خواص چای سبز برای دندان و لثه

  چهارشنبه، 24 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
خواص چای سبز برای دندان و لثه
معمولا چای سبز را به خاصیت طعم‌دهندگی آن و عاملی برای کمک به کاهش وزن می‌شناسند. به عقیده محققان، چای سبز به خاطر داشتن آنتی‌اکسیدان و ترکیب‌هایی که التهاب را کاهش می‌دهند فواید زیادی برای سلامت دهان دارد و با عفونت باکتریایی در دهان مقابله می‌کند.

معمولا چای سبز را به خاصیت طعم دهندگی آن و عاملی برای کمک به کاهش وزن می شناسند. به عقیده محققان، چای سبز به خاطر داشتن آنتی اکسیدان و ترکیب هایی که التهاب را کاهش می دهند فواید زیادی برای سلامت دهان دارد و با عفونت باکتریایی در دهان مقابله می کند. دلایل زیادی برای این ادعا وجود دارد که به برخی از آن ها می پردازیم.

اگر شما هم دنبال ترکیبات طبیعی برای حفظ سلامتی دندان ها و لثه ها می گردید، خوش بختانه گزینه های زیادی پیش رو دارید. البته انتخاب شما هر چه باشد، نباید فراموش کنید که ترکیبات طبیعی درنهایت نمی توانند جایگزین مسواک، نخ دندان یا استفاده از دهان شویه ها شوند. بنابراین، اگر به محافظت از دندان ها و لثه های خودتان علاقه مند هستید، باید از همه این محصولات در کنار هم استفاده کنید.

بیماری دندان

به طور کلی، محققان هنوز درحال بررسی این موضوع هستند که کدام ترکیبات طبیعی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه اثربخشی بهتری دارند. البته، آنان درباره بعضی از ترکیبات به نتایج قطعی رسیده اند و مثلا با قطعیت می دانند که فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی دندان ها کمک می کند. همه خمیردندان هایی که مهر انجمن دندان پزشکی آمریکا (ADA) را داشته باشند، حاوی فلوراید هستند. پراکسید، چای و عصاره ها بعضی از مواد یا گیاهان طبیعی، ازجمله مواد غذایی و نوشیدنی های رایج، می توانند به پاک سازی دندان ها کمک کنند.

بنابراین، می توانید محصولات موجود در لیست زیر را با این هدف تهیه کنید:جوش شیرین (بی کربنات سدیم)؛ پراکسید (باید با دقت رقیق شود، چون در غیر این صورت می تواند لثه ها را شدیدا بسوزاند)؛ چای سبز؛ اوکالیپتول، منتول و عصاره درخت چای؛ آدامس زایلیتول؛ ویتامین D. به گفته دکتر شی، جوش شیرین می تواند به مقابله با پوسیدگی دندان ها کمک کند و پراکسید هم می تواند بعضی از باکتری ها را از بین ببرد. البته برای استفاده از پراکسید، باید آن را با آب ترکیب کنید.

جلوگیری از پوسیدگی دندان و سلامت لثه

چای سبز رشد باکتری ها را کنترل می کند، اسیدیته بزاق و پلاک دندان (قشر نازک و چسبناک روی دندان حاوی میلیو ها باکتری) را کاهش داده و مانع پیشروی یک پروسه مخرب می شود. خاصیت ضد التهاب چای در کنترل این بیماری ها نیز نقش مهمی دارد. مطالعات انجام شده روی این موضوع نشان می دهد افرادی که به طور منظم چای سبز می نوشند لثه های سالم تری نسبت به کسانی که چای سیاه می نوشند دارند. از آنجا که هزینه های مراقبت از دندان سرسام آور است، پیشگیری همیشه قبل از درمان توصیه می شود.

کنترل سرطان و کاهش دندان های از دست رفته

چیزی که می تواند از پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه جلوگیری کند بدون شک در پیشگیری از افتادن دندان ها هم موثر است. یک تحقیق انجام شده در ژاپن روی زنان و مردانی که روزانه دست کم یک فنجان چای سبز می نوشیدند نشان داده که این افراد سال های طولانی تری را با دندان های طبیعی شان سپری کرده اند. آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز، از بدن درمقابل تخریب سلولی و رشد بدخیم تومور مراقبت می کنند. یکی از یافته های دیگر درمورد چای سبز تاثیر آن در کاهش زخم ها و آُسیب های پیش از سرطان در دهان است.

تنفس بهتر

چای سبز به خاطر قابلیت از بین بردن میکروب هایی که در دهان ایجاد بوی بد می کنند، در رفع بوی بدن دهان بسیار موثر است و به همین دلیل در تولید بسیاری از خمیردندان ها استفاده می شود. چه بسا بسیار مفیدتر از خوشبوکننده هایی مثل نعناع و آدامس است که غالبا برای این منظور استفاده می شوند.

نوشیدن ۵ فنجان چای سبز در روز زیاد نیست اما باید به نحوه دم کردن صحیح آن توجه داشته باشید تا کاملا از مزایای آن بهره مند شوید. پس از جوش آمدن آب و قبل از ریختن آن روی چای سبز کیسه ای یا برگ های چای بگذارید سه دقیقه بماند تا کمی حرارتش را از دست بدهد. بعد از ترکیب آن با چای نیز سه دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. مطمئن باشید دندان های سالم و حال خوب دهانتان از شما بابت این کار متشکر خواهند بود

چند توصیه ی کلی

شما می توانید روزانه تا پنج فنجان نیز چای سبز بنوشید. برای استفاده ی حداکثری از خواص و طعم آن سعی کنید این چای را به شیوه ی صحیح دم کنید. برای این کار بعد از اینکه آب جوش آمد اجازه دهید به مدت 3 دقیقه خنک شود. سپس آب را روی برگ ها یا کیسه ی چای سبز ریخته و اجازه بدهید به مدت 3 دقیقه دم بکشد.

برخی از مردم تصور می کنند که نوشیدن چای سیاه برای حفظ سلامت بدن و دندان ها کافی است. اما باید بدانید چای سبز در مقایسه با چای سیاه حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی مفید بیشتری است.از این گذشته چای سیاه حاوی کافئین بیشتری است و برای همین می تواند باعث بروز مشکلات عصبی و اختلالات خواب شود. کافئین همچنین می تواند در تأثیرگذاری برخی از داروها ایجاد اختلال کند.

اگر اهل نوشیدن چای سبز نیستید سعی کنید از خمیردندان یا دهان شویه های حاوی چای سبز استفاده کنید. همچنین می توانید آدامس هایی بجوید که از چای سبز تهیه شده است. اما ما توصیه می کنیم از خواص بی شمار چای سبز غافل نشوید. هر وقت تصمیم می گیرید چای، دم و نوش جان کنید گوشه چشمی به چای سبز نیز داشته باشید و حداقل چند روز در هفته از این نوشیدنیِ مفید استفاده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (523 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (142 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (67 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (24 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (22 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!