عوارض شیرینی خوردن در دوران بارداری

  پنجشنبه، 02 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
عوارض شیرینی خوردن در دوران بارداری
استفاده از مواد قندی و مصرف انواع شکلات و شیرینی در دوران بارداری و شیردهی احتمال ابتلای نوزاد به آسم را افزایش میدهد. در این بخش از ساعد نیوز به عوارض خوردن شیرین در دوران بارداری خواهیم پرداخت..

برخی از مادران باردار میل شدیدی به مصرف مواد غذایی شیرین و قنددار از خود نشان می­دهند. با اين حال، به خاطر داشته باشيد كه در این راه ناهموار، که مرحله شگفت­انگیزي در زندگی خانم­ها به شمار می­رود، نه فقط تغییرات فیزیکی به وجود آمده در بدن مادران، بلکه اشتیاق آن­ها به مصرف انواع مواد غذایی مختلف هم متفاوت از ديگران است. با این حال، زنان حامله باید در طي كل دوران بارداری خود مراقب هزاران مورد باشند، كه خوردن انواع مواد غذایی مفيد، طرز لباس پوشیدن مناسب و یا استفاده از انواع محصولات بهداشتی سالم گزینه­های مهمي از این موارد هستند. با توجه به اين توصيفات، زنان حامله باید مراقب سلام خود و جنين داخل رحمشان، به خصوص در ماه­های اول از دوران بارداری باشند و در مورد آنچه که بعد از آگاه شدن از حاملگی خود مصرف می­کنند، دقت بيشتري بكنند. در واقع، این افراد با شروع دوران بارداری در بدن خود باید از مصرف مواد غذایی غیرمغذی اجتناب نموده و با در نظر گرفتن مواد مغذی و کلیدی موجود در انواع غذاها، آن­ها را در رژيم غذايي روزانه خود قرار دهند. به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه رعایت این نکات در دوران بارداری بسیار مهم بوده و خوردن مواد غذایی مفيد در زمان مناسب و در اندازه کافی براي حفظ سلامت خود اين مادران و جنين داخل رحمشان از اهمیت خاصی برخوردار است.

بررسی اطلاعات نشان می دهد که زیاده روی مادران باردار در مصرف قند و شکر، احتمال ابتلا به بیماری هایی از قبل آسم و سایر بیماری های التهابی را تشدید می کند.محققان همچنین دریافتند احتمال ابتلا به آسم در نوزادان مادرانی که در طول دوران بارداری روزانه بیش از پنج قاشق چایخوری شکر یا دو بطری نوشابه مصرف می کنند تا 20 درصد به صورت قطعی افزایش می یابد.

محققان با مطالعه بیش از 9000 جفت مادر و فرزند در بریتانیا دریافتند کودکان متولدشده از 20 درصد مادران با بالاترین میزان مصرف قند در دوره بارداری 38 درصد بیشتر در معرض ابتلا به آلرژی تا سن 7 سالگی و 73 درصد بیشتر مبتلا به دو یا چند آلرژی بودند.

آسم کودکان با تغذیه نامناسب مادر در دوران بارداری

کودکان در سن 7 سالگی از لحاظ آلرژی های شایع نظیر گرد و غبار، گربه و چمن مورد ارزیابی قرار گرفتند.
محققان دریافتند در مقایسه با کودکان متولدشده از زنان در گروه کمترین مصرف مواد قندی، این کودکان دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به آسم آلرژیک بودند.
سرپرست تیم تحقیق در دانشگاه کوئین مری، در این باره می گوید:«ما نمی توانیم بگوییم که قطعا مصرف بالای قند توسط مادران در دوره بارداری موجب ایجاد آلرژی و آسم آلرژیک در نوزادشان می شود.»

خوردن شیرینی زیاد در بارداری چه عوارضی برای مادر دارد؟

به طور کلی می توان گفت که تمامی زنان در دوران حاملگی باید میزان مناسبی از مواد قندی را توسط غذاهایی که در طول روز استفاده می کنند به راحتی دریافت نمایند. با این وجود باید این نکته را در نظر داشت که در طول دوران حاملگی مقدار مصرف قند دارای محدودیت بوده و باید کاملا آگاهانه آن را کنترل نمود چرا که زیاده روی در خوردن آن خطراتی را برای مادر و جنین به دنبال دارد. از جمله این خطرات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. افزایش وزن بیش از حد: خوردن شیرینی زیاد در بارداری مانندکلوچه، شیرینی و کیکمنجر به افزایش بیش از حد وزن مادر شده و به دنبال آن مشکلاتی از قبیل کمردرد، سختی در تنفس و ... را به وجود می آورد. همچنین کاهش این وزن پس از بارداری بسیار مشکل بوده و ممکن است عوارض نامطلوبی را برای شما به همراه داشته باشد.
  2. کمبود مواد مغذی: شیرینی ها اغلب فقط شما را سیر کرده و ماده ی غذایی مفیدی مثل پروتئین یا ویتامین در خود ندارند؛ بنابراین شما پس از خوردن مقدار زیادی شیرینی احساس سیری کرده و نمی توانید مواد مغذی مورد نیاز خود و کودکتان را میل کنید.
  3. تشدید علائم بارداری: خوردن شیرینی زیاد در بارداری ممکن است علائمی مثل استفراغ، سوزش سر دل و نوسانات خلقی را تشدید کند.
  4. خستگی و بیحالی: شیرینی ها موجب افزایش ناگهانی قند خون و همچنین کاهش ناگهانی آن می شوند. مصرف مقدار زیادی شیرینی، مانع از تولید نوعی ماده ی شیمیایی خاص در مغز شده و باعث می شود شما احساس خستگی و خواب آلودگی داشته باشید.
  5. افزایش احتمال ابتلا به مشکلات دهان و دندان: شما باید در صورت مصرف مواد قندی در دوران بارداری، بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید؛ چرا که در این دوران بیشتر مستعد این مشکلات هستید. علاوه بر این در دوران بارداری جهت استفاده از داروها و درمان های دندانپزشکی محدودیت هایی وجود دارد.
  6. افزتیش سطح ساکارز در خون: خوردن شیرینی بیش از حد در دوران بارداری منجر به افزایش سطح ساکارز در خون می شود. منبع اصلی ساکارز در رژیم غذایی غذاها و نوشیدنی های شیرین است. عاقلانه ترین گزینه در دوران بارداری، عدم مصرف مواد غذایی حاوی ساکاروز، به جز میوه ها است.

چگونه هوس مصرف شیرینی در بارداری را کنترل کنیم؟

مصرف شیرینی خامه ای در دوران بارداری هوس تعداد بسیار زیادی از مادران باردار است. اگر ویار مصرف مواد غذایی شیرین را دارید بهتر است یاد بگیرید چطور آن را مدیریت کنید.

  • وعده های غذایی بیشتر اما با حجم کمتر بخورید. با خوردن وعده های غذایی کوچکتر، می توانید قند خون خود را حفظ کرده و از نیاز بدن به قند اضافی بکاهید.
  • از خوردن غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی های گازدار خودداری کنید. غذاهای فرآوری شده مقادیر بالایی قند دارند.
  • آب زیادی بنوشید. با نوشیدن مقدار زیادی آب، می توانید معده خود را پر کرده و میل به شیرینی و ریزه خواری را مهار کنید.
  • مراقبه کنید: یوگا را امتحان کنید تا توجه خود را از ویار و هوس شیرینی منحرف کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (120 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (53 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (44 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (38 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (35 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (27 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (26 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (21 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (21 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (20 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی احسان علیخانی برای تولد 37 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (12 نظر) آشپزی سرصبحی مینا مختاری همسر کدبانو و شیک بهرام رادان/ ماشاءالله با یه بچه کوچیک غذاهای جورباجور هم میپزه+عکس (12 نظر) دورهمی خانوادگی علی دایی در خانه ابدی پدرش +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (11 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی آیسان آقاخانی برای تولد آقا رضا گلزار/ خوشمزه به نظر میرسه+عکس (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز