دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / رژیم غذایی /

خواص شگفت انگیز آب هویج برای سلامتی بدن 

چهارشنبه، 10 دی 1399
نوشیدن آب هویج فواید بی‌نظیری برای سلامتی ما دارد. هویج، منبع خوبی از ویتامین‌هاست مانند بتاکاروتن که یک آنتی اکسیدان قدرتمند است.

آب هویج یک نوشیدنی بسیار مغذی است. آب هویج حاوی پتاسیم و ویتامین C است و سرشار از پروویتامین A است. به نظر می رسد نوشیدن آب هویج به طور خاص به بهبود سلامت چشم و مو و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. در ادامه با برخی از فواید جالب توجه آب هویج بیشتر آشنا می شویم.

ارزش غذایی هویج

  • کالری : 41
  • پروتئین : 0.9 گرم
  • فیبر : 2.8 گرم
  • کربوهیدرات : 10 گرم
  • قند : 4.7 گرم
  • چربی : 0.2 گرم

خواص شگفت انگیز آب هویج

جلوگیری از پیری زودرس

سطح بالایی از مواد مغذی که در بالا برای هویج بیان کردیم باعث می شود، سوخت و ساز بدن به صورت منظم انجام بگیرد و این موضوع در کم کردن سرعت سلول ها در پیر شدن و جلوگیری از پیری زودرس کمک خواهد کرد.

آب هویج و تقویت بینایی

هویج حاوی ویتامین A است که نه تنها یک آنتی اکسیدان قدرتمند است، بلکه یکی از مهمترین مواد مغذی برای چشم و تقویت بینایی است. کمبود ویتامین A می تواند باعث شب کوری و ایجاد لکه هایی بر روی چشم شود. در بین تعداد زیادی از میان وعده های ناسالم، نوشیدن یک لیوان آب هویج می تواند احساس رضایت شخص را برآورده کند. یک فنجان آب هویج مقدار غافلگیرکننده ای پروتئین – بیش از دو گرم را فراهم می کند. همچنین شامل حدود دو گرم فیبر است. هر دو این مواد مغذی به فرد کمک می کنند که مدت زمان بیشتریاحساس سیری کند.

عفونت ها را درمان می کند

بدن ما به صورت روزانه در معرض میلیون ها میکروب و عفونت قرار دارد. آب هویج به خاطر خواص ضدویروسی و ضدعفونی کننده اش، هم به صورت داخلی و هم به صورت خارجی می تواند از عفونت جلوگیری و آن را درمان کند. مصرف خوراکی آن عفونت های داخلی ایجاد شده در دهان، گلو، معده، روده، مجرای ادراری، و روده ی بزرگ را درمان می کند. آب هویج هم چنین سرفه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا، برونشیت، اوریون، سرخک، کهیر، کبودی دردناک، زخم معده، پسوریازیس، کفگیرک، قانقاریا و غیره را درمان می کند.

کمک به کنترل وزن

نوشیدن آب هویج در صبح کمکتان می کند وزنتان را کنترل کنید. یک لیوان آب هویج پالپ دار تنها 80 کالری دارد اما فیبر موجود در آن شما را سیر می کند. ویتامین ها و مواد معدنی آب هویج نیز انرژی زیادی به شما می دهند و نیاز شما را به میان وعده ی قبل از ناهار برطرف می کنند.

کمک به هضم غذا

هویج سرشار از فیبر است که در تنظیم حرکات روده و هضم غذا کمک زیادی خواهد کرد. همچنین در شرایطی مثل یبوست مفید است. فیبر موجود در هویج به طور غیر مستقیم به کاهش وزن کمک می کند. همچنین هویج از افزایش قند خون هم جلوگیری خواهد کرد و قند خون و همچنین فشار خون را تنظیم می کند.

ناخن ها را تقویت می کند

اگر می خواهید با ناخن هایی سالم و زیبا خودنمایی کنید، آب هویج بنوشید. آب هویج ناخن را تقویت کرده و سبب درخشندگی و یکدستی آن ها می شود.

زخم های خارجی را ترمیم می کند

مصرف آب هویج فرآیند ترمیم زخم های خارجی را تسریع می کند. بنابراین، بار دیگر که با بریدگی یا خراش مواجه شدید، نوشیدن آب هویج را فراموش نکنید. ویتامین سی که به فراوانی در آب هویج پیدا می شود، به ترمیم درمان زخم های بدن کمک می کند.

عاملی برای جلوگیری از سرطان

مطالعات نشان داده که مصرف هویج می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه، سرطان پستان و سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. این موضوع هم به دلیل وجود پلی استیلن آنتی اکسیدان هاست که مانع رشد سلول های سرطانی خصوصا در روده بزرگ و دستگاه گوارش می شود. همچنین هویج به دیلل دارا بودن مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها به همراه ویتامین C باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود و مصرف منظم هویج یک سپر حفاظتی در برابر بیماری ها برای بدن شما ایجاد می کند.

قاعدگی و تخمدان

هویج و آب هویج دارای مقادیر بالایی فیتواستروژن هستند که فعالیت تخمدان ها را بهبود بخشیده و برای درمان درد قاعدگی و کاهش خونریزی در زمان پریود مفید می باشد. همچنین هویج برای کاهش علائم یائسگی در زنان نیز مفید می باشد.

پاکسازی کبد

یکی از فواید قابل توجه آب هویج این است که مصرف منظم آن کمکتان می کند سیستم بدنتان را سم زدایی کنید. مقدار زیاد ویتامین A موجود در آب هویج می تواند از مقدار چربی جمع شده در کبدتان کاسته و عملکرد کبد را بهتر کند. برای اینکه از این تأثیر آب هویج بهره مند شوید باید آن را به صورت منظم بنوشید تا ذخیره ی ویتامین A کبدتان بالا بماند.

فشار خون

هویج منبع غنی از پتاسیم است که به عنوان یک گشادکننده عروق شناخته می شود و برای درمان فشار خون بالا مفید می باشد. کومارین موجود در هویج به کاهش فشار خون بالا و حفظ سلامت قلب شما کمک می کند.

مناسب برای سلامت پوست

مواد مغذی موجود در آب هویج ممکن است به طور خاص برای سلامت پوست مفید باشند. یک فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) آب هویج بیش از ۲۰ درصد از ارزش روزانه برای ویتامین C را تامین می کند که یک ویتامین محلول در آب و ضروری برای تولید کلاژن است. کلاژن فراوان ترین پروتئین فیبری در بدن انسان است و انعطاف پذیری و استحکام پوست را موجب می شود. افزون بر این، ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و از سلول های پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. بتا کاروتن موجود در آب هویج نیز ممکن است به سلامت پوست کمک کند. یک مطالعه نشان داد که یک رژیم غذایی سرشار از کاروتنوئید ممکن است به محافظت از پوست در برابر آسیب نور فرابنفش و بهبود شرایط ظاهری پوست کمک کند.

تقویت استخوان ها

کلسیم موجود در آب هویج به حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها کمک می کند. یک لیوان آب هویج می تواند کلسیم مناسبی را که استخوان ها و دندان هایتان نیاز دارند تأمین کند.

نکات احتیاطی برای مصرف آب هویج

در شرایطی که آب هویج برای بیشتر افراد بی خطر است، چند نکته باید رعایت شوند. برخی آب هویج ها، به ویژه آنهایی که تازه تهیه شده اند، ممکن است برای نابودی باکتری های مضر پاستوریزه نشده باشند. زنان باردار، افراد سالخورده، کودکان و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف باید از مصرف آب هویج های غیرپاستوریزه پرهیز کنند. افزون بر این، نوشیدن مقادیر بسیار زیاد آب هویج ممکن است به «کاروتنمی» منجر شود که در این شرایط به واسطه سطوح بالای بتا کاروتن در خون، پوست فرد به رنگ زرد-نارنجی در می آید. اگرچه کاروتنمی مضر نیست اما می تواند هشداردهنده باشند. حذف موقت منابع بتا کاروتن از رژیم غذایی به طور معمول برای بهبود این شرایط کفایت می کند. در نهایت، آب هویج دارای محتوای فیبر کمتر نسبت به خود هویج کامل است و حاوی قندهای طبیعی است. از آنجایی که محتوای فیبر کمتر به معنای آن است که قندها سریع تر جذب می شوند، نوشیدن بیش از حد آب هویج ممکن است موجب جهش در سطوح قند خون شود. در شرایطی که شاخص گلیسمی پایین آب هویج به معنای آن است که قند خون بدن انسان را به اندازه آبمیوه هایی با شاخص گلیسمی بالا افزایش نمی دهد اما اگر به دیابت مبتلا هستید و به ویژه اگر این نوشیدنی به تنهایی مصرف شود، باید حد اعتدال در مصرف آن را حفظ کرد.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس
ماجرای تسبیح رایگانی که به زائران حج امسال هدیه داده می شود!
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
هزینه چاپ یک کتاب
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس