خواص روغن پرتقال برای سلامتی پوست چیست؟

  چهارشنبه، 04 تیر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
خواص روغن پرتقال برای سلامتی پوست چیست؟
اسانس پرتقال همانطور که احتمالاً حدس زده اید، از میوه پرتقال حاصل می شود. با این حال، از خمیر میوه حاصل نمی شود ، بلکه از پوست لایه برداری می شود. این ماده از طریق فرآیندی به نام فشرده سازی سرد بدست می آید که روغن را از پوست جدا می کند و آن را قابل استفاده می کند.

اسانس پرتقال همانطور که احتمالاً حدس زده اید، از میوه پرتقال حاصل می شود. با این حال، از خمیر میوه حاصل نمی شود ، بلکه از پوست لایه برداری می شود. این ماده از طریق فرآیندی به نام فشرده سازی سرد بدست می آید که روغن را از پوست جدا می کند و آن را قابل استفاده می کند. این گیاه حاوی تمامی مواد مغذی پرتقال به شکل قوی تر و همچنین تمام اجزای شیمیایی پرتقال ها است. دارای بوی مرکبات قوی است و به دلیل خواص فراوانی که دارد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین به دلیل رایحه ای که دارد، در آروماتراپی نیز محبوب است.

ارزش غذایی روغن پرتقال:

ارزش غذایی در هر 100 گرم

  • کالری:47
  • چربی کل: 0.1 گرم
  • پتاسیم:181 میلی گرم
  • کربوهیدرات کل:12 گرم
  • پروتئین و ویتامین ها و مواد معدنی:0.9 گرم
  • ویتامین A:
    4 ٪
  • کلسیم:0.04
  • ویتامین سی:88٪
  • ویتامین b-6 :
  • 5%
  • منیزیم:2٪

بیشتر افراد زمانی که پرتقال را پوست می کنند با مقادیر اندکی از این روغن تماس خواهند داشت. اگر با مزایا و کاربردهای مختلف روغن های ضروری اشنا نیستید، ممکن است از دیدن محصولات متعددی که وجود دارد شگفت زده شوید. تا به حال از صابون، شوینده، تمیزکننده اشپزخانه که بوی پرتقال دارد استفاده کرده اید؟ شما می توانید رد روغن پرتقال را در محصولات آرایشی و محصولات مرتبط با منزل پیدا کنید. این موضوع به خاطر بو و توانایی تمیزکنندگی پرتقال و روغن آن است.

این روغن به محصولات زیبایی متعددی همچون لوسیون ها، شامپوها، درمان های آکنه و دهانشویه اضافه می شود زیرا خاصیت آنتی باکتریایی دارد، بویش قوی و لذت بخش است. در برخی از منازل، ممکن است افراد از اسپری و تمیزکننده حمام و اشپزخانه حاوی این ماده استفاده کنند. روغن پرتقال در نوشیدنی هایی همچون آب میوه یا نوشابه ها برای بهبود طعم به کار می رود و روش های زیادی برای استفاده از مزایای آن به صورت طبیعی وجود دارد.

مزایای روغن پرتقال:

حتما برای شما هم پیش آمده است که به هنگام بریدن پرتقال و پوست کندن آن با روغنی که در آن وجود دارد مواجه شوید. طعم و بوی قوی و تندی که از افشانه پوست پرتقال به دست می اید دقیقا همان چیزی است که در روغن ضروری پرتقال غلیظ شده به چشم می خورد.

فرمول قوی مواد تشکیل دهنده فعال پرتقال، مسئول توانایی های درمان کنندگی آن است. شاید بتوان گفت قوی ترین مواد تشکیل دهنده ای که در روغن پرتقال وجود دارد لیمونن است که ۸۵ الی ۹۶ درصد این عصاره را به خود اختصاص می دهد. ۰.۵ الی ۳ درصد آن از myrcene تشکیل شده است. لیمونن به عنوان آنتی اکسیدان قدرتمند در نظر گرفته می شود که می تواند با اسیب ناشی از رادیکال های ازاد مبارزه کند و التهابی که منجر به بیماری های مختلف می شود را درمان نماید.

بر اساس تحقیقات انجام شده، مزایای روغن پرتقال در برگیرنده موارد زیر است:

  • مبارزه با تومورهای سرطانی
  • افزایش جریان خون
  • کشتن باکتری ها و پاتوژن ها
  • کاهش چین و چروک ها
  • بهبود بافت صورت
  • کاهش اضطراب
  • کاهش پرفشاری خون

مراقبت از پوست

روغن پرتقال، حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است و به همین خاطر به محافظت از پوست و درمان آن کمک می کند. پرتقال ها یکی از بهترین منابع تولید ویتامین C هستند. این ماده به خاطر ارتقای سطح کلاژن پوست، نقش مهمی در جلوگیری از بروز علائم پیری مثل چروک و لکه های سیاه ایفا می کند. روغن پرتقال به خاطر داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، از پوست دربرابر اشعه ی فرابنفش، آلودگی و سموم محافظت می کند. شما می توانید مقدار اندکی از روغن پرتقال را با روغن نارگیل ترکیب کنید و روی پوست خود بمالید. البته قبل از مصرف، حتما قسمت کوچکی از پوست تان را به این ماده آغشته کنید تا مبادا به آن حساسیت داشته باشید. ترکیب روغن پرتقال با سایر روغن های مفید همچون روغن درخت چای یا روغن کُندُر هم فکر خوبی است.

رفع آکنه

روغن پرتقال در مقابله با باکتری ها و التهاباتی که موجب بروز آکنه می شوند نیز اثرگذار است. این روغن، درمان خانگی مفیدی برای پوست است. یادتان باشد که لازم نیست مقدار زیادی از این روغن را روی پوست بمالید. برای مصرف، بهتر است که مقدار اندکی از آن را با روغن نارگیل ترکیب کنید و با کمک گوش پاک کن روی آکنه ها بمالید. قرمزی، درد و التهاب ناشی از آکنه به کمک این روغن بهبود پیدا می کند. ضمنا بهتر است که از مصرف مواد شیمیایی رفع کننده ی آکنه که پوست را خشک می کنند پرهیز کنید. استفاده از روغن پرتقال در کنار سایر روغن ها مثل دارچین و شمعدانی نیز مفید است.

حفظ براق بودن پوست

پرتقال منبع عالی ویتامین C و آنتی اکسیدان ها است. این به نوبه خود به شما در مبارزه با آکنه، التهاب، لکه های تیره و لکه های پیری کمک می کند. استفاده از روغن پرتقال رقیق شده به طور مرتب پوست شما را مرطوب، درخشنده و تغذیه می کند. این خواص به لطف خاصیت ضد باکتریایی، ضد عفونی کننده، آنتی اکسیدان، قابض و ضد التهاب آن است. ترکیبات لیمونن و اپیننن این خواص را در روغن پرتقال به وجود می آورند.رقیق کردن روغن پرتقال با روغن حامل مناسب قبل از استفاده از آن بر روی پوست بدن بسیار مهم است زیرا شکل غلیظ آن بسیار قدرتمند است. هم روغن نارگیل و هم روغن زیتون با روغن پرتقال خوب ترکیب می شوند.

کاهش احتباس

بدن انسان برای حفظ آب در بدن دارای چندین سیستم نظارتی است. احتباس آب، به دلیل عدم تعادل در هر یک از این سیستم های نظارتی رخ می دهد. با این حال، خیلی ها نمی دانند که روغن پرتقال شیرین می تواند باعث کاهش احتباس آب شود. این روغن یک گرمابخش طبیعی است و باعث تحریک تولید گرما در بدن می شود. روغن پرتقال، با افزایش ادرار و تعریق، احتباس آب را کاهش می دهد.2 قطره روغن پرتقال را به 1 قاشق غذاخوری روغن کنجد گرم اضافه کنید. دو بار در هفته بدن را با استفاده از این مخلوط ماساژ دهید. برای تسریع روند کار، مسواک زدن روی بدن و ماساژ لنفاوی را مرتباً انجام دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (668 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (120 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (53 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (41 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان