ساعدنیوز
ساعدنیوز

خواص بی نظیر پیاز برای سلامتی

  یکشنبه، 13 مهر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
خواص بی نظیر پیاز برای سلامتی
پیاز از خانواده‌ی سبزیجات و گیاهان سیری (سرده) است. پیاز علاوه بر خواصش برای سلامتی بدن، تاثیر فوق‌العاده‌ای در پیشگیری از سرطان‌های شایع دارد.

پیاز از نظر ارزش غذایی به دلیل دارا بودن قندها، ویتامین ها به ویژه و ویتامین ث، مواد معدنی بخصوص کلسیم، فسفر و پتاسیم دارای اهمیت است. پیاز یکی از قدیمی ترین سبزیها در دنیا و ایران است که خاستگاه آن در ایران و افغانستان ذکر کرده اند؛ در ادامه این بخش با فواید و خواص دارویی پیاز و عوارض آن کامل آشنا خواهید شد.

خواص و فواید پیاز برای بدن

بهبود سلامت قلب با مصرف پیاز:

فلاونوئید موجود در پیاز قرمز می تواند به سلامت قلب کمک کند. همچنین غنی ازسولفور هستند که می توانند به جلوگیری از بیماری قلبی کمک کنند. کوارستین موجود در پیاز همچنین پتانسیل مبارزه با بیماری های قلبی را دارد. خواص آنتی اکسیدانی - و ضد التهابی دارد که به سلامت قلب کمک می کند. پیازهم چنین می تواند سطح کلسترول را بهبود بخشد و این در نهایت به نفع قلب است. طبق گزارش انتشارات دانشگاه کمبریج، فلاونوئید پیاز به کاهش سطح کلسترول بد ) در افراد چاق کمک می کند. پیاز همچنین از بهم چسبیدن پلاکت ها جلوگیری می کند، که می تواند منجر به لخته شدن و درنهایت حملات قلبی شود. آن ها هم چنین می توانند از فشار خون بالا جلوگیری کنند در نتیجه خطرات قلب را دفع می کنند.

پایین آوردن قند خون از خواص پیاز :

عصاره پیاز می تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند. این مطالعه روی موش های دیابتی انجام شد و نتایج دلگرم کننده ای داشت. یکی از ترکیبات سولفور در پیاز وکوارستین می تواند اثرات مفیدی روی قند خون داشته باشد. با این حال مشخص شد که پیاز تنها زمانی اثر مثبت را به نمایش می گذارد که همراه با متافورمین، داروی دیابتی مصرف شود. در مطالعه دیگر، پلی فنول ها ( به خصوص آن هایی که در پیاز هستند) در کنترل گلیسمی نقش دارند.

بهبود هضم غذا و تقویت معده از خواص پیاز:

فایده گوارشی پیاز را می توان به انولین ، فیبر موجود در سبزیجات نسبت داد. انولین به عنوان یک منبع غذایی برای باکتری های مفید در روده ها عمل می کند. مصرف این فیبر به بدن کمک می کند تا سطوح خوبی از باکتری سالم را حفظ کند. اما، thiosulfinates در پیاز می تواند موجب آسیب به این باکتری های مفید شود ( همان طور که خاصیت ضد باکتری دارند ). در نتیجه اگر نسبت به خاصیت ضد باکتریایی پیاز حساسیت دارید، با پزشک مشورت کنید. فیبرهای محلول دیگر، برای جلوگیری و درمان انواع مختلف اسهال یافت شد و مواد فوتو شیمیایی در پیاز می توانند خطر زخم معده را کاهش دهند. پرو بیوتیک طبیعی در پیاز می تواند به کاهش یبوست و همچنین درمان درد شکم کمک می کند، رایج است پیاز باعث میگرن و نفخ شکم در برخی از افراد می شود اگر این اتفاق افتاد با پزشک خود مشورت کنید.

حفظ سلامت استخوان با مصرف پیاز:

تحقیقات اولیه حاکی از آن است که پیاز می تواند از پوکی استخوان مرتبط با سالخوردگی جلوگیری کند. طبق گفته محققان سوئیسی، ترکیبات موجود در پیاز سفید می تواند پوکی استخوان را کاهش دهد . مطالعه دیگر نشان داد زنانی که پیاز می خوردند، 5 درصد بیشتر از کسانی که کم تر پیاز می خوردند به استخوان هایشان کمک کرده اند. همچنین مصرف پیاز بر تراکم استخوان زنان بیش از 50 سال تاثیر خواهد داشت.
به گفته بنیاد ورم مفاصل، کوارستین پیاز می تواند فعالیت ،leukotrienes, prostaglandin هیستامین و را مهار کند ( که همه آن ها باعث التهاب می شود ) در آرتروز و روماتیسم مفصلی . پیاز به درمان دردهای مفصلی کمک می کند.

مبارزه با سرطان :

پیازهای قرمز بیش ترین اثربخشی را در از بین بردن سلول های سرطانی سینه و سرطان روده دارند. این پیاز سطح بالایی ازکوارستین و آنتوسیانین دارد که به درمان کمک می کند ، همچنین مشخص شد که افراد با بالاترین میزان مصرف پیاز، کم ترین میزان سرطان را دارند . به عنوان یک معیار پیشگیرانه می توانید پیاز قرمز مصرف کنید.

لوگیری از التهاب و آلرژی های دیگر از خواص پیاز:

کوارستین و فلاونوئید پیاز از التهاب جلوگیری می کند. پیازهم چنین با جلوگیری از آزاد شدن هیستامین، آلرژی را درمان می کنند. آشپزی با پیاز به باز کردن و خشک کردن سینوس ها کمک کند. و خاصیت آنتی هیستامینی کوارستین می تواند به کاهش گرفتگی بینی کمک کند حتی خوردن یک عدد پیاز خام در شب می تواند یبوست را درمان کند - ترکیبات گوگرد در پیاز می تواند مخاط را از اثر بیاندازد. پیازها نیز دارای خواص ضد باکتری هستند طبق یک مطالعه، عصاره های پیاز با التهاب ریه و باکتری های دندان و آلرژی های دیگر مقابله می کند. همچنین دارای اثرات آنتی بیوتیکی هستند که التیام زخم را تسریع می کند

بهبود سیستم ایمنی و درمان سرماخوردگی با پیاز :

پیازحاوی سلنیوم است که عملکرد سیستم ایمنی را تحریک می کند. همچنین مواد معدنی از واکنش ایمنی بیش از حد جلوگیری می کند که می تواند اثرات مضر داشته باشد. پیاز همچنین در روسیه داروی گیاهی محسوب و از آن ها برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شود. همچنین می توانید برای درمان سرماخوردگی ، چای پیاز درست کنید. این چای، ایمنی شما را بالا می برد و به جلوگیری از بیماری ها کمک می کند. درست کردن چای به سادگی بریدن پیاز، جوشاندن آن در آب و نوشیدن آن است. این عمل به عنوان درمان سریع برای سرماخوردگی و دیگر بیماری ها عمل می کند. همچنین می توانید ترکیبات دیگری مثل زنجبیل را نیز به آن اضافه کنید.

خطرات مصرف پیاز

خطر چندانی در مصرف پیاز وجود ندارد. اما مانند هر ماده ی مفید دیگر، مصرف بیش ازحد پیاز نیز می تواند منجر به بروز مشکلاتی شود. این گیاه می تواند مشکلاتی را برای افرادی که به آن حساسیت دارند ایجاد کند. برخی از این افراد با خوردن پیاز دچار قرمزی و خارش چشم ها می شوند و تماس پوست شان با پیاز آزاردهنده خواهد بود و برخی دیگر با مصرف آن ممکن است دچار تهوع و ناراحتی معده شوند. رژیم غذایی و الگوی مصرف مواد غذایی مهم ترین نقش را در جلوگیری از بیماری ها و کسب سلامت ایفا می کنند. به طور کلی نیز بهتر است به جای اینکه روی خوردن تنها یک ماده ی غذایی مفید اصرار داشته باشید، انواع مواد متنوع و مفید را به وعده های غذایی خود اضافه کنید.

مصرف زیاد پیاز می تواند منجر به نفخ شود. مصرف پیاز به ویژه به شکل خام برای کسانی که دچار سوزش یا رفلاکس معده هستند اصلا توصیه نمی شود. مصرف زیاد پیازچه نیز می تواند موجب مداخله در کار داروهایی شود که فرایند انعقاد خون را کند می کنند. از آنجا که پیازچه حاوی مقدار زیادی ویتامین k است می تواند در کار داروهای نام برده دخالت کند. به طور کلی بهتر است که پیاز را به صورت تازه مصرف کنید؛ شاید پیاز برش خورده ای که در غذای ظهر استفاده کردید تازه به نظر برسد اما باز هم مانده است! نباید پیاز را برش بدهید و بعدا از آن استفاده کنید؛ در این صورت احتمال دارد که باکتری های سالمونلا و اشریشیا کلی وارد پیازتان بشوند. اگر هم پیاز را پوست کنده اید، آن را تا رسیدن زمان مصرف در ظرفی دربسته و درون یخچال نگهداری کنید.

مصرف پیاز در رژیم غذایی

سعی کنید از پیازهای سفت و خشک و تا حدودی بدون بو استفاده کنید. استفاده از پیاز بهترین روش برای طعم دادن به غذا بدون استفاده از نمک، چربی یا کالری اضافی است. پیاز عضو جدانشدنیِ تمامی آشپزخانه هاست و طعم آن با بیشتر غذاها هماهنگی دارد. پیاز در انواع سالادها، سُس ها و ساندویچ ها استفاده می شود و طعم آنها را دلپذیر می کند. پیاز در برخی از غذاها نیز به عنوان ماده ی تشکیل دهنده ی اصلی به کار می رود. این گیاه در غذاهای مختلف به صورت سرخ شده، پخته یا کبابی استفاده می شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (397 نظر) مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (390 نظر) سوژه شدن موجودی حساب هوش پران مشتری مغازه آجیل فروشی+عکس/ تا حالا این همه عدد رو کنار هم ندیده بودم که امروز دیدم🙄 (383 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (251 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (243 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (197 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (191 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (175 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (154 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (145 نظر) حضور علی دایی در رستوران شیک فریبا نادری به صرف افطار+عکس/ ذوق و خوشحالی خانم بازیگر از حضور شهریار ایران در رستورانش (141 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (138 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (128 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (127 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (119 نظر)
دیگران می‌خوانند   
جشن تولد ساده و خلوت بهرام افشاری بهتاش سریال پایتخت درکنار نوید محمدزاده و رفیق فابش+عکس (فیلم) خلاقیت جالب و جنجالی راننده اسنپ در محیط داخلی خودرو که غوغا کرده!/راننده خوش ذوق! (عکس) عاشقانه شاهرخ استخری و همسرش در ایام عید/ این دو زوج جنجالی هرروز جوان‌تر از دیروز می‌شوند! (عکس) پریناز ایزدیار بازیگر نقش جیران ناصرالدین شاه با این عکس‌های زیبا نوروز را جشن گرفت! سفره های مجلل افطاری و سحری شاه خوش اشتهای قاجار برای درباریان و همسرانش/ چلو کباب و آبگوشت و ...+عکس نوشته قشنگ و تحسین برانگیز روی شیشه یک مغازه‌ بستنی فروشی جلب توجه کرد!!/بزرگ منشی و خوب بودن به دارایی انسان نیست به قلب مهربان و بخشندگی اوست! افطاری ساده و خوشمزه ستاره سادات قطبی مجری پرانرژی در ماه رمضان+عکس خلاقیت خنده دار و حماسه ساز یک متورسوار ایرانی برای حمل بار/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس رونمایی از عکس سرعقد حامد آهنگی و خانومش لحظه انداختن حلقه ازدواج / از اولش هم انقدر خوش خنده بوده😂 تهران گردی رضا قوچان نژاد، شوهر خواهر خوشتیپ و باکلاس ساره بیات همراه با پسرش+عکس (فیلم) افطاری ساده و صمیمی در بیت رهبری و پذیرایی دوستانه رهبر معظم انقلاب از مهمانان/ یک لقمه نان با دل خوش بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی (عکس) چیدمان مبلمان استیل و سلطنتی خونه وریا غفوری و همسر چشم رنگی اش در یک جشن تولد عاشقانه/ ماشالا چقدر به هم میان😍 آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات دیزاین شیک کیک حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل با یک عکس عاشقانه برای سالگرد ازدواجشان+عکس بارش باران و کاهش دمای برخی استانها گام های استوار دولت در مسیر «جهش تولید»؛ غول‌های صنعت به میدان بازگشتند (عکس) ابتکار خنده دار جوان ایرانی در پیوند موفقیت آمیز درب بازکن نوشابه به در ماشین/ سلطان مدیریت بحران😂👌 پرهیز از تخریب در انتخابات، همواره مورد تاکید رهبری بوده است عزای خانواده شیرازی به جشن تبدیل شد + جزئیات (عکس) خلاقیت خنده دار یک ایرانی در نصب شیر آب روشویی به پراید/ لامصب از مغزش بهینه استفاده کرده😂 انتشار اولین عکس از رهبر معظم انقلاب با لباس محلی سیستان و بلوچستان 10 آقازاده ای که تاکنون پای میز محاکمه رفته اند / اجرای عدالت حتی برای فرزندان هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی و .... علی دایی 4 برادر خوش تیپ و عجیب‌تر از خود دارد؛ افسانه 5 برادران خانواده شهریار خانه تاریخی حیرت انگیز در گود چهک شهر بهبهان + تصاویر توصیه به استعفای سفیر ایران در باکو به خاطر مصاحبه با یک خبرنگار با پوشش زننده از سوی رسانه اصولگرا پاسخ جالب رهبر انقلاب به طلبه‌ای که از ایشان افطاری می‌خواست +فیلم/ما کجاییم در این بحر تفکّر ... پاداش 4 میلیارد تومانی برای بچه‌دار شدن خبرساز شد عکس عجیب ماشین آتش‌نشانی 90 سال پیش! (ویدئو) عجیب ترین و خاص ترین بستنی ایران/ خلاقیت بستنی فروش تهرانی مثل بمب صدا کرد (ویدئو) مدل عجیب و غریب فنجان فضایی برای نوشیدن چای در فضا استوری مشترک ترلان پروانه و شروین حاجی پور با یک نوزاد بامزه +عکس (ویدئو) ترکیب هنر و علم ریاضیات مساوی می‌شود با خلق اثری بی‌نظیر از تصویر مریم میرزاخانی/ کاش هنرمندش رو هم نشون میداد دعای زیبای محیا مهمان برنامه محفل برای امام زمان (عج) + فیلم حواشی داغ امروز جمعه 10 فروردین 1403 / یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش برای دختر هلندی! خلاقیت بی نظیر بستنی فروش تبریزی، با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا تصاویری از جسدی 800 ساله که قبل مرگش بسیار ترسیده بوده!/ رنج‌های انسان جایی در تاریخ ثبت میشوند؟ سفره هفت سین ساده و بدون تجملات خانه مدرن کریم باقری+ عکس/میشه کلی ازش ایده گرفت! کیک تولد متفاوت نرگس محمدی در کانادا و حضور فریبا نادری، پری سیمای سریال ستایش در تولدش +عکس سکانس خنده دار ذهن منحرف یوسف تیموری درباره فیلمنامه محیا دهقانی/ همه از شدت خنده منفجر شدن+ویدیو
تیتر امروز   
آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات بارش باران و کاهش دمای برخی استانها گام های استوار دولت در مسیر «جهش تولید»؛ غول‌های صنعت به میدان بازگشتند پرهیز از تخریب در انتخابات، همواره مورد تاکید رهبری بوده است عزای خانواده شیرازی به جشن تبدیل شد + جزئیات 10 آقازاده ای که تاکنون پای میز محاکمه رفته اند / اجرای عدالت حتی برای فرزندان هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی و .... علی دایی 4 برادر خوش تیپ و عجیب‌تر از خود دارد؛ افسانه 5 برادران خانواده شهریار توصیه به استعفای سفیر ایران در باکو به خاطر مصاحبه با یک خبرنگار با پوشش زننده از سوی رسانه اصولگرا پاداش 4 میلیارد تومانی برای بچه‌دار شدن خبرساز شد حواشی داغ امروز جمعه 10 فروردین 1403 / یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش برای دختر هلندی! بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر