معرفی خواص برگ بو برای سلامتی بدن

  چهارشنبه، 28 دی 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی خواص برگ بو برای سلامتی بدن
برگ بو گیاهی خوشبو و همیشه‌ سبز با نام علمی (Bay Leaf) Laurus nobilis است. این گیاه معمولاً در تمام فصول سال سبز است و به صورت درختچه و درخت یافت می‌شود. برگ بو که طبعی گرم و خشک دارد، دارای فواید و خواص زیادی برای سلامتی بدن و درمان برخی بیماری ها است.

برگ بو یکی از انواع گیاهان دارویی محبوب در سراسر جهان می باشد که به عنوان ادویه هم در آشپزی استفاده می شود، برای آشنایی بیشتر با خواص و مضرات برگ بو در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید.

ارزش غذایی برگ بو (100 گرم)

  • کالری : 313
  • پروتئین : 7 گرم
  • کربوهیدرات : 75 گرم
  • چربی : 8 گرم
  • فیبر : 26 گرم

برگ بو دارای فولات، نیاسین، ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر، روی و انواع آنتی اکسیدان ها می باشد و طبیعت این گیاه، گرم و خشک می باشد.

برگ بو

نحوه شناخته شدن تدریجی برگ بو در ایران

گفته می شود در ابتدا که این گیاه وارد ایران شد بیشتر جنبه تزیینی داشته و در باغ ها و معابر استفاده می شده است.ولی بعد از آن به دلیل بوی خوشایند و معطر گیاه، استفاده از آن در آشپزی نیز رایج شد.و کم کم افراد به خواص برگ بو برای سلامتی هم پی بردند و استفاده از دمنوش و یا روغن گیری از برگ های گیاه نیز رواج پیدا کرد.به نوعی که امروزه روغن و دمنوش های بسته ای برگ بو در انواع فروشگاه های آنلاین یا داروخانه های گیاهی مختلف به فروش می رسد.و افراد پی به خواص برگ بو برده اند.امروزه اولین و رایج ترین استفاده از برگ بو به عنوان ادویه و طعم دهنده در غذاست.و برای این هدف، برگ های خشک و خرد شده برگ بو را درون غذاهایی مثل انواع سوپ و خورشت می ریزند. و طعم و مزه خوشایند این گیاه، غذاها را لذیذ تر خواهد کرد.

برگ بو

خواص برگ بو برای سلامتی بدن

از برگ های لاورل یا برگ بو اغلب در آشپزخانه ها به عنوان یک ادویه و گیاه کاربردی استفاده می شود و برای سلامتی بسیار مناسب هستند. از هزاران سال پیش مردم از این برگ های معطر، نه تنها در غذاها استفاده می کردند بلکه یکی از مهم ترین داروهای گیاهی محسوب می شد و از آن برای درمان بیماری ها استفاده می کردند. برگ بو نه تنها خاصیت درمانی دارد بلکه در آروماتراپی یا بو درمانی نیز از این گیاه استفاده می شود. این برگ های معطر و غنی از مواد مغذی، خواص بی شماری دارند که آگاهی از آنها، باعث می شود این گیاه خوشبو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در ادامه، با جزئیات خواص برگ بو آشنا می شوید.

۱. بهبود عملکرد دستگاه گوارش

برگ بو تأثیراتی قابل ملاحظه روی عملکرد دستگاه گوارش دارد. این گیاه به عنوان یک ماده ی ادرارآور، دفع ادرار را بیشتر می کند که باعث کاهش سموم بدن می شود. همچنین می توان از آن به عنوان یک داروی تهوع آور، هنگام مصرف ماده ی مسموم، استفاده کرد.ترکیبات آلی موجود در برگ بو، برای تسکین ناراحتی های معده، تسکین سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و حتی کاهش علائم بیماری سلیاک بسیار مؤثر است. بعضی از پروتئین های پیچیده ی موجود در رژیم غذایی مدرن، به سختی هضم می شوند، ولی آنزیم های خاص موجود در برگ بو، هضم آنها را ساده تر می کند و باعث جذب بهتر مواد مغذی می شود.

۲. درمان مشکلات تنفسی

یکی دیگر از کاربردهای برگ بو این است که عصاره ی برگ بو را استخراج می کنند و همراه با انواع پماد، روی قفسه ی سینه استعمال می کنند. این روش باعث تسکین بسیاری از بیماری های تنفسی می شود. این کار را می توان با پماد تهیه شده از برگ نیز انجام داد. برای نتیجه گیری بهتر، پماد تهیه شده از برگ بو را روی قفسه سینه پخش کنید و اجاره دهید تا در طول شب، باقی بماند.تنفس کردن بخور برگ بو نیز در رایحه درمانی مورد توجه قرار دارد. این کار باعث شل شدن خلط و از بین بردن باکتری های خطرناک موجود در دستگاه تنفسی می شود و این ویژگی به خاطر خاصیت طبیعی ضدباکتریایی برگ بو است.

۳. مراقبت از مو

اگر می خواهید سلامت فولیکول های مو را بهبود ببخشید و شوره سر را از بین ببرید، برگ بو را در آب بخیسانید و بعد از شامپو زدن، آن را روی سر ماساژ دهید. عناصر موجود در این برگ پرخاصیت، باعث کاهش خشکی پوست و از بین بردن شوره سر می شود.

۴. خواص ضدالتهابی

یکی از مهم ترین خواص برگ بو، توانایی کاهش التهابات در سراسر بدن است. برگ بو ماده ی مغذی منحصربه فردی دارد که پارتنولید (parthenolide) نام دارد. این ماده بعد از استعمال در نواحی آسیب دیده، به سرعت، التهاب و سوزش را کاهش می دهد. به عنوان مثال برای بهبود مفاصل دردناک یا آرتروز می توانید از این روش استفاده کنید. این خاصیت از طریق مصرف عادی برگ بو به عنوان ادویه نیز حاصل می شود.

۵. حفاظت از سلامت قلب

کافئیک اسید و روتین دو ترکیب آلی بسیار مهم هستند که در برگ بو وجود دارند. این دو ترکیب، نقشی مهمی در حفظ سلامت قلب دارند. روتین، دیواره های مویرگی قلب را تقویت می کند و کافئیک اسید به حذف LDL یا کلسترول بد از سیستم قلبی عروقی کمک می کند.

۶. پیشگیری از سرطان

ترکیب منحصربه فرد آنتی اکسیدان ها و ترکیبات آلی در برگ بو، شامل فیتوکمیکال ها، فلاوانول، لینانول و پارتنولید، تأثیر چشمگیری در حفاظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد دارد. رادیکال آزاد باعث می شود که سلول های سالم بر اثر یک جهش به سلول های سرطانی تبدیل شوند. برگ بو توانایی خاصی در پیشگیری از این فرایند دارد.

۷. کاهش تشویش و اضطراب

لینانول یکی از ترکیبات موجود در ریحان و آویشن است که البته در برگ بو هم وجود دارد. این ترکیب، به کاهش سطح هورمون استرس در بدن کمک می کند؛ به خصوص وقتی که در آروماتراپی استفاده می شود. هورمون استرس اگه بیش ازحد در بدن وجود داشته باشد، برای سلامت طولانی مدت انسان خطرناک است. بنابراین، برگ بو به آرامش افراد کمک می کند و شما را در شرایطی که با بیشترین میزان اضطراب دست وپنجه نرم می کنید، آرام می کند.

۸. کنترل دیابت

برگ بو ارتباط مستقیمی با بهبود عملکرد گیرنده های انسولین دارد و سطح قند خون بدن را تنظیم می کند. برای کسانی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند یا قبلا به این بیماری مبتلا شده اند، مصرف مرتب برگ بو می تواند به میزان قابل توجهی، خطر مواجهه با مشکلات مرتبط با دیابت را کاهش دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (573 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (36 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان