معایب و عوارض استفاده از رژیم رایگان

  دوشنبه، 22 فروردین 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
معایب و عوارض استفاده از رژیم رایگان
رژیم‌های غذایی متنوعی در فضای مجازی برای لاغری و چاقی وجود دارد.برخی از این رژیم‌ها بسیار معروف هستند و بسیاری از متخصصان تغذیه نیز آن‌ها را می‌شناسند.از آنجایی که این روزها اینترنت پر شده از رژیم‌های لاغری و چاقی غیرعلمی که با کلید واژه «رژیم رایگان» تبلیغ می‌شوند،در این مطلب شما را با معایب کلی این رژیم‌ها و خطرات استفاده از آن‌ها آشنا می کنیم

دنبال رژیم رایگان نباشید

اضافه وزن و چاقی از دغدغه های اساسی خیلی هاست؛ افراد چاق هم تناسب اندام مناسبی ندارند و هم اضافه وزنشان عامل تشدید یا بروز بسیاری از بیماری هاست. افرادی که از چاقی رنج می برند، برای پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری ها مانند دیابت، فشارخون بالا، مشکلات قلبی و عروقی و ... سعی می کنند از رژیم های لاغری استفاده کنند و وزن خود را کاهش دهند.

متأسفانه برخی از این افراد به دلایل مختلف به جای مراجعه به پزشک یا دریافت مشاوره از متخصصان تغذیه، از رژیم های رایگان موجود در سایت های مختلف یا رژیم های تجویز شده برای دوستان و نزدیکان خود استفاده می کنند. با توجه به این موضوع که این رژیم ها با در نظر گرفتن شرایط جسمانی و سلامتی فرد دیگری تنظیم شده است. استفاده از آن ها توسط شخص دیگری می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

افسردگی در رژیم

عوارض استفاده از رژیم لاغری رایگان

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که از اضافه وزن رنج می برید، می توانید به متخصص تغذیه مراجعه کرده و از او بخواهید برای شما رژیم لاغری تنظیم کند. معمولا متخصص تغذیه با توجه به شرایط بدن شما و میزان وزنی که باید کم کنید، برای شما رژیم غذایی لاغری تنظیم می کند. البته برخی از افراد ممکن است به جای مراجعه به متخصص و صرف هزینه، بخواهند از رژیم های لاغری رایگان استفاده کنند.

قطعا در این صورت نیازی به پرداخت هزینه برای دریافت رژیم نیست. اما عوارض ناشی از رژیم های لاغری رایگان می توانند نیاز به زمان و هزینه بسیار زیادی نسبت به رژیم های اصولی داشته باشند. شاید در ابتدا متوجه این عوارض نشوید، اما با گذشت زمان بروز آن ها را مشاهده خواهید کرد.

همان طور که گفته شد رژیم های لاغری که به صورت رایگان در اختیار شما قرار می گیرند، بدون در نظر گرفتن شرایط فیزیکی و جسمانی شما تنظیم شده اند. به همین دلیل می توانند با بدن شما سازگاری نداشته باشند. بنابراین قطعاً رژیم های رایگان برای شما مشکلاتی را ایجاد خواهند نمود. از معایب کلی این رژیم ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

ضعف و کسالت بدن در رژیم رایگان

از ابتدایی ترین عوارض رژیم های رایگان، تغییر یک باره رژیم غذایی است. بدن شما به رژیم غذایی انتخاب شده عادت ندارد. از طرفی متخصص تغذیه ای وجود ندارد که شرایط و متابولیسم بدن شما را مورد ارزیابی قرار دهد. به همین دلیل پیروی کردن از این رژیم ها می تواند مانند شوک عمل کرده و منجر به ضعف بدن و احساس بی حالی دائم شما شود.

کسل و ضعفی در رژیم لاغری

کمبود ویتامین ها و مواد مغذی در رژیم رایگان

درصورتی که از متخصصان تغذیه بخواهید رژیم غذایی مناسب شما را تنظیم کنند. در ابتدا میزان ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را ارزیابی می کنند. سپس با توجه به آن برای شما رژیم مشخصی را تنظیم می کنند؛ اما زمانی که بدون توجه به میزان ویتامین و مواد مغذی مورد نیاز بدن مصرف مواد غذایی را محدود می کنید، ممکن است دچار کمبود ویتامین شوید.

بیماری های متابولیک در رژیم رایگان

برخی از مواد غذایی در تأمین سلامت بدن و پیشگیری از بروز بیماری های متابولیک مانند فشارخون، دیابت، کلسترول و... نقش بسیار مؤثری دارند. به طور مثال اگر شما دچار فشارخون بالا باشید، متخصص تغذیه برای شما رژیمی را تجویز می کند که علاوه بر کاهش وزن، به کاهش فشارخون شما نیز کمک کند. اما رژیم های رایگان ممکن است این موضوع را در نظر نگرفته باشند که در نهایت موجب تشدید بیماری شما خواهند شد.

بروز مشکلات گوارشی در رژیم رایگان

از دیگر خطرات رژیم های لاغری رایگان بروز مشکلات گوارشی است. از آنجایی که در تنظیم این رژیم ها به وضعیت سلامتی و بیماری های احتمالی شما مانند دیابت، فشار خون و... توجه نشده است. همچنین داروهایی که ممکن است مصرف کنید نیز در تنظیم این رژیم ها لحاظ نشده اند؛ ممکن است استفاده از آن ها منجر به بروز مشکلات گوارشی نظیر یبوست، اسهال، زخم معده و... شوند.

مشکلات روده

اختلال در سیستم عصبی بدن در رژیم رایگان

از دیگر مشکلاتی که با استفاده از رژیم لاغری رایگان ممکن است برای فرد ایجاد شود، ضعف اعصاب است. از آنجایی که استفاده از رژیم یک دوره مشخص دارد. می تواند در این دوره موجب دوقطبی شدن میزان غذای دریافتی بدن شود که به شدت سیستم روانی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد؛ بنابراین می تواند موجب ضعیف شدن اعصاب فرد، پرخاشگری، بی حوصلگی، استرس، وسواس غذایی و افسردگی فرد شود.

بروز مشکلات هورمونی در رژیم رایگان

استفاده خودسرانه از رژیم های لاغری رایگان می تواند در عملکرد هورمون های بدن اختلال ایجاد کند. به همین دلیل بانوانی که از این رژیم ها استفاده می کنند، ممکن است دچار اختلال در چرخه قاعدگی شوند. از آنجایی که در رژیم های خودسرانه و رایگان به طور غیراصولی میزان کربوهیدرات دریافتی بدن کاهش می یابد. معمولا میزان ترشح هورمون کورتیزول افزایش پیدا می کند. افزایش این هورمون در بدن نیز، منجر به استرس شدید فرد می شود که قطعا در نحوه انجام فعالیت های روزانه فرد نیز تاثیرات منفی می گذارد. از طرفی کاهش غیر اصولی و یکباره کربوهیدرات دریافتی بدن می تواند در عملکرد غده تیروئید نیز اختلال ایجاد کند.

مشکلات پوست و مو در رژیم رایگان

از آنجایی که استفاده از رژیم های خودسرانه و رایگان موجب محدود کردن ویتامین ها و مواد مورد نیاز بدن به یکباره می شود. معمولا افرادی که از این رژیم ها استفاده می کند، دچار مشکلات پوستی مانند آکنه، خشکی، تیرگی و گودی دور چشم می شوند. همچنین شوک ناشی از کمبود ویتامین های مورد نیاز بدن موجب ریزش موی شدید نیز می شود.

پوست آکنه

وسواس غذای سالم در رژیم رایگان

از آنجایی که هنگام استفاده از این رژیم ها، به طور دقیق نمی دانید که چه غذایی برای شما مناسب است. همچنین بسیاری از مواد غذایی برای شما ممنوع می شود. ممکن است نسبت به شناخت غذاهای سالم وسواس پیدا کنید. این وسواس موجب می شود تا از خوردن غذاهای مورد نیاز بدن اجتناب کنید که در نهایت موجب تمامی مشکلات ذکر شده می شود.

سردرگمی در رژیم غذایی

کلام آخر

فراموش نکنید که استفاده از رژیم های لاغری رایگان و خودسرانه شاید در شروع رژیم عوارضی نداشته باشند، اما پس از یک دوره بسیار کوتاه، عوارض خود را به نمایش می گذارند. در صورتی که با مشاهده این عوارض، رژیم را ادامه دهید. قطعا با مشکلات جدی تری روبرو خواهید شد. به همین دلیل در صورتی که قصد دارید از رژیم لاغری استفاده کنید. بهتر است از مشاورین و متخصصان تغذیه بخواهید با توجه به شرایط فیزیکی شما، مناسب ترین رژیم را برای شما تنظیم کند. در این صورت احتمال بروز مشکلات ذکر شده بسیار کم است. از طرفی کاهش وزن شما کاملا اصولی بوده و پس از رها کردن رژیم، دوباره دچار اضافه وزن نمی شوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (85 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (49 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (43 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان