خواص ماش برای لاغری

  سه شنبه، 29 آذر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
خواص ماش برای لاغری
ساعد نیوز: همه حبوبات دارای مزایای بالقوه بسیار زیادی برای سلامت ما هستند و یکی از این حبوبات، ماش است. یکی از خواص مهم ماش می تواند تاثیر آن بر کاهش وزن و لاغری است.

ماش جزو خانواده حبوبات محسوب می شود، امروزه اغلب خانوارها کمتر از آن استفاده می کنند و شاید نسل جدید فقط اسم آن را شنیده اند. این محصول ارزشمند بومی خاورمیانه و بویژه ایران است در گذشته آش ماش از غذاهای رایج و سنتی ایرانی بود. خواص ماش بسیار جالب و جذاب است بویژه کالری فوق العاده پایین آن برای کاهش وزن بسیار اثربخش است.

ماش چیست؟

ماش که نام انگلیسی آن Mung Bean است از جمله گیاهان بومی هندوستان است. ماش یک گیاه علفی یک ساله است که ریشه های آن مستقیم هستند و دارای ساقه راست، ظریف، منشعب کرک دار است که رنگ آن سبز روشن است. در ماش گل آذین خوشه شکل بوده و گل ها به رنگ زرد لیمویی هستند. میوه ماش به رنگ قهوه ای بوده و از نظر ظاهر باریک و دراز است و دارای دانه های کوچک کروی به رنگ خاکستری، سبز و یا قهوه ای هستند. از ماش برای تهیه غذاهایی مانند آش ماش، ماش پلو، شله ماش، سوپ ماش و سالاد ماش استفاده می کنند.

ماش برای لاغری

خاصیت ماش در طب سنتی

طبع ماش همراه با پوست سرد و خشک است اما طبع ماش پوست کنده معتدل است. مصلح ماش ادویه های مانند خردل، زنجبیل، سماق، دارچین، زیره، فلفل، تخم کافشه، میخک و روغن بادام شیرین است. از جمله خواص ماش در طب سنتی می توان به مواردی از جمله تقویت بینایی و اعصاب، رفع یبوست (ماش پوست کنده)، درمان اسهال (ماش با پوست)، تسکین حرارت صفرا و خون، تولید خون و تسکین سرفه اشاره کرد.

خواص ماش قرمز

لوبیا آزوکی حاوی مقادیر بالایی از فیبر است که این فیبر موجود در ماش قرمز به بهبود هضم غذا کمک می کند و از این طریق موجب بهبود عملکرد روده می شود. همچنین وجود مقادیر بالای فیبر در ماش قرمز یا لوبیای آزوکی، حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و با کاهش دادن سطح قند خون پس از صرف وعده غذایی خطر و احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد. ماش قرمز یا لوبیا آزوکی حاوی برخی ترکیبات است که این ترکیبات می توانند بیان ژن هایی که منجر به کم شدن اشتها می شوند را افزایش داده و از این طریق مانع پرخوری شده و باعث لاغری و کاهش وزن در افراد شود. همچنین ماش قرمز یا لوبیا آزوکی با داشتن مقادیر بالای فیبر و آنتی اکسیدان هایی می تواند سبب کاهش چربی خون یعنی تری گلیسیریدها و کلسترول بد خون یا LDL و کاهش فشار خون بالا شود و به این ترتیب خطر احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

لوبیا آزوکی یا ماش قرمز از بهترین مواد غذایی برای خانم های باردار به حساب می آید چون با داشتن مقادیر بالای آنتی اکسیدان های خود از احتمال ابتلا به سرطان های روده، پستان، تخمدان ها و مغز استخوان را می کاهد. لوبیا آزوکی یا ماش قرمز حاوی مقادیر کمی آمینواسید متیونین و رژیم های کم متیونین ممکن است موحب افزایش طول عمر شود. مصرف لوبیا آزوکی یا ملش قرمز به علت وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی در خود می تواند موجب تقویت استخوان ها شود و در عین حال خطر ابتلا به شکستگی های لگن و پوکی استخوان را کاهش دهند. ماش قرمز یا لوبیای آزوکی یک منبع غنی از پروتئین گیاهی است که به افزایش انرژی بدن و عضله سازی در ورزشکاران و بدنسازان کمک می کند.

خواص ماش سیاه

ماش سیاه که در دسته حبوبات قرار می گیرد یکی از حبوبات خاصی است که به علت غنی بودن از مواد مغذی ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. ماش سیاه غنی از پروتئین، مواد معدنی، ویتامین ها و فیبر است و به دلیل داشتن این مواد به یکی از حبوبات مفید در رژیم گیاه خواری و سالم خواری تبدیل شده است. خواص ماش سیاه فراوان است که از جمله خواص آن می توان به مواردی مانند بهبود هضم غذا، افزایش سطح انرژی، تقویت تراکم استخوان با افزایش سن، کنترل سطح قند خون، منبع پروتئین گیاهی، داشتن پوستی سالم، کاهش درد و التهاب و حفظ سلامت قلب اشاره کرد.

ارزش غذایی ماش

ماش بسیار غنی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. یک فنجان (7 اونس یا 202 گرم) ماش آب پز حاوی مواد غذایی زیر است:

  • کالری: 212
  • چربی: 0.8 گرم
  • پروتئین: 14.2 گرم
  • کربوهیدرات: 38.7 گرم
  • فیبر: 15.4 گرم
  • فولات یا ویتامین B9: هشتاد درصد از نیاز روزانه
  • منگنز: 30 درصد از نیاز روزانه
  • منیزیم: 24 درصد از نیاز روزانه
  • ویتامین B1: بیست و دو درصد از نیاز روزانه
  • فسفر: 20 درصد از نیاز روزانه
  • آهن: 16 درصد از نیاز روزانه
  • مس: 16 درصد از نیاز روزانه
  • پتاسیم: 15 درصد از نیاز روزانه
  • روی: 11 درصد از نیاز روزانه

این حبوبات همچنین حاوی ویتامین های B2، B3، B5، B6 و سلنیوم است. این لوبیای سبز کوچک یکی از بهترین منابع گیاهی پروتئین است. این دانه های خوشمزه همچنین سرشار از اسیدهای آمینه ضروری مانند فنیل آلانین، لوسین، ایزولوسین، والین، لیزین، آرژنین و غیره برای بدن هستند که علاوه بر سلامتی به رشد موها کمک زیادی می کند؛ زیرا یکی از دلایل اصلی آسیب های مو و ریزش موها کمبود اسیدهای آمینه ضروری در بدن است.

ماش برای سلامتی

خواص ماش برای لاغری

از معجزات خواص ماش این است که در کاهش وزن و لاغری به شما کمک ویژه ای خواهد کرد. زمانی که شما به رژیم غذای خود ماش پخته شده اضافه می کنید به طور طبیعی هورمون های سیری زیادی در بدنتان شروع به ترشح شدن می کند. در نتیجه شما دیگر علاقه ای به خوردن خوراکی های زیاد و دارای قند زیاد نخواهید داشت.

یکی از مهمترین مشکلات که باعث می شود دست از ادامه رژیم غذایی بردارید اغلب احساس گرسنگی است. اما باید بگوییم خواص ماش به شما برای ادامه رژیم غذایی کاهش وزن کمک ویژه ای خواهد کرد. دانه های ماش سرشار از فیبر و پروتئین است. سالهاست به این نتیجه رسیده اند که فیبر و پروتئین می توانند هورمون های گرسنگی مانند گرلین را سرکوب کنند. همچنین مطالعات بسیار معتبر دیگر در رابطه با ماش و لاغری نشان داده است ترکیبات این دانه سبز رنگ قادر است محرک هورمون های سیری باشد. از طرف دیگر پروتئین و فیبر هر دو ترکیبات بسیار دیر هضم هستند. در نتیجه معده مدت زمان زیادی برای هضم کردن آن ها نیاز داد. زمانی که معده شما پر باشد سیگنال گرسنگی دیگر به مغز ارسال نمی شود. این از ریزه خواری به خوبی جلوگیری می کند. به طور کلی با کاهش اشتها شما در طی روز کالری کمتری دریافت می کنید. همین عامل باعث افزایش سوخت و ساز در بدن می شود. به دنبال آن شاهد کاهش وزن و لاغری خواهید بود.

سخن آخر

ماش سرشار از مواد مغذی و انواع آنتی اکسیدان های بسیار قوی است که می تواند فواید سلامتی فوق العاده ای برای شما داشته باشد. به عنوان مثال مصرف ماش بخصوص در فصل گرم می تواند از گرمازدگی جلوگیری کند. همچنین یک ماده مغذی عالی برای گیاهخواران، افراد مبتلا به فشارخون، بیماری قلبی، دیابت و افراد دارای رژیم های لاغری است. به روش های مختلف می توانید از ماش در غذاهای خود استفاده کنید. برای ما بنویسید شما از این حبوبات به چه شکلی استفاده می کنید؟


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (514 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان