فواید بسیار زیاد لوبیا سبز

  دوشنبه، 03 آبان 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
فواید بسیار زیاد لوبیا سبز
لوبیا سبز با گیاهی است از خانواده باقلائیان، که بسیار کم کالری بوده و فاقد چربی اشباع می‌باشد. لوبیا سبز منبع خوبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ریز مغذی‌ها است.
لوبیا سبز با اینکه از کالری کمی برخوردار است از نظر تغذیه ای بسیار مقوی می باشد و بهترین جایگزین برای گوشت قرمز از نظر جذب آهن است. لوبیا سبز از حملات قلبی و سرطان جلوگیری کرده و خواص بسیار دیگری در آن نهفته می باشد.
نوع و فراوانی میوه ها و سبزیجات در فصل بهار و تابستان در ایران بسیار زیاد است. هر کدام از این محصولات علاوه بر خوشمزگی، خواص بسیاری دارند. یکی از این سبزیجات پرخاصیت و خوشمزه که در غذاهای اصیل ایرانی نیز از آن استفاده می شود لوبیا سبز است.

ترشی لوبیا سبز

خواص لوبیا سبز چیست؟

لوبیا سبز از معدود مواد مغذی است که حتی با بخارپز کردن ارزش غذایی خود را به مقدار زیادی حفظ کرده و دارای خواص زیادی برای قلب، چشم، معده، رحم و روده می باشد و برای درمان یبوست، ناباروری، لاغری، دیابت، سرطان و ایدز مفید است.

  • لوبیا سبز برای مبارزه با سرطان

یکی از خواص لوبیا سبز مبارزه با سرطان است. لوبیا سبز سرشار از کلروفیل است. این ویژگی می تواند تأثیر آمین های هتروسیکلیک را که هنگام کباب کردن گوشت در دمای بالا آزاد می شوند خنثی کند. بنابراین، افرادی که غذاهای کبابی دوست دارند بهتر است همراه با کبابشان مقداری لوبیا سبز میل کنند تا اثرات منفی این مواد سرطان زا کاهش یابد.

  • باروری و بارداری با لوبیا سبز

میان باروری زنان و مقدار آهن مصرفی شان ارتباط وجود دارد. براساس اعلام مدرسه پزشکی هاروارد، برای زنان در سن فرزندآوری مصرف آهنِ بیشتر از منابع گیاهی، مانند اسفناج، لوبیا، کدو حلوایی و لوبیا سبز، می تواند در باروری شان مؤثر باشد.

مصرف غذاهای سرشار از آهن همراه با غذاهای سرشار از ویتامین C، مانند گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و میوه های خانواده بری ، می تواند جذب آهن را افزایش دهد.مصرف مقدار کافی اسید فولیک در دوران بارداری می تواند از نوزاد در برابر بروز نقص لوله عصبی محافظت کند. یک فنجان لوبیا سبز حاوی تقریبا ۱۰٪ از نیاز روزانه بدن به اسید فولیک و ۶٪ نیاز بدن به آهن است.
  • لوبیا سبز مفید برای دیابت

لوبیا سبز یکی از مواد غذایی محسوب می شود که برای دیابتی ها بسیار مفید می باشد. لوبیا سبز به دلیل شاخص پایین گلیسیم باعث می شود که حساسیت به انسولین تا حد زیادی کاهش یابد. علاوه بر این مصرف لوبیا سبز می تواند به کاهش سطح قند خون نیز کمک کند.

  • لوبیا سبز به استحکام استخوان ها کمک می کند

مصرف کم ویتامین K خطر بروز شکستگی های استخوان را افزایش می دهد.مصرف کافی ویتامین K موجب بهبود سلامت استخوان و تولید پروتئین های سازنده ماتریکس استخوان، افزایش جذب کلسیم و کاهش دفع آن از طریق ادرار می شود.یک فنجان لوبیا سبز محتوی ۱۴٫۴ میکروگرم ویتامین K است. این مقدار تقریبا معادل ۲۰٪ نیاز روزانه بدن به این ویتامین است. همچنین یک فنجان لوبیا سبز می تواند ۴٪ از کلسیم موردنیاز بدنتان را تأمین کند. براساس تحقیقات، دریافت مواد مغذی از طریق مکمل های غذایی قابل مقایسه با دریافتشان از طریق غذاهای طبیعی نیست. بنابراین، باید مواد مغذی را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متنوع دریافت کنید.

  • کاهش خطر افسردگی از خواص مهم لوبیا سبز

مصرف مقدار کافی فولات در روز می تواند خطر افسردگی را کاهش دهد.مصرف کافی فولات می تواند از تجمع هموسیستئین اضافی در بدن جلوگیری کند. وجود هموسیستئین زیاد در بدن رسیدن خون و سایر مواد مغذی به مغز را مانع می شود و در تولید هورمون های سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین اختلال ایجاد می کند. این هورمون ها در تنظیم حالت خُلقی، خواب و کنترل اشتها مؤثر هستند.

  • سلامت قلب با لوبیا سبز

لوبیا سبز کلسترول ندارد. بااینکه بدن برای رشد سلولی مناسب به مقداری کلسترول نیاز دارد، ولی مقدار زیاد آن برای بدن مضر است . مصرف زیاد کلسترول می تواند موجب تجمع چربی در سرخرگ ها شود. این امر جریان خون به قلب و مغز را کاهش می دهد و خطر بروز سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می دهد. یک فنجان لوبیا سبز خام درحدود ۲٫۷ گرم فیبر دارد. لوبیا سبز پخته شده (بخارپز) ۴ گرم فیبر دارد. بخشی از این فیبر محلول است . فیبر محلول به کاهش کلسترول بد (LDL) و کلسترول مجموع کمک می کند. همچنین فیبر محلول می تواند با کاهش فشار خون و کاهش التهابات به سلامت قلب کمک کند.

بنیاد قلب کشور آمریکا توصیه می کند، برای حفظ سلامت قلب، روزانه کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم مصرف کنید. لوبیا سبز به طور طبیعی سدیم کمی دارد. یک فنجان لوبیا سبز تنها ۶٫۶ میلی گرم سدیم دارد. وجود بیش ازحد سدیم در رژیم غذایی موجب افزایش فشار خون می شود. فشار خون بالا با افزایش خطر حملات قلبی و سکته های مغزی همراه است. بااین حال، باید مراقب لوبیا سبز کنسروی باشید. زیرا یک فنجان لوبیا سبز کنسروی با آب حاوی ۴۶۱ میلی گرم سدیم است. بهتر است قبل از مصرف لوبیا سبز کنسروی آن را آب کش کنید یا انواع بدون نمک را انتخاب کنید.

  • لوبیا برای جلوگیری از عفونت

تعدادی از ویتامین ها مانند:نیاسین و تیامین که در لوبیا سبز موجود هستند، منبع خوبی از مواد مغذی هستند که به جلوگیری بسیاری از عفونت های بدن کمک میکند.

  • لوبیا غنی از فیبر

لوبیا سبزها منبع غنی فیبر رژیمی هستند. فیبرهای رژیمی دارای فواید سلامتی زیادی هستند. به افرادی که از بیماری گوارشی رنج می برند فیبر تجویز میشود. محتوای فیبر در لوبیا سبز به جلوگیری و درمان یبوست، هموروئید و دیورتیکولوزیس کمک میکند. محتوای فیبر بالا در لوبیاسبز به حفظ سطح کلسترول و قند در بدن نیز کمک میکند.

  • جوان سازی پوست با لوبیا

لوبیا سبز حاوی مقادیر غنی از انواع آنتی اکسیدان ها می باشد و به همین دلیل می تواند به کنترل رادیکال های آزاد مخرب که یکی از اصلی ترین دلایلی چین و چروک روی پوست هستند کمک کند. علاوه بر این مواد مغذی موجود در لوبیا سبز برای شادابی پوست ضروری هستند.

یکی دیگر از دلایلی که باید از لوبیا سبز برای جوان سازی پوست استفاده کرد این است که این گیاه حاوی مقادیر غنی از ویتامین A، ویتامین K، ویتامین C، پتاسیم، فولات و پروتئین های طبیعی می باشد، که همگی این مواد برای سلامت پوست ضروری هستند.

  • لوبیا کمک کننده به بهبود ایدز

ویروس ایدر یکی از انواع ویروس هایی است که پس از آلوده شدن فرد، به کمک آنزیم وارونویس خود را باز تولید می کند که در طولانی مدت می تواند کشنده باشد. لوبیا سبز از گیاهانی است که خاصیت ضد رتروویروسی دارد و به همین جهت می تواند از باز تولید ویروس ایدز در سلول های بدن جلوگیری کند.

  • سلامت چشم با مصرف لوبیا

مصرف لوبیا سبز برای سلامت کلی چشم ها بسیار مفید است و می تواند باعث پیشگیری از بیماری های چشمی نیز شود. لوبیا سبز حاوی مقادیر غنی از کاروتنوئیدها می باشد و به همین دلیل می تواند به تقویت بینایی و درمان شب کوری کمک کند.

یک گونی لوبیا

  • خواص لوبیا سبز برای مو

لوبیا سبز حاوی پروتئین است که از مواد حیاتی برای رشد و تقویت موها محسوب می شود.

ماسک موی لوبیا سبز

تعدادی لوبیا سبز را در آب جوش بپزید تا باد کنند، سپس آب آن را جدا کرده و بگذارید یک شب بماند. روز بعد ریشه موها را با آب لوبیا سبز بشویید و بگذارید 30 دقیقه روی موها بماند. این ماسک موها را قوی و زیبا می کند.

  • خواص لوبیا سبز برای کودکان و نوزادان

لوبیا سبز منبع غنی مواد مغذی مورد نیاز بدن کودکان از جمله فیبر، ویتامین ها و پروتئین است، بینایی چشم کودکان را بهبود بخشیده و به دلیل محتوای روی به تقویت سیستم ایمنی و درمان سریع زخم و عفونت کودکان کمک می کند.لوبیا سبز همچنین از آنفلوآنزا پیشگیری کرده و خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می دهد. به همین دلیل مصرف منظم لوبیا سبز برای نوزادان و کودکان مفید است.

  • خواص لوبیا سبز برای لاغری

لوبیا سبز از مواد غذایی بسیار کم کالری و فاقد چربی اشباع است به طوری که 100 گرم لوبیا سبز تنها 31 کالری دارد، از سوی دیگر منبع غنی فیبر است که از رشد چربی های ناخواسته در بدن جلوگیری کرده و به کاهش وزن کمک می کند.

لوبیا

عوارض احتمالی و مضرات لوبیا سبز

افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مانند کومادین و وارفارین استفاده می کنند نباید به طور ناگهانی مصرف غذاهای سرشار از ویتامین K را افزایش دهند، زیرا این ویتامین در انعقاد خون نقشی مهم ایفا می کند.لکتین نوعی پروتئین است که به کربوهیدرات ها متصل می شود. این پروتئین در لوبیاها مانند لوبیا سبز وجود دارد. این پروتئین می تواند موجب بروز مشکلاتی در دستگاه گوارش شود. پختن لوبیا سبز می تواند موجب کاهش سطح لکتین شود.

لوبیا سبز حاوی فیتیک اسید است. فیتیک اسید می تواند به مواد معدنی متصل شود و از جذب آنها در بدن جلوگیری کند. افرادی که دچار کمبود مواد معدنی هستند باید درباره مصرف بیشتر لوبیا سبز با پزشک مشورت کنند. داشتن رژیم غذایی متنوع و سرشار از مواد مغذی در پیشگیری از بیماری ها مهم ترین نقش را دارد. بنابراین، بهتر است برای حفظ سلامتتان، به جای تمرکز بر چند ماده غذایی خاص، رژیم غذایی متنوع و مناسب داشته باشید.مصرف لوبیا سبز خواص بسیار زیادی برای بدن دارد، البته توصیه می شود بعضی افراد با مشکلات خاصی از مصرف زیاد لوبیا سبز خودداری کنند. کسانی که با مشکل ریزش مو روبرو هستند بهتر است از مصرف زیاد لوبیا سبز خودداری کنند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده: نمی‌خواهم در قطعه هنرمندان دفن شوم! (147 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (96 نظر) لحظه اعطای جایزه 60 میلیاردی بهروز تابانی قهرمان پرورش اندام تبریزی در دبی پرو +فیلم (52 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی در تعمیر صندوق شکسته ماشین اش حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (28 نظر) تصویری ناب از آب نوشیدن هاشمی رفسنجانی از چشمه‌یِ باغ حضرت فاطمه در مدینه+عکس/ توجه نکردن مرحوم هاشمی به تذکر نیروهای سعودی درباره آلوده بودن آب (28 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: اسمم محسنه یعنی نیکوکار ولی نافرمانم مثل کچلی که مو نداره و اسمشو میذارن زُلف علی +ویدئو😂👌 (25 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش شمالی با عکس حشمت فردوس حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (17 نظر) (فیلم) طنین انداز شدن آهنگ کُردی شاد در لندکروز میلیاردی هادی چوپان +فیلم/ گرگ پارسی گشت و گذار در ایران را آغاز کرد (16 نظر) گریه های جگر سوز نرگس محمدی در مراسم عزای برادرزاده اش +عکس/ روحش شاد و مسیرش غرق در نور (16 نظر) نگاهی به ماشین مرسدس بنز هوش پران سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان که همه آرزوشو دارن/آقای بازیگر سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (15 نظر) داریوش ارجمند: خودم را سرباز سردار سلیمانی میدانم+عکس (14 نظر) آخرین لبخند از ته دل شهید اسماعیل هنیه در آغوش رهبر معظم انقلاب +عکس/ شهادت مزد اخلاصش بود (14 نظر) نگاهی به گالری طلا و جواهرات علی دایی و همسرش مونا خانوم/ چه گالری اعیان و لوکسی+ عکس (12 نظر) جشن تولد ساده و خلوت 26 سالگی مریم مومن با کیک مینیمال شیک و امروزی/ مبارکا باشه+عکس (11 نظر) حضور الناز شاکردوست و برادرش در عروسی آقا رضا گلزار+عکس (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه پنجشنبه 11 مرداد 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 11 مردادماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 11 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 11 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 11 مرداد 1403 + فیلم
ویدیو/ علت ایجاد میخچه در پا/ آسان‌ترین روش نابودی میخچه بدون درد و خون‌ریزی
ویدیو/ طوبی آزموده، معلمی بزرگ که "ناموس" را برای دختران ایرانی تأسیس کرد
این شمشیرباز مصری در ماه هفتم بارداری شگفتی‌ساز المپیک پاریس شد+عکس
فرزاد حسنی: بین ما سه برادر خوش‌تیپمان فرهاد است، حرف‌زنمان من هستم و عاقلمان فرشاد!
هدیه فضایی‌ها در گنجینه باستانی کشف شد!
جنایت هولناک خانوادگی بیخ گوش مادر و خواهر / جسد برادرم را در باغچه دفن کردم
پیام رئیس جمهور پزشکیان در پی ترور اسماعیل هنیه / دیروز دستش را بالا بردم، امروز روی شانه‌هایم باید تشییعش کنم
راهنمای خرید فلاسک چای ؛ از انواع فلاسک تا نوع محفظه داخلی و مزای و معایب هر کدام
علی ضیا مجرم شناخته شد/ شکایت دادستانی تهران بخاطر عادی سازی همجنس گرایی در برنامه ایرانی+عکس
تجاوز جنسی به کروکودیل در آمریکا + عکس / مرگ تدریجی انسانیت در دنیای غرب وحشی!
منتخب روز   
شهاب حسینی در دنیای واقعی رقیب عشقی این مرد بود! + فیلم/ پاسخ جالب آقای بازیگر... حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍