لایه برداری فیزیکی پوست چیست؟

  یکشنبه، 13 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
لایه برداری فیزیکی پوست چیست؟
لایه برداری فیزیکی، باسابقه‌ترین روش لایه‌برداری است. کیسه‌های آبی رنگ ضخیم و سفیداب که از ایام قدیم در حمام‌های ایرانی حضور داشته‌اند، در واقع ابزارهایی برای لایه برداری هستند. برای لایه برداری فیزیکی راه‌های بسیار زیادی وجود دارد. می‌توانید یک لیف یا اسکراب را به صورت دایره‌وار روی صورت خود بکشید تا لایه‌هایی از روی پوست شما برداشته شود.

لایه برداری پوست فرآیند جدا کردن سلول های مرده از لایه بیرونی پوست است. این فرآیند حساس را نباید ساده گرفت. لایه بردار باید مناسب پوست شما باشد. در این مطلب، هفت اسکراب لایه برداری به شما معرفی می ‍شود که به آسانی می توانید آنها را در خانه تهیه کنید.

لایه برداری فیزیکی پوست

لایه برداری فیزیکی، باسابقه ترین روش لایه برداری است. کیسه های آبی رنگ ضخیم و سفیداب که از ایام قدیم در حمام های ایرانی حضور داشته اند، در واقع ابزارهایی برای لایه برداری هستند. برای لایه برداری فیزیکی راه های بسیار زیادی وجود دارد. می توانید یک لیف یا اسکراب را به صورت دایره وار روی صورت خود بکشید تا لایه هایی از روی پوست شما برداشته شود. خوبی لایه برداری فیزیکی سادگی انجام آن است. یادتان باشد که هدف ما در لایه برداری این نیست که لپ هایمان گل بیندازد یا پوستمان قرمز شود. قرمزی یا سوزش پوست متعاقب لایه برداری خانگی می تواند ناشی از آسیب دیدن پوست باشد پس لازم نیست پوست خود را بسابید! حرکات دایره وار ملایم روی صورت به اندازه ی کافی موثرند.

برای انجام لایه برداری فیزیکی در خانه می توانید از اسکراب های آماده استفاده کنید یا از شیوه های ساخت اسکراب خانگی که به فراوانی در اینترنت موجود هست کمک بگیرید. همچنین می توانید از لیف ها، پن ها یا پدهای لایه بردار استفاده کنید. اسکراب ها در داروخانه و فروشگاه های لوازم آرایشی فروخته می شوند و حالتی شبیه به کرم دارند. حواستان باشد که اسکراب های صورت و بدن با هم متفاوت اند و اسکراب های بدن معمولاً قوی ترند. برخی از اسکراب ها به طور اختصاصی برای انواع پوست طراحی شده اند که مثلاً اگر پوست حساسی دارید، بهتر است اسکراب مناسب پوست حساس تهیه کنید.

حال که با لایه برداری فیزیکی در خانه آشنا شدید، بیایید در مورد روش های کلینیکی صحبت کنیم. البته این روش ها در اسپاها و برخی آرایشگاه ها هم انجام می شوند؛ ولی به شما توصیه می کنیم که این موارد را تنها در کلینیک های تخصصی جوانسازی پوست انجام دهید. اولاً پیش از انجام لایه برداری های کلینیکی لازم است پوست شما توسط پزشک بررسی شود تا روش متناسب با نوع پوست تان انتخاب شود. دوماً پزشکان متخصص کلینیک، ابزارها و وسایل لایه برداری را به طور مداوم پایش و بررسی می کنند و در صورتی که دچار فرسودگی شده باشد، آن ها تعویض یا تعمیر می کنند.

روش های لایه برداری فیزیکی در کلینیک شامل موارد زیر است که همگی در کلینیک خانه سفید به دست مجرب ترین متخصصین و به روزترین ابزارها انجام می شوند:

  • میکرودرم ابریژن: روشی برای لایه برداری پوست است که به کمک کریستال هایی بسیار ریز یا دستگاه نوک الماسی انجام می شود. میکرودرم ابریژن می تواند در رفع خطوط ظریف، سفت کردن، یکدست کردن بافت و رنگ پوست و از بین بردن برخی از لکه های پوستی موثر باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله میکرودرم ابریژن در سایت کلینیک خانه سفید مراجعه کنید.
  • هیدرودرم ابریژن: روشی مشابه با میکرودرم ابریژن بوده که بسیار فراتر از یک لایه برداری ساده است. این روش بدون نیاز به کریستال لایه برداری را انجام می دهد، با ماساژ پوست باعث جوانسازی شده و با استفاده از سرمی آنتی اکسیدانی به شکل موثری پوست را آبرسانی می کند.

کدام کرمها را میتوان بدون تجویز پزشک استفاده کرد

کرمها یا محلولهای شیمیایی حاوی موادی چون آلفاهیدروکسی اسید (AHA)، رتینوئیدها، آنزیمهای طبیعی و... بهعنوان لایهبردار شناخته میشوند.وقتی این مواد روی پوست مالیده میشود با توجه به نوع محلول یک تا 14 روز بعد از استفاده، سلولهای مرده روی پوست تخریب میشوند تا سلولهای جوان جای آنها را بگیرند، اسیدهای میوه(AHA) غلظت پایینتر را افراد میتوانند بدون نسخه از داروخانهها تهیه کنند و در منزل، شبها هنگام خواب استفاده کنند.بهتر است این فرآوردهها دور چشم و دور دهان استفاده نشود زیرا موجب تحریک و قرمزی و التهاب این نواحی خواهد شد. درصدهای بالاتر مانند ۵۰ درصد و ۷۰درصد باید توسط متخصص پوست به کار روند.

یک لایه برداری مخصوص بدن

در لایه برداری با عمق متوسط پوستهریزی و جداشدن لایه آسیبدیده 3 تا 7 روز طول میکشد. قرمزی و التهاب پوست ممکن است تا 2 ماه طول بکشد، هرچند که بهطور معمول بعد از یک تا 2 هفته پوست نسبتا به حالت طبیعی خود بازگردد و از آن به بعد با استفاده لوازم آرایشی التهاب باقی مانده را میپوشانند. با استفاده از لایهبرداری با فرآوردههای با قدرت متوسط، فرد بهندرت احساس درد و ناراحتی شدید میکند و عوارض بهوجود آمده نیز با روشهای معمولی قابل کنترل هستند.

آموزش لایه برداری پوست بدن

یک برس طبیعی مو دار تهیه کنید. اگر می خواهید بیرون از حمام اکسفولیاسیون را انجام دهید می توانید از حرکات دایره ای با یک برس دسته بلند دارای موهای طبیعی استفاده کنید.

  • شما می توانید این برس را از بیشتر فروشگاه های لوازم آرایشی تهیه کنید.
  • می توانید با پاهای خود شروع کنید و سپس به سمت قسمت های بالای بدن خود بیایید. همیشه به شکل دایره ای از قسمت های کوچک شروع کنید و سپس به منطقه بعدی پوست خود بروید. کم کم به سمت سینه خود بروید و سپس پشت و بازوهای خود را برس بکشید.

از داروخانه دستکش های مخصوص اکسفولیاسیون را بخرید. این دستکش ها از اسفنج طبیعی ساخته شده اند و کمک میکنند در حمام به خوبی بتوانید سلول های مرده را حذف کنید.

  • استفاده از این دستکش ها برای صورت توصیه نمی شود.

یک اسکراب اکسفولیاسیون که حاوی قند، نمک یا دیگر مواد طبیعی اکسفولیاسیون است بخرید. باید برچسب ” اسکراب بدن ” یا ” اسکراب پاک کننده” را بر روی خود داشته باشد.

  • اگر از یک اسکراب اکسفولیاسیون استفاده می کنید زیر دوش آب چند دقیقه ای صبر کنید. آب باید گرم باشد، نه داغ، چون آب بسیار داغ باعث خشک شدن پوست می شود.
  • به صورت دورانی و چرخشی اسکراب را بر روی اکثر بخش های پوست خود بکشید و با آب بشورید. هر ۳ روز یا ۷ روز یکبار این کار را بسته به میزان حساسیت پوست خود انجام دهید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (644 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان