خوردن فست فود در زمان بارداری

  پنجشنبه، 02 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
خوردن فست فود در زمان بارداری
فست فود ها از جمله پیتزا، همبرگر و ... می‌تواند یکی از تمایلات غذایی رایج در دوران بارداری شما باشد. با اینحال، شما باید جنبه های زیر را برای سلامت و متناسب باقی ماندن در طول ۹ ماه در نظر بگیرید.

مادران باردار باید بدانند مصرف بیش از اندازه شکلات، شیرینی، آبنبات و همبرگر باعث تولد فرزندان بیش فعال و زودرنج می شود.تحقیقات پیشین نشان داده بود ، مواد غذایی همچون همبرگر و شیرینی جات دارای حجم بالایی از چربی و شکر هستند که می تواند موجب اختلال ADHD در نوزاد شود. بروز اختلال ADHD در جنین و از رحم مادر آغاز می شود و با رعایت رژیم غذایی سالم می توان از ابتلای نوزاد به مشکلات مغزی جلوگیری کرد.

براساس این تحقیقات که در مجله child psychology and psychiatry به چاپ رسیده است، خوردن غذاهای چرب و شیرین می تواند بر روی ژن های در حال شکل گیری جنین اثر مخرب گذاشته و حتی نحوه اتصال نورون های مغزی به همدیگر را تغییر دهد و در نهایت جنین را با انواع بیماری های جسمی و روحی در آینده مواجه کند.بیماری ADHD یا همان اختلال بیش فعالی از دسته بیماری های اعصاب و روان است که از دوران خردسالی خود را نشان می دهد و در کودک مشکلاتی چون پرخاشگری، عصبی بودن، عدم تمرکز بر روی کارها، مشکلات یادگیری ، تغذیه ای و بسیاری دیگر از عوارض جسمی و روحی را ایجاد می کند، براساس تحقیقات این بیماری حتی می تواند تا سنین بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند و باعث مشکلاتی چون ترک تحصیل، عدم یادگیری مطالب درسی و مهارت های جدید، چاقی و اضافه وزن در افراد شود.کارشناسان به زنان باردار پیشنهاد می کنند برای کاهش درصد ابتلای نوزاد خود به این بیماری، رژیم غذایی سالم متشکل از انواع میوه وسبزی، دانه های آجیل بویژه گردو و بادام، گوشت مرغ و غذاهای دریایی شامل ماهی های روغنی حاوی اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 مصرف کنند.

خوردن فست فود در زمان بارداری چه خطراتی دارد؟

دوران بارداری یکی از دوران های حساس زندگی هر مادری است و باید مراقب غذاهایی باشد که می خوردف زیرا نه تنها سلامتی وی، بلکه سلامت جنین هم تحت تاثیر آن قرار می گیرد. مصرف بعضی از غذاها مانند فست فود می تواند برای جنین مضر باشد، پس در لیست مواد غذایی ممنوعه دوران بارداری قرار می گیرند.

فست فودها غذاهایی فرآوری شده و نا سالمی هستند که مقداری زیادی نمک، قند و چربی مضر دارند و در نتیجه مصرف آن توسط زنان بارداری می تواند برای جنین مضر باشد.

احتمال ابتلا به بیماری قلبی

مصرف فست فود می تواند منجر به بیماری قلبی شود. اگر عادات غذایی بد خود را ترک کنید، می توانید سلامت خود را تضمین کنید و باعث شوید که کودک شما در آینده مشکل قلبی نداشته باشد.

بروز برخی ناهنجاری های ژنتیکی

طبق مطالعات معلوم شده که مصرف غذاهای نا سالم مانند فست فود می تواند باعث اختلال عملکرد درونی انسولین و ناهنجاری میتوکندری در نوزادان دختر شود.

مشکلات گوارشی

مصرف فست فود احتمال ابتلا به مشکلات گوارشی مانند ورم معده، سوء هاضمه و نفخ را بیشتر می کند. این غذا فیبر بسیار ناچیزی دارند و به طور کلی برای سلامت بدن مضر هستند.

احتمال ابتلا به دیابت بارداری

دیابت بارداری در خانم های باردای با مصرف فست فود ممکن است اتفاق بیفتد. فست فودها انرژی زیادی دارند و قند و کالری آنها هم به شدت زیاد است. در نتیجه ممکن است جنین در موقع تولد دارای وزن زیادی باشد و احتمال خطر زایمان زودرس هم وجود دارد.

چاقی

خوردن زیاد فست فود موجب چاقی می شود و نیز چاق شدن خانم های باردار با مشکلاتی همچون پره اکلامپسی، سقط جنین، وزن زیاد نوزاد در زمان تولد، نقص عضو جنین و نیز زایمان زودرس برای مادر باردار همراه است.

نبود مواد مغذی

جنین به منظور رشد و نمو خود نیاز به مواد مغذی، ویتامین ها، مواد معدنی، اسید های آمینه و چربی های سالم دارد، حال اینکه فست فود ها حاوی نمک، قند و چربی های بد در بسته بندی های شکیل و زیبا و نیز فاقد هر نوع مواد مغذی می باشند، بنابراین در صورتی که مادر باردار تغذیه نا سالم داشته باشد، نه تنها مواد مغذی مهم را دریافت نمی کند، بلکه مواد مضر می تواند بر روی اجزا و ارگان های مهم بدن جنین از جمله قلب، مغز، ریه و استخوانها تاثیرات مخربی داشته باشد.

چگونگی کنترل ویاربه فست فود

اولین نکته این است که سعی کنید به مقدار زیاد فست فود مصرف نکنید. هنگامی که این تصمیم را می گیرید، کنترل ویار بارداری و پیروی از روشهای دیگر آسانتر خواهد شد:

1. قفسه های کابینت را با تنقلات سالم پر کنید. با پر کردن قفسه های آشپزخانه با تنقلات طبیعی و سالم از مصرف فست فود اجتناب کنید. غذاهای پخته شده از غذاهای سرخ شده سالم تر هستند. غذاهای خانگی بپزید و از خوردن آنها بدون هیچ گونه افزودنی و نگهدارنده لذت ببرید.

2. میان وعده میوه و آجیل. هر زمان که احساس گرسنگی می کنید میان وعده ای مثل میوه خشک ، کشمش، مویز و میوه تازه بخورید. آنها گرسنگی شما را برطرف می کنند و مواد مغذی ضروری نیز ارائه می دهند.

3. غذاهای خود را با حساسیت انتخاب کنید. چیزی که شما می خورید چیزی است که جنین نیز می خورد. لیستی از غذاهایی که می خورید تهیه کنید و محتوای غذایی آنها را بررسی کنید. این کار به شما کمک می کند تا از مصرف فست فود اجتناب کنید. مصرف یک شکلات یا یک تکه پیتزا هر چند وقت یک بار آسیبی به بدن شما وارد نمی کند. با این حال، اطمینان حاصل کنید که از این موادغذایی به صورت روزانه مصرف نمی کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (388 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (62 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (50 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (26 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس