لایه برداری شیمیایی پوست چیست و انواع آن

  یکشنبه، 13 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
لایه برداری شیمیایی پوست چیست و انواع آن
در لایه برداری شیمیایی معمولاً از اسیدهای ضعیف، رتینول‌ و آنزیم‌هایی برای لایه برداری پوست استفاده می‌شود. این روش‌ها نیز مثل لایه برداری فیزیکی به دو شکل خانگی و کلینیکی قابل اجرا هستند.

پوست، بزرگترین عضو بدن است و به طور مداوم سلول هایش تجدید می شوند. این تجدید حیات سلول ها به این معنی است که سلول های جدید و زنده که در لایه های پایین تر زندگی می کننند به سمت روی پوست حرکت کرده و جای سلول های مرده را می گیرند. این نوسازی مداوم پوست را جوان، صاف و درخشان می کند. با بالا رفتن سن، این چرخه طبیعی بازسازی پوست کاهش می یاید و می تواند منجر به انباشت سلول های مرده در لایه بیرونی پوست شود. این روند غیر طبیعی باعث می شود پوست تیره شود و لکه های پوستی و خطوط ظریف ایجاد شود. در این شرایط از بین بردن سلول های مرده پوست امری ضروری است.

برای از بین بردن سلول های مرده پوست فقط حمام کردن و شستن صورت کافی نیست. لایه برداری هفتگی یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن سلول های مرده پوست صورت است و پوست را نرم می کند.

این کار همچنین به محصولات مرطوب کننده کمک می کند تا عمیق تر به پوست نفوذ کنند. از بین بردن سلول های مرده پوست حتی گردش خون را نیز بهبود می بخشد. لایه برداری برای همه انواع پوست ها، مانند پوست های چرب، حساس و خشک ضروری است. این کار باید روی صورت، آرنج، زانو، پا و دیگر مناطق که معمولا تیره می شوند، انجام شود.

چرا برداشتن لایه پوست مرده مهم است؟

اگر روی صورت خود پوست های مرده داشته باشید این باعث میشود که مواد آرایشی و بهداشتی نتوانند به خوبی بروی پوست صورت یا دیگر جاهای بدن شما اثر خود را بگذارند .این حالت میتوانند اثرات فاجعه باری بروی پوست شما داشته باشد.باکتری ها میتوانند اطراف پوست مرده جمع شوند که این کار باعث افزایش عفونت و مشکلات پوستی نظیر پسوریازیس گردد.

در عین حال میتواند باعث ایجاد سرطان نیز شود.پوست های مرده همچنین میتوانند باعث تحریک پوست شوند و اینکار باعث بسته شدن منافذ باز پوست شوند.از این رو مهم است که پوست های مرده را لایه برداری کنید. و لایه برداری کردن کاری بسیار مهم برای روتین مراقبت از پوست محسوب میشود.

لایه برداری شیمیایی پوست

در لایه برداری شیمیایی معمولاً از اسیدهای ضعیف، رتینول و آنزیم هایی برای لایه برداری پوست استفاده می شود. این روش ها نیز مثل لایه برداری فیزیکی به دو شکل خانگی و کلینیکی قابل اجرا هستند.برای لایه برداری شیمایی در خانه می توانید از لایه بردارهای شیمیایی موجود در بازار استفاده کنید یا گشتی در اینترنت بزنید و روش های ساخت یک لایه بردار شیمیایی با مواد موجود در آشپزخانه را یاد بگیرید. به طور کلی لایه بردارهای شیمیایی خانگی (اگر به شکل درستی استفاده شوند) بسیار موثرتر از لایه برداری فیزیکی خانگی هستند.لایه برداری شیمیایی همانند روش های فیزیکی باید با احتیاط انجام شوند؛ چرا که خطر آسیب رسیدن به پوست وجود دارد. توصیه می کنیم که اگر می خواهید به شکل منظم از لایه بردارهای شیمیایی استفاده کنید، حتماً با پزشک متخصص پوست در مورد مواد مصرفی، چگونگی استفاده و میزان استفاده از آن ها مشورت کنید.

انواع لایه بردارهای شیمیایی

آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA)

این اسیدها شامل گروهی از اسیدهای محلول در آب هستند که معمولاً از میوه های قندی استخراج می شوند. معروف ترین AHAها عبارت اند از:

  • گلیکولیک اسید که از نیشکر استخراج می شود
  • لاکتیک اسید که در شیر و برخی سبزیجات وجود دارد
  • سیتریک اسید که در مرکبات یافت می شود
  • تارتاریک اسید که در انگورها وجود دارد
  • مالیک اسید که از سیب استخراج می شود

این اسیدها کمک می کنند که لایه ای از روی پوست صورت برداشته شود تا سلول های جدید و یکدست تر از نظر رنگ جای سلول های قدیمی را بگیرند. نسبت به سایر اسیدهای استفاده شده برای لایه برداری پوست ، AHAها عملکرد سطحی تری دارند.بسته به نوع اسید استفاده شده، AHAها می توانند در رفع مشکلات زیر کمک کنند:

  • لکه های تیره ی پوستی مانند لکه های ناشی از افزایش سن، ملاسما و اسکارها
  • منافذ پوستی بزرگ
  • خطوط ظریف و چروک های سطحی (تاثیر کم)
  • ناهماهنگی در رنگ پوست

بتا هیدروکسی اسیدها (BHA)

این اسیدها محلول در چربی هستند می توانند تا عمق فولیکول های مو نفوذ کنند و چربی اضافی و سلول های مرده را از درون منافذ پوستی خارج سازند. بتا هیدروکسی اسیدها بیشتر برای درمان آکنه و آسیب های پرتوهای مضر آفتاب استفاده می شوند. معروف ترین BHA، سالیسیلیک اسید است که عمدتاً در درمان آکنه استفاده می شود ولی برای بهبود قرمزی و التهاب کلی پوست هم مفید است.

رتینوئیک اسید

رتینوئیک اسید نوعی رتینوئید است و از مشتقات ویتامین A محسوب می شود. این لایه بردارها معمولاً در کلینیک ها استفاده می شوند و کمتر در تولید محصولات لایه بردار خانگی کاربرد دارند. رتینوئیک اسید نسبت به BHA لایه برداری عمقی تری انجام می دهد و برای رفع جای زخم یا اسکار، لکه ها و خطوط پوستی موثر است.

لایه برداری عمیق

اين فرآورده ها قوي ترين لايه بردارهاي پوست را شامل مي شوند.
كاربرد: درمان چين هاي خشن پوستي، آثار عميق ناشي از افزايش سن و آفتاب، اسكار پوستي و ضايعات رشد يافته پيش سرطاني.
تركيبات اصلي: در اين محلول ها از تركيبات فنل استفاده مي شود و عوارضي مانند بيهوشي و نياز به بستري شدن را نيز به همراه دارد.

لايه برداري متوسط

نسبت به لايه بردارهاي سطحي با عمق بيشتري درون پوست نفوذ مي كنند و بهتر است فقط در پوست ساير قسمت هاي بدن به جز صورت به كار رود.
كاربرد: درمان ضايعاتي مانند اسكار آكنه، خطوط پوستي، تغييرات رنگ پوست و تغييرات پوست بر اثر آفتاب.
تركيبات اصلي: از تري كلرو استواستيك (TCA) با غلظت هاي متوسط، استفاده مي شوند.

لايه برداري سطحي

آسيب در اپيدرم يا لايه سطحي پوست ايجاد مي شود.
كاربرد: براي رفع كدورت و تيرگي پوست، چروك هاي خفيف زودرس و درمان جوشگاه هاي قديمي.
تركيبات اصلي: معمولا از دسته هيدروكسي اسيدها(آلفا هيدروكسي اسيد و بتا هيدروكسي اسيد) با غلظت هاي 20 تا 70 درصد.

در این روش ها از محلولی با یك پایه اسیدی برای جداسازی لایه خارجی و آسیب دیده پوست استفاده می شود. به این ترتیب، در حقیقت یك سوختگی شیمیایی خفیف و كنترل شده در پوست به وجود می آید و سلول های مرده پس از جدا شدن، جای خود را به سلول های سالم و جوان می دهند. این محلول ها همچنین تحریك لایه های زیرین را برای تولید كلاژن و الاستین پوست تحریك می كنند. این 2 عامل در طراوت و جوانی پوست نقش اساسی ایفا می كنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان