کدام عوامل باعث پیری پوست می‌شوند؟

  شنبه، 19 تیر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
کدام عوامل باعث پیری پوست می‌شوند؟
امروزه جوان سازی پوست به یکی از ترندها و موضوعات پرطرفدار تبدیل شده است. انواع دستگاه‌های پیشرفته‌ی جوانسازی با تاثیرات خارق‌العاده در کلینیک‌ها موجود هستند، محصولات جوانسازی فراوانی قفسه‌ی داروخانه‌ها را پر کرده و توصیه‌های رنگارنگی برای جوان‌ کردن پوست در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌شوند.

امروزه جوان سازی پوست به یکی از ترندها و موضوعات پرطرفدار تبدیل شده است. انواع دستگاه های پیشرفته ی جوانسازی با تاثیرات خارق العاده در کلینیک ها موجود هستند، محصولات جوانسازی فراوانی قفسه ی داروخانه ها را پر کرده و توصیه های رنگارنگی برای جوان کردن پوست در سایت ها و شبکه های اجتماعی معرفی می شوند. اما در این همهمه بازار، بهترین روش های جوانسازی خانگی چه هستند؟

واقعیت این است که روش های خانگی زیادی برای جوانسازی پوست وجود دارد و همه ادعا می کنند که می توانند پوست شما را شفاف، سفت و یکدست کنند. حال این که چقدر موثر باشند را نه ما می دانیم و نه شما. شاید ماسک صورت تولید شده از ادویه جات آشپزخانه و میوه های در یخچال به پوست یک نفر کمک کرده باشد، ولی دلیل نمی شود که برای همه خوب باشد. اصلاً شاید برای بعضی ها مضر هم باشد.

چرا پوست پیر می شود؟

عوامل بسیاری باعث پیری پوست می شوند که همه ی آنها را نمی توانیم کنترل کنیم. پیری، فرآیندی اجتناب ناپذیر است. با گذشت زمان، پوست همه ی ما چروک می شود و این کاملاً طبیعی است. علاوه بر چین و چروک، پوست به مرور نازک تر و خشک تر می شود.

خوشبختانه، بعضی از عواملی را که باعث پیری پوست می شوند، می توانیم کنترل کنیم. سبک زندگی ما و محیطی که در آن زندگی می کنیم با بروز نشانه های پیری پوست در جوانی ارتباط دارد. بررسی های علمی نشان می دهد سیگار کشیدن، حالت چهره (مانند اخم، تعجب و خنده) و کمبود خواب روند پیری پوست را سرعت می بخشند.

برای جلوگیری از پیری پوست یا درمان آن، ابتدا باید بدانیم نشانه های پیری پوست چیست و علت بروز آنها را بررسی کنیم.

ایجاد لک روی صورت و دست ها، نشانی از سالم نبودن پوست است. اشعه ی فرابنفش خورشید این لک ها را ایجاد می کند. اشعه ی فرابنفش از کودکی و نوجوانی به شما پوست آسیب می زند. این اشعه باعث دو رنگ شدن پوست و ایجاد لک های قهوه ای روی آن می شود.بهترین راه جلوگیری از ایجاد لک بر پوست تان این است که از کودکی به طور مداوم از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. البته، دقت کنید کرم ضد آفتابی را انتخاب کنید که طیف گسترده (broad spectrum) باشد. این نوع کرم ضد آفتاب از پوست شما در برابر هر دو اشعه ی UVA و UVB محافظت می کند.

برای از بین بردن لک هایی که از قبل روی پوست تان ایجاد شده اند، می توانید از کرم های لایه بردار و روشن کننده ی مناسب استفاده کنید.ویتامین c و کینین های طبیعی و مصنوعی هم قادرند لک های پوست شما را رفع کنند. افزون بر این، از ایجاد لک جدید بر پوست شما جلوگیری می کنند. استفاده از ویتامین c و کینین های طبیعی و ساختگی، لک های موجود را از بین می برند.البته، از لک های جدید هم پیشگیری می کند.

چین و چروک

بعد از لک، چین و چروک های پوست از رایج ترین نشانه های پیری پوست است. دور چشم ها، پیشانی و گاهی اوقات لب ها، اولین قسمت هایی از پوست ما هستند که چروک می شوند.عادت هایی مثل سیگار کشیدن، اخم کردن زیاد، جمع کردن لب ها یا خوابیدن روی یک طرف صورت خط های نازکی روی پوست ما ایجاد می کنند.به این خط ها، خط های احساسی هم می گویند. حال اگر کلاژن و الاستین کافی در پوست ما نباشد، این خط ها عمیق می شوند و پایدار می ماند. الاستین و کلاژن پوست ما را در برابر ایجاد این چروک ها مقاوم می کند.

کلاژن رشته های پروتئینی است که مسئول انعطاف پذیری، استحکام و یکپارچگی پوست ماست.بالا رفتن سن، سیگار کشیدن و مراقبت نکردن از پوست در برابر آلودگی هوا و نور خورشید باعث می شوند تولید کلاژن در بدن ما کم شود. در نتیجه، پوست ما به راحتی، چروک می شود.یکی از راه های مؤثر جلوگیری از پیری پوست، ایجاد چین و چروک و لک های تیره روی پوست، استفاده از سرم ویتامین C است. این سرم ها، تولید کلاژن و الاستین را زیاد می کنند و با لایه برداری پوست باعث جوان ماندن آن می شوند.

پوست زیبا

کم آب (دهیدراته) شدن پوست

یکی از نشانه های دیگر پیری زودرس پوست ظاهر خشک آن است. پوست کم آب (دهیدراته)، می خارد. همچنین، در شرایط آب و هوایی نامساعد، کم آبی پوست را پوسته پوست می کند و باعث حتی ترک خوردن آن می شود.پوست سالم و جوان نازک نیست؛ قدرت تولید چربی آن هم بیشتر است. در نتیجه، کمتر خشک می شود.خشک شدن پوست یکی از نشانه های ضعف ساختار درم (لایه ی زیرین پوست) و اپیدرم (لایه ی خارجی پوست) در توانایی اتصال به آب است. در این حالت آب بین لایه های پوست بیشتر از دست می رود.

همچنین، سدهای طبیعی که مانع از دست دادن آب می شوند، عملکرد خود را از دست می دهند. تولید پروتئین های گلوکوزآمین گلیکان ها (GAG) نیز، که یکی از اجزای مرطوب کننده ی طبیعی پوست هستند، کاهش می یابد. همه ی این موارد باعث خشکی پوست می شود.

لیموترش درمانی

یكی دیگر از درمان ها یا بهتر بگوییم؛ پیشگیری های طبیعی برای جلوگیری از افتادگی پوست و ماهیچه های صورت و لاغر شدن آن، استفاده از آب لیموترش تازه است. آب چند عدد لیموترش تازه را گرفته و آن را روی صورت بمالید. با دست ماساژ بدهید . بعد از 15 دقیقه صورت را بشویید. برای این كه این ماساژ بهتر باشد می توانید یك قاشق گلاب به آن اضافه كنید. به این ترتیب پوست تان شفاف تر خواهد شد.

تقویت كرمی

این كه بگوییم مصرف كرم ها هیچ تاثیری روی پوست صورت ندارند، اشتباه است. به این دلیل كه پوست هم مانند هر بخش دیگری از بدن نیازمند تغذیه مناسب است. برای این كار باید از كرم های چرب و كرم های مرطوب كننده به شكل متناوب و در زمان مناسب خود استفاده كنید. برای مثال برای اینكه خستگی پوست از بین رفته و از طرفی آبرسانی به آن به خوبی انجام شود، استفاده از كرم مرطوب كننده با كیفیت مناسب، یكی از بهترین راهكارهاست. برای آنكه پوست چربی لازم را داشته و به دلیل خشك بودن بیش از حد چروك نخورد، استفاده از كرم چرب كننده سازگار با پوست نیز ضروری است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (476 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (378 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (136 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (106 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (106 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (39 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (33 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (25 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (21 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (19 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تصاویر مهدی طارمی در جشن قهرمانی پورتو/ببین چطور پرچم ایرانو گذاشته رو شونه هاش/ حامدآهنگی، شجاع خلیل زاده و حسین کنعانی چه قلبایی براش کامنت گذاشتن😍/اژدها همیشه خانه من خواهد بود
نامه تعیین جانشینی رهبری جعلی است!
توضیحات سخنگوی هیئت رئیسه درباره استعفای پزشکیان از مجلس
پیام عقلانی زاکانی: تفسیرهای ⁧قومیتی از آرای منتخبان ملت تضعیف مردم‌سالاری دینی است
قالیباف به دیدار رئیس جمهور منتخب رفت / رقبای سابق آماده همکاری برای اعتلای ایران
(تصاویر) 9 تا از شگفت انگیزترین درختان کمیاب جهان که تنها راه دیدنشان فقط و فقط سفر به عجیبترین مناطق دنیاست
قاتلان اجاره ای افغان گفتند : کارمان این است که پول می‌گیریم و آدم می‌کشیم
عکس/ ترجمۀ سورۀ فاتحه به زبان ژاپنی و خط باستانی یک استاد اسلام‌شناس ژاپنی
بازگشت به تحصیل زن 105 ساله در دانشگاه استنفورد، پس از 83 سال وقفۀ تحصیلی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «بچه خوک و بادبادک» با زیرنویس فارسی/ یادگیری آسان اصطلاحات خاص
(ویدئو) دیگر با وجود این کیف به پاوربانک احتیاجی ندارید / چینی‌ها کیفی ساخته‌اند که تمام وسایل شما را شارژ می‌کند!
استایل لاکچری هلیا امامی بازیگر خوش چهره جوان سینمای ایران در کنار شهریار فوتبال ایران علی دایی +عکس
ویدیو/ اعتراض دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب ایران به عدم رعایت رقابت عادلانه در کنکور
(تصویر) دانستنی‌های عجیب اما واقعی (46)
ترانسفر علیرضا جهانبخش به مقصدی جذاب و غیرمنتظره کلید خورده است؟!
منتخب روز   
(عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!!