کامپوزیت برای درمان دندان کج

  شنبه، 02 مرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
کامپوزیت برای درمان دندان کج
در بیشتر اوقات اولین راهی که برای صاف کردن دندان کج به ذهن می رسد، استفاده از کامپوزیت برای دندان‌های کج است؛ البته این مسئله نیز چندان بدون دلیل نیست. کامپوزیت برای دندان‌های کج و درمان کجی دندان با کامپوزیت روشی بسیار محبوب و کاربردی برای (به نوعی) جابجایی دندان بدون ارتودنسی است.

"مال اکلوژن" اصطلاحی است که دندانپزشکان و ارتودنتیست ها برای دندان هایی که تراز ندارند ، استفاده می کنند. به عبارت دیگر ، مال اکلوژن زمانی است که یک یا چند دندان کج ، مانع از جمع شدن دندانهای فوقانی و تحتانی در موقعیت عادی می شوند. دندان های کج می توانند سبب بروز مشکلاتی مانند عدم اعتماد به نفس، مشکل در جویدن و خوردن، مشکل در انجام بهداشت دهان و دندان، ایجاد فشار اضافی بر روی دندانها و در نهایت باعث ایجاد شکستگی شوند.

خوشبختانه ، درمانهای مختلفی برای مال اکلوژن و رفع دندانهای کج وجود دارد که می توانند دندانها را در وضعیت سالم تری قرار دهند. در این مقاله ، اطلاعاتی در مورد مال اکلوژن پیدا خواهید کرد. انواع مال اکلوژن یا دندان کج وجود دارد که می توانند با روشهای مختلفی مانند ارتودنسی، کامپوزیت دندان، لمینت دندان و یا سایر روشهای درمانی برطرف می شوند. در بین گزینه ها به دلیل مقرون به صرفه بودن قیمت کامپوزیت دندان و قیمت لمینت دندان بیشتر مردم برای اصلاح دندان های کج خود این گزینه های را انتخاب می کنند اما باید در نظر گرفت که کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی برای رفع همه ی انواع مال اکلوژن یا کجی دندان ها نمی توانند کارآیی داشته باشند.

کامپوزیت برای درمان چه مشکلاتی به کار می رود؟

از روکشهای کامپوزیت دندان می توان برای درمان طیف گسترده ای از مشکلات دندانپزشکی زیبایی به همان روشی استفاده کرد که از روکش لمینت دندان استفاده می شود. مشکلات رایج شامل موارد زیر است:

  • دندانهای کج : اگر دندانهای شما کج هستند ، یک راه ایده آل برای رسیدن به یک لبخند زیبا و سفید این است که تحت ارتودنسی کوتاه مدت قرار بگیرید ، و بعد از آن سفید کردن دندان ها و سپس روکش "کامپوزیت دندان" انجام می شود. این روش در مقابل روش طولانی مدت ارتودنسی سنتی بسیار سریع تر انجام می شود.
  • دندانهای تغییر رنگ داده : هنگامی که لکه های نامطلوب ، لکه های سفید روی دندان ایجاد می شوند و یا زمانی که نمی توان تغییر رنگ دندان ها را با تمیز کردن و یا سفید کردن دندان ها درمان کرد ، کامپوزیت ونیر یک راه حل ایده آل است.
  • دندان های آسیب دیده : هنگامی که دندان های شما در اثر فرسایش آسیب دیده است (به دلیل چیزهایی مانند نوشابه های گازدار) یا به صورت تصادفی تراشیده شده اند ، کامپوزیت دندان اغلب ایده آل ترین ، کم تهاجمی ترین و مقرون به صرفه ترین روش هستند.
  • بستن فاصله بین دندانها : یکی از رایج ترین شکایات زیبایی که کامپوزیت برای آن استفاده می شود بستن شکاف بین دندانهای جلویی (دیاستما) یا بین دندانهای دیگر است. کامپوزیت دندان های جلو می تواند تنها در یک جلسه دندانپزشکی به پایان برسد و یک گزینه جایگزین بسیار مقرون به صرفه برای درمان ارتودنسی یا روکش لمینت سرامیکی است.

روش های درمان دندان کج

اگر متوجه فرم نامناسب دندان های خود هستید و قصد دارید درمان کنید نگران نباشید زیرا در حال حاضر روش های متنوعی برای صاف کردن دندان ها وجود دارد.برای صاف کردن دندان کج خود ابتدا حتما با دندانپزشک و ارتودنتیست صحبت کنید.دندانپزشک پس از این که دندان های شما را ارزیابی کرد بهترین درمان ممکن را به شما پیشنهاد می کند.

از روش های درمان دندان کج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارتودنسی:اولین پیشنهاد متخصص ارتودنسی استفاده از بریس است.بریس ها برای افراد مختلف و در هر سنی گزینه مناسبی برای هماهنگ و صاف کردن دندان ها هستند.
  • ونیرکامپوزیت :اگر یک یا چند دندان کج مانع از جمع شدن دندان های فوقانی و تحتانی در موقعیت عادی شده اند از کامپوزیت می توان برای ترمیم آن استفاده کرد.
  • لمینت دندان

در بین راه های پیشنهاد شده کامپوزیت مقرون به صرفه تر است اما برای رفع همه ی انواع کجی دندان ها کارآیی ندارد.

استفاده از کامپوزیت برای درمان دندان کج

اکثر افراد می پرسند آیا می توان از کامپوزیت برای درمان دندان کج استفاده کرد.برای پاسخ به این سؤال باید گفت تنها در مواردی که میزان کج بودن دندان ها جزئی باشد می توان از کامپوزیت همراه با ارتودنسی کوتاه مدت برای اصلاح دندان کج استفاده کرد.اگر میزان کج بودن دندان ها زیاد باشد بهتر است از ارتودنسی ثابت استفاده کنید.همان طور که اشاره شد علاوه بر کامپوزیت لمینت نیز یک روش مناسب برای زمانی که کجی دندان ها خفیف است می باشد.

قیمت کامپوزیت نسبت به لمینت کم تر است.علاوه بر این کامپوزیت روشی کم تهاجمی تر است.لازم به ذکر است لمینت یا کامپوزیت برای همه موارد مال اکلوژن یادندان های کج مناسب نیست.فقط می توانید برای اصلاح کجی دندان های جلو از آن استفاده کنید.در این روکش ها دندان های اصلی تراشیده می شوند به این معنی که در آینده نمی توانید این روکش ها را به سادگی از روی دندان حذف کنید.حتما باید آن ها را با روکش یا تاج جدیدی جایگزین کنید.

به طور کلی باید گفت لمینت و کامپوزیت نمی توانند جایگزین کاملی برای ارتودنسی باشند.در صورت شدید بودن میزان کجی و کج بودن کل دندان های فک،کامپوزیت و لمینت روش مناسبی برای رفع کجی دندان ها نیستند.پس از انجام کامپوزیت لازم است تقریبا به مدت دوماه از ارتودنسی کوتاه مدت استفاده کنید.

کدام دندان کج را به کمک کامپوزیت می توان درمان کرد؟

هنگام استفاده از کامپوزیت برای درمان دندان کج حتما باید به نکات زیر توجه داشته باشید؟

  • اگر شدت کج بودن دندان زیاد است نمی توان بر روی آن کامپوزیت نصب کرد.برای حل این مشکل باید ابتدا دندان های خود را ارتودنسی کنید.
  • در اکثر موارد لازم است از کامپوزیت استفاده کنید تا یک لایه نازک از دندان تراشیده شود و کامپوزیت به درستی روی آن قرار گیرد.
  • در برخی موارد نیازی به تراشیدن دندان ها نیست و کامپوزیت را می توان به راحتی بر روی دندان نصب کرد.
  • دندانی که در محل درست خود در فک قرار ندارد نمی توان به کمک کامپوزیت ترمیم نمود. مگر اینکه تمامی دندان های فک را لمینت کرد.
  • اگر دندان فقط در جای درست خود دچار انحراف شده باشد پزشک می تواند به کمک کامپوزیت کجی آن را پوشش دهد.
  • پس از این که کامپوزیت را بر روی دندان خود نصب کردید چند روز طول می کشد تا بر روی دندان شما جا بیفتد.در این چند روز از کامپوزیت های خود به خوبی مراقبت کنید.

روش های مراقبت از دندان های کج کامپوزیت شده

پس از درمان دندان کج به روش کامپوزیت باید برای مدت یک روز از نوشیدن نوشیدنی های رنگی خودداری کنید و در مواقعی که از نوشیدنی های رنگی استفاده کردید حتما دهان و دندان های خود را شستشو دهید. به هیچ عنوان از غذا های سفت و سخت استفاده نکنید. همچنین مسواک زدن پس از هر وعده غذایی را فراموش نکنید.

مزایای کامپوزیت برای دندان کج

  • در کامپوزیت مواد را می توان با هم مخلوط کرد تا دقیقاً همرنگ دندان ها شود.
  • کامپوزیت نسبت به اکثر ترمیم ها ارزان است.
  • کامپوزیت را می توان در یک جلسه انجام داد.
  • عدم نیاز به بی حسی
  • حفظ ساختار سالم دندان
  • در صورتی که دچار شکستگی و لب پر شدگی شود، قابل اصلاح می باشد.

معایب کامپوزیت برای دندان کج

  • کامپوزیت مانند ونیر در برابر لکه ها مقاوم نیست.
  • نسبت به روش سرامیکی کمی غیر طبیعی به نظر می رسد.
  • شفافیت دندان کمتر می باشد. رنگ پذیری کامپوزیت ونیر بیشتر است.
  • چون پیوند بین مواد و دندان ضعیف است، چنانچه بیمار با دندان درمان شده به یک جسم سخت گاز بزند، باندینگ به راحتی ترک برمی دارد.
  • در موارد نادر و در اثر آسیب دیدگی، وارد شدن ضربه و نیروی جویدن قوی کل باندینگ از روی دندان جدا می شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (386 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (166 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (61 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (47 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس