خواص دمنوش زیره برای لاغری از دیدگاه طب سنتی

  جمعه، 27 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
خواص دمنوش زیره برای لاغری از دیدگاه طب سنتی
گیاه زیره، دو ساله با ارتفاع 30 تا 80 سانتیمتر و دارای ریشه ای راست ، دوکی شکل و گوشتی است ، برگ های سبز دارد و دمبرگی در قسمت فوقانی ساقه به مانند غلافی ساقه را در برگرفته و ساقه دارای سطحی صاف و بدون کرک است.

زیره به طور طبیعی باعث افزیش متابولیسم و در نتیجه کاهش وزن می شود. این دانه ها خواص ضد التهابی داشته و می تواند سوهاضمه، نفخ و اسیدیته معده را از بین ببرد. هضم خوب، کلید کاهش وزن است زیرا وقتی هضم ضعیف باشد بدن قادر به جذب صحیح مواد مغذی نیست و ممکن است مانع از بین بردن سموم بدن شود. این اتفاق به نوبه خود می تواند سرعت متابولیسم را کاهش داده و باعث شود تا کالری سوزی بدن دشوار شود؛ بنابراین زیره سبز با تسهیل هضم صحیح غذا به مدیریت وزن سالم نیز کمک می کند.

فواید سلامتی زیره:

زیره در دو نوع زیره سبز و زیره سیاه وجود دارد:

  • زیره با افزایش فعالیت آنزیم های گوارشی در روده شما به هضم غذا کمک می کند.عطر زیره باعث فعال شدن غدد بزاقی دهان می شود که باعث به جریان افتادن آنزیم های گوارشی و هضم راحت تر غذا می شود. ترکیبی به اسم تیمول در زیره وجود دارد که باعث تحریک غددی می شود که اسید، آنزیم و صفرا ترشح می کنند و مسئول هضم غذا هستند.
  • دانه زیره سرشار از آهن است و یک قاشق چایخوری از آن می تواند حاوی حدود 1.4 میلی گرم آهن باشد.
  • زیره می تواند به شما در مدیریت دیابت کمک کند.
  • از زیره برای از بین بردن کلسترول های بد بدن استفاده می شود.
  • خوردن دانه زیره می تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند.
  • و در آخر اینکه، دانه زیره برای کاهش چربی و کاهش وزن مفید است.

زیره برای لاغری شکم

امروزه چاقی شکم و پهلو به مشکلی اساسی برای افراد تبدیل شده است. آن ها همیشه به دنبال بهترین روش برای لاغری شکم خود هستند و ترجیح می دهند با توجه به عوارض قرص های لاغری شیمیایی، روش های گیاهی برای لاغری شکم را در پیش گیرند. دلایل متعددی برای چاقی شکم وجود دارد که از جمله آن می توان به عدم تحرک فیزیکی اشاره کرد. همچنین عادت های بد غذایی نیز می تواند دلیل دیگری برای چاقی شکم باشد. یکی از گیاهانی که در لاغری و به ویژه لاغری شکم بسیار موثر است، زیره هست.

خواص زیره برای لاغری شکم و پهلو

زیره به تنظیم قند خون کمک کرده و حساسیت سلول ها را به انسولین و گلوکز افزایش می دهد. همچنین زیره سبب کاهش اشتها و کاهش تمایل به مصرف کربوهیدرات می گردد. با مصرف زیره می توان قند خون و اشتها را کنترل کرد و بدین ترتیب به کاهش وزن و لاغری کمک کرد. زیره حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان به نام فیتواسترول است که از جذب کلسترول مضر در سیستم گوارش جلوگیری کرده و بدین ترتیب مانع اضافه وزن می گردد. مصرف زیره بسیاری از مشکلات گوارشی را که عامل چاقی هستند برطرف می کند. به عنوان مثال هنگامی که افراد نمی توانند مواد مغذی را جذب کنند اشتهای آن ها نسبت به آن ماده غذایی افزایش می یابد. زیره از این مسئله جلوگیری کرده و به لاغری کمک می کند. مصرف زیره سبب فعال شدن غدد بزاقی دهان شده و به هضم آسان غذا و لاغری کمک می کند.

زیره برای لاغری مفید است

زیره برای لاغری شکم مفید است. اصولا از زیره سیاه برای لاغری استفاده می شود. هرچند تاثیر زیره با توجه به سیستم بدنی افراد متفاوت بوده و مصرف زیره سیاه برای لاغری برای همه به یک میزان موثر نیست اما عموما می تواند باعث لاغری شکم شود. با توجه به تاثیر زیره بر کاهش اشتها دانه های زیره سیاه را می جوند یا گرد زیره را در آب ریخته و میل می کنند. دم کرده ی زیره سیاه نیز در بی اشتهایی موثر است. عرق زیره سبز نیز می تواند بر لاغری شکم تاثیر داشته باشد. مصرف دمنوش زیره سبز پیش از غذا نیز می تواند به لاغری شکم کمک کند. دانه های زیره سبز را بجوشانید و بعد از 10 دقیقه بنوشید. یا 2 قاشق زیره سبز را یک روز خیس کنید، سپس بجوشانید و به همراه نصف لیمو ترش میل کنید. میزان مصرف زیره سیاه در غذاها ده برابر زیره سبز می باشد.

پودر زیره برای لاغری

زیره را هم می توانید به صورت پودری و آماده تهیه کنید و هم اینکه خودتان دانه های آن را به پودر تبدیل کنید. یک قاشق چایخوری از پودر زیره را با یک قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید و قبل از غذا میل کنید.

زیره و کاهش وزن:

زیره با افزایش سرعت سوخت و ساز و بهبود هضم به سوزاندن سریعتر کالری ها کمک می کند . زیره را می توان برای کاهش وزن استفاده کرد زیرا یک درمان موثر برای کاهش وزن است. از گروه زیره خواسته شد که به طور روزانه زیره مصرف کنند و از گروه دیگر خواسته شود رژیم غذایی خود را کنترل کنند. در پایان مشخص شد که زنانی که زیره داشتند نسبت به سایرین وزن قابل توجهی از دست داده اند. زیره با افزایش سرعت سوخت و ساز و بهبود هضم به سوزاندن سریعتر کالری ها کمک می کند. هنگامی که سیستم گوارشی سالم و متابولیسم سریع تری دارید ، به طور خودکار وزن خود را کاهش خواهید داد. زیره به دلیل داشتن یک ماده فعال بی نظیر - تیموکینون، یک ماده شیمیایی طبیعی که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است، می تواند در کاهش وزن به شما کمک کند. تیموکینون می تواند رادیکال های آزاد در بدن شما را هدف قرار دهد، و به بدن شما در پاکسازی سموم کمک می کند. زیره به سلولهای شما کمک می کند تا به انسولین و گلوکز پاسخ دهند ، که قند خون شما را پایدار نگه می دارد.

زیره برای لاغری چگونه مصرف شود؟

اگر به دنبال لاغری شکم و پهلوی خود هستید می توانید با سرخ کردن دانه های زیره و آسیاب کردن آن ها از زیره به عنوان ادویه در غذا و سالاد خود استفاده کنید و علاوه بر خواص آن از تاثیر زیره برای لاغری شکم و پهلو نیز بهره مند شوید. زیره با کاهش کلسترول تاثیر بسزایی بر کاهش وزن دارد. بهترین روش مصرف زیره برای لاغری استفاده از زیره در نوشیدنی است. نوشیدنی زیره را هم می توان به صورت دمنوش زیره برای لاغری تهیه کرد و هم با ترکیب زیره با مواد دیگر، نوشیدنی مخصوص لاغری شکم درست کرد. نوشیدنی زیره و لیمو یکی از انواع نوشیدنی با زیره برای لاغر شدن است. برای تهیه این نوشیدنی به دو قاشق زیره و نصف لیموی تازه نیاز دارید. کافی است زیره ها را از شب قبل خیس کنید، صبح آن ها را جوشانده و به آبلیمو اضافه کنید. یکی دیگر از انواع نوشیدنی با زیره، نوشیدنی زیره و عسل برای لاغری است. با ترکیب یک قاشق پودر زیره و نصف قاشق عسل در آب جوش می توانید از خواص زیره برای لاغری بهره مند شوید. افزودن زنجبیل به این نوشیدنی ها نیز می تواند به تاثیر نوشیدنی زیره برای لاغر شدن بیافزاید. بهتر است دمنوش زیره برای لاغری را ناشتا و قبل از خوردن صبحانه میل کنید و آن را به مدت دو هفته مصرف کنید تا تاثیر زیره بر لاغری شکم را به طور محسوس مشاهده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (117 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (80 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (67 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (47 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان