مواد غذایی که دندان‌ها را سفید می‌کند

  پنجشنبه، 24 مهر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
مواد غذایی که دندان‌ها را سفید می‌کند
دندان‌های زیبا، سالم و سفید در جوان جلوه دادن صورت نقش بسزایی دارند.اگر دندان‌های‌تان به اندازه‌ای که می‌خواهید، سفید نیست، راه‌های برای سفیدتر کردن آنها با خوردن برخی مواد غذایی وجود دارد.

لیموترش

آب لیموترش تمیز کننده و ضدلک است. حتی برای سفیدی ناخن ها نیز از این میوه ی اسیدی استفاده می شود. قدرت سفید کنندگی لیموترش برای تمیزی دندان ها نیز موثر است. در واقع اسیدسیتریک لیموترش یک سفیدکننده ی واقعی مینای دندان محسوب می شود. توصیه می کنیم هر هفته یک مرتبه (نه هر روز) مسواکتان را به آب لیموترش آغشته کرده و دندان هایتان را مسواک بزنید. از این گذشته لیموترش را به برنامه ی غذایی تان نیز اضافه کرده و غذاهایتان را با آب لیموترش میل کنید.

کرفس

سبزی های ترد و فیبرداری مانند کرفس و هویج در واقع غذاهای به اصطلاح پاک ساز هستند؛ چرا که با جویدن آنها، دندان ها سفید و تمیز می شوند. محتوای بالای فیبری آنها میزان سایندگی کمی دارد و زمانی که آنها را می جوید، دندان هایتان را می سابند و باعث می شوند لکه های روی آن از بین بروند و باعث سفید شدن دندان هایتان می شود.

توت فرنگی

توت فرنگی حاوی اسید های مالیک است که کمک می کند کربوهیدرات ها تبدیل به انرژی برای عضلات شوند. وجود این اسید برای سفید شدن دندان بسیار مهم است، چون باعث می شود لکه ها از سطح دندان حل شوند. راه های زیادی برای بهره بردن از خاصیت سفیدکنندگی توت فرنگی وجود دارد.برای مثال می توانید توت فرنگی را له کنید و با جوش شیرین ترکیب نمایید تا ماده ای خمیری ایجاد شود سپس با آن دندان ها را مسواک بزنید. توصیه می شود بلافاصله بعد از این کار، دهان خود را با یک شستشو دهنده مبتنی بر فلوراید بشویید تا باقی مانده های اسید مالیک از بین بروند و دندانتان قوی شود.

سیب

سیب یک میوه ی همه کاره است. این میوه ی بهشتی سرشار از ویتامین های مختلف است و به لاغری کمک می کند. خواص سیب به همین جا ختم نمی شود. خوردن این میوه یک روش کاملاً طبیعی برای سفیدی دندان هاست. البته در این مورد آنزیم های آن دخالتی ندارند. قدرت سفید کنندگی سیب مربوط به این است که مدت طولانی جویده می شود و دندان ها را درگیر می کند. جویدن باعث تحریک ترشح بزاق می شود. بزاق هم داخل دهان را تمیز می کند و به این ترتیب همه ی باقیمانده های غذاهایی که می تواند به دندان ها آسیب برساند را از بین می برد.

هویج

خوردن هویج هم مانند سیب باعث می شود که دندان ها به مدت طولانی مشغول کار شوند. عمل جویدن، ترشح بزاق را زیاد می کند و همین مسئله هم باعث می شود که هویج بتواند به طبیعی ترین شیوه دندان ها را سفید کند. می توانید از کرفس نیز برای سفیدتر شدن دندان هایتان استفاده کنید.

پنیر

مواد غذایی سرشار از کلسیم مانند پنیر، دوستدار زیبایی دندان های ماست. پنیر یک مزیت دیگر هم دارد. بر خلاف شیر (که سرشار از کلسیم است) پنیر نیاز به جویده شدن دارد. نیازی به توضیح دوباره نیست که جویدن باعث ترشح بیشتر بزاق می شود. سلامت و زیبایی دندان ها به ترشح بیشتر بزاق نیز بستگی دارد. هر چه دهان شما تمیزتر باشد سلامت دندان ها بیشتر تضمین می شود.

نعنا و مریم گلی

برای افزایش ترشح بزاق می توانید نعنا، برگ مو، مریم گلی و یا بادرنجبویه بجوید. این گیاهان علاوه بر تمیز کردن دندان ها و حفره ی دهان باعث خنکی و خوشبو شدن نفس نیز می شود. علاوه بر این ها پودر زنبق و گیاه دم اسبی نیز باعث تمیزی و سفیدی دندان ها می شود.

بادام

برای محافظت هر چه بیشتر از مینای دندان لازم است که مواد غذایی قلیایی مانند بادام، سیب زمینی و غیره میل کنید. بیشتر میوه و سبزیجات غیر اسیدی نیز باعث محافظت از مینای دندان می شود. در واقع باید بدانید که pH دهان ما بسیار پایین است و برای همین بالا رفتن حالت اسیدی آن به مینای دندان و دندان ها آسیب وارد می کند. برای همین لازم است که مواد غذایی قلیایی زیادی مصرف کنید تا از بالا رفتن حالت اسیدی دهان جلوگیری کند.

جرم گیری دندان با میوه ها

جالب است بدانید که میوه هایی مانند سیب و هویج دارای موادی هستند که رسوب دندان ها را از بین برده و جرم روی دندان ها را پاک می کنند. در واقع فیبر موجود در هویج به عنوان پاک کننده دندان عمل کرده و زردی دندان ها را نیز از بین می برد. از آنجا که میوه ها و سبزیجات سفت نظیر هویج و سیب با فشار بیشتری گاز زده می شوند، یک حالت سایش بر روی دندان ها ایجاد کرده که جرم دندان ها را به طور موثری از بین می برد. از دیگر میوه های سفید کننده دندان استفاده از توت فرنگی است. برای این کار افراد می توانند این میوه خوشمزه را بر روی دندان های خود مالیده تا از دست زردی دندان های خود به شیوه طبیعی خلاص شوند.

با جوش شیرین دندان های خود را سفید کنید

جوش شیرین از دیگر راهکارهای طبیعی برای سفید کردن دندان ها است، به گونه ای که در ترکیب اکثر خمیر دندان های صنعتی از این ماده استفاده می شود. اما برای جلوگیری از آسیب دیدن مینای دندان باید این ترکیب را با احتیاط مصرف کرد. در واقع جوش شیرین به کمک دانه های ریز خود ، لکه های زرد دندان ها را از بین برده و باعث سفیدی آن ها می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (457 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (321 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (218 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (22 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (11 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (6 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند