خدمات دندانپزشکی شامل چه مواردی است؟

  شنبه، 07 تیر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
خدمات دندانپزشکی شامل چه مواردی است؟
دندانپزشکی زیبایی یکی از زیرشاخه های علم دندان پزشکی است که در طول 50 سال گذشته با پیشرفت علم و به وجود آمدن راه های درمانی و زیبایی موثرتر در حوزه دهان و دندان، موجب استقبال مردم به استفاده از این علم دندانپزشکی برای زیباتر کردن دهان و دندان های خود شده است.

آشنایی با دندانپزشکی

دندانپزشکی زیبایی یکی از زیرشاخه های علم دندان پزشکی است که در طول 50 سال گذشته با پیشرفت علم و به وجود آمدن راه های درمانی و زیبایی موثرتر در حوزه دهان و دندان، موجب استقبال مردم به استفاده از این علم دندانپزشکی برای زیباتر کردن دهان و دندان های خود شده است. در این مقاله با معرفی دندانپزشکی زیبایی به عنوان شاخه ای از دندانپزشکی که شامل مجموعه ای از روش های درمانی و زیبایی می شود و همچنین در مورد این روش ها و کارایی هر یک از آنها مطالبی را بیان می کنیم.
دندانپزشکی یکی از شاخه های علم پزشکی است که به سلامتی در قسمت دهان و دندان انسان می پردازد. این علم به تشخیص و درمان بیماری های مرتبط با دهان و دندان با توجه به علائم بیمار می پردازد که می تواند شامل تجویز دارو، جراحی دندان و دهان و برخی اقدامات پیشگیرانه باشد.

از حوزه های تخصصی در این رشته می توان چنین نام برد:

  • بهداشت عمومی دهان و دندان
  • ریشه درمانی
  • دندانپزشکی جرم شناسانه
  • جراحی دهان، فک و صورت
  • زیست شناسی دهان
  • رادیولوژی دهان و دندان
  • بیماری های دهان

از جمله خدمات تخصصی دندانپزشکی ها عبارتند از:

  • لمینت
  • ارتودنسی
  • جراحی های سینوس لیفت، فک و صورت
  • کاشت ایمپلنت های درمانی
  • پروتز
  • خدمات زیبایی شامل طراحی لبخند، تزریق ژل و بوتاکس و سفید کردن دندان ها
  • تنظیم خط لثه
  • کشیدن دندان عقل
  • فرنکتومی
  • جرمگیری
  • اسپیلنت
  • بریچ
  • روکش
  • ترمیم
  • عصب کشی و ...

بستن فاصله دندانی

یکی دیگر از فرایند هایی که دندانپزشکان زیبایی انجام می دهند بستن فاصله دندانی میباشد که به دیاستم معروف است.

تاج گذاشتن روی دندان

تاج به عنوان کلاه دندان می باشد. هنگامی که دندان ضعیف و یا به مقدار زیاد تخریب شود، برای بهبود شکل، اندازه و ظاهر دندان از تاج استفاده می کنند. بیشتر تاج ها، 5 تا 15 سال باقی می مانند.

جنس تاج ها از فلز، چینی متصل به فلز، صمغ و یا سرامیک می باشد. قبل از قرار دادن تاج، دندان را کمی تراش می دهند و سپس تاج بر روی دندان چسبیده می شود و کاملا دندان را می پوشاند.هنگامی که دندان به مقدار زیاد تخریب شود، برای بهبود شکل، اندازه و ظاهر دندان از تاج استفاده می کنند

بلیچینگ

یکی از درمان های دندانپزشک زیبایی بلیچینگ می باشد که در راستای سفید کردن دندان انجام می شود. بلیچینگ که دارای دو درمان خانگی و مطب می باشد باعث سفیدی دندان ها می شود این روش یکی از ارزان ترین تکنیک های سفید کردن دندان است. یکی از پر تقاضاترین خدمات زیبایی دندانپزشکی روشن کردن رنگ دندان های تیره، زرد یا قهوه ای می باشد.یکی از روش های زیبایی دندان، بلیچینگ می باشد که در راستای سفید کردن دندان انجام می شود

میناکاری دندان

میناکاری، یک روش سریع و بدون درد می باشد. این روش برای تصحیح عیوب کوچک مانند دندان های ناهموار و یا دندان های روی هم گرفته، استفاده می شود. نتیجه فورا بدست می آید و نیازی به بیهوشی نیست. اغلب به همراه مینا کاری، سفید کردن، روکش کردن (ونیر) و باندینگ نیز انجام می شود.

باندینگ (پیوند) دندان

باندینگ دندان عملی است که در آن مواد رزین رنگ دندان ( مواد پلاستیکی با دوام)، به دندان استعمال شده و با تاباندن نور خاصی سخت می شود و در نهایت به دندان میچسبد تا لبخند را زیبا سازد. این روش از جمله کم هزینه ترین و آسان ترین روشهای جراحی زیبایی دندان است که در موارد مختلفی از آن استفاده می شود.باندینگ (پیوند) دندان، از کم هزینه ترین و آسان ترین روشهای جراحی زیبایی دندان است

ناهماهنگی های های لبه ای دندان ها یا کوتاه و بلند بودن لبه های دندان ها نسبت به یکدیگر:

می تواند ناشی از تفاوت اندازه دندان ها یا نحوه قرار گرفتن آن ها در کنار هم و یا حتی به دلیل پریدگی های ناشی از دندان قروچه یا جویدن خوراکی های سخت باشد. علت آن هرچه باشد براحتی با مواد همرنگ و شبیه سازی شده مینای دندان قابل مرتفع شدن و یک اندازه کردن ارتفاع دندان ها است. به علاوه استفاده از فلوراید در محل اتصال ترمیم و دندان موجب افزایش استحکام دندان می گردد.

کامپوزیت ونیر (مستقیم Direct )

در این روش از دندان پزشکی زیبایی و ترمیمی که در واقع آخرین پدیده معرفی شده از طرف آکادمی زیبایی دندانپزشکان امریکا محسوب می شود. دندان ها بدون هیچ تراش یا با تراش بسیار مختصری، با روشی به نام Layering Technique فرم داده می شوند، به این صورت که دندان ها را لایه به لایه با مواد همرنگ دندان از کامپوزیت رزین های کاملاً تخصصی که زیبایی و استحکام فراوانی دارند بازسازی نموده و سپس با نظر بیمار و پزشک مربوطه به صورت مشترک درباره رنگ دندان، بلندی و برجستگی آنها تصمیم گیری می شود، در این روش دندان ها می توانند به زیبا ترین، سفید ترین و بلند ترین شکل مورد نظر درآیند. در این روش نه تنها آسیبی به دندان ها وارد نمی کند بلکه پوششی محافظ برای دندان ها محسوب می گردد.

لامینت ونیر

این روش که یک نوع روکش یک طرفه محسوب می شود به صورت یک پوسته نسبتاً نازک پس از تراش مختصر یک طرف دندان، قالب گیری و پس از ارسال به لابراتوار در مدت ۷ الی ۱۰ روز آماده شده و توسط چسب های مخصوص از جنس رزین های همرنگ دندان، به دندان چسبانده می شود. لامینت در ۲ نوع کامپوزیتی و سرامیکی وجود دارد.

روکش تمام سرامیک (Full ceram)

این روکش ها تماماً از سرامیک یا کامپوزیت های مقاوم ساخته می شود که پس از تراش و قالب گیری به مدت ۷ الی ۱۰ روز در لابراتوار ساخته شده و سپس روی دندان توسط رزین های همرنگ دندان چسبانده می شود. معمولاً این روش برای دندان هایی که در AE sthetic zone قرار داشته و تخریب بسیار شدید شده و نیاز به بازسازی کامل و محافظت دارند، انجام شده و زیبایی و استحکام را به همراه دارد. از معروف ترین نوع آنها می توان به نوع Zirconia یا الومینا و IPS Impres اشاره نمود.

دلایل تفاوت میان هزینه خدمات دندانپزشکی

هزینه خدمات دندانپزشکی در کشور ما تعریف ثابتی برای تمام مطب ها و درمانگاه ها ندارد؛ زیرا بر اساس تعرفه مشخصی که هرساله وزارت بهداشت اعلام می کند، قیمت ها محدوده ای با مرکزیت مقدار تعرفه پیدا می کنند. در واقع، درمانگاه های دولتی و کلینیک های خصوصی، طبق نظارت انجام شده، یک ضریب کلی بنابر کیفیت و تجهیزات دندانپزشکی شان دریافت می کنند. در نهایت، هزینه خدمات دندانپزشکی، به این ضریب و تعرفه وزارت بهداشت مرتبط می شود.به طور کلی می توان گفت که تفاوت هزینه خدمات دندانپزشکی، برای هر بیمار، به شرایط زیر وابسته است:

  • ضریب تعرفه دندانپزشکی یا همان K که برای بخش خصوصی و دولتی در هر سال تعریف می شود؛
  • ضریب کیفی تعیین شده برای هر مرکز دندانپزشکی بعد از نظارت؛
  • نوع بیمه دندانپزشکی که هر مرکز دولتی و خصوصی با آن قرارداد دارد؛
  • وضعیت پیشرفت معضلات و ناهنجاری های دندان که میزان سختی و راحتی کار را تعیین می کند؛
  • منطقه ای که مرکز دندانپزشکی در آن واقع شده است؛
  • تشخیص پزشک بعد از معاینه دندان بیمار؛
  • جنس و برند مواد اولیه به کاربرده شده؛
  • اجرت دریافتی دندانپزشک؛
  • تفاوت تعرفه بخش دولتی و خصوصی؛
  • تفاوت تعرفه دندانپزشک عمومی و متخصص: پزشک متخصص در هر مرکز دولتی یا خصوصی، ۵۰ درصد بیشتر از پزشک عمومی دریافت خواهد کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (658 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (94 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان