خواص کنگر کوهی برای لاغری

  جمعه، 18 آذر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
خواص کنگر کوهی برای لاغری
آیا می دانید کنگر کوهی چه فوایدی دارد؟ در این مقاله می خواهیم با کنگر کوهی و خواص آن آشنا شویم. همراه ساعد نیوز باشید.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است. کنگر کوهی از جمله گیاهان مفیدی است که از سالیان سال قبل برای درمان برخی بیماری ها از آن استفاده می شد. کنگر کوهی یا کنگر معمولی گیاهی است خودرو با برگ های خاردار و ساقه های ضخیم شبیه به کرفس که از آن در پخت سوپ، خورش و حتی به صورت خام در سالاد استفاده می کنند و جایگاه ویژه ای در طب سنتی دارد و برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها به کار می رود. این گیاه دارای مقادیر زیادی از ویتامین سی، ویتامین کا، اسید فولیک، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، روی، مس، فیبر و پروتئین است. کنگر وحشی یا کنگر صحرایی اولین بار در اتیوپی کشت شد و امروزه در بسیاری از نقاط دنیا از جمله استرالیا، کانادا و آمریکای جنوبی یافت می شود.

کنگر کوهی

خواص کنگر کوهی

  • دیابت و قند خون: گفته می شود که کنگر وحشی با سم زدایی کبد می تواند به بهبود عملکرد کبد کمک کرده و از ابتلا به دیابت پیشگیری و افزایش قند خون می کند. سیلیمارین و فلاونوئید های موجود در کنگر کوهی باعث کاهش کلسترول بالای خون در افراد مبتلا به دیابت می شود و از افزایش قند خون در افراد دیابتی پیشگیری می کند.
  • کلیه: برگ های کنگر صحرایی خاصیت دیورتیک دارند و با افزایش میزان ادرار به پاکسازی و سم زدایی کلیه ها کمک می کنند.
  • کبد: گیاه کنگر از قرن چهارم قبل از میلاد برای درمان بیماری های کبدی مورد استفاده قرار گرفته است؛ تحقیقات نشان داده که برگ های گیاه کنگر کوهی حاوی مقادیر بالای سیلیمارین و اسید کافئیک است که کبد را در برابر عفونت محافظت می کند. میوه گیاه کنگر کبد را از آسیب توسط مواد شیمیایی، الکل و سموم دیگر محافظت کرده و با سم زدایی خون به درمان یرقان یا زردی و نارسایی کبد کمک می کند.
  • دستگاه گوارش: کنگر وحشی یا کنگر کوهی حاوی مقادیر بالای فیبر است که به بهبود هضم غذا کمک می کند، بی اشتهایی را درمان می کند و باعث تقویت معده و سلامت دستگاه گوارش می شود. کنگر حاوی نوعی نشاسته به نام اینولین است که باعث سم زدایی از روده ها می شود و به این ترتیب از سرطان روده باریک پیشگیری می کند.
  • فشارخون: کنگر کوهی حاوی مقادیر قابل توجه پتاسیم است که به کاهش فشار خون بالا در افراد کمک می کند.
  • چربی خون و قلب: سیلیمارین موجود در برگ کنگر، باعث کاهش چربی خون بالا شده ( کلسترول و تری گلیسیرید خون ) و با تقویت قلب از بیماری های قلبی و عروقی و حمله ی قلبی پیشگیری می کند.
  • واریس، روماتیسم و آرتروز: دمنوش گیاه کنگر خاصیت ضد التهابی دارد و برای درمان درد مفاصل ناشی از روماتیسم و آرتروز مفید می باشد. کنگر فرنگی همچنین برای درمان واریس هم مفید است.
  • سرطان: سیلیمارین موجود در گیاه کنگر خاصیت ضد سرطانی دارد و برای پیشگیری و درمان انواع سرطان های پروستات، پوست، سینه و سلول های دهانه رحم مفید است.
  • کم خونی: کنگر کوهی حاوی مقادیر قابل توجهی مس است که باعث افزایش گلبول های قرمز خون شده و با بهبود جریان خون به درمان کم خونی کمک می کند.
  • پوست: گفته شده که گیاه کنگر معمولی خاصیت ضد التهابی داشته و مالیدن عصاره ی آن بر روی زخم های پوستی برای درمان زخم، خونریزی زخم و پیشگیری از سرطان پوست مفید است.

کنگر برای لاغری

مقادیر بالای فیبر و کالری پایین گیاه کنگر کوهی باعث کاهش اشتها در افراد چاق شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند. مصرف کنگر به افزایش میزان سوخت کالری غذا کمک کرده و موجب کاهش وزن و لاغری می شود. در حقیقت افرادی که از کنگر در یکی از وعده های غذایی خود استفاده می کنند می توانند از خواص درمانی این گیاه به منظور کاهش وزن استفاده کنند. خوردن کنگر کوهی همراه با ماست به افراد گرم مزاج جهت تعدیل مزاج توصیه می شود، ضمن اینکه کنگر منبع غنی از پتاسیم است.

مضرات کنگر کوهی

یکی از موضوعات قابل توجه در مورد مصرف کنگر کوهی این است که مصرف بیش از حد آن باعث انقباض کیسه صفرا می شود. بنابراین بهتر است مبتلایان به سنگ کیسه صفرا در مصرف آن احتیاط کنند. همچنین زیاده روی در مصرف آن، بیماری کبدی و کلیوی را تشدید می کند. دیگر موارد احتیاط برای مصرف در مورد زنان باردار و زنان شیرده است و توصیه می شود این افراد کنگر را با احتیاط مصرف کنند. همچنین اشخاصی که نسبت به کنگر یا خواص سینارین حساسیت دارند، باید از مصرف این گیاه پرهیز کنند. کسانی که به زکام یا سرماخوردگی مبتلا شده اند، باید از مصرف آن خودداری کنند. کنگر نفخ آور است و مصلح آن ادویه گرم، روغن یا سرکه می باشد.

ارزش غذایی کنگر (100 گرم)

  • کالری : 47
  • فیبر : 5.4 گرم

سخن آخر

خوردن ماستی که کنگر درون آن قرار دارد همان طور که از ضرب المثل «کنگر خوردن و لنگر انداختن» بر می آید، موجب سنگینی پلک ها و افزایش آرامش پیش از خواب فرد می شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (81 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (67 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (64 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (51 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (39 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی میگفت من دعاهام 50 درصد مستجاب میشه گفتم چطور گفت دخترم بزرگ شد دعا کردم یه دوماد خرپول نصیبم بشه میگه داماد قسمتم کرده خر هست ولی پول نداره... +ویدئو😂👌 (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه