خواص باورنکردنی سیب برای لاغری و سلامتی بدن

  دوشنبه، 04 مرداد 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
خواص باورنکردنی سیب برای لاغری و سلامتی بدن
سیب برای قلب مفید است، به خوش اندام شدن شما کمک می‌کند، کلسترول و احتمال دیابت را کاهش می‌دهد، از سرطان پیشگیری می‌کند، میوه مناسبی برای لاغری است و خلاصه این که خواص باور نکردنی زیادی دارد.

سیب یکی از مشهورترین و سالم ترین میوه های روی زمین محسوب می شود. منشأ این میوه آسیای مرکزی است. سیب مقدار زیادی فیبر، ویتامین C و آنتی اکسیدان های مختلف دارد. این میوه بسیار سیرکننده است و کالری کمی دارد. بنابراین یک گزینه ی عالی به عنوان میان وعده به شمار می رود. مطالعات نشان می دهند که خوردن سیب برای سلامتی بدن فواید زیادی دارد. می توانید با سیب خام اسموتی و آب میوه درست کنید. در این مقاله با خواص سیب و ارزش غذایی آن آشنا خواهید شد . زمانی که به این خواص پی ببرید، قانع می شوید که جمله ی: «هر روز سیب بخورید تا از مراجعه به پزشک بی نیاز شوید» کاملا درست است. تا پایان مقاله در کنار ما بمانید.

ارزش غذایی سیب

در ادامه ارزش غذایی یک عدد سیب خام متوسط با پوست آورده شده است.

  • کالری: ۵۲
  • آب: ۸۶ درصد
  • پروتئین: ۰٫۳ گرم
  • کربوهیدرات: ۱۳٫۸ گرم
  • قند: ۱۰٫۴ گرم
  • فیبر: ۲٫۴ گرم
  • چربی: ۰٫۲ گرم

مزایای سیب برای سلامتی

در مورد خواص سیب یک عبارت معروف وجود دارد: «خوردن روزانه یک سیب ما را از دکتر بی نیاز می کند». کمک به گوارش، جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند اختلالات معده، سنگ کیسه ی صفرا، یبوست، اختلالات کبد، کم خونی، دیابت، بیماری های قلبی، روماتیسم، اختلالات چشم، انواع سرطان و نقرس از فواید سیب است. سیب در رفع ضعف و درمان دیسانتری (اسهال همراه با خون) نیز مؤثر است.

کمک به هضم غذا

سیب سرشار از فیبر است که باعث تسهیل هضم مواد غذایی می شود. مصرف منظم سیب به حرکات روان روده، جلوگیری از یبوست و اختلالات معده کمک می کند. فیبر بخش مهمی از رژیم غذایی ماست. فیبر حجم مدفوع را افزایش می دهد و به حرکت روان تر آن کمک می کند. سیب با افزایش ترشح شیره های گوارشی و معدوی باعث افزایش جذب مواد مغذی می شود. همچنین به زدودن کلسترول اضافی از رگ ها و عروق خونی کمک می کند و به لطف این خاصیت، سلامت قلب را تضمین می کند و احتمال بروز تصلب شرایین را کاهش می دهد.

پیشگیری از سرطان

نقش سیب در پیشگیری از سرطان مدت ها موضوع تحقیقات مختلفی بوده است. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که سیب احتمال ابتلا به سرطان ها به خصوص سرطان پستان و روده ی بزرگ را کاهش می دهد. سیب در پیشگیری از سرطان ریه نقش چشمگیری دارد. اغلب میوه ها و سبزیجات خاصیت ضدسرطانی دارند، اما در این میان سیب یک سر و گردن بالاتر از بقیه است. بر اساس تحقیقات نقش سیب در پیشگیری از سرطان ریه، متمایز و انکارناپذیر است. همچنین در صورت ابتلا به سرطان ریه، سرعت گسترش سرطان را کاهش می دهد. فرضیه ها این نقش سیب را به وجود فیتونوترینت هایی مانند کائمفرول و کوئرستین نسبت می دهند، اما هنوز سازوکار دقیق سیب در پیشگیری از سرطان مشخص نیست.

حفظ سلامت دستگاه گوارش

باکتری های مفیدی که در بدن ما زندگی می کنند، نقش ضروری و غیرقابل انکاری در حفظ سلامتی ما دارند. سیب به طرز چشمگیری عملکرد باکتری های موجود در روده ی بزرگ را بهبود می بخشد. مطالعات اولیه نشان می دهد سیب سوخت وساز و تعادل باکتری ها را در داخل دستگاه گوارش تغییر می دهد. نتیجه ی این تغییر، جذب حداکثری مواد مغذی و نابودی باکتری های مضر و سموم است.

درمان کم خونی

سیب به واسطه ی وجود مقدار چشمگیری آهن در درمان کم خونی مؤثر است. معمولا کم خونی ناشی از کمبود هموگلوبین در خون است. این مشکل با افزایش دریافت آهن از مواد غذایی قابل حل است. آهن نقش مهمی در تولید گلبول های قرمز دارد. با افزایش تعداد گلبول قرمز در خون، نه تنها از کم خونی پیشگیری می شود، بلکه با اکسیژن رسانی کافی، عملکرد اندام ها بهبود می یابد.

از بین بردن ضعف

سیب باعث از بین رفتن ضعف و انرژی بخشیدن به افراد ضعیف می شود. از این رو توصیه می شود بیمارانی که در حال بهبود از بیماری اند، سیب مصرف کنند. سیب به سم زدایی بدن و افزایش سلامت عمومی فرد کمک می کند. با اینکه سیب پروتئین قابل توجهی ندارد، ترکیب آنتی اکسیدان های آن با پروتئین هایش نقش مهمی در پیشگیری از ضعف و افزایش قدرت عضلات بازی می کند.

کنترل دیابت

کنترل قند خون در بیمارانی که از دیابت رنج می برند بسیار ضروری است. پلی فنل های موجود در سیب ارتباط مستقیمی با کاهش جذب کربوهیدرات دارند، به این ترتیب سیب از نوسان قند خون جلوگیری کرده و به کنترل دیابت کمک می کند. پلی فنل ها جذب گلوکز را در دستگاه گوارش کاهش داده و ترشح هورمون انسولین را از لوزالمعده افزایش می دهند. انسولین برای کنترل قند خون ضروری است. پلی فنل ها با تأثیر بر گیرنده های انسولین موجود در سلول ها، باعث کاهش قند موجود در خون و افزایش جذب آنها توسط سلول ها می شود. این فرایند برای سوخت وساز و عملکرد مناسب اندام ها ضروری است. سیب یکی از بهترین غذاها برای افزایش سلامتی کسانی است که از بیماری دیابت رنج می برند.

کمک به سلامت دندان ها

خوردن سیب به تمیزی دندان ها و لثه کمک می کند. سیب احتمال کرم خوردگی دندان ها را کاهش می دهد و فیبر موجود در آن دندان ها را تمیز می کند. سیب با خاصیت ضدمیکروبی خود از تأثیر باکتری ها و ویروس ها بر بدن جلوگیری می کند. سیب ترشح بزاق را افزایش می دهد؛ بزاق یک ترکیب آلکانی است و توانایی تقسیم و رشد باکتری ها را در داخل دهان کاهش می دهد.

تأثیر سیب بر بیماری های آلزایمر و پارکینسون

اگر تاکنون فواید سیب برای تان کافی نبوده است، وقت آن است که تأثیر مثبت سیب را بر مشکلات عصبی، به خصوص دو بیماری آلزایمر و پارکینسون، بخوانید. ترکیبات فیتونوترینت موجود در سیب با خاصیت سم زدایی قطعا احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را می کاهد. اختلالات مغزی که منجر به بروز آلزایمر می شوند، با فعالیت رادیکال های آزاد در ارتباط است و سیب با ترکیبات خود تا حدی این فعالیت ها را کاهش می دهد. سیب میزان استیل کولین موجود در مغز را افزایش می دهد. استیل کولین با توانایی تمرکز، حل مسئله و حافظه در ارتباط است. در رابطه با بیماری پارکینسون، سیب از نابودی تدریجی سلول های ترشح کننده ی دوپامین جلوگیری می کند. نابودی این سلول ها می تواند منجر به بروز پارکینسون شود.

رفع مشکلات تنفسی

دستگاه تنفسی نسبت به التهابات بسیار حساس است و بسیاری از مشکلات تنفسی به طور مستقیم از التهاب غشای سلول های موجود در دستگاه تنفسی ناشی می شوند. شاید آسم جدی ترین مشکل تنفسی است که در موارد شدید می تواند منجر به مرگ فرد شود. سیب رفتار ضدالتهابی چشمگیری از خود نشان می دهد و از داروهای طبیعی درمان آسم به شمار می رود. با این اوصاف هنوز هم نحوه ی عملکرد سیب در درمان این بیماری ناشناخته است.

مقابله با بیماری های قلبی

سیب کلسترول موجود در بدن را کاهش می دهد و این راهکاری قوی در مقابل ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است. خوردن روزانه یک سیب تا حد زیادی سلامت قلب را تضمین می کند. فعالیت آنتی اکسیدانی سیب باعث کاهش اکسیداسیون چربی ها (پراکسیداسیون لیپید) می شود. به این ترتیب تأثیر منفی تری گلیسیرید ها و انواع مختلفی از چربی های موجود در رگ های خونی تا حد زیادی خنثی می شود. سیب با داشتن فلاوونوئیدهایی به نام کوئرستین که در پوست آن وجود دارد، می تواند میزان پروتئین واکنشی سی (CRP) را در رگ های خونی کاسته و التهاب این رگ ها را کاهش دهد. این پروتئین با التهابات موجود در سیستم قلبی عروقی ارتباط مستقیم دارد و کاهش میزان آن، سلامت قلب را افزایش می دهد.

کمک به درمان روماتیسم

سیب به روند درمان بیمارانی که از روماتیسم رنج می برند، کمک شایانی می کند. بر اساس تحقیقاتی که به تازگی صورت گرفته ترکیبات فلاوونوئیدی موجود در سیب مانند کائمفرول، کوئرستین و میریستین باعث کاهش بیماری های روماتوئیدی و بیماری های التهابی مانند آرتروز و نقرس می شود.

جلوگیری از اختلالات چشم

مصرف سیب موجب افزایش قدرت چشم شده و بینایی را بهبود می بخشد. سیب در درمان شب کوری مؤثر است. بسیاری از این فواید سیب ناشی از وجود ترکیبات فلاوونوئید ی و فیتونوترینت های آنتی اکسیدانی است که باعث خنثی کردن اثر رادیکال های آزاد بر چشم می شود. سیب به پیشگیری از آب مروارید، تباهی لکه زرد و آب سیاه کمک می کند.

کاهش وزن

فیبر موجود در سیب باعث احساس سیری در فرد شده و از پرخوری جلوگیری می کند. علاوه بر این سیب سرعت سوخت وساز بدن را افزایش می دهد. این گونه کالری تولید شده توسط سیب سریع تر سوزانده می شود و در بدن باقی نمی ماند. این خبر برای افرادی که با چاقی می جنگند، باارزش است.

از خواص سیب برای لاغری چه می دانید؟

سیب به علت کالری کم، فیبر فراوان و سرشار از آب بودن یک هم یار مناسب برای لاغری می باشد. وجود پکتین در سیب موجب خاصیت لاغر کنندگی این میوه می باشد. این فیبر حلال سبب سیری در شخص می گردد. همچنین فیبر پکتین در هنگام گوارش غذا جذب چربی ها و قندها و تجمع چربی را کاهش می دهد و باعث دفع بهتر می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، پوست سیب حاوی فیبر بیشتری است و بهتر است که سیب را با پوست میل شود و صرف این میوه باید قبل از وعده های غذایی مخصوصا در عصر و شب صورت بگیرد.

فیبر پکتین در بدن چربی ها را محبوس می کند و آنها را با مدفوع دفع می گرداند. سیب یک میوه اصلی برای حفظ سلامت محسوب می شود و طبق گفته کارشناسان افرادی که پانزده دقیقه قبل از صرف غذا سیب می خورند تقریبا 190 کالری کمتر دریافت می کنند. خوردن سه عدد سیب در روز یک رابطه تنگاتنگ با کاهش وزن و لاغری دارد. سیب میزان گلوکز دریافتی را کم می کند و به بدن در مبارزه با چاقی ناخواسته کمک می نماید.

رژیم های لاغری سیب

برای بهره مندی از خواص سیب برای لاغری همراه مجله آرگا رژیم های لاغری سیب را امتحان کنید و نتیجه بگیرید و از تاثیر آن شگفت زده شوید:

رژیم روزانه سه عدد سیب تامی فلین

رکن اصلی و اساسی این رژیم خوردن یک عدد سیب پانزده دقیقه قبل از هر وعده غذایی می باشد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که در این رژیم توصیه شده است که به جای سه وعده غذایی مفصل، شش وعده غذایی سبک که پروتئین خالص باشد، مصرف کنید و از خوردن غذاهای سرخ کردنی و پر کالری بپرهیزید. و علاوه بر اینکه سه وعده سیب می خورید در وعد های بعدی نیز از سایر میوه های مفید و سبزیجات سبز استفاده کنید. استفاده از میوه ها، لبنیات کم چرب، گوشت ها و سبزیجات از مهمترین مواد این رژیم به شمار می آیند.

رژیم سه روزه سیب

این رژیم لاغری سیب نیز تقریبا همانند رژیم لاغری تامی فلین می باشد با یک تفاوت بزرگ که این رژیم برای کوتاه مدت است و نباید دوره آن را طولانی نمود. از این رژیم فقط برای سه روز می شود استفاده کرد و مطمئنا شما در این مدت نزدیک به سه کیلوگرم وزن کم می کنید. در نظر داشته باشید که در این رژیم برای بهره مندی از خواص سیب برای لاغری از این میوه به عنوان یک وعده غذایی اصلی استفاده می شود.در صبحانه باید یک تکه نان+یک قاشق مرباخوری پنیر+سه برش سیب بخورید. برای ناهار باید یک سالاد در نظر بگیرید که در آن 150 گرم ماهی سالمون+یک عدد سیب+یک عدد پرتقال+پنج ساقه کرفس بریزید و برای سس هم یک عدد لیمو ترش را با 75 گرم ماست کم چرب مخلوط کنید و به سالاد خود بیفزایید. برای شام نیز باید دو عدد ساندویچ با نان چاودار بخورید که در یکی حتما سیب و در دیگری حتما خیار وجود داشته باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان