در مورد خواص کرن بری برای سلامتی چه می دانید؟

  سه شنبه، 27 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
در مورد خواص کرن بری برای سلامتی چه می دانید؟
کرن بری به اشکال مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید از کرن بری به عنوان سس، نوشیدنی و خشک شده استفاده کنید؛ کرن بری برای دسر و انواع غذاها استفاده می شود.کرن بری یک میوه بومی آمریکای شمالی می باشد که در کشورهای آمریکا و کانادا رشد می کند و بسیار پرخاصیت نیز می باشد.

کرن بری یا زغال اخته شامل چندین گونه از درختچه های کوتوله یا بته های رونده همواره سبز می باشد که جزئی از سرده واکسینیوم محسوب می شوند. خواص کرن بری… کرن بری ها در سرتاسر مناطق خنک نیم کره شمالی و در خاک باتلاقی اسیدی رشد می کنند. گیاهان این میوه درختچه هایی کوتاه یا بته های کوتاه رونده به بلندی 2 متر و ارتفاع حداکثر 5 تا 20 سانتی متری هستند که از ساقه ای باریک و چوبی نازک برخوردارند. برگ هایشان ریز و همیشه سبز است و گلهایی به رنگ صورتی دارند که مادگی و پرچم درون آنها کاملا مشهود است.

کرن بری یا کرنبری (Cranberry) بوته ای رَونده و همیشه سبز به شکل درختچه هایی کوتاه است. میوه ی آن ابتدا به رنگ سفید است و وقتی می رسد، رنگش به قرمز تغییر می کند. این میوه پس از رسیدن از برگ آن بزرگ تر است. طعم این میوه بیشتر از آنکه شیرین باشد به ترشی متمایل است. کرن بری به عنوان طعم دهنده ی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. کرن بری خشک شده به تنهایی یا با برخی سس ها مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف آب کرن بری نیز به تنهایی یا با سایر آب میوه ها رواج دارد. کرن بری در سرتاسر نیمکره ی شمالی کره ی زمین می روید و محل رویش آن بیشتر، در خاک های اسیدی و باتلاقی است. استفاده و کشت تجاری این میوه و کرن بری خشک شده در کانادا و آمریکا بیشتر از دیگر کشورهای جهان رواج دارد. در زبان فارسی و در بین مردم به کرنبری، توت خرس نیز گفته می شود.

ارزش غذایی کرن بری یا کرنبری

کرن بری یا کرنبری تازه تقریبا 90 درصد آب هستند در حالی که خشک آنها عمدتا از کربو هیدرات ها و فیبرها تشکیل شده است. 100 گرم کرن بری یا کرنبری خام دارای

  • کالری 46
  • آب % 87
  • پروتئین 0.4 گرم
  • کربوهیدرات 12.2 گرم
  • شکر 4 گرم
  • فیبر 4.6 گرم
  • چربی 0.1 gگرم
  • اشباع شده 0.01 گرم
  • تک غیر اشباع 0.02 گرم
  • امگا 3 0.02 گرم
  • امگا 0.03 گرم
  • کربوهیدرات و فیبر

کرن بری

خواص کرن بری

کرن بری، بومی آمریکاست. این ماده ی غذایی لذیذ، بسیار پرخاصیت است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. رژیم های غذایی که شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات باشند، فواید زیادی برای سلامتی دارند. علاوه بر این، کرن بری، منبعی غنی از انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان هاست. در گذشته بومیان آمریکایی از این میوه برای درمان بیماری های کلیه و مثانه استفاده می کردند. اولین ساکنان انگلیسی این قاره، از این میوه برای درمان کاهش اشتها، بیماری های مرتبط با خون، بیماری های گوارشی و اسکوربوت بهره می بردند.کرن بری با داشتن مزایای گوناگون، نقش مهمی در حفظ سلامتی ایفا می کند و می تواند از بیماری های زیر پیشگیری کند:

عفونت های مجاری ادراری

کرن بری بیش از هر چیز به خاطر خواص بی نظیرش در پیشگیری از عفونت های مجاری ادراری معروف است؛ به خصوص برای کسانی که عفونت های مزمن و مکرر دارند. مقدار بالای آنتی اکسیدان پروآنتوسیانیدین در کرن بری، برخی باکتری ها را از چسبیدن به دیواره های مجاری ادراری بازمی دارد. به این ترتیب پروآنتوسیانیدین های موجود در کرن بری، از عفونت پیشگیری می کنند.

بااین حال، محققان مرکز علمی و سلامتی A&M در تگزاس به این نتیجه رسیده اند که درحالی که مصرف کپسول کرن بری از این عفونت ها پیشگیری می کند، آب کرن بری به ندرت تأثیر مشابهی ایجاد می کند و دلیل آن این است که برای پیشگیری از چسبندگی باکتریایی باید مقدار زیادی کرن بری مصرف کنید و این درحالی است که آب کرن بری، به میزان کافی پروآنتوسیانیدین ندارد.

آب کرن بری به خصوص آب میوه ایی که در فروشگاه ها عرضه می شود، نمی تواند عفونت مجاری ادراری یا عفونت مثانه را درمان کند. این نوشیدنی می تواند آب بیشتری به بدن تان برساند و باکتری ها را به شکل مؤثرتری از مجاری ادراری پاک کند، ولی مواد مؤثر موجود در آن، زمانی که به مثانه می رسند، کاملا ازبین می روند و تأثیر کافی ندارند.

بیماری های قلبی عروقی

برخی مشاهدات نشان می دهند که پلی فنل (polyphenols) موجود در کرن بری می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. کرن بری با پیشگیری از ایجاد پلاکت ها و کاهش فشار خون در جریان مکانیزم های ضدالتهابی، مانع از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود.

سرطان

تحقیقات نشان داده اند که مواد غذایی موجود در کرن بری، سرعت فرایند ساخت سلول های سرطانی را کاهش می دهند و تأثیرات مثبتی در بهبود سرطان پروستات، سرطان کبد، سرطان سینه، سرطان تخمدان و سرطان کلون دارند.

بیماری های دندان

خواص کرن بری در کمک به درمان بیماری های دندان بسیار موثر است. پروآنتوسیانیدین های موجود در کرن بری، برای سلامت دهان و دندان نیز مفید هستند. کرن بری با پیشگیری از رخنه ی باکتری ها به دندان، باعث حفظ سلامتی دندان ها می شود. این مورد، نتیجه ی تحقیقات مرکز بیولوژی دهان و دپارتمان دندانپزشکی دانشگاه مرکز پزشکی روچستر (University of Rochester Medical Center) است. همچنین مشخص شده است که کرن بری می تواند نقش مؤثری در پیشگیری از بیماری های مرتبط با لثه داشته باشد.

جلوگیری از چاقی

از دیگر فواید مصرف کرنبری و دمنوش آن، افزایش سوخت و ساز بدن است. این موضوع سبب می شود که میزان چربی سوزی افزایش یافته و از چاقی جلوگیری می کند. هم چنین این میوه برای افرادی که قصد گرفتن رژیم و کاهش وزن را دارند گزینه ای مناسب است. برای این افراد نوشیدن دمنوش این میوه می تواند بسیار مفید باشد.

همان طور که حتماً می دانید، رژیم بدون گلوتن یکی از رژیم های موثر در کنترل وزن است. این میوه فاقد گلوتن است و نمی توان فواید آن را برای لاغری و هم چنین افراد گیاهخوار نادیده گرفت.

کرن بری

خواص آب کرن بری

همانند اکثر میوه ها فواید کرن بری کامل بسیار بیشتر از آب کرن بری می باشد با این وجود این نوشیدنی نیز از فواید بی نظیری برخوردار می باشد، از جمله:

  • آب کرن بری دارای خواص ضد التهابی بوده و برای قلب و عروق مفید است، همان طور که می دانید التهاب در آسیب تدریجی عروق خونی نقش دارد و عروق آسیب دیده می توانند باعث جذب پلاکت ها شده و به بیماری آترواسکلروز منجر شوند.
  • نوشیدن آب کرن بری می تواند به جلوگیری از تجمع پلاک دندانی و بیماری های لثه کمک کند.
  • آب کرن بری عملکرد سیستم هضم را بهبود می بخشد و با کاهش رشد و تکثیر باکتری های اچ پیلوری خطر ابتلا به زخم معده را کاهش می دهد.
  • مصرف آب کرن بری احتمالا در تنظیم قند خون مفید خواهد بود.

توجه: اگرچه مصرف مکمل عصاره کرن بری در پیشگیری از عفونت ادراری مفید است اما به نظر نمی رسد آب این توت ها نیز چنین اثری داشته باشد زیرا غلظت آنتی اکسیدان های پرو آنتوسیانیدین موجود در آب کرن بری بسیار کمتر از عصاره و مکمل های کرن بری می باشد.

خواص چای کرن بری

دمنوش یا چای کرن بری از دمنوش های خوشمزه است که فواید زیادی برای سلامتی دارد و می توان آن را با سایر چای ها و آب میوه ها ترکیب کرده و میل کرد.برخی خواص احتمالی دمنوش کرن بری برای سلامتی عبارتند از:

  • چای کرن بری نیز مانند میوه آن حاوی مواد معدنی و ویتامین های مختلف از جمله ویتامین C و E است.
  • نوشیدن این چای ممکن است به پیشگیری از بروز زخم و بیماری های دهان مانند التهاب لثه کمک کند.
  • برخی منابع معتقدند از این چای می توان برای افزایش چربی سوزی بدن و کاهش وزن استفاده کرد که از اسیدهای آلی موجود در این دمنوش نشات گرفته است.
  • این چای به سم زدایی و پاک سازی بدن کمک کرده و برای عملکرد بهتر کبد، کلیه و غدد لنفاوی مفید است.
  • این دمنوش برای افزایش متابولیسم بدن اثر مثبت دارد و به درمان برخی سرطان ها کمک می کند.
  • دمنوش کرن بری با کاهش کلسترول به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک می کند.
  • نوشیدن این دمنوش برای افرادی که از عفونت ادراری رنج می برند مفید است.

کرن بری

خطرات استفاده از کرن بری

کسانی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند بهتر است از این میوه به مقدار زیاد استفاده نکنند چرا که باعث ایجاد تداخل می شود. کرن بری باعث افزایش ویژگی های ضدانعقاد خون می شود و ممکن است این امر به خونریزی منجر شود.

محصولات تهیه شده از این میوه باعث دفع زیاد اگزالات از بدن می شود. این امر باعث تشکیل سنگ کلیه در افراد می شود. کسانی که مشکلات سنگ کلیه دارند بهتر است از مصرف زیاد این میوه خودداری کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (589 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان