آشنایی با خواص گوجی بری برای سلامتی بدن

  سه شنبه، 27 دی 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با خواص گوجی بری برای سلامتی بدن
گوجی بری میوه ای قرمز رنگ روشن با بتاکاروتن زیاد است که به طور گسترده ای در بازار به فروش می رسد. ممکن است بعضی ها بدانند که گوجی بری چیست، اما ممکن است بعضی ها اینطور نباشند. اما امروزه محصولات زیبایی زیادی وجود دارد که دارای گوجی بری مانند لوسیون بدن، شامپو یا هر نوع محصول پوستی دیگر است.

گوجی بری چیست؟

گوجی بری در پزشکی سنتی چین و همچنین در غذا های چینی به کار می رفته است. این گیاه درواقع به دو نوع تقسیم می شود: لیسیوم بارباروم و لیسیوم چینی که هر دو به تیره ی سولاناسیا تعلق دارند. گوجی بری گیاه بومی چین است، اما در قسمت های گرم سرتاسر جهان هم رشد می کند از جمله در استرالیا، آمریکای شمالی، نواحی مدیترانه، آسیای مرکزی و جنوب غرب آسیا. چین بزرگ ترین صادرکننده ی گوجی بری در دنیاست. درخت گوجی تا ارتفاع حدود ۳ متری رشد می کند. میوه های آن کوچک و در حد ۲ سانتی متر و به رنگ های قرمز تیره یا نارنجی و به شکل کشیده است. مزه ی این میوه ها از تلخ تا شیرین متغیر است.

گوجی بری فقط در چین نیست که استفاده ی غذایی و دارویی دارد بلکه از آن در بسیاری از کشور های آسیایی مانند کره، ژاپن و ویتنام هم استفاده می شود. از تمامی قسمت های گیاه گوجی استفاده های دارویی می شود ازجمله از برگ، ریشه، پوست درخت و میوه هایش. کاربرد های گوجی بری در طب سنتی شامل درامان بیماری های کبدی، ناباروری، درد های شکمی، سرفه های خشک، رخوت و سردرد می شود. پیشینیان به گوجی بری به عنوان معجون افزایش طول عمر نگاه می کرده اند.

گوجی بری خشک شده حاوی کالری، کربوهیدرات، چربی، فیبر های خوراکی، قند و پروتئین است. مواد معدنی و ویتامین هایی که در گوجی بری یافت می شوند شامل: سدیم، پتاسیم، کلسیم، آهن، روی، سلنیوم، ویتامین C، کاروتین، تیامین، ریبوفلاوین، لوتئین، لیکوپن، زیکسانتین، پلی ساکاریدها، بتااین و پپتدوگلیسین ها می شود.

گوجی بری

اطلاعات مواد مغذی گوجی بری

انواع گوجی بری ها منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند، از جمله

  • ویتامین ث
  • فیبر
  • آهن
  • ویتامین A
  • فلز روی
  • آنتی اکسیدان ها

شیوه مصرف گوجی بری چیست؟

گوجی بری را می توان خشک شده و مانند کشمش و با ماست، چای، آجیل یا به صورت نوشیدنی مصرف نمود. از گوجی بری تازه نیز می توان در غذاهایی مانند مرغ یا بوقلمون شکم پر استفاده کرد. بیشتر سوپر مارکت ها انواع توت خشک گوجی را به صورت بسته بندی شده و در بخش فله به فروش می رسانند. همچنین می توانید آنها را تازه پیدا کنید. مثل کشمش یا انواع توت های تازه آن ها را مصرف کنید. آنها را درون غلات یا ماست صبحانه مخلوط کنید، آنها را به مخلوط دنباله خود اضافه کنید یا آنها را به صورت آب یا چای بنوشید.

همچنین می توانید گوجی بری را با گوشت گوسفند یا بوقلمویی بدون چربی سرو کنید تا یک شیرینی خوش طعم به غذاهای دلچسب اضافه کنید. به علاوه، میزان ویتامین C آنها به بدن شما کمک می کند که آهن گوشت را جذب کند. از خوردن گوجی بری های حاوی سولفیت که باعث واکنش های حساسیت زا می شوند ، اجتناب کنید. امروزه گوجی بری را به صورت عصاره و قرص های مکمل به بازار عرضه می کنند.

گوجی بری

خواص گوجی بری را می شناسید؟

گوجی بری سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی است. گوجی بری سرشار از بتاکاروتن است. گوجی بری حاوی ویتامین هایی مانند ویتامین A و ویتامین C، مواد معدنی مانند آهن، روی، زینک، فسفر و کلسیم، فیبر و آنتی اکسیدان ها است. گوجی بری حاوی تمامی هشت نوع اسیدآمینه ضروری بدن است. از همین رو خواص گوجی بری برای سلامت بدن فراوان است. کمک به کاهش وزن، حفظ سلامت و زیبایی پوست، کنترل و کاهش قند خون از جمله خواص گوجی بری است.

تقویت سیستم ایمنی و محافظت در برابر آنفولانزا

ویتامین های موجود در گوجی بری باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در برابر آنفولانزا می شود. مطالعات روی موش ها نشان داده است که گوجی بری می تواند اثرات واکسن آنفولانزا را روی موش های سالخورده افزایش دهد. چنین تأثیری بسیار مهم است، زیرا مشخص شده که واکسن آنفولانزا همیشه نمی تواند، بدن را در برابر ویروس ها مقاوم کند.پژوهش ها حاکی از آن است که میوه گوجی بری در بزرگسالان از وقوع عفونت های متعاقب تزریق واکسن آنفولانزا جلوگیری می کند. اما یادتان باشد که این میوه نمی تواند جایگزینی برای محافظت در برابر آنفولانزا باشد. پس برای محافظت از بدن خود و اعضای خانواده تان از ویروس آنفولانزا باید هر سال، واکسن آن را تزریق کنید.

کمک به کاهش وزن

مقدار اندکی از این میوه هم، دارای میزان زیادی انرژی برای بدن است. طعم شیرین و محتوای بالای فیبر موجود در آن، موجب داشتن یک رژیم غذایی سالم می شود. مصرف این ماده به عنوان میان وعده ای سبک از پرخوری در هنگام مصرف وعده های غذایی اصلی جلوگیری می کند. اضافه کردن آن به ماست یا سالاد مانند کشمش هم فکر بسیار خوبی است. به جای مصرف میوه های خشکی که قند بالایی دارند، بهتر است از گوجی بری با قند و کالری اندک استفاده کنید. ۳۰ گرم از این میوه فقط حدود ۲۳ کالری دارد.

آنتی اکسیدان برای چشم و مو

تحقیقات نشان می دهد که گوجی بری دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان به ویژه زاگزانتین است. وجود همین ماده در گوجی بری، فلفل دلمه ای و زعفران موجب شفافیت رنگی می شود. آنتی اکسیدان ها از تجزیه شدن سلول های بدن در برابر دود و اشعه ها جلوگیری می کنند. بیشتر مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان دارای مقادیر زیادی فیبر و در مقابل، مقدار اندکی چربی های غیرمفید هستند.مطالعات انجام گرفته درباره گوجی بری نشان می دهند، مصرف این میوه به مدت ۹۰ روز در رژیم غذایی بزرگسالان باعث کاهش خطر ابتلا به تجمع چربی در پلک، هیپوگلیسمی و ایجاد مشکلات در بخش لکه زرد چشم (بخشی از شبکیه است) می شود.

حفظ قند خون

اگر به شیرینی علاقه داشته باشید، قطعا از گوجی بری خوش تان می آید. این میوه به موارد زیر کمک می کند:

  • کاهش بالقوه قند خون؛
  • بهبود تحمل گلوکز یعنی افزایش پاک سازی آن از خون؛
  • کاهش مقاومت به انسولین؛
  • بهبود سلول هایی که به تولید انسولین کمک می کنند.

قبل از شروع مصرف گوجی بری، به ویژه اگر با افت قند خون روبه رو هستید، حتما با پزشک مشورت کنید. اگر این میوه را به طور روزانه مصرف می کنید، بهتر است قند خون تان را مدام اندازه بگیرید و آن را تحت کنترل داشته باشید.

افزایش تستوسترون

سابقه مفید بودن گوجی بری در افزایش میزان باروری جنسی مشهور است. مطالعه ای روی موش ها ثابت کرد که این میوه به طور محسوسی:

  • تعداد و تحرک اسپرم ها را افزایش می دهد؛
  • سطح بازیابی تستوسترون را بالا می برد؛
  • توانایی جنسی را افزایش می دهد؛
  • مشکلات نعوظ و انزال را حل می کند.

براساس تحقیقات، گوجی بری می تواند جایگزین مناسبی برای داروهایی مانند ویاگرا در رفع اختلالات نعوظ باشد.

پیشگیری از آسیب های کبدی

کبد یکی از مقاوم ترین ارگان های بدن ماست که می تواند از خود در برابر مواد شیمیایی، رادیکال های آزاد و آسیب های فیزیکی محافظت کند. گوجی بری از قدیم الایام در طب سنتی چین برای درمان بیماری های کبدی به کار می رفته است. ترکیبات و مشتقات گو جی بری به علت اثری که بر ضد رادیکال های آزاد دارند می توانند به حفظ سلامت کبد کمک کنند.

مراقبت از پوست

به خاطر آسیب دیدگی لایه ی ازن در چندین نقطه ی جهان، همه ی ما در معرض اشعه ی مضر خورشیدی هستیم. اگر پوست ما بدون محافظت در برابر اشعه ی ماوراءبنفش قرار بگیرد دچار آسیب و در مواردی حتی دچار سرطان پوست خواهد شد. ما می توانیم با مصرف گوجی بری این آسیب را کاهش دهیم. تحقیقات نشان داده اند گوجی بری به علت داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی می تواند به مقدار قابل توجهی از التهابات و آسیب های پوستی جلوگیری کند.

بهبود کیفیت خواب

در طب سنتی گاهی از گوجی بری به عنوان داروی خواب آور و کاهنده ی استرس استفاده می کنند. پژوهش ها نشان داده اند مصرف گوجی بری در انسان می تواند بدون هیچ عارضه ی جانبی بدی، کیفیت خواب را به میزان قابل توجهی بهبود دهد.

افزایش کمیت و کیفیت اسپرم

گوجی بری ازنظر طب سنتی چین یک داروی مقوی قوه ی باه و قوای جنسی است. تحقیقات دانشمندان امروزی هم نشان داده که گوجی بری می تواند موجب کاهش آسیب های بیضه ها شود و تعداد اسپرم و کیفیت تحرک آن ها را بالا ببرد.

عوارض گوجی بری

گوجی بری در کنار تمام خواص و فواید بی نظیری که دارد ممکن است عوارضی را نیز به دنبال داشته باشد. ب خی از افراد به گوجی بری حساسیت دارند و مصرف گوجی بری در این افراد منجر به بروز واکنش های آلرژیک مانند آنژیوادم صورت، تنگی نفس، کهیر، خارش دهان یا گوش ها یا زیر بغل، خارش های پوستی، آنافیلاکسی و انواع دیگر واکنش های آلرژیک می شود. همچنین گوجی بری ممکن است با دارو های رقیق کننده خون مانند وارفارین تداخل دارویی داشته باشد. مصرف همزمان مصرف وارفارین و گوجی بری ممکن است موجب خون ریزی شود.

بروز عوارضی مانند خون دماغ، کبودی و خونریزی مقعدی از جمله عوارضی است که در صورت مصرف همزمان گوجی بری و وارفارین گزارش شده است. گوجی بری علاوه بر وارفارین ممکن است با داروهایی از جمله آسپیرین، هپارین، ایبوپروفن و ناپروکسین نیز تداخل دارویی داشته باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (618 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (70 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (42 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان