خواص باورنکردنی روغن نارگیل

  چهارشنبه، 16 تیر 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
خواص باورنکردنی روغن نارگیل
روغن نارگیل یکی از سالم ترین مواد غذایی کره زمین است.نوع جامد آن سفید و نوع مایع آن بی رنگ است. روغن نارگیل به دوصورت تصفیه شده و تصفیه نشده وجود دارد که نوع تصفیه نشده ی دارای خواص بیشتری است برای آشنایی با خواص فوق العاده ی روغن نارگیل همراه ما باشید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از معدود خوراکی هایی است که می توان آن را در دسته سوپرفودها قرار داد. سوپرفود یا ابر غذا به آن دسته از مواد غذایی گفته می شود که تاثیر زیاد روی سلامتی مصرف کننده دارند. ترکیب منحصربه فرد اسید های چرب روغن نارگیل می تواند تاثیر مثبتی روی سلامتی شما داشته باشد.

خواص روغن نارگیل

خواص روغن نارگیل

خواص روغن نارگیل خوراکی شامل کمک به لاغری، عملکرد بهتر مغز و فواید شگفت انگیز متعدد دیگر است. حتی بدون مصرف خوراکی هم می توان از فواید روغن نارگیل برای پوست و مو بهره مند شد. خواص روغن نارگیل برای پوست و مو کمتر از خواص خوارکی آن نیست.

انرژی و استقامت بدن را افزایش میدهد.

روغن نارگیل نه تنها به آسانی هضم می شود، بلکه یک انرژی پایدارتر نیز تولید می کند و سوخت و ساز بدن تان را افزایش می دهد. هنگامی که روغن نارگیل باکیفیت و غیر فرآوری شده مصرف کنید، می توانید بیش ترین سود را از آن ببرید.

افزایش ایمنی بدن

روغن نارگیل برای افزایش ایمنی بدن نیز مناسب است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند؛ زیرا حاوی چربی های ضدمیکروب، اسید لوریک، اسید کاپریک و اسید کاپریلیک بوده که این ها دارای خاصیت ضد قارچ، ضد باکتری و ضد ویروس هستند. بدن انسان، اسید لوریک را به مونولورین تبدیل می کند که تحقیقات نشان داده اند برای مقابله با ویروس ها و باکتری هایی که بیماری هایی نظیر تبخال، آنفولانزا، سیتومگالوویروس و حتی ایدز را ایجاد می کنند، بسیار مفید است.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

یکی از خواص روغن نارگیل بهبود دستگاه گوارش است؛ بنابراین از بسیاری مشکلات مربوط به معده و گوارش مانند سندرم روده ی تحریک پذیر جلوگیری می کند. چربی های اشباع شده ی موجود در آن، خصوصیات ضد میکروبی داشته و به مقابله با بسیاری از باکتری ها، قارچ ها و انگل هایی که می توانند سوء هاضمه ایجاد کنند، کمک می کنند. روغن نارگیل هم چنین به جذب مواد غذایی دیگر همانند ویتامین ها، مواد معدنی و آمینو اسیدها کمک می کند.

اگر روغن نارگیل در عین حال به عنوان اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف شود، تاثیر آن دو برابر می شود، چرا که آنها به راحتی برای هضم و استفاده شدن توسط بدن در دسترس هستند.

محافظت از دندان و لثه

کلسیم جزئی مهم از دندان هایمان است. از آنجا که روغن نارگیل به بدن در جذب کلسیم کمک می کند، منجر به تقویت دندان ها شده و از پوسیدگی آن ها جلوگیری می کند. تحقیقات اخیر نشان می دهند که در کاهش تشکیل پلاک و التهاب های ایجاد شده توسط آن ها در لثه نیز موثر است. همچنین برای سفید کردن دندان ها نیز می توان از روغن نارگیل استفاده کرد.

تسریع سرعت بهبود

اگر روغن نارگیل در نواحی آلوده ی بدن مورد استفاده قرار گیرد، لایه ای شیمیایی ایجاد می کند که آن قسمت را از غبار، هوا، قارچ، باکتری ها و ویروس های خارجی محافظت می کند و هم چنین برای کبودی ها نیز موثر است؛ زیرا فرایند بهبود بافت های آسیب دیده را تسریع می بخشد.

کمک به درمان سرطان

روغن نارگیل دو خاصیت دارد که کمک می کنند با سرطان مبارزه کند. یکی به دلیل کتون تولید شده در هضم آن است. سلول های تومور قادر به دسترسی به انرژی موجود در کتون ها نیستند و وابسته به گلوکز هستند. اعتقاد بر این است که یک رژیم غذایی کتوژنیک می تواند یک بخش احتمالی از فرآیند ی درمان برای کمک به بهبودی بیماران مبتلا به سرطان باشد.

دوم این که MCFAها دیواره های چربی باکتری ها را هضم می کنند، آنها همچنین می توانند باکتری هلیکوباکتر پیلوری را بکشند. معروف است که این باکتری ها خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهند. حتی در مطالعاتی که در آنها سرطان، ناشی از مواد شیمیایی بوده است، استفاده از روغن نارگیل مانع از توسعه ی سرطان شده است.

بهبود سلامت اندام های بدن

قلب: این روغن برای قلب مناسب است زیرا اسید لوریک موجود در روغن نارگیل، به جلوگیری از مشکلات متعدد قلب مانند سطح کلسترول و فشار خون بالا کمک می کند.

کلیه و کبد:معروف است که روغن نارگیل عفونت دستگاه ادراری (UTI) و کلیه را التیام می دهد و از بین می برد. اسیدهای چرب زنجیره متوسط موجود در روغن نارگیل به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کنند به این ترتیب که پوشش لیپیدی روی باکتری ها را برهم می زنند و آنها را از بین می برند. همچنین یک مطالعه وجود دارد که نشان می دهد روغن نارگیل به طور مستقیم کبد را از آسیب محافظت می کند.

پانکراس:MCFAهای موجود در روغن نارگیل به تجزیه شدن آنزیم های پانکراس نیازی ندارند، به همین دلیل است که مصرف روغن نارگیل فشار بر روی لوزالمعده را کم می کند و در نتیجه علائم بیماری پانکراتیت را کاهش می دهد.

کیسه صفرا:علاوه بر این، هضم این چربی فوق العاده، بسیار آسان است و گفته می شود که علائم بیماری های کیسه صفرا را نیز بهبود می دهد. جهت بهبود کیسه صفرا و سلامت کل بدن، به جای سایر چربی های زنجیره بلند از روغن نارگیل استفاده کنید.

استخوان:یکی دیگر از خواص روغن نارگیل این است که جذب کلسیم را در روده افزایش می دهد. تحقیقات صورت گرفته در رابطه با پوکی استخوان نشان داده اند که روغن نارگیل نه تنها باعث افزایش حجم و بهبود ساختار استخوان می شود، بلکه ضعیف شدن استخوان ناشی از پوکی استخوان را کاهش می دهد.

عضله:MCFAها فقط برای سوزاندن چربی خوب نیستند؛ آنها برای ساخت عضله نیز عالی هستند.

متعادل کردن هورمون ها

استفاده از روغن نارگیل برای هورمونهای تان نیز فوایدی دارد! روغن نارگیل به طور طبیعی می تواند به تعادل هورمون ها کمک کند به دلیل این که یک منبع عالی از چربی های اشباع از جمله لوریک اسید است. مطالعات نشان داده اند که روغن نارگیل می تواند یک چربی بسیار عالی برای مصرف در دوران یائسگی باشد و همچنین ممکن است اثرات مثبتی روی سطح استروژن داشته باشد.

کاهش وزن

روغن نارگیل در کاهش وزن نیز موثر است؛ زیرا دارای اسیدهای چرب با زنجیرهای کوتاه و متوسط بوده که به کاهش وزن اضافه کمک می کند. تحقیقات نشان داده اند که این روغن به کاهش چاقی شکم در خانم ها نیز کمک می کند. هضم این روغن در مقایسه با دیگر روغن های خوراکی، آسان تر بوده و به فعالیت سالم غده ی تیروئید و سیستم غدد درون ریز کمک می کند.

علاوه بر این روغن نارگیل، میزان سوخت و ساز بدن را با برداشتن فشار از لوزالمعده افزایش می دهد که در نتیجه، منجر به به سوزاندن انرژی بیشتر شده و به افرادی که اضافه وزن دارند، در کاهش آن کمک می کند. بنابراین، معمولاً مردمی که در مناطق ساحلی استوایی زندگی کرده و روزانه از روغن نارگیل به عنوان روغن اصلی پخت و پز استفاده می کنند، اضافه وزن ندارند.

ضد پیری

محققان پی بردند که روغن نارگیل ممکن است به دلیل تاثیری که روی کبد می گذارد، از روند سم زدایی حمایت کند. برای این که به طور طبیعی روند پیری را کند کنید ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با نوعی توت که غنی از آنتی اکسیدان است برای صبحانه میل کنید. شما همچنین می توانید آن را به طور مستقیم روی پوست تان استعمال کنید تا از فواید دیگر آن برای پوست و خواص صاف کنندگی آن استفاده کنید.از خواص روغن نارگیل کاهش روند پیری است.

کاهش استرس

میزان فراوان اسید چرب زنجیره متوسط موجود در روغن نارگیل کمک می کند که این ماده به طور خاصی برای کاهش استرس سودمند باشد.

بهبود دیابت نوع 1 و 2

مطالعه ای روی موش های مبتلا به دیابت نوع ۱ انجام شد و سطح گلوکز خون ناشتای آنها از نوک دم شان اندازه گیری شد. چهار هفته پس از درمان با استفاده از روغن نارگیل، موش ها کاهش قابل توجهی را در سطح قند خون خود تجربه کردند.از خواص روغن نارگیل بهبود دیابت نوع ۱ است.

هنگامی که سلول ها در برابر انسولین واکنشی نشان نمی دهند و دیگر گلوکز را برای تولید انرژی دریافت نمی کنند، در واقع “مقاوم به انسولین” شده اند. بنابراین لوزالمعده انسولین بیش تری برای جبران آزاد می کند و سبب ایجاد یک چرخه ی تولید بیش از حد می شود. مقاومت به انسولین پیش ماده ی دیابت نوع II است.

MCFA های موجود در روغن نارگیل به تعادل واکنش انسولین در سلول ها کمک می کند و فرآیند گوارش سالم را بهبود می دهد. آنها فشار روی لوزالمعده را کم می کنند و به بدن یک منبع انرژی پایدار می دهند که وابسته به واکنش گلوکز نیست و می تواند مانع مقاومت به انسولین و دیابت نوع دوم شود.

مبارزه با آلزایمر

تحقیق انجام شده توسط دکتر نیوپورت (Dr. Newport) بیان می کند که روغن نارگیل در درمان بیماری آلزایمر موثر است. جدای از این، هیچ مدرک علمی یا دانش سنتی برای استفاده از روغن نارگیل در درمان آلزایمر وجود ندارد. در حقیقت، قبلاً تصور نمی شد که عملکرد مغز را در هر شکلی افزایش دهد. موسسات ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا مسئول انجام تحقیقی برای بررسی این ادعا هستند.

سلامت پوست و مو

اگر سرتان شوره می زند یا موهای خشکی دارید، روغن نارگیل اسیدهای چربی دارد که برای کمک به بهبود این اختلالات مناسب هستند.

از خواص روغن نارگیل بهبود مشکلات پوستی است. روغن نارگیل نه تنها به عنوان یک پاک کننده ی پوست صورت، مرطوب کننده و کرم ضد آفتاب فوق العاده است، بلکه می تواند بسیاری از اختلالات پوستی را نیز درمان کند. اسیدهای چرب (اسید کاپریلیک و اسید لوریک) موجود در روغن نارگیل به صورت داخلی و خارجی التهاب را کاهش می دهد و پوست را مرطوب می کند. به همین دلیل روغن نارگیل یک راه حل عالی برای تمام انواع بیماری های پوستی است.

فواید روغن نارگیل برای مو

عوارض روغن نارگیل

روغن نارگیل علاوه بر فواید بسیاری که برای پوست و بدن دارد اگر در موارد نادرست مصرف شود ممکن است باعث بروز عوارض جدی برای فرد شود.

آلرژی و حساسیت

روغن نارگیل در برخی افراد باعث آلرژی و حساسیت می شود که با علائمی مانند تهوع و استفراغ، بثورات، اگزما و شوک آنافیلاکسی مشخص می شود.

کلسترول خون و قلب

زیاده روی در مصرف روغن نارگیل مانند همه ی انواع روغن های خوراکی ممکن است باعث افزایش کلسترول خون بالا شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد.

اسهال

زیاده روی در مصرف خوراکی روغن نارگیل می تواند باعث ناراحتی روده و اسهال شود.

خواص روغن نارگیل

روغن نارگیل را می توانید از انواع فروشگاه ها و عطاری ها بخرید. برای بهره مند شدن از خواص روغن نارگیل مطمئن شوید که روغن نارگیل خالص، طبیعی و تصفیه نشده استفاده می کنید. این مقاله به واقع تنها نوک کوه یخ است. مردم در مناطق مختلف جهان از روغن نارگیل برای مصارف بسیار مختلفی استفاده می کنند و نتایج بسیار خوبی از آن می گیرند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (73 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان