خواص گیاه قاصدک چیست؟

  چهارشنبه، 28 دی 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
خواص گیاه قاصدک چیست؟
حتما تا به حال قاصدک‌هایی که در آسمان پرواز می‌کنند را دیده اید، اما قطعا به این فکر نکرده‌اید که از این قاصدک‌ها می‌توان چای تهیه کرد. در این مقاله ما را همراهی کنید تا شما را با خواص فوق العاده چای قاصدک برای بدن و طرز تهیه آن آشنا کنیم.

مصرف چای گل قاصدک نه تنها برای تقویت استخوان ها مناسب است بلکه می تواند بدن را از مواد زائد سم زدایی کند و به کاهش وزن نیز کمک می کند. قرار دادن این چای در رژیم غذایی می تواند از بیماری های مزمن و حاد پیشگیری کند و گردش خون را بهبود می بخشد، در واقع مصرف این چای ابتلا به دیابت را کاهش داده و همچنین می تواند به فرآیند گوارش کمک کند. فواید دیگری که چای قاصدک برای بدن دارد شامل برطرف کردن التهاب، درمان عفونت های مجرای ادراری، مدیریت دیابت و درمان آکنه است.

در طب سنتی از ریشه گیاه قاصدک و گل برگ های آن برای تهیه چای استفاده می شده است و بعدها برای درمان بیماری های مختلف به کار رفته است. در برخی از کشورها ریشه گیاه قاصدک را خشک کرده و به صورت چای دم می کنند و گفته می شود که طعم آن به قهوه شبیه است. و البته ریشه این گیاه نیاز مواد مغذی و خواص زیادی دارد. قاصدک حاوی ۱۸۷ میلی گرم کلسیم، ۵۰ گرم فیبر خوراکی، ۲۷ میکروگرم فولات، ۱۰ میلی گرم آهن، ۳۶ میلی گرم منیزیم، ۳۴۲ میلی گرم منگنز، ۸۰۶ میلی گرم نیاسین، ۸۴ میلی گرم اسید پنتونیک، ۷۰ گرم پروتئین، ۳۹۷ میلی گرم پتاسیم، ۲۵۱ میلی گرم پریدوکسین، ۶ میلی گرم فسفر، ۲۶۰ میلی گرم ریبوفلاوئین، ۷۶ میلی گرم سدیم، ۵ میلی گرم سلنیوم، ۱۰۹۰ میلی گرم تیامین، ویتامین A، C، E و K و ۴۱ میلی گرم زینک می باشد و در هر ۱۰۰ گرم، ۴۵ کالری دارد.

گیاه قاصدک چیست؟

  • قاصدک، گیاهی دائمی و جزو علف ها است.
  • این گیاه در طب سنتی به نام های «طَرَخشَقون» و «طَرَشقوق» نامیده شده.
  • به آن خبر بیار، خبرچین و خبر رسانک هم گفته می شود.
  • نام علمی آن Taraxacum است.
  • ریشه ی آن قهوه ای رنگ و تقریباً مایل به رنگ زرد است.
  • در ریشه اش نوعی شیره یِ سفید رنگ وجود دارد.
  • این گیاه تا طول 40 سانتی متر رشد می کند.
  • گل قاصدک جزو گروه گلی های سبدی (Asteraceae) است.
  • طول ساقه ی گل قاصدک به بیش از یک متر نیز می رسد.
  • ازجمله نام های دیگر گل قاصدک می توان به دندانِ شیر، «هِندَبای بَرّی» و کاسنیِ بَرّی اشاره کرد.

چای قاصدک چیست؟

استفاده از چای قاصدک در طب سنتی سابقه ای طولانی دارد که به برخی از نام های سنتی گیاهی که این چای از آن ساخته می شود نیز پیش تر اشاره کردیم.این نوشیدنی به دو طریق قابل تهیه است:

  1. از برگ های گیاه قاصدک
  2. از ریشه ی خشک شده و حرارت داده شده ی گیاه قاصدک.

نکته ای که باید دقت کنید استفاده نشدن از سم های گیاهی در مورد گیاه قاصدکی است که قصد تهیه ی چای از آن را دارید.

چای قاصدک

خواص چای قاصدک

  1. کمک به دفع آب اضافی از بدن: اگر مشکل نفخ شکم دارید، چای قاصدک می تواند با خاصیت ادرارآور خود و افزایش ادرار به بهبود وضعیت تان کمک کند. در یک مطالعه میزان دفع ادرار پس از صرف ۲ فنجان چای تهیه شده از برگ های قاصدک افزایش یافت.
  2. کمک به سلامت کبد: در بسیاری از فرهنگ ها از ریشه ی قاصدک به عنوان دارویی برای کبد استفاده می شود. براساس مطالعات اولیه این ویژگی به خاطر توانایی ریشه ی قاصدک در افزایش جریان صفرا است. درنتیجه ریشه ی قاصدک می تواند به سم زدایی کبد، درمان مشکلات چشم و پوست و بهبود علائم بیماری های کبد کمک کند. براساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت پلی ساکاریدهای موجود در قاصدک برای عملکرد کبد مفید هستند.
  3. جایگزین طبیعی قهوه: شاید بتوانید ریشه ی قاصدک آماده ی دم کردن را از برخی فروشگاه ها تهیه کنید، ولی خودتان هم می توانید قاصدک را برداشت کنید. سپس ریشه ی جوان قاصدک را روی حرارت برشته کنید تا به رنگ قهوه ای تیره در بیاید. سپس آن را با آب داغ ترکیب کنید و بعد از صاف کردن، از مصرف این نوشیدنیِ جایگزین قهوه لذت ببرید.
  4. شباهت های قاصدک و داروهای لاغری: براساس مطالعه ای که به تازگی در کره ی جنوبی صورت گرفت قاصدک می تواند تأثیری مشابه داروی لاغری «اُرلیستات» را بر جای بگذارد. این دارو ازطریق مهار آنزیم لیپاز لوزالمعده عمل می کند. این آنزیم در طول هضم غذا آزاد شده و موجب شکستن چربی ها می شود. آزمایش عصاره ی قاصدک بر موش ها نتایجی مشابه داروی ارلیستات را نشان داده و محققان را ترغیب کرده تا بر روی خواص ضدچاقی قاصدک تحقیقات بیشتری انجام بدهند.
  5. تسکین ناراحتی های گوارشی: چای ریشه ی قاصدک می تواند تأثیرات مثبتی بر دستگاه گوارش داشته باشد. البته بیشتر تأثیرات براساس احساس مصرف کننده بوده و هنوز آزمایشات علمی در رد یا تأیید آن صورت نگرفته است. از قاصدک به طور تاریخی در کاهش اشتها، تسکین ناراحتی های گوارشی خفیف و بهبود یبوست استفاده می شده است.
  6. خاصیت ضدسرطان: به تازگی خواص قاصدک در مبارزه با سرطان بررسی و نتایج بسیار امیدوارکننده ای حاصل شده است. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ در کانادا انجام گرفت، عصاره ی ریشه ی قاصدک توانست بدون تأثیر بر سلول های غیرسرطانی موجب مرگ سلول های سرطانی ملانوما (توموری با منشأ سلول های ملانین دار) بشود. مطالعه ی دیگری تأثیر مشابهی را بر سلول های سرطانی لوزالمعده نشان داد. بااینکه تأثیر ضدسرطان قاصدک هنوز به خوبی مطالعه نشده است، ولی نتایج فعلی امیدبخش است.
  7. کمک به پیشگیری از عفونت های دستگاه ادراری : ریشه و برگ قاصدک به همراه گیاه دیگری به نام انگور خرس (آقطی سیاه) می تواند از عفونت های دستگاه ادراری جلوگیری کند. به نظر می رسد دلیل تأثیرگذاری این ترکیب به خاطر خاصیت ضدباکتری انگور خرس و خاصیت ادرارآور قاصدک باشد.

عوارض چای قاصدک

  • زیاده روی در مصرف چای قاصدک برای خانم های باردار و شیرده توصیه نمی شود.
  • کسانی که دچار مشکلات کبدی، انسداد یا سنگ مجاری صفرا، انسداد روده، نارسایی کلیه و قلب و افرادی که آلرژی نسبت به گیاهان بابونه و گل مینای چمنی دارند، باید از مصرف گیاه قاصدک خودداری کنند.
  • ریشه قاصدک بر توانایی کبد برای جذب بعضی داروها اثر می گذارد و اگر تحت درمان دارویی خاصی هستید بهتر است پیش از مصرف این گیاه با پزشک مشورت کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو
دیگران می‌خوانند   
عکس‌های «یانگوم» در کنار پدر و مادر واقعی‌اش به مناسبت «روز والدین» آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان (عکس) سرگرمی جالب و جدید «دنیز دایی دختر علی دایی» در لندن مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ... ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر کشف موش‌های مومیایی شده در مقبره مصر پلیس به دنبال دزدهای وحشی مسلح خانه های تهران و کرج / گانگسترهای نقابدار تحت تعقیب! سردارسلیمانی فردای‌عروسی خود راهی جبهه شد ویدئویی دیده نشده از حضور مجتبی خامنه ای پسر رهبر انقلاب در جبهه جنگ/ دفاع از وطن و ناموس و اسلام +فیلم از فیلم جدید مدیری تا کار کردن عطاران در سوپر مارکت در حواشی داغ امروز جمعه 28 اردیبهشت 1403 تنها تصویر از پدر و مادر عرفان طهماسبی، نابغه عصر جدید/ آقای خواننده رو اون گوشه دیدین؟ دورهمی دونفره و دلنشین یوسف تیموری به همراه مادرش در رستورانی شیک+عکس/ و آقای بازیگری که کپی مامانشه امضای جهانبخش بر روی پای شکسته دختر هلندی!+ عکس قاب اختصاصی نجم الدین شریعتی و جواد نکونام در یک مکان مذهبی خوانندگی زیبا و پراحساس مرد خوش صدای روشندل با یک آهنگ عاشقانه/ همه محو اجراش شدن+ویدیو انتشار عکس پسر جوان مریم کاویانی، عمه شاهرخ استخری در سریال فاصله ها/ خیلی شبیه مامانشه+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 آخرین سلفی نرگس محمدی با برادرزاده ی نازش امیرعلی که بر اثر بیماری فوت شد +عکس/ روحش شاد نگاهی به گران ترین جشن عروسی سال با تجملات چشم نواز+تصاویر نخستین اظهارنظر پارسا پیروزفر و شهاب حسینی درباره بازی در فیلم «مست عشق»/پیروزفر: نقش مولانا شانس بزرگی برایم بود/ حسینی : شمس مرا با خودش برد پسری که شاگرد باباش بود ماشین سنگین میخره و تو جاده پدرش و میبینه+ ویدئو/فقط واکنششو ببین... هیجان و خوشحالی نصف شبی مجید صالحی با شنیدن جواب مثبت زیبا بروفه به خواستگاریش+ ویدئو/ من با واکنش پدرش 2 ساعت خندیدم😂 استایل جذاب نوید محمدزاده و صدرای پوست شیر در عروسی شلوغ حسین سلیمانی/ فریبرز نون خ هم دعوت بود!+عکس 2 کودک جانباخته در حادثه سیل مشهد+عکس/ خدا به خانواده هاشون صبر بده عشق و حال جورجینا همراه با شازده پسر و پرنسس های نازش در دنیای جادویی دیزنی‌لند/ کودک درونشم فعال شد+عکس برگردان هندی دیالوگ ماندگار الناز شاکردوست و نوید محمدزاده از زبان هانیه غلامی! +ویدئو مراسم باشکوه ازدواج دو میمون بامزه با لباس عروس و کت وشلوار در باغ وحش تهران+عکس عکس جالب بدل پارسا پیروزفر درحال کمک به سیل‌زدگان در مشهد سوژه داغ رسانه ها شد روایت رهبر معظم انقلاب از تجربه نزدیک به مرگ +ویدئو/ در مرز عالم برزخ خودم را احساس کردم فال روزانه امروز دوجمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 28 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز جمعه 28 اردیبهشت 1403 + فیلم واکنش خنده دار حامد آهنگی به حرف مهران مدیری: چیزی مصرف نمیکنم! والا شواهد چیز دیگه ای رو نشون میده😂+فیلم فاجعه در شهربازی؛ لحظه کشیدن مردم روی شاخه‌های درخت و زمین آسفالت!+ فیلم بهترین کار بعد از ریختن شیر روی فرش پاسخ شوکه کننده یک آدم‌خوار به سوال خبرنگار
تیتر امروز   
نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش
آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان
مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ...
ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم
پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم
کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر
کشف موش‌های مومیایی شده در مقبره مصر
پلیس به دنبال دزدهای وحشی مسلح خانه های تهران و کرج / گانگسترهای نقابدار تحت تعقیب!
سردارسلیمانی فردای‌عروسی خود راهی جبهه شد
از فیلم جدید مدیری تا کار کردن عطاران در سوپر مارکت در حواشی داغ امروز جمعه 28 اردیبهشت 1403
نخستین اظهارنظر پارسا پیروزفر و شهاب حسینی درباره بازی در فیلم «مست عشق»/پیروزفر: نقش مولانا شانس بزرگی برایم بود/ حسینی : شمس مرا با خودش برد
فال روزانه امروز دوجمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز جمعه 28 اردیبهشت 1403 + فیلم
فال شمع روزانه امروز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403