مضرات صابون برای پوست صورت چیست؟

  یکشنبه، 20 تیر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
مضرات صابون برای پوست صورت چیست؟
pH طبیعی پوست بین ۵ تا ۶٫۵ می باشد. این یعنی اینکه pH طبیعی پوست باید در بازه ی قدری اسیدی تا خنثی نگه داشته شود. با توجه به اینکه صابون های معمولی بسیار قلیایی هستند، برای صورت از لحاظ pH مناسب نیستند و در نتیجه پوست را خشک و کدر می کنند.

شستشوی صورت روزانه بارها و بارها انجام می شود، گاهی مدام از خشکی پوست صورت شکایت می کنید، اینکه لطافت پوست صورتتان مطلوب شما نیست از دغدغه های شما می شود، خوب که توجه می کنید متوجه می شوید که احتمالا عادت های غلط در شستن صورت دارید که تاثیر بدی روی پوست صورتتان گذاشته است.

پوست صورت بیش از سایر نواحی بدن از نظر ظاهری اهمیت دارد، اگر در اثر عدم مراقبت کافی و عادت های غلط در شستن صورت، بطور مکرر خشکی، ترک های سطحی و پیری زودرس به سراغ پوستتان بیاید، لطافت پوست از بین می رود و پوست شفاف شما تبدیل به پوست لکه دار می شود.

احتمالا برای شما پیش آمده است که وقتی از بعضی از صابون ها استفاده می کنید بلافاصله پوستتان احساس خشکی می کند و روی گونه ها و اطراف دهان خشکی و ترک های سطحی و گاهی سفیدک می زند. آیا این یک معماست؟ خیر. معلوم است که صابون، مناسب پوست شما نیست.انتخاب یک صابون نامناسب برای پوست صورت، یکی از مهم ترین عادت های غلط در شستن صورت به حساب می آید.ممکن است جنس پوست شما با سایر افراد خانواده فرق داشته باشد، پس قرار نیست که اگر صابونی را پدر، مادر، خواهر یا برادر شما از آن استفاده می کند و با پوستش سازگار است برای شما هم قطعا مفید باشد. خیر، اینگونه نیست.اگر جنس پوست شما خشک باشد، انتخاب شوینده مناسب سخت تر از زمانی است که پوستتان چرب است. پوست خشک به علت داشتن چربی سطحی کمتر بیشتر در معرض صدمه دیدن است و انتخاب صابون مناسب اهمیت چندین برابر دارد.

صابون های قلیایی و معطر منجر به برداشته شدن لایه چربی سطح خارجی پوست می شوند فلذا اگر پوست صورت شما چرب است چندان مانعی ندارد که روزانه دو تا سه بار از این صابون ها استفاده کنید.

اگر شما به تشخیص پزشک، پوست آسیب پذیر دارید یا اخیرا مبتلا به بیماری پوستی بوده اید و یا تحت لیزر پوست صورت قرار گرفته اید، به شما توصیه می کنیم از صابون های معطر و قلیایی استفاده نکنید و ژل های شستشو یا صابون های ملایم و کرم دار که مواد شیمیایی و حساسیت زای کمتری دارند را استفاده کنید.

بسیاری افراد هنگام بیدار شدن از خواب در صبح عادت دارند صورتشان را با صابون بشویند. اگر شما نیز جزء این دسته افراد هستید به شما توصیه می کنیم که این کار را ترک کنید. صابون و سایر شوینده ها دارای موادی هستند که می تواند به پوست آسیب برساند و استفاده طولانی مدت از آن پوست صورت را خشک، زبر و کدر می کند.

از طرف دیگر، افرادی که پوست چربی دارند بر این باور هستند که برای کاهش چربی پوست خود بهتر است صورت خود را با شوینده ها و صابون بشویند در صورتی که با این کار ممکن است چربی پوست خود را دستکاری کنند و موجب چربی یا خشکی بیش از حد پوست خود و همچنین پوست پوست شدن آن و افزایش آکنه های پوستی شوند.در واقع شوینده های شیمیایی سبب بر هم خوردن تعادل چربی بدن و پوست شما می شود. وجود موادی همچون سدیم لورت سولفات در مواد شیمیایی و صابون ها گواه بر این ادعا است که موجب خشک و حساس شدن پوست صورت می شود.

علاوه بر این، پوست صورت بسیار حساس است و می تواند بیشتر از قسمت های دیگر بدن تحت تاثیر مواد شیمیایی و شوینده قرار گیرد. به همین علت توصیه می شود که به جای استفاده از صابون و مواد شوینده صورت خود را تنها با آب ولرم شست و شو دهید.

ماسک صورت

مضرات صابون برای پوست صورت

۱-عوض کردن pH طبیعی پوست:

pH طبیعی پوست بین ۵ تا ۶٫۵ می باشد. این یعنی اینکه pH طبیعی پوست باید در بازه ی قدری اسیدی تا خنثی نگه داشته شود. با توجه به اینکه صابون های معمولی بسیار قلیایی هستند، برای صورت از لحاظ pH مناسب نیستند و در نتیجه پوست را خشک و کدر می کنند. پوست صورت به شکل طبیعی به واسطه ی روغن های موجود در خودش آبرسانی می شود. صابون این روغن های طبیعی را از بین می برد. در نتیجه دیگر واسطه ای برای آبرسانی پوست وجود ندارد و پوست خشک می شود. این خشکی باعث می شود که پوست برای جبران ان چربی بیشتری تولید کند. در نتیجه پوست چرب خواهد شد. بنابراین با شستن بیش از حد صورت و از بین بردن چربی ها صورتتان را چرب تر خواهید کرد!بنابراین افراد دارای پوست چرب نیز نباید به بهانه چرب بودن پوست از صابون ها استفاده کنند.

۲-به وجود آمدن چین و چروک در صورت

اگر برای پاک کردن صورت خود از صابون استفاده کنید، حالت اسیدی پوست و متعاقبا رطوبت آن را از بین برده اید. حالت اسیدی پوست برای آن فواید بسیاری دارد. از جمله اینکه موجب از بین رفتن باکتری های مضر و جلوگیری از تکثیر آنها می شود. اگر از صابون استفاده کنید پوستتان این ویژگی اش را از بین می برد. همچنین استفاده از صابون موجب خشک شدن و دهیدراته شدن پوست می شود. اگر پوست خشک شود نهایتا در آن خط و خطوط و چین و چروک ها ظاهر می شوند. چین و چروک ها پوست را نازیبا کرده و سن افراد را بیشتر نشان می دهند. همچنین برای برطرف کردن آنها باید دردسر زیادی را متحمل شوید.

۳-کم کردن رطوبت طبیعی پوست

مواد فعال سطحی موجود در صابون ها به پروتئین های لایه بالایی پوست می چسبند و موجب آبرسانی بیش از حد و تورم آنها می شوند. بنابراین می توانند از سد آنها عبور کرده و به لایه های زیرین پوست برسند. وقتی این مواد شیمیایی قوی به سطوح زیرین پوست می رسند، التهاب و خارش پوست را به وجود می آورند. همچنین زمانی که این مواد حضور ندارند تورم پروتئین ها به دیلیل تبخیر آب آنها از بین می رود و بنابراین خشک تراز قبل می شوند. این خشکی غیر طبیعی موجب دهیدراته شدن پوست می شود.

۴-حساسیت زایی

صابون ها را از مواد شیمیایی قوی می سازند. پوست بسیاری از افراد در مقابل این مواد شیمیایی قدرت مقابله ندارد و دچار صدمه می شود. پوست بسیاری از افراد در بسیاری از موارد در برابر مواد شیمیایی قوی موجود در صابون ها واکنش های آلرژیک نشان می دهد. این واکنش ها در برخی موارد پیامد های شدید تری دارند. پوست صورت از حساسترین پوست های موجود در بدن است. بنابراین قدرت تحمل این مواد شیمایی قوی را ندارد. در نتیجه حواستان باشد که برای شستشوی صورتتان از مواد شیمایی خیلی قوی یعنی صابون ها استفاده نکنید.

۵-بر جای ماندن بخشی از مواد صابونی بر پوست

استفاده کردن از صابون برای پاک کردن صابون ضرر دارد. به دلیل اینکه پس از شستشو با صابون بخشی از آن بر روی پوست بر جای می ماند و در حالت عادی پاک نمی شود. همین امر موجب خشک شدن بیشتر پوست می شود. از عواقب خشکی بیش از حد پوست التهاب و خارش پوست نیز می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (69 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (49 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان