خاصیت نخود فرنگی برای لاغری بدن چیست؟

  شنبه، 30 مرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
خاصیت نخود فرنگی برای لاغری بدن چیست؟
نخود فرنگی علاوه بر خوشمزه بودن گنجینه کوچکی از مواد مغذی هستند که دارای فواید بسیاری برای سلامت بدن می باشند. برخی افراد علاقه ای به خوردن آن ندارند، اما باید بدانند که حتما در ذائقه خود باید تغییر ایجاد کنند. نخود فرنگی دارای آمینو اسیدهای ضروری، سیستئین، لیسین و بسیاری از مواد مغذی مهم مانند پروتئین ها، ویتامین B، ویتامین E، نشاسته و چربی است.

نخود فرنگی یکی از سبزیجات محبوب است. همچنین نخود فرنگی بسیار مغذی است و مقدار زیادی فیبر و آنتی اکسیدان دارد. بعلاوه، تحقیقات نشان داده نخود فرنگی ها می توانند به محافظت از بدن در برابر برخی بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان کمک کنند. از سوی دیگر، برخی افراد ادعا می کنند نخود فرنگی ضرر دارد و به خاطر مواد غیر مغذی موجود در آن که موجب نفخ می شود نباید خورده شوند. در این مقاله می خواهیم نگاهی دقیق به نخود فرنگی داشته باشیم تا ببینیم آیا سالم هستند و یا باید مصرفشان را محدود کرد.
افزایش وزن و تغییر سایز به دلیل سبک زندگی ناسالم و مصرف غذاهای پرچرب و کالری به وجود می آید. برای تغییر در رژیم غذایی بهتر است انواع مختلف غذاها را دریافت کنید، نخودفرنگی یکی از مواد غذایی مهمی است که در کاهش وزن موثر است. نخودفرنگی به طور طبیعی یک ماده غذایی کم کالری، کم چرب، حاوی پروتئین، فیبر و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است. به طور کلی هر فنجان نخودفرنگی حاوی 134 کالری است اما فیبر بالایی دارد، به همین دلیل برای کاهش وزن بسیار مناسب است. اگر مایل به کاهش وزن خود هستید، سوپ سبزیجات خود را با افزودن نخودفرنگی تکمیل کنید. این سوپ با فیبر و پروتئین بسیار، احساس سیری در شما ایجاد کرده و جلوی اشتهای شما را می گیرد. این سوپ را قبل از غذای اصلی میل کنید تا غذای کمتری بعد از آن مصرف نمائید. زیرا این سوپ حجم زیادی از معده شما را اشغال کرده و از پرخوری جلوگیری می کند.

خواص دارویی متعدد و بی نظیر نخود فرنگی

این نخودهای کوچک علاوه بر خوشمزه بودن گنجینه ی کوچکی از مواد مغذی هستند که خدمت زیادی به سلامتی ما می کنند. اگر می خواهید باک ویتامین C بدن تان را پر کنید، افسردگی را از خود دور کنید یا از قلب تان حفاظت کنید و غیره از مصرف ایننخودهای سبز کوچک غافل نشوید. با ما باشید تا بیشتر با خواص نخود فرنگی آشنایتان کنیم.

اگر نخود فرنگی دوست ندارید سعی کنید این مطلب را به دقت بخوانید و در ذائقه تان تغییری ایجاد کنید . شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که در زمان کودکی و یا حتی الآن شروع می کنند به جدا کردن نخود فرنگی های موجود در غذاها. اما در این مقاله ی کوتاه ما قصد داریم فقط چند نمونه از فواید این نخودهای سبز کوچک را بازگو کنیم تا شما را با آن آشتی دهیم.

کاهش وزن با خوردن نخود فرنگی

نخودفرنگی یک ماده غذایی کم کالری و کم چرب و حاوی پروتئین است. در واقع در هر فنجان نخودفرنگی 134 کالری وجود دارد و همانطور که گفتیم سرشار از فیبر می باشد. برای همین هم این ماده ی غذایی در کاهش وزن بسیار موثر عمل می کند. اگر قصد لاغری دارید سوپ سبزیجات تهیه کرده و داخل آن نخودفرنگی بریزید. در این صورت سوپ تان حاوی 9 گرم فیبر و 9 گرم پروتئین می شود که جلوی اشتها را گرفته و احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می کند. توصیه می کنیم قبل از صرف غذای اصلی تان اول سوپ بخورید. در این صورت حجم زیادی از معده تان اشغال می شود و دیگر میلی به پرخوری نخواهید داشت.

3 خاصیت نخود فرنگی برای مدیریت وزن

نخود فرنگی دارای خواص تغذیه ای چشمگیری است و بهترین قسمت آن این است که دارای کالری نسبتا کمی است. برای مثال یک فنجان نخود فرنگی تنها حاوی 62 کالری است.

حدود 70 درصد کالری این دانه های سبز را کربوهیدرات ها تشکیل داده اند و باقی آن از پروتئین و مقدار کمی چربی تشکیل شده است.از مهمترین خواص نخود فرنگی در ارزش غذایی آن است که حاوی هر ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. همچنین میزان قابل توجهی دارای فیبر می باشد.

1. کالری کم نخود فرنگی

نخود فرنگی دارای کالری بسیار کمی است در نتیجه می تواند گزینه خوبی برای افراد دارای اضافه وزن باشد و با خیال راحت آن را به رژیم غذایی لاغری خود اضافه کنند.همچنین افرادی که رژیم کالری شماری را برای لاغری انتخاب کرده اند از کالری کم نخود فرنگی که از خواص آن می باشد می توانند به راحتی بهره مند شوند.

2. بالا بردن متابولیسم بدن

بسیار جالب است بدانید یکی از بی نظیری خواص نخود فرنگی آن است که می تواند به دو روش متابولیسم بدن را بالا ببرد و این گونه باعث کاهش سایز و وزن شما می شود.

روش اول:
در مطالعاتی که بر روی خاصیت نخود فرنگی انجام شده است به این نتیجه رسیده اند به دلیل دارا بودن پروتئین قابل توجه باعث خواهد شد ترموژنز افزایش پیدا کند. این عملکرد باعث خواهد شد متابولیسم بدن به طور طبیعی بالا برود، در نتیجه چربی سوزی نیز بالا خواهد رفت.

روش دوم:
نخود فرنگی دارای پروتئین و فیبر چشمگیری است. پروتئین ها بسیار دیر هضم هستند و باعث می شوند غذا مدت زمان بالایی در معده باقی بماند و به آرامی عمل هضم صورت گیرد.از طرفی فیبر موجود در نخود فرنگی نامحلول است و در معده به هیچ عنوان آنزیمی برای هضم آن وجود ندارد. در نتیجه باعث خواهد شد معده عمل هضم را به آهسته ترین شکل انجام دهد.در روش دوم هم بدن برای تامین انرژی مکانیسم خود به سراغ چربی های اشباع شده می رود و با سوزاندن آن متابولیسم (سوخت و ساز) بالا می رود.

3. از بین بردن حس گرسنگی

یکی از عالی ترین خواص نخود فرنگی آن است که با خوردن آن شما برای مدت طولانی احساس گرسنگی نخواهید کرد؛ چرا که این دانه های ریز و سبز رنگ دارای فیبر و پروتئین قابل توجهی هستند.این دو ماده بسیار دیر هضم هستند و باعث می شوند مدت طولانی در معده باقی بمانند و زمانی که معده پر باشد سیگنال گرسنگی برای مغز فرستاده نمی شود؛ این گونه حتی ریزه خواری نیز به صفر می رسد.مسئله ی مهم این است که با مصرف نخود فرنگی دیگر نگران از دست دادن مواد حیاتی خود نخواهید بود، چرا که این سبزی بسیاری از مواد معدنی و ویتامین های شما را تامین خواهد کرد.

آیا مصرف نخود فرنگی، موجب چاقی می شود؟

تحقیقات بخش سلامت دانشگاه هاروارد نشان می دهد که میان افزایش مصرف سبزیجات نشاسته ای و بالا رفتن وزن ارتباطی وجود دارد. به طوری که نخودفرنگی را نیز یکی از عوامل افزایش وزن می دانند. در این مطالعه از اطلاعات یک پرسشنامه تغذیه ای استفاده شد که خطاهای محاسباتی داشت. این که بدانیم چه غذایی را در باید در کنار این سبزیجات استفاده کنیم، اهمیت بسیاری دارد.با اینکه تحقیقات نشان داده است افزایش مصرف سبزیجات نشاسته ای باعث بالا رفتن وزن می شود اما تحقیقات دیگری نیز ثابت می نماید افزایش مصرف فیبر در برنامه غذایی به کاهش وزن کمک می کند.

آیا میتوان از کره یا سس کنار نخود فرنگی استفاده کرد؟

اینکار به طور مستقیم روی مقدار انرژی دریافتی تاثیر دارد. کره یا سس سنگین می تواند با شاخص گلیسمی بالا در ارتباط باشد.اندازه مشخصی از نخودفرنگی موجب بالا رفتن سریعتر قند خون نسبت به مواد غذایی دیگر می شود. به طور کلی بهتر است از بیشتر از مواد غذایی در رژیم خود استفاده کنیم که شاخص گلیسیمی پائینی دارند، علاوه بر این باید بار گلیسیمی آنها را نیز در نظر بگیریم. بارگلیسمی میزان حجم غذایی می باشد. مواد غذایی مانند هندوانه، نخودفرنگی و هویج ممکن است شاخص گلیسمی بالایی داشته باشند اما بار گلیسمی این غذاها پایین است. این بدان معناست که یک وعده از این مواد غذایی تاثیر زیادی بر روی قند خون ندارد.نخودفرنگی یک ماده غذایی همه کاره است که نباید به عنوان تزئین غذا در نظر گرفته شود. افزودن زیاد این ماده غذایی پر خاصیت، راه حل مناسبی برای کاهش وزن سریع می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (69 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (49 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان