خواص گوشت بلدرچین برای سلامتی بدن

  شنبه، 06 شهریور 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
خواص گوشت بلدرچین برای سلامتی بدن
گوشت بلدرچین دارای طعم لذیذ و فوق العاده ای است و به راحتی می توان آن را به عنوان یک وعده ی غذایی کامل استفاده کرد. اگر می پنداشتید که گوشت این پرنده هیچ ارزش غذایی ندارد و نمی تواند بر روی سلامتی بدن انسان نقش بسزایی داشته باشد، باید به شما بگوییم که سخت در اشتباهید، با ما همراه باشید .

گوشت بلدرچین یکی از مواد غذایی با ارزش و سالم است که مانند یک بمب قوی برای جذب ویتامین عمل میکند. بلدرچین، کوچک ترین پرنده از خانواده قرقاول ها می باشد. هر چقدر ماهیچه های بلدرچین در طول حیات خود فعال تر باشد گوشت آن نیز لذیذتر است. بلدرچین جثه ی کوچک و تو پری دارند و از حشره ها و سایر جنبندگان ریز و معمولی تغذیه می کنند.

خواص گوشت بلدرچین

گوشت پرندگان یکی از منابع مهم پروتئین شناخته می شود. سالانه سرمایه گذاریهای بسیاری روی صنعت پرورش طیور از جمله بلدرچین در کشورهای مختلف انجام میگیرد. گوشت بلدرچین 5 تا 10 درصد بیشتر از سایر پرندگان و نشخوار کنندگان داراری پروتئین می باشد. به همین دلیل در اغلب نقاط دنیا متخصصان برای افراد مسن و از کار افتاده که احتیاج مبرمی به ترمیم سلول های از دست رفته بافت های خود دارند، مصرف گوشت بلدرچین را تجویز می نمایند.

گوشت بلدرچین منبع خوب نیاسین، فسفر، کلیسیم ،مس، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، روی، آهن و سلنیوم است که برای بیماری هایی چون آسم، تشنج، فشار خون بالا، ضعف اعصاب و یا در مواردی ناراحتی های روانی و همچنین بی خوابی بسیار مفید می باشد.

مواد مغذی گوشت بلدرچین

مواد مغذی بسیاری در گوشت بلدرچین وجود دارد. از این مواد می توان به پروتئین، فسفات، چربی، کلسیم، آهن و روی اشاره کرد. از ویتامین های گوشت بلدرچین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع ویتامین B (ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین، اسید پانتوتِنیک، پیریدوکسین، بیوتین، اسیدفولیک، کوبالامین): این ویتامین ها می توانند سوخت و ساز بدن را افزایش دهند و سیستم عصبی بدن را تقویت کنند.
  • ویتامین D: این ویتامین رشد استخوان ها را بهبود می بخشد و موجب جذب درشت مغذی ها می شود. ویتامین D همراه با تیامین و اسید اسکوربیک سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. البته همان طور که کمبود این ویتامین برای بدن مضر است، مصرف بیش از حد آن نیز به بدن صدمه می زند.
  • ویتامین A: این ویتامین به استخوان ها استحکام می بخشد و موجب سلامت پوست می شود.
  • ویتامین K: این ویتامین سوخت وساز سلول ها، انعقاد خون و جذب کلسیم را افزایش می دهد.

خواص گوشت بلدرچین

خواص گوشت بلدرچین به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن است که برای بهبود بسیاری از بیماری ها و تضمین سلامتی می توان از آن بهره گرفت. در ادامه این متن به بررسی تمام فواید و خواص این غذای لذیذ خواهم پرداخت. با ما همراه باشید.

حاوی منابع مفید غذایی

این گوشت دارای مواد مغذی بسیاری برای سلامتی بدن می باشد. گوشت بلدرچین دارای پروتئین ، فسفر ، چربی ، کلسیم ، آهن و روی می باشد. گوشت بلدرچین دارای مقادیر زیادی از کولین بوده که برای سلامت مغز مفید است.

سلامت مغز

در گوشت بلدرچین به مقدار کافی ویتامین ب یافت می شود ، ویتامین گروه ب موجود در این گوشت شامل ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین، اسید پانتوتنیک، پیریدوکسین، بیوتین، فولیک اسید، و کوبالامین می باشد که برای سلامت مغز مفید است.

استحکام استخوان ها

ویتامین دی موجود در گوشت بلدرچین باعث می شود تا رشد استخوان ها به درستی انجام شود و باعث تقویت دستگاه عصبی بدن می شود. همچنین در گوشت بلدرچین مقادیر زیادی از ویتامین آ و کا وجود دارد ، ویتامین کا موجود در این گوشت باعث استحکام استخوان ها می شود و از ویتامین کا برای انعقاد خون استفاده می شود.

سلامت و تنظیم دستگاه گوارش

مشکلات دستگاه گوارش بیشتر به دلیل استفاده از مواد غذایی نادرست ایجاد می شود. دستگاه گوارش در صورتی که دچار اختلال شود از پس آن بیماری های مختلف ایجاد می شود. مشکلات گوارشی می تواند گاهی ناشی از باکتری های موجود در بدن باشد.

گوشت بلدرچین با مشکلات دستگاه گوارش به درستی مبارزه می کند و باعث بهبود گوارش می شود. شما برای تنظیم عملکرد روده و معده خود می توانید از گوشت بلدرچین استفاده کنید.

سلامت و مراقبت از پوست

در گوشت بلدرچین ویتامین های ب ، ای و آ به وفور یافت می شود. ویتامین ای موجود در گوشت بلدرچین باعث می شود تا از پوست مراقبت کرده و از پیری زودرس پیشگیری شود.

کمک به بهبودی بیماری های تنفسی

گوشت بلدرچین را می توانید برای مشکلات تنفسی میل کنید ، برای دفع بیماری های مختلف تنفسی مانند آسم ، سل ، دیستروفی عضلانی که یک بیماری ضعف جسمی محسوب می شود می توان از گوشت بلدرچین استفاده نمود.

سلامت قلب

پروتئین موجود در گوشت بلدرچین باعث می شود تا کلسترول بد خون از بدن خارج شود. گوشت بلدرچین را می توان برای سلامت قلب استفاده نمود. اگر می خواهید سلامت قلب خود را تضمین کنید این گوشت را میل کنید.

بهبود حافظه

گوشت بلدرچین دارای کولین می باشد که این عنصر برای تثبیت عملکرد مغز بسیار موثر می باشد. کولین موجود در این گوشت باعث می شود تا عصب های مغز به درستی کار کنند و باعث بهبود حافظه می شود.

پیشگیری از پوکی استخوان

اگر می خواهید استخوان های مستحکمی داشته باشید می توانید از گوشت بلدرچین استفاده کنید ، چرا که شامل فسفر و کلسیم می باشد. این دو ماده برای استحکام استخوان ها ضروری می باشد. گوشت بلدرچین از پوکی استخوان در بدن جلوگیری می کند.

سلامت چشم

زرده ی تخم بلدرچین دارای پروتئین زیادی برای سلامت بدن می باشد ، همچنین دو ماده لوتئین و زیکسانتین در این زرده وجود دارد که برای سلامت شبکیه چشم مفید می باشد.

ماده ذکر شده باعث می شود تا از رسیدن نور آبی رنگ به چشم جلوگیری کرده و از صدمات پیشگیری می کند. گوشت و تخم بلدرچین دارای استفاده های زیادی برای سلامت چشم می باشد ، ویتامین آ موجود در بلدرچین با ویتامین آ موجود در هویج برابری می کند.

منبع مناسب برای انرژی

گوشت بلدرچین دارای ویتامین ب ۲ می باشد که باعث می شود تا کربوهیدرات موجود در بدن به قند تبدیل شود. این امر باعث می شود تا انرژی روزانه بدن تامین شود. اگر می خواهید با مصرف گوشت انرژی روزانه شما تامین شود گوشت بلدرچین میل کنید.

ترمیم بافت های آسیب دیده

گوشت بلدرچین را می توان برای ترمیم بافت های آسیب دیده بدن استفاده نمود. گوشت بلدرچین دارای پروتئین زیادی می باشد که به بدن کمک می کند تا از آسیب رسیدن به بافت ها جلوگیری شود. همچنین برای تولید هورمون های بیشتر به گوشت بلدرچین نیاز خواهید داشت.

درمان کم خونی

کم خونی یکی از مشکلاتی است که خیلی از افراد به آن گرفتار هستند ، برای رفع کم خونی و مشکلات مربوط به کمبود آهن در بدن می توانید از گوشت بلدرچین استفاده کنید چرا که باعث تولید بیشتر گلبول های قرمز در بدن انسان می شود.

مصرف زیاد گوشت بلدرچین و مضرات آن

اگرچه گوشت بلدرچین خواص بسیاری دارد، مصرف بی اندازه آن سلامتمان را به خطر می اندازد. از برخی از خطرات مصرف زیاد گوشت بلدرچین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلزایمر؛
  • صدمه به کلیه؛
  • تولید سنگ کلیه؛
  • افت فشار خون؛
  • افزایش کلسترول بد خون؛
  • انسداد در جذب مواد مغذی؛
  • اختلال در سیستم سوخت وساز بدن؛
  • افزایش پروتئین اووموکوئید (Ovomucoid) (این پروتئین حساسیت زاست)؛
  • درماتومیوزیت (التهاب در بافت های همبند، همراه با تغییرات تخریبی در عضلات و پوست).

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (117 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (80 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (67 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (16 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان