یک لایه برداری خوب از پوست شامل چه مواردی است؟

  یکشنبه، 13 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
یک لایه برداری خوب از پوست شامل چه مواردی است؟
لایه‌ برداری پوست فرآیند جدا کردن سلول‌های مرده از لایه بیرونی پوست است. این فرآیند حساس را نباید ساده گرفت. لایه بردار باید مناسب پوست شما باشد. در این مطلب، هفت اسکراب لایه برداری به شما معرفی می‌‍شود که به‌آسانی می‌توانید آنها را در خانه تهیه کنید

اصلا مهم نیست که نوع پوست شما چگونه است، حتما باید چند وقت یک بار آن را لایه برداری کنید تا بتوانید سلول های مرده را از سطح پوست بردارید. لایه برداری باعث می شود که پوست شما نرم شود و لابلای منافذ آن تمیز گردد و همچنین این کار از بروز آکنه، نقاط سیاه و جوش ها جلوگیری می کند. راه های طبیعی زیادی وجود دارند که به ششما کمک می کند در منزل پوست خود را لایه برداری کنید.

ماسک برای پوست های مرده

چنانچه در بخش سلامت پوست و مومی خوانید یکی از بهترین راه ها برای درخشندگی و براقیت طبیعی پوست، انجام همین لایه برداری به طور منظم است. شاید فکر کنید که پاکسازی، تونر و مرطوب کننده ها برای پوست سالم کفایت می کنند اما این ها کافی نیستند .

لایه برداری چه خواصی برای پوست دارد؟

لایه برداری از چند طریق باعث زیبایی پوست شما می شود:

  • طبق گفته ی آکادمی درماتولوژی آمریکا، لایه برداری پوست به شکل موثری باعث درخشندگی و بهبود تاثیرات محصولات مراقبت از پوست می شود. چرا که با از بین رفتن سلول های مرده، کرم ها و سایر محصولات موضعی مراقبتی بهتر جذب پوست می شوند.
  • لایه برداری منظم می تواند باعث پیشگیری از انسداد منافذ پوستی و کاهش آکنه ها و جوش ها شود.
  • لایه برداری در بلند مدت می تواند تولیدات کلاژن پوست را افزایش دهد. کلاژن عامل اصلی زیبایی، درخشش و جوانی پوست شما است. افزایش این پروتئین باعث بهبود انعطاف پذیری پوست و کاهش خطوط ظریف پوستی و افتادگی پوست می شود.

لایه برداری پوست فرآیند جدا کردن سلول های مرده از لایه بیرونی پوست است. این فرآیند حساس را نباید ساده گرفت. لایه بردار باید مناسب پوست شما باشد. در این مطلب، هفت اسکراب لایه برداری به شما معرفی می ‍شود که به آسانی می توانید آنها را در خانه تهیه کنید.

هنگام انتخاب محصول لایه بردار باید مطمئن باشید محصول آسیبی به پوست شما نمی رساند یا منجر به افزایش قرمزی یا آکنه نمی شود. هر محصول لایه برداری برای هر نوع پوستی مناسب و مؤثر نباشد، قبل از انتخاب روش لایه برداری، نوع پوست خود را در نظر بگیرید:

قبل از انتخاب روش لایه برداری پوست، نوع خود را در نظر بگیرید

  • پوست حساس ممکن است پس از استفاده از لایه بردار دچار سوزش یا خارش شود.
  • پوست معمولی، شفاف و غیرحساس است.
  • پوست خشک، پوسته پوسته، زبر و دچار خارش است.
  • پوست چرب، براق و چرب است.
  • پوست مختلط در بعضی قسمت های پوست خشک و در بعضی قسمت های دیگر چرب است.

از سوی دیگر، دو روش عمده مکانیکی و شیمیایی برای لایه برداری پوست در خانه وجود دارد. روشی را که انتخاب می کنید باید متناسب با نوع پوست تان باشد. در لایه برداری مکانیکی از برس، اسفنج یا اسکراب استفاده می شود که برای از بین بردن فیزیکی سلول های مرده پوست کاربرد دارند.

در لایه برداری شیمیایی از مواد شیمیایی، مانند آلفا هیدروکسی اسید و بتا هیدروکسی اسید، برای حل کردن تدریجی سلول های مرده پوست استفاده می شود. برای جلوگیری از آسیب دیدن پوست هنگام لایه برداری، متخصصان پوست رعایت نکات زیر را حین انجام آن توصیه می کنند:

۱- در انتخاب محصولات مراقبت از پوست، دقت کنید.

بعضی از داروها، مثل کرم های رتینوئید تجویزشده توسط پزشک یا محصولات حاوی رتینول یا بنزوئیل پروکساید، یا حتی محصولات بدون نسخه ممکن است باعث پوسته ریزی یا حساسیت بیشتر پوست شوند. لایه برداری پوست حین استفاده از این داروها یا محصولات می تواند منجر به بدتر شدن خشکی پوست یا ایجاد آکنه شود.

۲- روش لایه برداری متناسب با نوع پوست خود را انتخاب کنید.

اگر پوست شما حساس، خشک یا مستعد آکنه است، شستشوی پوست با لیف و یک لایه بردار شیمیایی ملایم را در دستور کار خود قرار دهید؛ نه لایه برداری مکانیکی که ممکن است برای این نوع پوست بسیار تحریک کننده و سنگین باشد. اگر پوست شما چرب و ضخیم است می توانید از روش های شیمیایی قوی تر یا لایه برداری مکانیکی استفاده کنید.

البته اگر رنگ پوست شما تیره است یا پس از سوختگی متوجه لکه های تیره روی پوست شدید یا جای نیش حشرات روی پوست تان زیاد است یا آکنه های پوستی دارید، از انجام لایه برداری پوست به صورت مکانیکی یا شیمیایی قوی خودداری کنید. برای برخی افراد به ویژه کسانی که پوست تیره دارند انواع شدیدتر لایه برداری ممکن است به ایجاد لکه های تیره روی پوست منجر شود.

۳- نسبت به پوست خود مهربان باشید.

اگر شما برای لایه برداری پوست از محصولات شیمیایی استفاده می کنید، محصول را به آرامی و با استفاده از حرکت های دایره ای کوچک روی پوست ماساژ دهید. این کار را حدود ۳۰ ثانیه انجام دهید و بعد با آب ولرم، نه آب داغ، پوست تان را بشویید. هنگام استفاده از برس یا اسفنج، ضربات کوتاه ملایم به پوست وارد کنید. در صورت داشتن زخم باز یا بریدگی روی پوست تان یا آفتاب سوختگی، به هیچ وجه از لایه بردار استفاده نکنید.

4- از مرطوب کننده استفاده کنید.

طبق تحقیقات انجام شده لایه برداری پوست می تواند باعث خشکی پوست شود؛ بنابراین، پس از لایه برداری بلافاصله از کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا پوست تان سالم و مرطوب باشد.

۵- برنامه مناسبی برای رسیدگی به پوست خود داشته باشید.

اینکه پوست شما به چند بار لایه برداری نیاز دارد به نوع آن و روش لایه برداری بستگی دارد. به طور کلی، هرچه لایه برداری پوست سنگین تر و تهاجمی تر باشد، دفعات کمتری باید انجام شود. مراقب باشید که بیش از اندازه از پوست لایه برداری نشود؛ زیرا این کار به قرمزی و تحریک پوست منجر می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (644 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (60 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان