خیابان استقلال؛ شلوغ ترین و جذاب ترین خیابان استانبول

  سه شنبه، 30 آبان 1402   زمان مطالعه 8 دقیقه
خیابان استقلال؛ شلوغ ترین و جذاب ترین خیابان استانبول
بی‌شک مشهورترین و زیباترین شهر کشور ترکیه، استانبول است. استقلال یکی از خیابان های استانبول است که سرشار از دیدنی‌های جذاب می باشد. اگر به دنبال شهرگردی، شب گردی و رستوران گردی هستید و از دیدن اجراهای خیابانی و خرید لذت می برید، حتما سری به خیابان استقلال بزنید. ما در ادامه اطلاعات مختلفی درباره این خیابان در اختیارتان قرار می دهیم.

خیابان استقلال استانبول بی‌شک یکی از مهم‌ترین خیابان‌های ترکیه و از جاذبه‌های گردشگری محبوب این شهر می‌باشد. تقریبا هر چیزی که یک گردشگر به دنبال آن است را می‌توان در این خیابان پیدا کرد. انواع کافه‌ها و رستورا‌ن‌ها، بازارهای محلی و رنگارنگ، اجراهای خیابانی و… که تا پاسی از شب مسافران را سرگرم می‌کنند. در این مطلب در مورد خیابان استقلال استانبول، قلب تپنده و روح و جان این شهر صحبت‌ می‌کنیم. برای آشنایی بیشتر با این خیابان، همراه ما باشید.

خیابان استقلال کجاست؟


خیابان استقلال یکی از معروف‌ترین خیابان‌های استانبول در محله بی اوغلوی این شهر است که بدون شک می‌توان آن را معروف‌ترین خیابان ترکیه میان گردشگران نامید. در این خیابان انواع فروشگاه‌ها و مراکز خرید، رستوران‌ها و کافه‌ها، مراکز تفریحی و جاذبه‌های تاریخی قرار گرفته‌اند که سبب جلب گردشگران داخلی و خارجی به این خیابان می‌شوند.

خیابان استقلال فاصله کوتاهی تا تنگه بسفر دارد و از یک سو به میدان تکسیم می‌رسد. طول این خیابان نزدیک به یک و نیم کیلومتر است و یک خط مونوریل در طول آن تردد می‌کند که امروزه به یکی از نمادهای این خیابان تبدیل شده است. خیابان استقلال و میدان تکسیم در بخش اروپایی استانبول قرار گرفته‌اند و تردد و رفت و آمد گردشگران در تمام ساعت‌های شبانه‌روز، حال و هوایی خاص به این منطقه بخشیده‌ است.

روزانه تعداد قابل‌توجهی از ساکنان استانبول و سایر گردشگران در خیابان استقلال تردد می‌کنند که به قصد خرید، صرف غذا یا برای بازدید از جاذبه‌های این خیابان به این منطقه می‌آیند. این خیابان در گذشته‌های دور از مهم‌ترین مناطق شهر و مورد توجه اقشار ثروتمند جامعه بود و بسیاری از بازرگانان و افراد مشهور تمایل به اقامت در این خیابان داشتند.

وجود کلیساهای مختلف و معروف‌ترین کلیسای استانبول در خیابان استقلال، اهمیت این منطقه در گذشته به‌عنوان یکی از پایگا‌های مذهبی شهر را نشان می‌دهد. در طول این خیابان انواع کلیساهای ارمنی گریکوری، کاتولیک رومی، ارتدوکس یونانی و یادبود کریمه قرار گرفته‌اند که تنوع شاخه‌های مذهبی در گذشته را نمایان می‌کنند. امروزه این بناها به جاذبه‌های دیدنی در خیابان استقلال تبدیل شده‌اند.

خیابان استقلال

علت نامگذاری این خیابان


خیابان استقلال استانبول در دوره نظام سلطنتی و سلطنت پادشاهان عثمانی با نام خیابان کبیر یا خیابان بزرگ شناخته می‌شد. چیزی حدود 100 سال این خیابان با همین نام شناخته می‌شد و مورد توجه ثروتمندان، روشنفکران غربی و قشر مرفه بود. با مدرنیته شدن بخش اروپایی استانبول، این منطقه هم تحت تاثیر قرار گرفته و خیابان کبیر به خیابان بزرگ پرا که نامی فرانسوی بود تغییر نام داد. در سال 1923 و در تاریخ 29 اکتبر، همزمان با تبدیل نظام سلطنتی به نظام جمهوری و پس از جنگ ترکیه که آن را به کشوری مستقل تبدیل کرد و خیابان بزرگ پرا، به خیابان استقلال استانبول تغییر نام داد.

استقلال

جاهای دیدنی خیابان استقلال


همان‌طور که گفتیم، در این خیابان پرتردد می‌توانید انواع مختلف مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری را مشاهده کنید. چه چیزی در مسافرت برای شما جذابیت بیشتری دارد؟ غذاهای محلی آن شهر و کشور، بازارهای دیدنی و صنایع دستی، خرید سوغاتی از برندهای مشهور، دیدن مکان‌های تاریخی یا گشت و گذار در خیابان و حضور در کنار مردمی با فرهنگ متفاوت و بسیاری از تفریحات و سرگرمی‌های دیگر را می‌توانید در خیابان استقلال استانبول مشاهده کنید.

استقلال

برج گالاتا


برج گالاتا در انتهای مسیر پیاده روی خیابان استقلال از میدان تکسیم قرار دارد. با حدود 30 دقیقه پیاده روی در جاده استقلال به این برج خواهید رسید و بر فراز آن وسیع‌ترین چشم‌انداز از مناطق اطراف را مشاهده خواهید کرد. ضخامت دیواره‌های این برج در حدود چهار متر و ارتفاع آن بیش از 60 متر است.

نخستین کاربری برج گالاتا، فانوس دریایی بود؛ اما از قرن 16 میلادی به بعد و در زمان حکومت عثمانیان به رصدخانه تغییر کاربری داد. بالکن این برج در بازسازی‌های قرن نوزدهم به آن افزوده شد و به‌شکل امروزی در آمد. هزینه ورود به برج گالاتا برای کودکان و بزرگسالان بین 10 تا 26 لیر است. برای تماشای چشم‌انداز مسجد سلطان احمد و کاخ توپکاپی از فراز این برج باید از 143 پله آن بالا بروید؛ اما پشیمان نخواهید شد.

گالاتا

موزه مادام توسو


موزه مادام توسو استانبول یکی از نمونه موزه‌های مشاهیر در جهان است که در شهرهای مختلف از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری به شمار می‌روند. این موزه در سال 2016 میلادی و در تاریخ 28 نوامبر افتتاح شد و تندیس مشاهیر برجسته ترکیه و جهان در آن به چشم می‌خورند.

از معروف‌ترین تندیس‌های این موزه می‌توان به مجسمه‌های مولانا، مصطفی کمال آتاتورک، آردا توران، آلبرت انیشتین و بسیاری از فوتبالیست‌ها و هنرپیشه‌های معروف جهان اشاره کرد. این موزه در بلوک 56 خیابان استقلال قرار دارد و از ساعت 10 صبح تا 8 شب به گردشگران اجازه ورود می‌دهد. هزینه بلیط این موزه بین 50 تا 100 لیر است و با توجه به سن و نوع بازدید در این بازه تغییر می‌کند.

موزه

کلیسای سنت آنتوان


کلیسای سنت آنتوان ساختمانی تاریخی با نمای سفید و قرمز است که از آن با نام «سنت آنتونی پادووا» نیز یاد می‌کنند. قدمت این بنای مذهبی و تاریخی به سال 1725 میلادی باز می‌شود و نخستین بار توسط ایتالیایی‌ها ساخته شد؛ اما معماری نوین این ساختمان را با الهام از سبک رومی، بین سال‌های 1906 تا 1912 میلادی طراحی و اجرا کردند. برای بازدید از این کلیسا می‌توانید همه‌روزه از ساعت هشت صبح تا هفت و 30 دقیقه عصر به بلوک 171 خیابان استقلال بروید.

کلیسا

خیابان فرانسوی


خیابان فرانسوی یا فرنچ استریت در انتهای خیابان استقلال و پشت میدان گالاتاسرای قرار دارد. نقاشی‌های دیواری زیبا و رستوران‌های متنوع با تزیینات تماشایی در این خیابان، گردشگران را به تماشای این منطقه جلب می‌کنند. خیابان فرانسوی در سال 2004 میلادی به دست معماری پاریسی بازسازی شد. این خیابان محیطی زیبا برای عکاسی نیز دارد و به همین دلیل گردشگران زیادی در بازدید از خیابان استقلال در این خیابان عکاسی می‌کنند.

خیابان

موزه ودات ندیم


موزه ودات ندیم در سال 1995 میلادی تاسیس و به نام نویسنده و هنرمند مشهور ترکیه نامگذاری شد. در این موزه مجموعه‌ای نفیس از ظروف نقره، سکه‌ها، پارچه، تسبیح، آثار خوش‌نویسی و پارچه‌های گلدوزی به چشم می‌خورند. ودات ندیم آثار متعدد فرهنگی و هنری با حفظ آداب و رسوم کشور ترکیه خلق کرده است و فعالیت‌های ارزنده‌ای در زمینه اعتلای فرهنگ و هنر مردم ترکیه داشت. این موزه به پاس تلاش او برای حفظ و معرفی فرهنگ فولکلور ترکیه به نام او نامگذاری شده است. موزه ودات ندیم در روزهای غیر تعطیل از ساعت 10 صبح تا هفت عصر فعالیت می‌کند و در روزهای پایانی هفته نیز از یک ظهر تا هفت عصر باز است. این موزه در بلوک 285 خیابان استقلال قرار دارد.

موزه مولوی خانه گالاتا


موزه مولوی خانه گالاتا مکانی برای آشنایی با فرهنگ صوفیان ترکیه و علاقه‌مندان به آداب عرفانی مولانا،‌ شاعر برجسته ایرانی است. در این موزه کتاب‌ها و البسه صوفیان و اشیای تاریخی و اسنادی از تاریخچه بلند این مراسم سنتی و آیینی به نمایش در آمده‌اند و مراسم مختلف رقص سماع و مولوی خوانی در طول سال در آن اجرا می‌شوند. بازدید از این موزه برای علاقه‌مندان به فرهنگ تصوف خالی از لطف نیست. مراسم رقص سماع در این موزه در روزهای جمعه و عصر هنگام برگزار می‌شود.

مولوی

دومین ایستگاه قدیمی ریلی جهان و تراموای قدیمی استانبول


دومین ایستگاه ریلی جهان در انتهای جنوبی خیابان استقلال قرار گرفته است. قدمت این ایستگاه به سال 1871 میلادی می‌رسد و از آن با نام دومین تونل زیرزمینی ریلی در جهان یاد می‌کنند. ساخت این تونل نزدیک به سه سال طول کشید و در سال 1875 افتتاح شد. نخستین تونل ریلی جهان در سال 1863 میلادی و در شهر لندن راه‌اندازی شده بود.

تراموای قرمز رنگ در میان مسیر جاده استقلال نیز امروزه توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. این تراموا در سال 1990 میلادی شروع به کار کرد و مسیر بین میدان تکسیم تا متروی شیشانه را طی می‌کند.

قطار

تفریحات خیابان استقلال


خیابان استقلال ظرفیت‌های گردشگری برجسته‌ای دارد که بازدید از همه آن‌ها ساعت‌ها طول خواهد کشید. به‌جز جاذبه‌های دیدنی در این خیابان گشت‌وگذار در مراکز خرید، پیاده روی میان نوازندگان خیابانی، تماشای ویترین‌های رنگارنگ و بسیاری تفریحات دیگر نیز در این خیابان وجود دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

استقلال

عکاسی از بناها و ساختمان‌های خیابان استقلال


یکی از تفریحات موردعلاقه گردشگران و به‌خصوص هنرمندان در خیابان استقلال، عکاسی از بناهای تاریخی، معماری‌های سنتی، نقاشی‌های دیواری و ویترین مغازه‌ها است. ساختمان‌های قدیمی و فروشگاه‌هایی با سوغات‌های رنگارنگ ترکیه، سوژه‌های مناسب برای عکاسی در این خیابان هستند؛ پس اگر به هنر عکاسی علاقه دارید، در بازدید از این خیابان دوربین خود را فراموش نکنید.

استقلال

خوردنی‌ های خوشمزه خیابان استقلال


گزینه هایی بسیاری برای خوشگذرانی و تفریح در خیابان استقلال در استانبول وجود دارد که یکی از آن ها غذاهای خیابانی ارزان قیمتی است که می توانید در مغازه های آن پیدا کنید، از جمله آن ها صدف پر شده، نان شیرینی ها هستند که در این خیابان دائما در حال پخت شدن و فروخته شدن می باشند. رستورانی به نام ینی لوکانتا یکی از بهترین ها در خیابان استقلال در استانبول است که می توانید از غذاهای خوشمزه ی آن امتحان کنید.

سیمیت

گشت‌وگذار در فروشگاه‌ها و مراکز خرید


سفر بدون خرید، به خصوص خرید سوغاتی معنایی ندارد و خیابان استقلال استانبول یکی از بهترین مراکز برای خرید انواع محصولات است. حتی اگر نیازی به خرید هم ندارید، گشت و گذار در فروشگاه‌های این خیابان، به خصوص بازارهای محلی حال و هوای شما را تغییر می‌دهد. بخشی از فروشگاه‌های این خیابان محل فروش محصولات محلی، مانند تولیدات زنان روستایی و… هستند و بخشی از آن متعلق به مغازه‌های لوکس و برندهای مشهور می‌باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زارا

  • اچ اند ام

  • کوتون

  • آدیداس

خرید

بازدید از گالری های هنری، تئاتر و سینما


در کوچه های پشتی خیابان استقلال، گالری هایی مثل موزه پرا وجود دارد که یکی از گران ترین نقاشی های ترکیه در آن قرار دارد. نمایشگاه های کوچکی در منطقه گالاتا هست که آثار هنرمندان ترکی و بین المللی را به نمایش گذاشته شده است. اگر علاقه به کارهای هنری دارد اما نمی خواهید به گالری ها بروید، نقاشی های خیابانی را امتحان کنید. در بعضی از مناطق استانبول کارهای معروف ترین هنرمندان استانبول به صورت نقاشی های خیابانی نمایش داده می شود.

استقلال


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (461 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (210 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (143 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (130 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (62 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (17 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
ویدئوی فوق العاده باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی/یک شاهزاده ازخلیج فارس/ مهدی طارمی: ایران در قلب من است و اینتر در ذهن من
باقری: لبنان، جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود
بغض و غم شبنم مقدمی، داور برنامه "صداتو"، بر سر مزار استاد آواز ایران/ نگاه به خانه ابدی استاد شجریان با سنگ مزار ساده و نوشته ی کوتاه برای مردم سرزمینشان
رونمایی محسن کیایی از دختر ناز و همسر جوانش به مناسبت 22مین سالگرد ازدواجشان/ مجری برنامه "صداتو"، برای اولین بار، خاطره ای از ازدواج زودهنگامش تعریف کرد
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان