خواص دارویی به دانه

  چهارشنبه، 28 مهر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
خواص دارویی به دانه
داخل میوه‌ی «به» دانه‌هایی به رنگ قهوه‌ای یا قهوه‌ای تیره وجود دارد. این دانه‌ها منبع بسیار خوبی از موسیلاژ (لعاب) هستند و حدود 20 تا 22 درصد وزن دانه را لعاب روی آن تشکیل می‌دهد. دانه‌های «به» به دلیل وجود لعاب، در رفع التهابات مخاط‌ ها، سرفه و گرفتگی صدا نقش بسزایی دارند.

به دانه یا دانه به به دانه های قهوه ای رنگ گفته می شود که داخل میوه به وجود دارد و دارای فواید زیادی برای سلامتی و پوست و مو می باشد.دانه به حاوی مواد مغذی فراوان از جمله آهن، پتاسیم و ویتامین C فراوان و بسیاری از مواد مغذی موجود در میوه به می باشد اما خاصیت لعابی آن بیشتر بوده و روغن بیشتری نسبت به میوه به دارد.از دیگر ترکیبات مغذی موجود در به دانه می توان به چربی، تانن ها، پکتین، قند و اسید مالیک اشاره کرد. طبع به دانه سرد و تر است.

خواص دارویی و فواید به دانه

این میوه به دلیل داشتن ترکیبی به نام پکتین که از کربوهیدرات های پیچیده است، خواص دارویی دارد و به درمان اسهال کمک می کند. این میوه دارای خاصیت تقویت کننده ی معده و التیام ورم روده و مقوی قلب، ضدنفخ، ادرارآور، قاعده آور و خلط آور است و نقش موثری در بهبود بیماری های ریوی دارد.

به دانه

1.دانه به اثرات آرام بخشی دارد

دانه به دارای آمیگدالین یا همان ویتامین B17 است.که اثرات ضد سرطانی دارد.البته در مصرف آن باید جانب احتیاط را رعایت کرد و از مصرف بیش از حد آن خودداری نمود؛ زیرا مقادیر زیادی از آمیگدالین سمی می باشد.
دانه های به سرشار از تانن، شکر، پکتین، مالیک اسید، آمیگدالین و … می باشند.دمنوش تهیه شده از این دانه ها خاصیت آرام بخشی دارد.همچنین پکتین موجود در این دانه ها برای درمان جراحات، سوختگی ها، سرفه، گلودرد و سایر مشکلات تنفسی کاربرد دارد.

2. دانه به ضد سرطان است

گفته می شود به دانه منبع خوب ویتامین B17 بوده و در طب سنتی برخی نقاط دنیا به عنوان داروی رایج ضد سرطان مصرف می شود.

3. درمان سوختگی با دانه به

استعمال موضعی ژل به دانه برای درمان سوختگی های خفیف و کبودی استفاده می شود.

برای درمان خانگی و سریع سوختگی و زخم، مقداری به دانه را به نیم لیتر آب جوش اضافه کرده و مخلوط را خوب هم بزنید و برای کاهش درد سوختگی و جلوگیری از به جای ماندن اثر زخم، ژل (لعاب) حاصل را 2 تا 3 بار در روز در محل سوختگی بمالید.و لعاب هسته میوه به در درمان سوختگی تاثیر فوق العاده ای دارد. برای این منظور، لعاب به دانه را به صورت موضعی روی قسمت های آسیب دیده قرار می دهند. خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی این لعاب در درمان سوختگی بسیار موثر است.

4. خوشبو کردن دهان با دانه به

بلعیدن به دانه برای رفع بوی بد دهان و تنفس بدبو تاثیر شگفت انگیز دارد.

5. دانه به ضد درد

به دانه دارای خاصیت ضد درد بوده و برای درمان التهاب دهان و گلو مفید است.

6. خواص به دانه برای سرفه

ژل به دانه برای بیماری های تنفسی مفید است. در نقاط مختلف جهان فرورفتگی داخل میوه ها از جمله میوه به را در آب خیسانده و برای درمان گلودرد و سرفه استفاده می کنند.

لعاب به دانه برای درمان التهاب مخاطی و گرفتگی صدا نیز مفید است.از لیزاب حاصل از دم کردن بهدانه در آب جوش.برای بهبود سرفه مخصوصابرای نوزادان و کودکان استفاده میشود.بهدانه در کنار ورق ژلاتین تنها داروهای گیاهی مجاز برای مصرف نوزادانمیباشند.برای این منظور حدود 10االی 15 عدد بهدانه را داخل یک چهارم استکان آب جوش بریزد و نعلبکی را بصورت برعکس روی استکان بگذارید و اجازه دهید تا مدت 20 دقیقه دم بکشد.دانه ها را جدا کرده و مایع لعاب دار را به آرامی با قاشق چایخوریبه دهان نوزاد بریزید تا بخورد.

7. خواص به دانه در سرماخوردگی

به دانه، به دلیل خواص ضد آلرژی و ضدالتهابی از درمان های خانگی سرماخوردگی می باشد. کافیست 1 قاشق غذاخوری به دانه را با 250 میلی لیتر آب جوش مخلوط کرده و گرم بنوشید.

8. خواص به دانه برای سیستم گوارش

لعاب هسته میوه به به دلیل داشتن حالت لزج در بهبود عملکرد دستگاه گوارش بسیار موثر است. برای درمان ورم معده توصیه می شود ۴ گرم به دانه را با سه چهارم لیوان آب مخلوط کرده و پس از ایجاد حالت ژلاتینی مورد استفاده قرار داد.علاوه بر این، تانن موجود در این دانه ها، خاصیت ضد التهابی به آن بخشیده و به درمان اسهال و ورم روده کمک می کند.

9. در سلامت و زیبایی پوست و مو نقش دارد

از لعاب هسته میوه به می توان برای تهیه ماسک صورت و مو استفاده کرد. این لعاب سرشار از مواد مغذی است. ماسک لعاب به دانه سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان است و مصرف آن برای پوست موجب بهبود لک و آکنه شده، پوست را روشن کرده و در رفع چین و چروک و ترک های پوستی موثر است.مواد مغذی موجود در این لعاب، سبب تغذیه فولیکول های مو شده و به تقویت و رشد آن کمک می کند. علاوه بر این، برای مجعد کردن موهای معمولی (نه چرب و نه خشک) از لعاب دانه به روی ریشه مو استفاده می شود.قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

ماسک صورت به دانهیک مشت کوچک به دانه را به نصف لیوان آب اضافه کرده و در ظرف شیشه ای درب دار بریزید. درب ظرف را به مدت 24 ساعت ببندید.

هر روز و به صورت منظم، مقداری از ماده ژله ای به دانه را با توپ پنبه به پوست صورت بمالید.

هشدار: در صورت ابتلا به بیماری های مزمن پوستی، حتما قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید زیرا درمان های طبیعی ممکن است با بروز حساسیت پوستی همراه باشد.

ماسک موی به دانه تعدادی دانه به را به 2 لیوان آب اضافه کرده و بگذارید روی حرارت بجوشد. سپس از روی حرارت برداشته و بعد از خنک شدن، مایع را روی ریشه موهای خود بمالید و بعد از یک ساعت با آب گرم و بدون استفاده از شامپو بشویید.

این ماسک برای موهای معمولی مناسب و برای مجعد کردن موها موثر است.

10.رفع و درمان ورم معده

بدین منظور ۴ گرم به دانه را با سه چهارم لیوان آب مخلوط نموده و پس از ایجاد حالت ژلاتینی مصرف گردد.

11.اثر آرام بخشی قوی دارد

این دانه ها خاصیت آرام بخشی بی نظیری دارند. به همین دلیل مصرف هسته میوه به و فراورده های آن در کاهش استرس، تنش های عصبی و درمان اختلال تنفسی بسیار موثر است. علاوه بر این، مصرف به دانه کمک فراوانی به کاهش غم و اندوه می کند.

12.بوی بد و آفت های دهان را برطرف می کند

این دانه ها خاصیت ضد باکتریایی قوی دارد. بلعیدن این دانه ها، فعالیت باکتری های دهان را مهار کرده و از ایجاد بوی بد و آفت های دهان جلوگیری می کند.

خواص برگ و شاخه های به

1- جوشانده برگ درختِ به، ورم چشم را مداوا می کند.

2- زخم ها را با جوشانده ی برگ به بشویید.

3- قابض است.

4- ضماد برگِ درخت به برای ورم چشم مفید است.

در کاهش وزن تاثیرگذار است

هسته های میوه به منبعی غنی از فیبر و ویتامین C است. علاوه بر این، دانه های به چربی، کالری و نمک کمی دارد. از این رو، مصرف آن به کاهش وزن و لاغری کمک فراوانی می کند.

سلامت قلب را تضمین می کند

این دانه ها سرشار از نوعی کربوهیدرات به نام پکتین است. این ترکیب در استحکام بیشتر رگ ها نقش داشته و مانع از تصلب شرایین می شود. علاوه بر این، با کاهش کلسترول و فشار خون سلامت قلب را تضمین کرده و مانع از ایجاد بیماری های قلبی می شود.

خواص به دانه در از نظرطب سنتی

از نظر طب قدیم ایران بهِ شیرین، گرم و تر و بهِ ترش، سرد و خشک است. روغن به، سرد و تر و قابض و به دانه سرد و تر است.
به تقویت کننده قلب است ، ادرار آور است ، نرم کننده سینه است ، مقوی معده و دستگاه هاضمه و قابض است. خونریزی را بند می آورد. اسهال های ساده و اسهال خونی را درمان می کند، بهترین و مفیدترین میوه برای بیماری سل است، خونریزی از رحم را متوقف می کند ، اثر مفید بر بواسیر دارد ، برای هضم غذا مفید است.
به ترش مسهل است. برای تنگی نفس مفید است. استفراغ را بند می آورد.

تداخل میوه به با داروها

داروهایی که از طریق دهان مصرف می شوند با به تداخل دارند.

زیرا به دارای فیبر محلولی به نام موسیلاژ است.

موسیلاژ باعث کاهش جذب داروها می شود.

مصرف همزمان به و دارو باعث کاهش اثربخشی دارو می شود.

برای جلوگیری از این مسئله به را حداقل با یک ساعت فاصله از غذا مصرف کنید.

خواص معجزه آسای به دانه + عوارض مرگبار مصرف بیش از اندازه دانه به

به

مصرف به دانه، لعاب، جوشانده و دمنوش آن چه عوارضی دارد؟

  • برای مصرف خوراکی دانه های به تنها از مکیدن، قورت دادن یا ژل استفاده نموده و از جویدن این دانه ها به طور جدی پرهیز گردد.
  • هنگام تهیه ژله به دانه از له کردن یا خرد کردن دانه های به خودداری نموده زیرا در این صورت ماده ای به نام آمیگدالین در دانه به تجزیه شده و به اسید سیانوریک تبدیل شده که ماده ای بسیار سمی می باشد.
  • با مکیدن یا خوردن دانه به، لعاب از روی آن جدا و دانه بدون هیچ تغییری دفع می شود. در این صورت خطر تولید اسید سیانیوریک وجود ندارد، اسید سیانیوریک فقط با له یا خرد شدن دانه در محیط معده تولید می شود.
  • مصرف بیش از حد به دانه، به دلیل محتوای سیانید موجود در آن ممکن است باعث بروز مشکلات سلامتی شود.
  • خواص معجزه آسای به دانه + عوارض مرگبار مصرف بیش از اندازه دانه به

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان