خواص دارویی گیاه خرفه چیست؟

  پنجشنبه، 29 اسفند 1398   زمان مطالعه 9 دقیقه
خواص دارویی گیاه خرفه چیست؟
در این متن زیر میخواهیم با خواص خرفه بیشتر آشنا شویم.

یکی از مفید ترین گیاهان دارویی که بسیاری از افراد با خواص آن آشنایی ندارند خرفه است که مصرف آن سبب درمان بسیاری از بیماری ها می شود. گیاه خرفه دارای خواص سلامتی فراوان است و می تواند برای کمک به کاهش وزن، تقویت و سلامت قلب، افزایش رشد کودکان، جلوگیری از ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش، سلامت پوست، تقویت قدرت بینایی، استحکام استخوان ها و بهبود گردش خون مورد استفاده قرار گیرد.
این گیاه به صورت خودرو در بسیاری از مناطق جنگلی و شهری وجود دارد و به عنوان یک گیاه دارویی توسط مردم آسیا، آفریقا، اروپا و حتی بومیان استرالیایی از قرن های پیش استفاده می شده است. معمولا گیاه خرفه را همراه با سالاد، سوپ، به صورت خام، به عنوان طعم دهنده گوشت و یا به عنوان یک ماده تزئینی در نان های شیرینی در بسیاری از کشور ها استفاده می کنند.
به دلیل دارا بودن انواع آنتی اکسیدان ها، رنگدانه هایی همچون ریتالین، ویتامین A و Cمصرف این سبزی می تواند از ایجاد رادیکال های آزاد در بدن و ابتلا به انواع سرطان ها جلوگیری کند.همچنین غنی بودن این گیاه از مواد معدنی همچون کلسیم، منیزیم، آهن و منگنز می تواند سبب تقویت و استحکام استخوان ها و جلوگیری از بروز پوکی استخوان شود.

خُرفه یک سبزی سبز و برگ دار است که می تواند به شکل خام یا پخته مصرف شود. در محافل علمی با نام Portulaca oleracea شناخته می شود، از دیگر نام های این گیاه hogweed کوچک، fatweed و pusley می باشد. ۹۳٪ این گیاه شاداب آب است. ساقه های آن قرمز و کوچک و برگ های آن سبز است. طعم خُرفه ترش و شور مشابه اسفناج یا شاهی است. می توان از آن در سالاد و ساندویچ به شیوه های مشابه اسفناج و کاهو استفاده نمود.

خُرفه در نقاط مختلف جهان در طیف گسترده ای از محیط زیست رشد می کند. این گیاه در باغ ها و باغچه های پیاده روها رشد می کند. در عین حال می تواند خود را با شرایط خشن تر وفق یابد. به عنوان مثال در خشکسالی، خاک بسیار شور یا خاک خالی از مواد مغذی. خُرفه سابقه ایی طولانی در طب سنتی یا طب جایگزین دارد.

خواص فراوان گیاه خرفه: از دیگر مواد معدنی مفید در این گیاه پتاسیم و امگا سه است که هر2 برای حفظ سلامت بدن بسیار مفید هستند و علاوه بر کمک به ترمیم زخم ها، حفظ الکترولیت بدن، جلوگیری از بالا رفتن کلسترول خون، مانع از بروز سکته مغزی و حمله قلبی در فرد می شوند. یکی از مفید ترین خواص گیاه خرفه کمک به جلوگیری از افزایش وزن است و چنانچه افراد به طور منظم روزانه از این سبزی در رژیم غذایی خود استفاده کنند به تناسب اندام مورد نظر خود دست می یابند.گیاه خرفه یک درمان طبیعی و بسیار موثر برای درمان مشکلات پوستی از جمله آکنه و جوش صورت، چین و چروک و کم آبی است و به ویژه نوجوانان و جوانانی که دچار مشکل آکنه صورت هستند می توانند از این سبزی به عنوان یک مکمل درمانی استفاده کنند.با وجود تمامی مزایای گیاه خرفه چنانچه دچار آلرژی غذایی هستید بهتراست ابتدا تست آلرژی برای این سبزی را انجام داده سپس آن را مصرف کنید.

هر ۱۰۰ گرم خرفه:

  • ویتامین A (از بتا کاروتین): ۲۶٪ از نیاز روزانه.
  • ویتامین سی: ۳۵٪ از نیاز روزانه.
  • منیزیم: ۱۷٪ از از نیاز روزانه.
  • منگنز: ۱۵٪ از نیاز روزانه.
  • پتاسیم: ۱۴٪ از نیاز روزانه.
  • آهن: ۱۱٪ از نیاز روزانه.
  • کلسیم: ۷٪ از نیاز بدن.
  • همچنین حاوی مقدار کمی از ویتامین های B۱، B۲، B۳، فولات، مس و فسفر است.
تصویر

خواص تخم و دانه خرفه

همانطور که گفتیم، برگ ها، ریشه، تخم و دانه خرفه و حتی عرق و عصاره آن فواید زیادی برای بدن دارد؛ تخم و دانه خرفه خون را تصفیه می کند، التهاب دستگاه گوارش را کاهش می دهد و ضد تشنگی و سرفه های خشک است. تخم این گیاه ضد کرم است و بیماری های کبد را درمان می کند.

خواص گیاه خرفه

سبزی خرفه سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان های طبیعی است و گردش خون را بهبود می بخشد؛ استفاده از این گیاه در چای و دمنوش یا غذا ها و چاشنی های مختلف شما را لاغر می کند. سبزی خرفه مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳، فیبر، ویتامین های گروه A ،B، C، آهن، منیزیم، منگنز، پتاسیم، کلسیم و مس دارد؛ با ما همراه باشید تا درباره خواص گیاه خرفه بیشتر بدانید.

یک دنیا خاصیت دارویی فقط در یک گیاه

  • خواص خرفه برای کم خونی و سلامت قلب

امگا ۳ موجود در گیاه خرفه ریسک بیماری های قلبی – عروقی و تصلب شرائین را تا حد زیادی کاهش می دهد. با مصرف این گیاه دیگر نگران سکته قلبی نباشید. درواقع مس و آهن موجود در این گیاه، گلبول های قرمز خون را تحریک و با کم خونی مبارزه می کنند.

  • خواص خرفه خشک برای لاغری

همانطور که گفتیم، گیاه خرفه سرشار از مواد مغذی و فیبر است و همین مسئله باعث ایجاد احساس سیری در فرد می شود؛ به این ترتیب، این گیاه حجم زیادی از معده را پر می کند و جلوی اضافه وزن را می گیرد. برای این منظور، فقط کافی است که دمنوش گیاهی با خرفه خشک را امتحان کنید.

  • درمان بیش فعالی

مطالعات دانشمندان نشان می دهد که مصرف مقدار زیاد از اسید چرب امگا ۳ در رژیم غذایی کودکان، علائم اختلال رشد مثل اوتیسم و بیش فعالی را کاهش می دهد، اگر کودک بیش فعال دارید، در رژیم غذایی از این گیاه استفاده کنید.

  • گیاه ضد اسهال

در طب سنتی چینی، از گیاه خرفه برای درمان اسهال خونی، خونریزی دستگاه گوارش و حتی بواسیر استفاده می شده است. ترکیبات مغذی و ارگانیک موجود در گیاه خرفه مثل دوپامین، مالیک اسید، سیتریک اسید، آلانین و گلوکز باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شوند.

  • خواص خرفه برای پوست صورت

زیبایی خود را از گیاه خرفه بخواهید. خرفه بسیاری از مشکلات پوستی را درمان می کند، برگ های این گیاه ویتامین A زیادی دارند که می تواند به عنوان یک داروی طبیعی ضد التهاب، تمام لک ها، جوش و آکنه های پوست صورت را بر طرف کند.

  • خرفه؛ گیاه ضد سرطان

روغن دانه خرفه یا تخم گیاه خرفه با خواص آنتی اکسیدانی اش مثل چای سبز می تواند با رادیکال های آزاد بدن مبارزه و رشد سلول های سرطانی را مهار کند. شما می توانید علاوه بر چای و دمنوش خرفه از روغن آن به صورت استعمال خارجی هم استفاده کنید.

  • بهبود بینایی

چشم های تیز بین می خواهید؟ خرفه بخورید. ویتامین A و بتاکاروتن موجود در این گیاه باعث سلامت چشم و تقویت بینایی می شود، وجود این دو ماده مغذی دشمن آب مروارید چشم است.

  • استحکام استخوان ها

اگر مشکل پوکی استخوان دارید، در کنار شیر می توانید از گیاه خرفه استفاده کنید. کلسیم، منیزیم، آهن و منگنز موجود در این گیاه باعث التیام استخوان ها می شود و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

  • گیاه ضد آسم و سرماخوردگی

خرفه گیاه ضد التهاب است که با آسم و سرماخوردگی مبارزه می کند؛ اگر مشکل سرفه و گلودرد دارید، از این چای و دمنوش گیاهی استفاده کنید.

  • جلوگیری از سردرد میگرنی

ویتامین B2 موجود در گیاه و سبزی خرفه مانند یک مسکن شیمیایی قوی سردرد های میگرنی را درمان می کند. مطالعات دانشمندان نشان می دهد که مصرف خوراکی هایی با ویتامین B2 می تواند علائم میگرن را کاهش دهد.

  • تنظیم غده تیروئید

گیاه خرفه سرشار از مس است که همین مسئله نقش مهمی در عملکرد صحیح غده تیروئید دارد البته مصرف مس زیاد هم می تواند نتیجه عکس داشته باشد؛ بنابراین بهتر است سطح مس موجود در خون تعادل داشته باشد تا کم کاری یا پر کاری غده تیروئید هم متعادل شود.

  • کاهش درد آپاندیس

مخلوط گیاه و سبزی خرفه با آب، شکر و عسل یک دمنوش طبیعی و خانگی می سازد که می تواند درد ناشی از آپاندیس را کم کند.

  • درمان هپاتیت

هپاتیت و انواع مختلف آن یک بیماری وحشتناک است که البته با طب سنتی و مصرف دارو های گیاهی قابل کنترل و درمان است؛ اگر مشکل هپاتیت یا بیماری های عفونی مختلف دارید، فقط کافی است که یک بار چای یا دمنوش گیاهی خرفه را امتحان کنید.

  • کاهش فشار خون

خرفه مشکل فشار خون را برطرف می کند. اگر فشار خون شما بالا است، سبزی یا جوشانده برگ های خرفه را امتحان کنید.

  • خواص خرفه برای دیابتی ها

گیاه خرفه تشنگی بیماران دیابتی را برطرف و قند خون آنها را تنظیم می کند. اگر مشکل دیابت دارید، بهتر است از این گیاه در رژیم غذایی خود و انواع سوپ و سالاد های خانگی استفاده کنید البته با مصرف دانه و تخم خرفه هم می توانید شیرینی رژیمی و خانگی تهیه کنید.

  • خواص خرفه در بارداری

آیا گیاه خرفه برای بارداری مفید است؟ گیاه گوشتی خرفه برای خانم های باردار خطرناک است؛ چون این گیاه قاعده آور است و لخته های خونی را بر طرف می کند؛ درنتیجه ممکن است باعث سقط جنین شود.

هشدارها درباره خرفه:

خرفه حاوی اگزالیک اسید است ماده طبیعی که در بعضی سبزیجات نیز وجود دارد، این اسید ممکن است به صورت ذرات اگزالات در دستگاه دفع ادرار افراد، کریستالی شود. زنان باردار به صورت معمولی توصیه می شوند تا از خوردن خرفه پرهیز کنند. خرفه به عنوان خوراکی قاعدگی آور، تداخلات رحمی را تشدید کرده و ممکن است باعث سقط جنین شود.

دوز مصرف خرفه و اجرای آن:

دوز مصرف خرفه به صورت گسترده ای به شرایط مصرف کننده مربوط است. بسیاری از متخصصان توصیه می کنند که خرفه خشک 9 تا 15 گرم و خرفه تازه 30 تا 60 گرم مصرف شود. مقادیر بیشتر می تواند در مصارف موضعی استفاده شود.

برای بهره مندی از خواص این گیاه چگونه خرفه را مصرف کنیم ؟

ابتدا ریشه را گیاه جدا کنید، ساقه ها باید با دقت شسته شوند. خرفه شکاف های کوچکی دارد که میتواند خاک را نگه دارد، پس واقعا نیاز دارید تا با شلنگ آب کل آلودگی های آن را از بین ببرید.

خرفه معمولا در نواحی مدیترانه ای در سالاد و یا سوپ اضافه می شود.

در مکزیک خرفه یک افزودنی دلخواه به املت است.

خرفه را می توان 4 یا 5 دقیقه خیس نمود، سپس با نمک و مقداری کره سرو نمود.

خرفه در ترکیب با خیار به اضافه کمی روغن و سرکه بسیار لذیذ خواهد شد.

همچین اضافه کردن خرفه به دسر ها و آب میوه ها را نیز امتحان کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید
دیگران می‌خوانند   
تلاش بامزه سردار آزمون برای سوار کردن سفیدبرفی ناز و خوشگلش روی اسب خاص+عکس آوازخوانی بی‌نظیر و حال خوب کن پارسا خائف، پسر خوش صدای اردبیلی/ صداش بهشتی و محشره+ویدیو عجیب اما واقعی؛ تازه عروسی که به جای مهریه از داماد 300 سوسمار خواست! (فیلم) دوربین مخفی عجیب مربوط به دو سال قبل با موضوع سقوط بالگرد رئیس جمهور / واکنش متاثر کننده مردم ... (تصاویر) شهرت «سارا و نیکا» سریال پایتخت به روزنامه مشهور سوئدی رسید! (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (عکس) تیپ و چهره «روناک» و «شیرین» سریال نون خ در پشت صحنه تیپ و چهره «کیانوش پسرخوانده شکیب» سریال آوای باران در 42 سالگی +عکس (عکس) رئیسی در آغوش سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی / حاج قاسم شما برای سلامتی رئیس جمهور دعا کنید ... اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش
تیتر امروز   
اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم
کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور
عجیب اما واقعی؛ تازه عروسی که به جای مهریه از داماد 300 سوسمار خواست!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم