آشنایی با ورزش های آبی

  چهارشنبه، 24 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
آشنایی با ورزش های آبی
هم چنان که همه ما برای انواع ورزش های آبی مشتاق هستیم، بسیاری از هیجان انگیزترین ورزش های آبی امروزه دارای مسابقات و مراسمات متنوع است در این زمینه با ساعدنیوز همراه باشید.

ورزش های آبی

انواع ورزش های آبی پر هیجان در واقع تفریحاتی سالم، پر از فعالیت و تحرک، ماجراجویانه و مفرح هستند. آن ها هم نیاز به فعالیت بدنی و هم نیاز به تمرکز ذهنی دارند و به شما انگیزه حرکت در آب را می دهند. هیجان انگیزترین ورزش های آبی امروزه مسابقات متنوعی دارند، هم به صورت گروهی و هم انفرادی برگزار می شوند. مسابقات جام جهانی، المپیک و بسیاری مسابقات دیگر برای آزمودن ورزشکاران در سراسر دنیا برگزار می شود.در ورزش امروز جهان رشته های بسیاری فعالیت می کنند که آبی هستند. شنا و قایقرانی از اصلی ترین آنها محسوب می شوند اما بسیاری از زیرمجموعه های این دو رشته از عرصه ورزشی و مسابقه ای خارج شده و وارد وادی تفریحی شده اند که مردم معمولی در آنها فعالیت می کنند.این رشته ها اکثرا تفریحی هستند و به این دلیل که هیجان انگیزند و مردم عادی هم می توانند از آنها استفاده کنند به عنوان تجهیزات گردشگری استفاده می شوند.

تصویر

شنا (Swimming)

قرن هاست ورزش شنا به عنوان پرطرفدارترین و محبوب ترین ورزش آبی علاقه مندان زیادی را به سمت خود کشانده است. شواهد باستان شناسی نشان می دهد که قدمت شنا به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در تمدن مصر و بعد از آن در تمدن های آشور و یونان و روم باستان بوده است. سلامتی و استقامت در اجرای این ورزش آبی بسیار پراهمیت است. با آغاز قرن ۱۹ ورزش شنا شروع به رشد کرد و سال ۱۸۱۰ در برنامه ورزشی مدرسه فورتای آلمان برای اولین بار قرار گرفت. نخستین مسابقات بین المللی شنا سال ۱۸۵۸ در استرالیا برگزار شد. شنا جدای از یک ورزش تفریحی بسیار سالم بوده و بسیاری از بیماری ها را از انسان دور می کند.تنوع مسابقات ورزش شنا زیاد بوده و شناگران در سبک ها و رشته های مختلف به رقابت می پردازند.

از جمله لوازم شنا : لباس و کلاه آن است که برندهای معتبری چون اسپیدو، آرنا و زاگز روی آن تمرکز داشته اند.

واترپولو | Water Polo

این ورزش جزو ورزش هایی است که نیاز به انرژی فراوان داشته و تمام عضلات بدن را درگیر می کند. در این ورزش گروهی به عنوان یک بازیکن باید هم شنا کنید و هم توپ را از حریف مقابل گرفته و به سمت دروازه پرتاب کنید. این بازی بسیار شبیه به بازی هندبال است با این تفاوت که در درون آب اجرا می شود. در این بازی انواع تکنیک ها و استراتژی های متنوع انجام می گیرد که به وسیله آن بازیکنان به برد می رسند. واترپولو یکی از قدیمی ترین و هیجان انگیزترین ورزش های آبی در المپیک است.

موج سواری

موج سواری راندن تخته ی موج سواری در جهت مقابل موجی می باشد که در اکثر موارد شما را به سوی ساحل می آورد. بسته به طول تخته ی موج سواری، طراحی آن، شکل موجی که بر آن سوار هستیم و نحوه سوار شدن بر روی موج انواع مختلفی از موج سواری وجود دارد.تعادل نقشی حیاتی را در حفظ وضعیت بر روی تجهیزات گوناگونی که می توان از آنها برای موج سواری استفاده نمود بازی می کند. این تجهیزات شامل تخته های موج سواری، تشک های موجی، تخته های بلند، تخته های پهن ایستاده، اسکی های موجی، تخته های زانویی و یا تخته های سطحی می شوند.

موج سواری با باد یا ویندسرفینگ | Windsurfing

اصل و ریشه این ورزش از شناخت کامل و ترکیب موج سواری و قایق رانی با بادبان می آید. تجهیزات مورد استفاده در آن، یک تخته موج سواری است که با یک دکل و بادبان متحرک ترکیب شده است. موج سوار باید تخته موج سواری را بر روی موج ها به حرکت در آورد و هم زمان حرکت خود را در جهت وزش باد کنترل نماید. این ورزش آبی جزو هیجان انگیزترین انواع ورزش های آبی است که بر روی آب انجام شده و دارای مسابقات محلی و جهانی و همچنین المپیک می باشد.

نجات غریق (Lifesaving)

نجات غریق مامور نجات دهنده است که بر ایمنی و نجات شناگران در استخرها، پارک های آبی و حتی در سواحل نظارت می کند. این ورزشکاران در ورزش های آبی بسیار قوی بوده و دوره های ویژه ای را جهت نجات غرق شدگان با وسایل و تجهیزات مختلف و خدمات اورژانسی آموزش دیده اند. یک ناجی غریق باید به شناهای کرال سینه و پشت، قورباغه، پهلو و پای دوچرخه بدون دست و همچنین پرش و شیرجه و غوص کرال سینه و قورباغه جهت عمود رفتن به عمق آب تبحر لازم را داشته باشد. در تمرینات این رشته دونفر به گونه ای که یکی بر پشت دیگری سوار است و به شانه های او فشار وارد می کند، شناگر خود را روی سطح آب قرار دهد و عرض استخر را طی کند. در بعضی موارد اجسامی متفاوت با وزن هایی استاندارد را کف استخر می گذارند تا ناجی غریق آن را در زمان مشخص شده بیرون بیاورد.

جت اسکی

مسابقات جت اسکی به طور اساسی با یک ماشین آبی تک نفره و بر روی حجمی از آب صورت می پذیرد. در سبک آزاد جت اسکی می توان اقدام به انجام هنر نمای ها و حقه های دشوار و ماهرانه به مانند زیگ زاگ رفتن و یا پریدن از روی سکو نمود. هم چنین مسابقه رقابتی بین 10 تا 20 شرکت کننده در چند دوره برگزار می شوند. هرچند هنوز مانده تا این رشته ی ورزشی به جمع رشته های المپیکی افزوده شود اما این رشته اخیراً در بین بازی های ساحلی آسیایی برگزار گردید.

قایق بادبانی

از جمله ورزش های آبی که جنبه تفریحی در جهان دارد قایق های بادبانی است. این قایق ها که با نیروی باد حرکت می کنند و در دریاهای بزرگ و اقیانوس ها به آب می زنند و مسافت های مختلفی را طی می کنند.

از جمله ویژگی های قایق های بادبانی این است که هم می توان به صورت فردی و هم جمعی از آنها استفاده کرد. این قایق ها از جمله سخت افزارهای قدیمی جهان هستند که از ابتدای آغاز تمدن بشر وارد عرصه کار شدند.

رفتینگ

از رشته های آبی مهیج که جنبه تفریحی آن به تازگی رشد کرده رفتینگ است. رفتینگ قایق های بادی بزرگ است که چندین نفر را در خود جای می دهد و در آب های خروشان رودخانه ها جریان دارد. رفتینگ در عرصه ورزشی زیر مجموعه رشته های اسلالوم است، چرا که در آب های خروشان فعالیت می کند. این رشته در کنار مهیج بودن، خطرناک نیز محسوب می شود و به همین دلیل در عرصه ورزشی درجه بندی شده است. رفتینگ شش درجه پیشرفت دارد و تمام افرادی که وارد این رشته می شوند باید آنها را بگذرانند.
رفتینگ در رودخانه های طولانی و پر از صخره و مسیرهای دشوارت انجام می گیرد و با توجه به حضور مداوم این ورزشکاران، رودخانه ها توسط سازمان حفظ محیط زیست جهانی نگهداری می شود.

غواصی

غواصی و عکاسی زیر آب نزدیک به یک دهه است که وارد عرصه تفریحی ایران شده است. فدراسیون غواصی و غریق نجات در ایران با سرمایه گذاری در بخش های مختلف دریای خزر و خلیج فارس توسعه خوبی در غواصی ایجاد کرده و هم اکنون ایران در این ورزش هم از نظر حرفه ای و هم از نظر تفریحی شرایط خوبی دارد. ایران در شمال و جنوب وخود پایگاه های مختلف غواصی دارد که همانند باشگاه کار می کنند. این باشگاه ها کلاس های آموزشی دارند و در مسابقات مختلف نیز شرکت می کنند.
غواصی علاوه بر اینکه کاربردهای صنعتی، پژوهشی، و نظامی دارد، برای ورزش و تفریح هم انجام می شود. امروزه ورزش غواصی و غواصی تفریحی به صورتی همگانی درآمده و به شکل گسترده ای در بسیاری از کشورهای جهان فعالیتی مفید، مفرح، لذتبخش و نیز منبع درآمد در صنعت اکوتوریسم شده است. تنفس زیر آب با استفاده از هوای فشرده تاریخچه ای کوتاه دارد. اما غواصی در دریا و سفر به عمق دریا از دیرباز توسط بسیاری از ملل جهان انجام می پذیرفته است.
تعریف ساده این ورزش چنین است که شخصی به زیر آب شیرجه می رود و تنها هوایی که در اختیار دارد، هوایی است که در شش های خود ذخیره کرده است. در واقع این ورزش در نوع خود از قدیمی ترین ورزش های آبی جهان شناخته می شود. مثال بارز آن جستجوی مروارید است که در حدود چهار هزار سال پیش در دریای مدیترانه انجام می شد و اشخاص برای خارج کردن دانه های مروارید و یافتن صدف های مرواریددار، به اعماق مدیترانه شیرجه می رفتند و دقایقی چند را تنها با تکیه بر هوای ذخیره شده در شش های خود به جستجو برای مروارید می پرداختند.

ماهیگیری

ماهیگیری از دیگر رشته های ورزشی است که در صنعت تفریح و گردشگری رشد بیشتری داشته است. ماهیگیری یک رشته ورزشی خاص محسوب می شود که بیشتر در عرصه های دیگر رشد کرده است. به طور مثال هم اکنون بحث تجاری و صنعتی آن در رتبه اول توجه قرار دارد.
ماهیگیری به دو دسته کلی ماهیگیری تجاری و ماهیگیری تفریحی تقسیم می شود. ماهیگیری تجاری نیز به دو صورت سنتی (غیرصنعتی) و صنعتی انجام می شود. ماهیگیری تفریحی به دو روش ماهیگیری ورزشی و ماهیگیری غیرورزشی (سنتی) انجام می شود. ماهیگیری که به منظور تامین درآمد از طریق فروش مستقیم ماهی، تولید فرآورده های دریایی یا تامین مواد اولیه صنایع مرتبط انجام می شود ماهیگیری تجاری نام دارد. در این روش ماهیگیری در مقیاس وسیع اما با توجه به محدودیت های روش و قوانین انجام می گیرد.
در روش سنتی معمولا از تور برای صید ماهی استفاده می شود. یکی از این روش ها نصب تورهای عمودی به صورت ثابت در طول خط ساحلی است که با استفاده از جزر و مد آب دریا باعث گیر افتادن ماهی در تور می شود.

پاراسل

پاراسل را هم می توان در گروه ورزش های آبی و هم در گروه تفریحات هوایی قرار داد و در واقع می توان گفت پاراسل نقطه مشترک بین تفریحات آبی و تفریحات هوایی است. در این ورزش فرد استفاده کننده با کمک پرسنل مجرب، با قرار گرفتن درون جلیقه نجات دیگر و تجهیزات به چتر پاراسل متصل شده و با حرکت قایق به آرامی اوج می گیرد. با سرعت گیری و پیش روی قایق ارتفاع چتر نیز افزایش یافته و در کنار هیجان بالا، چشم انداز بسیار زیبای دریا و ساحل را به ارمغان می آورد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (247 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (168 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (120 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (75 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (39 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (34 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (24 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (19 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (18 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی (16 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (14 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دختر پشت کنکوری قصد کشتن کل خانواده را داشت
دانلود آهنگ جدید «بیا بریم کوه» از رضا ملک زاده+فیلم/ پاشو دنیا رو جمع کن بریم دریا کنار...
فال روزانه امروز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 8 تیر 1403
اولین برنامه جوکر با حضور خانم‌ها ؛ اسامی شرکت‌کنندگان +عکس/حتما از خنده تلف میشیم با اینا...
فال قهوه با نشان روز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 8 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 8 تیر 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 8 تیر ماه 1403
زاکانی از انتخابات انصراف داد
درخواست کمک مالی از محمود احمدی نژاد در مراسم ختم مادر سردار سلیمانی و پاسخ وی
رئیس دانشکده علوم پایه تربیت مدرس در مکه مکرمه درگذشت+ بیوگرافی مرحوم رسول ملک‌فر
جشن تولد ساده و خودمونی پسر دوم المیرا شریفی مقدم با کیک توت فرنگی با حضور یک مهمان ویژه
بررسی همه راه‌های ممکن حمله بایدن و ترامپ به یکدیگر در مناظره امروز
غذا با گوشت انسان در این رستوران بین راهی جاده چالوس! جنایتی که این گونه برملا شد