خواست نتانیاهو ورود آمریکا به جنگ با ایران است

  یکشنبه، 21 مرداد 1403 ID  کد خبر 402554
خواست نتانیاهو ورود آمریکا به جنگ با ایران است
ساعدنیوز: ما نباید به جای فشار آوردن به اسراییل، فشار بر خودمان را افزایش دهیم. ما به یک انرژی تنش زدایانه، نیاز داریم که بتواند تقویت کننده دیپلماسی آرامش بخش و تنش زدا در منطقه باشد. توصیه من به آقای پزشکیان این است که از فضای ضدتنشی که در ایام انتخابات شکل گرفته بود دور نشود.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از فرارو، تنش‌های منطقه ای، ترور اسماعیل هنیه در تهران و واکنش مقام‌های کشور‌های مختلف در راستای کنترل شرایط از یک سو و افزایش دیپلماسی پشت پرده روسیه، چین و ایالات متحده از سوی دیگر، شرایط منطقه خاورمیانه را تا حد زیادی پیچیده کرده است.

نوع واکنش احتمالی ایران به تحولات منطقه و پیامد‌های آن نیز از مسائلی است که حشمت الله فلاحت پیشه، تحلیلگر ارشد سیاست خارجی و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در گفتگویی به تحلیل آن پرداخته است:

خواست نتانیاهو ورود آمریکا به جنگ است

حشمت الله فلاحت پیشه به فرارو گفت: «اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی، پیام ایران را به کشور‌های منطقه رساند. چالشی که با محوریت سرزمین‌های اشغالی شکل گرفته، یک چالش منطقه‌ای است. وقتی چالش‌های منطقه‌ای شکل می‌گیرد، ساز و کار‌های منطقه‌ای برای رفع چالش هم شکل می‌گیرد. سازمان همکاری‌های اسلامی هم یک ساز و کار منطقه‌ای بود که با شکست مواجه شد. وقتی ساز و کار‌های منطقه‌ای با شکست مواجه می‌شود، طبیعتا بازیگران دیگر، صاحب نقش می‌شوند. از دید من برخلاف نظر برخی تحلیلگران، اتفاقا روس‌ها همه چیز را در راستای جنگ اوکراین می بینند. به همین دلیل هم، سیاست روسیه در راستای ادامه تنش و بحران است.»

وی افزود: «در سمت دیگر، دولت بایدن و آمریکایی‌ها به دلیل نزدیک بودن زمان انتخابات، به دنبال رفع تنش و آتش بس هستند. اما در سمت دیگر ماجرا اسرائیلی‌ها و نتانیاهو قرار دارد که جنگ را در غزه فرسایشی کرده و همزمان استحکامات و توان نظامی حزب الله را تحلیل می‌برد. یعنی اسرائیلی‌ها در برابر هر یک حمله حزب الله، 8 حمله سنگین انجام می‌دهند. بنابراین، اسرائیلی‌ها این شرایط را به نفع خود می‌دانند. در سطح بالاتر، نتانیاهو موضوع جنگ با ایران را اینگونه می بیند که اگر ادامه این جنگ منجر به کشاندن پای آمریکا یا متحدان عربی آمریکا به جنگ شود، از جنگ استقبال می‌کنند. درواقع اصلی‌ترین موضوعی که نتانیاهو به دنبال آن است، ورود آمریکا و متحدان غربی آن به درگیری است. روند کلی تحولات هم در سایه همین خواست نتانیاهو است. از بعد از سال 2011 میلادی، بزرگترین لشگرکشی دریایی و هوایی آمریکا به منطقه شکل گرفته و همین موضوعیست که اسرائیل می‌خواهد افزایش پیدا کند.»

امیدوارم آقای پزشکیان از سیاست تنش زدایی خود دور نشود

این تحلیلگر ارشد سیاست خارجی در ادامه گفت: «بعد از ترور شهید هنیه در تهران، یکی از بزرگترین نقاط ضعف راهبرد مقابله ایران، پراکندگی در تبلیغات جنگ در ایران است. در ایران، بسیاری از افراد، مواضعی درباره انتقام سخت گرفتند. درواقع به شکلی موضع گرفتند که تماما آرایش جنگی داشت. این نوع واکنش نشان دادن باعث شد فضا هر چه بیشتر به سمت شرایط جنگی و درگیری برود. این موضوعات تا حدودی به نتانیاهو کمک کرد که غربی‌ها را تشویق کند برای مقابله با خطر احتمالی، نیرو‌ها و نظامیان خود را برای حل مسئله به منطقه گسیل کنند. ورود ناو‌های آمریکایی به منطقه حاصل همین شرایط است. درواقع اگر ما جنگ را در دستور کار قرار دهیم در نهایت این نتانیاهو است که توانسته به آرزوی خود درباره منطقه جامه عمل بپوشاند. درواقع یک جای کار ایراد دارد که به آن توجه نشده است. اسرائیل از سال 1973، که آخرین جنگ با اعراب بود، همواره سعی کرده جنگ با گروه‌های فلسطینی را به جنگ با سایر کشور‌های منطقه بکشاند و به طور ویژه ایران را درگیر کند. از انتهای دهه 1970، تا انقلاب ایران و پس از آن، اسرائیلی‌ها در تلاش بودند یک جنگ میان دولتی و فراتر از گروه‌های مقاومت را شکل دهند و به همین دلیل هم، اگر نتانیاهو موفق شود، ایران را وارد جنگ کند، معنای آن، فعال کردن پروتکل‌های امنیتی و نطامی با آمریکا و متحدان غربی آن است.»

وی افزود: «آمریکا در جنگ 23 روزه با گروه‌های مقاومت، جنگ 8 روزه و بسیاری دیگر از درگیری ها، ورود نکرده بود. ولی اگر نتانیاهو موفق شود پای ایران را به تنش باز کند، احتمال ورود آمریکا هم به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. همانطور که در حمله موشکی ایران به اسرائیل نیز، آمریکا از سیستم حمایتی برای اسرائیل استفاده کرد؛ بنابراین تاکید من بر این است که اسرائیل تمام تلاش خود را برای درگیری ایران به کار بسته و حفظ شرایط نامتقارن جنگ به سود ایران، منافع مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت خواهد بود. فضای سیاسی کشور، بعد از هیاهوی اولیه پس از ترور شهید هنیه به سمت نوعی عقلانیت در حال حرکت است. همین سخن آقای قالیباف که می‌گوید آن‌ها که سختی جنگ کشیده اند می‌دانند جنگ پدیده مخربی است، نشانی از همین عقلانیت است. ما نباید به جای فشار آوردن به اسراییل، فشار بر خودمان را افزایش دهیم. ما به یک انرژی تنش زدایانه، نیاز داریم که بتواند تقویت کننده دیپلماسی آرامش بخش و تنش زدا در منطقه باشد. توصیه من به آقای پزشکیان این است که از فضای ضدتنشی که در ایام انتخابات شکل گرفته بود دور نشود. تلاش جنگ افروزی نتانیاهو نباید دیپلماسی ما را تحت تاثیر قرار دهد.»


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای نگهداری سگ و گربه (126 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: رفته بودم عروسی دیدم نون و پنیر و هندونه میدن گفتم مگه عروسی نیس اینجا دوماد گفت میخوام حزب اللهی باشم آخه این خُل بازیا چیه +ویدئو😂👌 (78 نظر) رهبر معظم انقلاب: من از وقتی که رهبر شده‌ام آجیل نخوردم، مگر فقرا آجیل می‌خورند؟ (75 نظر) نگاهی به چهره نچرال و متفاوت بازیگران و هنرمندان بدون آرایش+عکس/ الهام حمیدی، هدیه تهرانی، بهاره رهنما، لیلا اوتادی و... (62 نظر) خلاقیت منحصربفرد قنّاد تبریزی در طراحی و پخت کیک برای "مَمَّد" ها حماسه آفرید+عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😍 (55 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: شب اول عروسی دوماد اومده پیش عروس میگه توحید و نبوت یعنی چی اونم گفته والا نمیدونم شب اول قبرمونه یا عروسیمون+ویدئو😂👌 (54 نظر) لعیا زنگنه: افتخار می‌کنم در کشوری زندگی می‌کنم که رهبر آن از نسل حضرت فاطمه زهراست+ ویدیو (35 نظر) خلاقیت خنده دار مرد جنوبی با طراحی آفتابه اتوماتیک حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (32 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه ای رویا نونهالی، داور برنامه عصرجدید/ انصافا مو نمیزنن+عکس (28 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ غول بابلسری و گرگ پارسی (25 نظر) رونمایی همسر شاهرخ استخری از جواهرات ظریف و نگین دارِ زیبا و شیکش/ خاص، اعیانی و ایرانی پسند+عکس (23 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک کافی شاپ اصفهانی برای پاکبانان حماسه آفرید/ به شما باید گفت فرشته زمینی+عکس (22 نظر) نگاهی به حجاب تحسین برانگیز سارا شعری قهرمان بلژیکی تکواندو در المپیک پاریس/ خانم ورزشکار حجاب محدودیت نیست را تعریف کرد+تصاویر (21 نظر) خلاقیت منحصربفرد ساندویج فروش تهرانی برای کمک کردن به کودکان نیازمند+عکس/ فرشته زمینی لقبی برازنده شماست👌 (19 نظر) رخت عزای علی دایی برای دایی اش در اردبیل/ ورزشکاران معروفی که در مراسم ختم دایی شهریار ایران حضور داشتند (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
جزیره طاعون ؛ ترسناک‌ترین مکان جهان؛ این‌جا مرگبارترین ویروس‌های جهان آزمایش می‌شود
تصاویر باورنکردنی از تنها قبیله آدمخوار جهان؛ مراسم کشتن و خوردن انسان‌های غریبه!
در صورت آتش بس در غزه، ایران به اسرائیل حمله نمی کند؟
خواست نتانیاهو ورود آمریکا به جنگ با ایران است
فوت و فن خانه‌داری؛ 3 ترفند طلایی و ساده‌یِ خانگی برای جلوگیری از کپک زدن آبغوره
لباس زنان ورزشکار هر روز تنگ‌تر و جذب‌تر و کوتاهتر از دیروز!
حذف یک خبر مهم از سایت مسعود پزشکیان!
مجامع جهانی مانع تکرار جنایات ضدبشری صهیونیست‌ها شوند
توصیه بلاگرهای حجاب برای اربعین: چادر سر نکنید!
خواهرانی که در راهپیمایی 22 بهمن و اعیاد مذهبی دزدی می‌کردند!
آخرین شعر استاد شهریار در آخرین دیدار با معشوقه سنگدلش در بستر مرگ که اشکتونو درمیاره/ نازنینا ما به ناز تو جوانی داده ایم...
جزئیات ثبت‌نام انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر شاغل به تحصیل دانشگاه‌های علوم پزشکی
عجیب‌ترین جراحی‌های زیبایی دنیا: از شکافتن زبان تا گوش الاغی!
دانلود آهنگ جدید "دریا" محمد علیزاده/ بیا بیا دلم میخواد برم با تو لب ساحل بشینم ...+فیلم
خطای دید/ فقط افرادی با ضریب هوشی بالا می‌توانند در 4 ثانیه خطای موجود را در میان "ساعت‌ها" پیدا کنند
منتخب روز   
یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟ میز عزای ساده و بدون تجملات پدر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد+عکس/ روحش شاد و مسیرش پرنور