خواص و مضرات قارچ دم بوقلمون

  سه شنبه، 15 تیر 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
خواص و مضرات قارچ دم بوقلمون
قارچ دم بوقلمون معمولا به دلیل شکل خاص آن و داشتن رنگ های قابل توجه، دم بوقلمون نامیده می شود؛ قارچ دم بوقلمون بر روی درختچه های مرده در محیط های جنگلی سراسر جهان رشد می کند و به آن قارچ ترکی تیل نیز میگویند برای آشنایی با خواص این قارچ همراه ما باشید.

قارچ دم بوقلمون

Trametes versicolor که با نام قارچ ترکی تیل یا قارچ دم بوقلمون شناخته می شود، یکی از رایج ترین قارچ ها در جنگل های آمریکای شمالی است که می تواند در تمام طول سال رشد کند، اما در ماه های زمستان که درختان برگ ندارند بیشتر آشکار می شود. این قارچ تقریباً در همه جای جنگل یافت می شود؛ از کنده ی درخت های مرده و در حال تجزیه گرفته تا پای درختان کاج.

رنگ کلاه قارچ ترکی تیل بسیار متغیر است، مانند زرد نخودی، قهوه ای، دارچینی، قهوه ای مایل به قرمز و… و به دلیل وجود همین رنگ های مختلف است که آن را به دم بوقلمون تشبیه می کنند.

ظاهر قارچ با غشاها و شیارهای متحدالمرکز و رنگ آمیزی شگفت انگیز و منظمی می باشد که بافت مخملی دارد و کنتراست بسیار جذابی که بینابین شیارها وجود دارد حالت سه بعدی در آن ایجاد می کند.

قارچ دم بوقلمون

خواص قارچ دم بوقلمون

قارچ دم بوقلمون یکی از رایج ترین قارچ های خوراکی است که به خانواده تاقچه ای قارچ سانان تعلق دارد. این قارچ ها در بیشتر جنگل های دنیا یافت می شوند اما اولین کسانی که به خواص آنها پی بردند، چینی ها بودند. بررسی کتاب های چینی نشان می دهد که این قارچ بیش از 3 هزار سال پیش توسط کشاورزان استان هیونگ هو، استفاده می شده است.

یکی از سنتی ترین نوشیدنی های چینی که بیشتر در مراسم مذهبی تهیه می شود نیز از عصاره این قارچ بهره می گیرد. در سال های اخیر آزمایشات و تحقیقات زیادی بر روی این گونه صورت گرفته است. به همین دلیل ما بر این شدیم تا شما را با برخی از خواص و فواید درمانی قارچ دم بوقلمون آشنا کنیم.

منبع غنی آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به مهار یا کاهش آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می کنند.

استرس اکسیداتیو ناشی از عدم تعادل بین آنتی اکسیدان ها و مولکول های ناپایدار شناخته شده به عنوان رادیکال های آزاد می باشد، این می تواند به آسیب سلولی و التهاب مزمن منجر شود.

این عدم تعادل همچنین با افزایش خطر ابتلا به شرایطی مانند برخی سرطان ها و بیماری های قلبی مرتبط است.

خوشبختانه خوردن غذا های سرشار از آنتی اکسیدان یا مکمل های حاوی این ترکیبات قدرتمند می تواند استرس اکسیداتیو و التهاب را کاهش دهد.

قارچ دم بوقلمون حاوی مجموعه ای چشمگیر از آنتی اکسیدان ها از جمله فنل ها و فلاونوئید هاست.

یک مطالعه بیش از 35 ترکیب فنلی مختلف را در یک نمونه عصاره قارچ دم بوقلمون همراه با آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی کوئرستین و بایکالین کشف کرده است.

آنتی اکسیدان های فنلی و فلاونوئید ها با کاهش التهاب سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.

به عنوان مثال کوئرستین باعث آزاد شدن پروتئین های محافظت کننده سیستم ایمنی مانند اینترفرون-y می شود، در حالی که مانع از انتشار آنزیم های التهابی سیکلواکسیژناز (COX) و لیپواکسیژناز (LOX) خواهد شد.

جلوگیری از ابتلا به سرطان های خاص

تحقیقات نشان داده است که قارچ دم بوقلمون ممکن است دارای خاصیت ضد تومور باشد و تصور می شود که این اثر مربوط به خواص تقویت کننده سیستم ایمنی بدن باشد.

یک مطالعه لوله آزمایش نشان داده که PSK، پلی ساکاروپپتید موجود در قارچ دم بوقلمون رشد و گسترش سلول های سرطانی روده بزرگ انسان را مهار می کند.

علاوه بر این نوع خاصی از پلی ساکارید موجود در قارچ دم بوقلمون به نام کاریولاس ورسیکولار گلوکان (CVG) ممکن است تومور های خاصی را سرکوب کند.

یک مطالعه در موش های دارای تومور نشان داده که درمان روزانه با 45.5 و 90.9 میلی گرم در هر پوند (100 و 200 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم) وزن بدن از CVG استخراج شده از قارچ دم بوقلمون اندازه تومور را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

محققان این پیشرفت را به سیستم ایمنی تقویت شده نسبت دادند.

یک مطالعه دیگر نشان داده که درمان روزانه با 45.5 میلی گرم در هر پوند (100 میلی گرم در هر کیلوگرم) وزن بدن از عصاره قارچ بوقلمون باعث کاهش چشمگیر انتشار سلول های سرطانی و بهبود زمان بقا در سگ های مبتلا به سرطان بسیار تهاجمی (همانژیوسارکوم) می شود.

با این حال، برجسته ترین شواهد در مورد فواید ضد سرطان قارچ دم بوقلمون زمانی است که در ترکیب با درمان های سنتی مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی استفاده می شود.

اثر بخشی درمان های سرطان را افزایش می دهد

تحقیقاتی که در بهترین دانشگاه های جهان بر روی قارچ دو بوقلمون صورت گرفت، نشان داد که این قارچ می تواند به میزان قابل توجهی برای بیماران سرطانی مفید باشد. زیرا شیمی درمانی باعث می شود سیستم ایمنی افراد مبتلا به سرطان به شدت آسیب ببیند. به همین دلیل باید از قارچ دم بوقلمون حتما در این دوران استفاده شود تا این سیستم آسیب دیده به حالت تقریبا طبیع خود بازگردد و به بیمار کمک بسیاری نماید.

بهبود سلامت روده

حفظ تعادل باکتری های مفید در روده برای حفظ سیستم ایمنی قوی بسیار مهم است. باکتری های روده شما با سلول های ایمنی تعامل دارند و به طور مستقیم بر پاسخ ایمنی بدن شما تاثیر می گذارند. دم بوقلمون حاوی پروبیوتیک است که به تغذیه این باکتری های مفید کمک می کند؛ لذا می توانیم یکی دیگر از خواص قارچ دم بوقلمون کمک به سلامت روده ها بنامیم.

یک مطالعه ۸ هفته ای در ۲۴ فرد سالم، نشان داد که مصرف ۳۶۰۰ میلی گرم PSP که از قارچ دم بوقلمون در روز استخراج می شود، منجر به ایجاد تغییرات مفید در باکتری های روده شده و رشد باکتری هایی که مشکل ساز هستند را متوقف می کند. داشتن روده با باکتری های مفید با بهبود علائم روده مانند اسهال، تقویت سیستم ایمنی، کاهش سطح کلسترول، کاهش خطر برخی از سرطان ها و بهبود هضم ارتباط مستقیم دارد.

بالا رفتن عملکرد ورزشی

یک مطالعه بر روی موش ها نشان داده که عصاره قارچ دم بوقلمون باعث بهبود عملکرد ورزش و کاهش خستگی می شود. به علاوه، موش هایی که با قارچ دم بوقلمون تحت درمان قرار گرفته اند، میزان کاهش قند خون را در حالت استراحت و بعد از تمرین تجربه کرده اند.

بهبود مقاومت به انسولین

یک مطالعه در موش های مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داده که عصاره قارچ دم بوقلمون به طور قابل توجهی سطح قند خون و مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد.

مطالعات تحقیقاتی در مورد قارچ دم بوقلمون در حال انجام است و ممکن است در آینده نزدیک فواید بیشتری از این قارچ دارویی کشف شود.

کمک به هضم غذا و لاغری

قارچ دم بوقلمون که به گفته محققین و متخصصین که نام دیگر آن یون جی است، به هضم کردن غذا در بدن و جریان صاف کردن دستگاه گوارش کمک می رساند این مدل از قارچ، حاوی بسیاری از یربیوتیک است و این باعث از بین رفتن باکتری های موجود در بدن می شود به گفته دکترین ارجمند، کسانیکه مبتلا به سندرم روده هستند، این قارچ دم بوقلمون سودمند است و برای افراد چاق هم، راه حلی که پیشنهاد می شود به جای رفتن به باشگاه های مختلف، همین خوردن این قارچ، بسیار عالی است و شما را لاغر می کند.

مبارزه با ویروس ها و باکتری های مضر

در یک مطالعه لوله آزمایش مشخص شد که عصاره قارچ دم بوقلمون مانع از رشد باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس و سالمونلا انتریکا می شود، باکتری هایی که می توانند باعث بیماری و عفونت شوند همچنین یک مطالعه در 61 نفر مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV نشان داده که 88٪ از شرکت کنندگان تحت درمان با قارچ دم بوقلمون نتایج مثبت در درمان را تجربه کردند.

کاهش فشار خون

یکی دیگر از جمله این ویژگی ها نیز کاهش فشار خون می باشد. دم بوقلمون به این دلیل که دارای مواد معدنی بسیار است، یکی از مواد معدنی هم، پتاسیم می باشد و پتاسیم هم، از جمله ارکان و موادی است که به گفته متخصصین، کسانیکه فشار خون بالا دارند آن ها را درمان می کند. متخصصین می گویند که این نوع از قارچ حتی رگ های بدن را گشاد می کند و به همین خاطر جریان خون در بدن آسان می شود و این قارچ از این بابت، کار پمپاژ کردن قلب را راحت می کند و این نکته، همان نکته ی کلیدی است که افراد را از دچار شدن به سکته های قلبی و مغزی نجات می دهد.

عوارض قارچ دم بوقلمون

برخی از افراد هنگام مصرف قارچ دم بوقلمون ممکن است علائم گوارشی مانند گاز، نفخ و مدفوع تیره را تجربه کنند.

یکی دیگر از عوارض جانبی احتمالی مصرف قارچ بوقلمون تیره شدن ناخن هاست.

نحوه مصرف قارچ دم بوقلمون

یکی از مهم ترین موارد برای نتیجه گیری بهتر از مصرف هر محصولی، چگونگی مصرف آن می باشد. معمولاً افرادی که با نحوه استفاده از مصرف قارچ دم بوقلمون آشنایی دارند، می توانند بهترین نتیجه را از مصرف این محصول به دست آورند. در اغلب موارد قارچ دم بوقلمون به صورت خشک شده به بازار عرضه می شود زیرا معمولاً قارچ خشک شده دارای خواص بسیار زیادی و از طرفی نیز مدت زمان ماندگاری آن افزایش می یابد. بدین ترتیب افراد مختلف می توانند در طول سال از این نوع قارچ ها استفاده نمایند.

همچنین می توان پودر قارچ را تهیه و به آبمیوه های مختلف اضافه کرده و آن را میل کرد. از دیگر موارد استفاده از قارچ دم بوقلمون، اضافه کردن پودر آن به سالاد و سوپ های مختلف و یا سایر غذاها می باشد. بدین ترتیب هر فردی می تواند طبق ذائقه و سلیقه خود از این نوع استفاده کند.

همینطور میتوان دمنوش آن را درست کرد.

مواد لازم برای تهیه دمنوش قارچ دم بوقلمون

  • قارچ دم بوقلمون خرد شده – 1 فنجان
  • آب تصفیه شده – 5 فنجان
  • پودر زردچوبه – 2.5 قاشق چای خوری
  • عسل طبیعی – ½ قاشق چای خوری

طرز تهیه دمنوش قارچ دم بوقلمون

1. قارچ دم بوقلمون را به قطعات کوچک خرد کنید و به یک قابلمه بزرگ آب روی اجاق گاز اضافه کنید.

2. آب را به جوش بیاورید، به قارچ ها اضافه کنید و به مدت یک ساعت بجوشانید، سپس در یک مخلوط کن بریزید و با هم مخلوط کنید.

3. حالا 2.5 قاشق چای خوری زردچوبه و عسل را به آن اضافه کرده و هم بزنید.

4. دمنوش شما آماده است، می توانید مقداری آب لیمو ترش تازه به آن اضافه کنید و بنوشید.

 قارچ دم بوقلمون

این نوع قارچ یکی از نمونه های قارچ خوراکی بوده که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. از این رو قارچ های دم بوقلمونی سا ل هاست که در کشور های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و دارای طرفداران بسیار زیادی نیز می باشد و به صورت خشک شده نیز به فروش میرسد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (227 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (203 نظر) رهبر معظم انقلاب: ساعت 5 صبح که کارم رو شروع می کنم، ده و ربع دیگه دلم میخواد بخوابم+ویدیو (175 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (140 نظر) نگاهی به ماشین BMW لوکس و هوش پران رهبر معظم انقلاب+ویدئو (106 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (54 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (48 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (42 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (21 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (13 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
صبحانه ساده رهبر معظم انقلاب در حیاط امام زاده همراه نوه هایشان/ تصویری از خانواده دوستی حضرت آقا
نگاهی به گنجینه حرم حضرت ابوالفضل علیه السلام/ از قطعه های طلا تا ستاره بلورین
ماجرای تکیه 200 ساله تجریش از زبان پیرغلام 90 ساله
از نوحه خوانی دکتر پزشکیان در شب عاشورا تا جزئیات زلزله کرمان در حواشی داغ امروز سه شنبه 26 تیر 1403
مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی در محضر رهبر انقلاب برگزار شد
تأثیر سوابق تحصیلی/ جزئیات نحوۀ محاسبۀ نمره کل و ضرایب کنکوری‌های 1403
اولین تصاویر از حادثه شاهچراغ و زنده شدن دوباره صحنه های ترس و وحشت+فیلم
اعلام زمان ثبت‌نام آزمون زبان انگلیسی آیلتس
چالش ذهنی/ آیا می‌توانید معمای بقای مردی که از ارتفاع مرگبار پرید را حل کنید؟ کمتر کسی توانسته این معما را حل کند!
معمای ریاضی / در جستجوی نابغه‌ها هستیم؛ آیا شما توانایی و هوش کافی برای حل این معمای المپیادی پیچیده و چالشی را دارید؟
توضیحات دادستان شیراز در خصوص تیراندازی در شاهچراغ
ویدیو/ دکتر عباس موزون: "لَعنَ الله" در زیارت عاشورا به معنای دشنام یا ناسزا نیست
ویدیو/ دکتر الهی قمشه‌ای: امام حسین (ع) زنده است/ «زیرِ شمشیرِ غمش رقص‌کُنان باید رفت»
ویدیو/ تک واژۀ زیارت عاشورا که معنی آن در هاله‌ای از ابهام است/ تفسیر دکتر عباس موزون از کلمهٔ «تَنَقَبَت» چیست؟
ویدئو/ یادگیری زبان انگلیسی با انیمیشن «هتل ترانسیلوانیا»/ مکالمات پرکاربرد
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟