خواص شگفت انگیز مصرف فیبرهای غذایی

  یکشنبه، 06 مهر 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
خواص شگفت انگیز مصرف فیبرهای غذایی
مزایای خوردن فیبرهای رژیمی شامل کاهش وزن، ثبات وزن، سلامت دستگاه گوارش، حرکات روده‌ایِ منظم، کاهش کلسترول و بهبود سطح قند خون است. دریافت روزانه فیبر باید در برنامه هر فردی قرار گیرد.

بسیاری از مردم شناختی از فیبرهای غذایی ندارند و به خوردن غذاهای حیوانی و نشاسته بسنده می کنند؛ غافل از اینکه فیبر غذایی موجود در میوه ها و سبزی ها به کاهش بسیاری از بیماری ها کمک می کند. بسیاری از مردم اطلاعات چندانی از رعایت هرم غذایی و مصرف درست غذاهای مختلف از جمله میوه و سبزی، فرآورده های لبنی، نان و غلات، فیبرهای غذایی و گوشت و فرآورده های آن ندارند و گاهی ممکن است در مصرف هر یک از آنها افراط یا تفریط کنند.

فیبر یکی از مواد مغذی است که پایه ای گیاهی داشته و در دسته خوراکی های کربوهیدرات دسته بندی می شود. مصرف غذاهای دارای فیبر برای بدن ضروری است زیرا که این ماده در برابر آنزیم های روده مقاوم بوده و هضم نمی شود و در روده آبی زیادی را جذب می کند در نتیجه در هضم غذا ها و بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر است. فیبر دارای دو نوع محلول و نامحلول است، نوع محلول حالت ژل داشته و به عنوان قوام دهنده عمل می کند در حالی که نوع نامحلول می تواند تا 20 برابر وزن خود آب جذب نماید.میزان فیبر توصیه شده برای مردان در حدود 38 گرم و برای زنان 25 گرم در روز است.

فیبرها در بدن ما چه می کنند؟

مانند سایر موجودات، باکتری ها نیاز به غذا خوردن دارند آنها نیاز به تهیه انرژی از جایی به منظور زنده ماندن و فعالیت دارند.مشکل این است که بسیاری از کربوهیدرات، پروتئین ها و چربی قبل از رسیدن به روده بزرگ جذب جریان خون می شود هیچ چیز در روده بزرگ برای فلور روده وجود ندارد.لذا این جا است که چون بدن انسان آنزیم هایی هضم فیبر را ندارد در نتیجه فیبرها نسبتاً بدون تغییر به روده بزرگ می رسد. با این حال، باکتری های روده آنزیم های هضم بسیاری از این الیاف را دارند.این مهمترین دلیل است که برخی از الیاف رژیم غذایی برای سلامت مهم است باکتری خوب در روده تغذیه کرده، و به عنوان پروبیوتیک فعالیت می کنند. به این ترتیب، آنها سطح باکتریهای مفید را افزایش می دهد که می تواند اثرات مثبت مختلفی بر سلامت داشته باشد. این باکتری های مفید مواد مغذی، از جمله اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه مثل استات، پروپیونات و بوتیرات را برای بدن تولید می کند که به نظر می رسد بوتیرات مهم ترین است. این اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه می تواند سبب تغذیه سلول ها در روده بزرگ، منجر به کاهش التهاب در روده و بهبود در اختلالات مختلف گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر، بیماری کرون Chron و کولیت اولسراتیو شود. هنگامی که باکتریها فیبر را تخمیر می کنند آنها نیز تولید گازهای می کنند و به این دلیل رژیم غذایی پر فیبر می تواند سبب نفخ، درد و ناراحتی معده شود اما این معمولاً با گذشت زمان و تنظیم بدن از بین می رود.

برخی از انواع فیبرها می توانند به کاهش وزن کمک کنند

شواهد متناقض در مورد اینکه آیا فیبر می تواند به از دست دادن وزن کمک کند وجود دارد.برخی از فیبرها در روده به آب متصل شده و می تواند جذب مواد مغذی را کاهش دهد و سبب افزایش احساس پری شود.در واقع برخی از مطالعات نشان می دهد که افزایش فیبر رژیم غذایی می تواند به طور خودکار سبب کاهش مصرف کالری شده و باعث از دست دادن وزن می شود. با این حال، این بستگی به نوع فیبر دارد برخی از انواع هیچ تأثیری بر وزن ندارد در حالی که فیبرهای محلول خاص می تواند اثر قابل توجهی را داشته باشد.

غذاهایی دارای فیبر، تمایل به کاهش شاخص قند خون دارند.

این بدان معنی است که آنها باعث کاهش پیک قند خون بعد از وعده غذایی حاوی کربوهیدرات می شوند. اگر شما در حال خوردن یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا هستید در این موارد، فیبر می تواند احتمال پیک قند خون به سطوح مضر در اثر کربوهیدرات را کاهش دهد. اما واقعاً اگر شما مشکل قند خون دارید به جای تلاش برای به حداقل رساندن آسیب با استفاده از فیبر بهتر است که مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید.

فیبر می تواند کلسترول را کاهش دهد

برخی از انواع فیبر می تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد.بررسی ۶۷ مطالعه بالینی به طور متوسط نشان داد که ۲ – ۱۰ گرم فیبر محلول در روز کل کلسترول را ۱٫۷ mg / dl و کلسترولLDL ۲٫۲ mg / dlکاهش می یابداما این نیز به نوع فیبر بستگی دارد و برخی از مطالعات کاهش چشمگیر کلسترول با افزایش مصرف فیبر را پیدا کرده اند. در این مورد اثرات معنی دار شناخته شده ای در دراز مدت وجود ندارد اگر چه بسیاری از مطالعات مشاهده ای نشان داد که افرادی که فیبر بیشتری مصرف کنند در معرض خطر پایین تری از بیماری های قلبی هستند.

اثرات فیبر بر یبوست

یکی از مزایای اصلی که در مورد فیبر ادعا می شود کاهش یبوست است. ادعا می شود که فیبر به جذب آب کمک کرده و سبب افزایش عمده ای در حجم مدفوع شده و سرعت حرکت مدفوع از روده را زیاد می کند.با توجه به این که تقریباً هر بهداشتکار حرفه ای معتقد است که فیبر می تواند به یبوست کمک کند و شما نیز فکر می کنید که شواهد قوی در پشت آن وجود دارد. با این حال، نتایج به دست آمده در واقع نسبتاً متناقض است.برخی مطالعات نشان می دهد که اضافه کردن فیبر می تواند علائم یبوست را بهبود بخشد اما مطالعات دیگر نشان می دهد که از بین بردن فیبر یبوست را بهبود می بخشد. در یک مطالعه روی ۶۳ فرد مبتلا به یبوست مزمن، یک رژیم غذایی کم فیبر مشکل آنها را ثابت و رژیم غذایی با فیبر بالا سبب باقی ماندن مشکل آنها بدون بهبودی شد.

به گفته یک بررسی از ۶ مطالعات، فیبر محلول می تواند به یبوست کمک، در حالی که فیبر نامحلول اثری ندارد. به این دلیل، توصیه فیبر به هر کس با یبوست سوال برانگیز است زیرا ممکن است به برخی از افراد کمک کند اما می تواند مشکلات را برای دیگران را بدتر کند.

یک اعتقاد مشترک است که فیبر می تواند از سرطان کلورکتال ( روده بزرگ ) چهارمین علت مرگ و میر سرطان در جهان جلوگیری کند.برخی از مطالعات ابتدایی نشان می دهد که فیبر با خطر کمتر سرطان روده بزرگ همراه است اما مطالعات با کیفیت بالاتر، هیچ ارتباتی پیدا نکردند.

فواید فیبر سلامتی روشن نیست اما بسیاری از متخصصان تغذیه به خوردن فیبر توصیه می کنند.اما قطعاً درست است که غذاهای غنی از فیبر سالم تر از غذاهای کم فیب استمیزان توصیه شده ۲۵ – ۳۸ گرم فیبر در روز ممکن است بیش از حد باشد و هیچ مدرکی وجود ندارد که خوردن فیبر کمتر اثرات مضری دارد. فیبر غذایی – عمدتاً در میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات یافت می شود غذاهای حاوی فیبر علاوه بر جلوگیری یا رفع یبوست، می تواند دیگر مزایای سلامتی مانند کمک به حفظ وزن سالم و کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی را فراهم می کند.لذا فیبر هنوز هم بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم است.

غذاهای غنی از فیبر کدامند؟

بهترین انتخاب های فیبر عبارتند از: فرآورده های غلات، میوه ها، سبزیجات، لوبیا، نخود فرنگی و دیگر حبوبات، آجیل و دانه ها می باشند.یک رژیم غذایی خوب شامل مراقبت از کالری مصرفی، مصرف مواد غذایی غنی از مواد مغذی، ویتامین ها، اجتناب از چربی های اشباع و همچنین توجه خاص به همه منابع فیبر است.

مزایای فیبر نامحلول چیست؟

ترویج اجابت مزاج منظم و جلوگیری یبوست.

بالا بردن سرعت حذف زباله های سمی از طریق روده بزرگ.

با نگه داشتنpH بهینه در روده ها و به جلوگیری از میکروب های تولید کننده مواد که می تواند منجر به سرطان روده بزرگ شود کمک می کند.

منابع غذایی فیبر نامحلول شامل: سبزیجات به خصوص سبزیجات برگ دار، پوست سبزیجات ریشه ای، پوست میوه، محصولات گندم کامل، سبوس گندم، سبوس ذرت، آجیل و دانه ها می باشد.

فیبر محلول به اسیدهای چرب متصل شده و زمان خالی کردن معده و میزان جذب قند توسط بدن را کاهش می یابد.

مزایای فیبر محلول:

این فیبر کلسترول، به خصوص سطح LDL ( کلسترول بد ) را کاهش می دهد.

مصرف قند را تنظیم و برای افراد مبتلا به دیابت و سندرم متابولیک مفید است.

منابع غذایی فیبر محلول عبارتند از: لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، کرفس، کلم بروکلی، اسفناج، کدو سبز، سیب، پرتقال، گریپ فروت، انگور، آلو، بلغور جو دوسر و نان سبوس گندم می باشد.

چقدر فیبر نامحلول و محلول باید بخورید؟

با توجه به آکادمی تغذیه و دیابت نوع ۲، مقدار توصیه شده روزانه فیبر برای زنان ۲۵ و برای مردان ۳۸ گرم است با این حال، پس از سن ۵۰ توصیه می شود که زنان مصرف خود را به ۲۱ و مردان به ۳۰ گرم کاهش دهند.اکثر متخصصین تغذیه می گویند نسبت فیبر محلول و نامحلول باید ۷۵٪ به ۲۵٪، و یا ۳ قسمت نامحلول و ۱ قسمت محلول باشد.

جو دو سر، سبوس جو دو سر، پوسته پسیلیوم و دانه غنی کتان دارای هر دو نوع از الیاف هستند به عبارت دیگر، به طور کلی شما باید به جای دقت در نوع فیبر بر مصرف فیبر تمرکز داشته باشید.در حالت ایده آل، شما باید ۵ وعده میوه و سبزیجات و همچنین در برخی از وعده ها از محصولات غلات کامل، هر روز مصرف کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (457 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (309 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (7 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (1 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (6 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (5 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (4 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند