اسکله بگیرید. اگر توی آب هم باشید این کار بسیار ساده است. مطمئن شوید موتور خاموش است و بعد به پشت جت اسکی شنا کنید و کف هر دو دست را روی جایگاه بگذارید و بدن را بالا بکشید تا زانوها به جایگاه برسد آنگاه پشت صندلی با دسته های آن را بگیرید و خودتان را تا حالت نشسته روی صندلی بالا بکشید. قبل از روشن کردن مجدد موتور و حرکت کردن مطمئن شوید سوئیچ خاموش شدن اضطراری به مچ دست شما بسته شده باشد. دسته را سفت بگیرید و سوئیچ خاموشی اضطراری را جا بزنید و بعد موتور را روشن کنید.

  • راندن با مسافر

سواری یک نفره و سواری با نفر همراه بسیار با هم تفاوت دارد. هر چقدر وزن کلی بر روی جت اسکی بیشتر باشد، تنظیم تعادل و عملکرد دستگاه دشوارتر می شود. عموما توصیه می شود که دستگاه را بیشتر از ۲۲۰ کیلوگرم (۵۰۰ پوند) سنگین نکنید. این وزن شامل تمام چیزهای است که حمل می کنید. اگر از وزن مجاز تجاوز کنید احتمال واژگونی یا حتی فرو رفتن دستگاه در آب بیشتر می شود. وقتی راننده سوار دستگاه شد مسافر نیز باید سوار شود. معمولا سوار شدن از روی اسکله بسیار آسان تر است اما اگر در آب هستید به روشی که قبلا شرح داده شد عمل کنید . در این حالت ابتدا مطمئن شوید که مسافرها به طور دقیق نفر جلویی را گرفته و پاهایشان را روی جایگاه گذاشته اند. سپس موتور را روشن کنید و اطراف را برای خطرات احتمالی در نظر بگیرید. وقتی از اطراف کاملا مطمئن شدید حرکت کنید. پیچ های سبک، مانورهای امن و تغییر سرعت قبل از حرکات نمایشی به شما کمک می کند تا به وزن اضافی روی جت اسکی تان عادت کنید. در جت اسکی عموما ۴ تیپ سرعت وجود دارد. سرعت اول یا سرعت ترالینگ بیشتر برای حرکات نمایشی مورد استفاده قرار می گیرد. عمدتا در این حالت به مقدار ناچیز یا اصلا از گاز استفاده نمی کنید. سرعت حدود ۲۴ کیلومتر بر ساعت (۱۵ مایل در ساعت است و موتور صاف روی آب خواهد بود و بر موج ردپا هم نمی گذارد. ترالینگ بهترین انتخاب برای چرخش ها، دورهای آرام، راندن در لبه ها با استفاده از دستگاه در مکان های شلوغ می باشد . سرعت بعدی سرعت پایه ی اولیه است که بین ۲۵ تا ۳۵ کیلومتر بر ساعت (۱۵- ۲۰مایل) حرکت کرده و موج هایی شبیه به افشانه ی آب تولید می کند . سرعت های بعدی برای سواری عمومی بوده و بالای ۳۵ -۴۰ کیلومتر بر ساعت هستند. در این سرعتها موتور بالای سطح آب در حرکت است و موج های ردپا، عریض و کم دامنه میباشد..

  • عبور از موج های متقاطع و برجستگی ها

از آنجا که همیشه هنگام استفاده از جت اسکی آب آرام و صاف نیست، یادگرفتن مهارت لازم برای عبور از موجها ضروری می نماید. این موج ها ممکن است توسط باد یا سایر قایق ها ایجاد شده باشند و بهترین راه عبور از آنها عبور با کمترین میزان تکان خوردن توسط شما و سایر سرنشینان می باشد. عبور از برجستگی های کوچک آب به مراتب آسان تر از برجستگی های بزرگ می باشد. هنگام عبور از موج ها دسته ها را محکم گرفته، پاها را روی جایگاه محکم کرده و سرعت تان را کم کنید. زاویه ای را انتخاب کنید که با آن بتوانید از موج ها عبور کنید. این زاویه حدود ۴۵ درجه است. در بعضی از موج ها ممکن است مجبور شوید از زاویه ی کمتر استفاده کنید. نگران نباشید، در حین حرکت شما زاویه ی مناسب برای عبور از موج را پیدا خواهید کرد و می توانید آن را تعدیل و تنظیم کنید. هنگام عبور از موج ها ران پاها را از صندلی جدا کرده و کمی به سمت بالا ببرید. این کار باعث می شود فشار وارد شده توسط پاها جذب شده و گردن و پشت دچار آسیب دیدگی نشوند. مثل همیشه سر و شانه ها را بالا نگه دارید وگرنه ممکن است با دماغی خون آلود با چشمانی کبود به اسکله باز گردید. خصوصا مواظب آب های متلاطم باشید و در شرایط جوی بد از جت اسکی استفاده نکنید. اولین چیزی که لازم است در صورت واژگونی دستگاه به خاطر داشته باشید این است که اگر دستگاه بیشتر از زمانی که برای برگرداندن آن نیاز است به صورت برعکس در آب باقی بماند ممکن است جعبه موتور و کاربراتور از آب پر شوند و این باعث اختلال در عملکرد موتور می شود. در صورت واژگونی اگر سوئیچ خاموشی اضطراری کاملا جدا نشده است با احتیاط به زیر جت اسکی شنا کرده و آن را آزاد کنید. به محض خاموش شدن موتور به پشت دستگاه شنا کرده گوشه ی پایین سمت چپ را با دست بالا برده و در همان لحظه گوشه سمت راست را به سمت پایین فشار دهید. در این حالت اسکی باید با کمترین فشار برگردد. به داخل جت اسکی رفته و موتور را روشن کنید. حدود دو دقیقه موتور را با گاز زیاد به کار بگیرید تا آب باقی مانده در جعبه ی موتور خارج شود ، اگر اسکی شما روشن نمی شود یا درست کار نمی کند، چند دقیقه صبر کرده و بعد دوباره امتحان کنید. تصادفات، بیشترین آمار مربوط به جرح و حتی مرگ را در بین اتفاقات مربوط به جت اسکی ها دارا می باشد. برای جلوگیری از تصادفات شما باید به طور دائم اطراف را به دنبال آدمها، اشیاء غوطه ور در آب، قایق ها و سایر جت اسکی ها مرور کنید. از شرایطی که میدان دید شما را محدود می کند مانند مه، تاریکی با نگاه کردن به دیگران برحذر باشید. هرگز برای شوخی یا پاشیدن آب به جت اسکی ها، قایق ها یا شناگرها نزدک نشوید. فراموش نکنید که شما ترمز ندارید و شوخی کردن اطراف دیگران بسیار خطرناک است. درست مانند رانندگی کردن در اتوبان با ماشینی که ترمز ندارد. از حرکات نمایشی تیز و چرخش های سریع هم اجتناب کنید وگرنه نتیجه ای جز با کله در آب سقوط کردن عایدتان نمی شود. کار با جت اسکی علاوه بر مهارتهای سواری، نیاز به عقل سلیم و قضاوت صحیح دارد که امکان کسب آن از طریق سواری امکان پذیر نبوده و نیاز به طی دوره های ایمنی و پیروی از مقررات دارد. در غیر این صورت ممکن است مجوز بهره برداری از جت اسکی تان باطل شده یا جریمه های سنگینی را متقبل شوید. تمرین زیاد و رعایت قوانین که در کلاس های تئوری و مطالعات آزاد کسب می کنید ابزارهایی هستند که شما را از خطرات احتمالی دور کرده و امکان لذت بردن کامل از آب و جت اسکی را برای شما فراهم می آورند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (381 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (165 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (55 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (36 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (4 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس