خواص روغن نارگیل برای پوست

  سه شنبه، 27 اسفند 1398   زمان مطالعه 4 دقیقه
خواص روغن نارگیل برای پوست
روغن نارگیل نوعی چربی است که به دلیل داشتن خواص تقویت کننده سلامتی مورد بررسی قرار گرفته است. از كاهش سطح كلسترول LDL تا بهبود عملکرد مغز در بیماران آلزایمر ، روغن نارگیل با بسیاری از مزایای سلامتی همراه است.

فواید روغن نارگیل

در حقیقت، مطالعات متعددی نشان داده اند که می تواند فوایدی برای سلامتی پوست نیز داشته باشد. در این مقاله شواهد موجود برای اینکه بدانید روغن نارگیل برای پوست مفید است یا خیر، مورد بررسی قرار می گیرد.

روغن نارگیل چیست؟

روغن نارگیل یک روغن بسیار اشباع است که به طور سنتی با استخراج روغن از نارگیل خام یا مغز نارگیل خشک ساخته می شود. در دمای اتاق جامد است، اما هنگام گرم شدن می تواند نرم یا حتی ذوب شود. این اغلب در پخت و پز استفاده می شود و یا مستقیماً روی پوست و مو اعمال می شود. روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​است که نوعی چربی اشباع شده است. در حقیقت ، این اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​حدود 65٪ از ترکیب کل آن را تشکیل می دهند.

اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل شامل:

  • اسید لوریک: 49٪
  • اسید میوریستیک: 18٪
  • اسید کاپریلیک: 8٪
  • اسید پالمیتیک: 8٪
  • اسید کاپریک: 7٪
  • اسید اولئیک: 6٪
  • اسید لینولئیک: 2٪
  • اسید استئاریک: 2٪

اگرچه روغن نارگیل حدود 90٪ چربی اشباع شده است ، اما حاوی مقادیر کمی از چربی های منو و اشباع نشده نیز هست. یک قاشق غذاخوری حاوی حدود 12 گرم چربی اشباع و 1 گرم چربی اشباع نشده است.

مزایای روغن نارگیل برای مراقبت از پوست

بالم لب

وجود ترک در لب ها می تواند ظاهر ناخوشایندی در آنها ایجاد کند همین طور باعث ایجاد زحمت و ناراحتی مثلا سوزش و زخم شود. استفاده از بالم های شیمیایی روی لب ممکن است باعث شود که مقداری از این بالم ها را ناخواسته بخوردی حتی با این که بعضی از آنها ممکن است حاوی مواد سمی باشند.

برخی از انواع بالم ها قابل خوردن هستند ولی مطمئنا دوست ندارید یک ماده شیمیایی بخورید. روغن نارگیل یک جایگزین عالی برای بالم لب های شیمیایی است. به سرعت نتیجه می دهد و اگر اتفاقی وارد دهان شود، نه تنها ضرر ندارد بلکه فوایدی هم به دنبال خواهد داشت.

نرم کننده پوست

روغن نارگیل یک نرم کننده عالی برای پوست است. برای رفع خشکی پوست و بیماری های ناشی از خشکی و سختی پوست می توانید از این روغن استفاده کنید. کافی است مقداری از روغن را بردارید و بین دو انگشت خود بمالید و سپس روی پوست صورت یا هر جایی که می خواهید رطوبت رسانی شود، از آن استفاده کنید.

روغن نارگیل برای نرم کردن پا به خصوص پاشنه که بسیار خشک و سفت می شود و ترک می خورد، مفید است. این مشکل به خاطر سرمای زیاد یا کار سخت و تماس پا با سطوح غیرهموار یا کارهایی که نیاز به ایستادن طولانی مدت دارد، ایجاد می شود. البته ترک های پا ناپدید نمی شوند ولی به مرور زمان بر اثر استفاده از این روغن، پوست پا نرم تر می شود و در طولانی مدت، ترک ها از بین می روند.

از روغن نارگیل به عنوان لایه بردار هم می توانید استفاده کنید. افزودن دانه هایی مثل نمک و شکر، تاثیر لایه برداری آن را بیشتر می کند. با استفاده از این روغن بدون اینکه پوست تان ملتهب شود، می توانید پوست های مرده را پاک کنید یا منافذ پر شده را از آلودگی پاک کنید.

از بین بردن میکروارگانیسم های مضر

اسیدهای چرب زنجیره متوسط در روغن نارگیل، خواص ضدمیکروبی دارند. این ویژگی باعث می شود که این روغن برای از بین بردن میکروارگانیسم های مضر تاثیرگذار باشد. این ویژگی برای سلامت پوست بسیار حائز اهمیت است. مثلا انواع عفونت های پوستی از جمله آکنه، سلولیت، فولیکولیت و سندروم پای ورزشکاران را از بین می برد. این مشکلات بر اثر وجود باکتری ها و قارچ های مختلف ایجاد می شوند. استفاده از روغن نارگیل مستقیم روی پوست مانع رشد این میکروارگانیسم ها می شود.

این ویژگی به خاطر وجود لوریک اسید در ترکیبات روغن نارگیل است که تقریبا ۵۰ درصد از اسیدهای چرب موجود در این روغن را تشکیل می دهد و می تواند با میکروارگانیسم های مضر مبارزه کند.

درمان آکنه

با وجود اینکه برخی افراد فکر می کنند روغن نارگیل باعث بسته شدن منافذ پوست و ایجاد جوش می شود ولی تحقیقات نشان داده است که این روغن در درمان آکنه تاثیرگذار است. آکنه یک بیماری پوستی التهابی است و بیشتر داروهایی که برای درمان آن توصیه می شود، داروهایی هستند که التهاب را کاهش می دهند.

از آنجایی که روغن نارگیل دارای خواص و ترکیبات ضدالتهابی است، در نتیجه می تواند در درمان آکنه تاثیرگذار باشد. علاوه بر این، خواص آنتی باکتریایی اسیدهای چرب زنجیره متوسط موجود در روغن نارگیل، می تواند باعث کاهش آکنه شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (619 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (72 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (43 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (32 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان