معرفی کتاب فقط پتی اثر جین وبستر

  سه شنبه، 16 آذر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی کتاب فقط پتی اثر جین وبستر
کتاب فقط پتی، رمانی نوشته ی جین وبستر است که اولین بار در سال 1911 انتشار یافت. این اثر ششمین رمان وبستر به حساب می آید.

درباره کتاب فقط پتی

رمان فقط پتی با عنوان اصلی «just patty» ششمین رمان جین وبستر است که او آن را سال 1911 منتشر کرد. رمان فقط پتی بر اساس تجربیات جین وبستر در مدرسه ی شبانه روزی «لیدی جین گری» که او دوران نوجوانی اش را در آن گذراند شکل گرفته است. این رمان پیش درآمدی بر اولین رمان او «وقتی پتی به دانشگاه رفت» است.پتی شخصیت اصلی این داستان است و او دوستانش در مدرسه ی شبانه روزی «سنت اورسولا» زندگی می کنند. دخترها در این محیط اتفاقات جالب توجهی را تجربه می کنند و با افراد محلی رفت وآمد می کنند. جین وبستر با لحن جذاب مخصوص به خودش این داستان های روزمره را برای مخاطب تعریف می کند.منتقدان نسبت به این کتاب نظرات مثبتی داشتند و این کتاب را با عباراتی همچون «بسیار هیجان انگیز»، «سرگرم کننده» و «سرشار از لذت» توصیف کرده اند.

خلاصه کتاب فقط پتی

زندگی در مدرسه ی شبانه روزی «سنت ارسولا» در جریان است و دخترها ماجراهای جالبی را از سر می گذرانند، ماجراهایی که برای همه ی دخترهای در این سن و سال اتفاق می افتند. جین وبستر فقط پتی را در دوازده فصل نوشته و در هر فصل ماجرایی از پتی و دوستانش را روایت کرده است. عناوین فصل های این کتاب به شرح زیر است:

1 – تجدیدنظر

2- ماجرای عاشقانه سنت جان

3-اعتصاب ویرجیل

4- سومین نفر از آخر

5- ماه عسل فلنیگان

6- کمربندهای نقره ای

7- عمو بابی

8- انجمن همبستگی سرینا

9- دختر کوچولوی عزیز

10- پیازها و ارکیده ها

11- کیک پای لیمو و میمون

12- ورود کولی ها

درباره نویسنده کتاب فقط پتی

جین وبستر، زاده ی 24 جولای 1876 و درگذشته ی 11 جون 1916، نویسنده ی پرکار آمریکایی بود.وبستر در فلوریدای نیویورک به دنیا آمد و مادرش، خویشاوند مارک تواین، نویسنده ی بزرگ آمریکایی، بود.او در سال 1897 وارد کالج واسار شد. وبستر در رشته ی زبان انگلیسی و علم اقتصاد تحصیل می کرد و پس از مدتی، در دوره های مربوط به «اصلاحات کیفری» شرکت کرد و به مسائل اجتماعی و مدنی علاقه مند شد.او در زمان تحصیل، سفری به اروپا داشت و از کشورهایی چون فرانسه، بریتانیا و به طور مفصل تر، ایتالیا بازدید کرد. وبستر پس از بازگشت به فلوریدا، شروع به نوشتن رمان کرد و زندگی زنان در کالج را در مرکز توجه قرار داد. او آثار داستانی زیادی نوشت که تقریبا همه ی آن ها با بازخوردهای بسیار مثبتی رو به رو شدند.جین وبستر در 11 جون 1916، به خاطر تب بعد از زایمان درگذشت. نام دخترش را به یاد او، جین گذاشتند.

جین وبستر

ترجمه ی کتاب فقط پتی به فارسی

آثار جین وبستر در ایران از محبوبیت زیادی برخوردارند. تمام آثار این نویسنده ی آمریکایی در طی سال ها در ایران ترجمه و منتشرشده اند. فقط پتی را سمانه نوین تن با عنوان «تنها پتی» ترجمه کرده است. انتشارات نگاه آشنا این ترجمه را سال 94 در بازار کتاب ایران منتشر کرد. همچنین انتشارات البرز کتاب فقط پتی را با ترجمه ی پوران لشینی ابیان عرضه کرده و در اختیار علاقه مندان قرارداده است.

چرا باید کتاب فقط پتی را خواند؟

فقط پتی یک داستان کلاسیک جذاب است. یک داستان کوتاه و خواندنی که می توانید در یک عصر پاییزی آن را در دست بگیرید و از زیبایی های ادبیات لذت ببرید، داستانی از دل قرن بیستم با تمام تفاوت هایی که با روزگار ما دارد. این داستان داستانی ساده و روان از دغدغه های دوران نوجوانی دختران جوانی است که سرگرمی ها و شکل زندگیشان با امروز بسیار متفاوت بود و به نظر می رسد زمان در زمانه ی آن ها بسیار کندتر از امروز می گذشت. اگر دلتان می خواهد کمی از دنیای پر از تکنولوژی و ماشینی شده ی امروزی فاصله بگیرید و فضایی ساده و صمیمی را در ذهن بازآفرینی کنید کتاب جین وبستر انتخاب مناسبی است.

کتاب فقط پتی حجم اندکی دارد و برای افرادی که وقت کافی برای خواندن کتاب های طولانی را ندارند و قصد دارند کتاب داستانی مختصری را بخوانند مفید خواهد بود.

قسمتی از کتاب فقط پتی

آنان خانه ای ییلاقی که پنج اتاق داشت، اشغال کرده بودند که نزدیک به دروازه های کالج سنت یورسولای مقدس بود. آنان از طریق صدقه و نذورات خیرخواهانه ۱۶۴ دختر دانشجو و نیز کار متناوب پاتریک مورفی که در شغل سنگ تراشی و سنگ کاری به قدر کفایت لایق و کاردان بود، روزگار می گذراندند.

مورفی سنگ تراش دروازه های بزرگ ورودی و دیوار طویلی از سنگ های ده اکری ر در محدوده کالج ساخته بود. کوچه بهشت در قسمت بال غربی، تمام دودکش ها مسیر عبوری کالسکه و زمین های تنیس را او ساخته بود. درمجموع کالج او یورسولای اثری جاویدان و ماندگار از کارهای طاقت فرسا و بی شایبه پاتریک مورفی شده بود.

آقا و خانم مورفی با تظاهری نامعمول، نخستین فرزندشان را به اسم یورسولای غسل تعمید داده و نام مسیحی سنت یورسولای را بر او گذاشتند. یورسولا مورفی؛ نام بدی نبود؛ اما پسرک تا حد زیادی ارزش چنین نام مقدسی را با پوشیدن لباس های دست دوم دختران کالج کم می کرد. برای مدتی، احتمال این خطر وجود داشت که طفل پسر زیر انبوه لباس های دخترانه مدفون شود؛ اما به خواست خداوند. والدینش یک لباس دست دوم پسرانه پیدا کردند؛ که بخشی از غصه یورسولا را کم کرد.

پس از یورسولای کوچولو مادر خانواده مورفی هر سال فرزند دیگری را به دنیا آورد و یکی از وظایف دخترها در کالج یورسولای انتخاب نام برای این بچه ها و تهیه وسایل زندگی بود.

خانم مورفی اصلاً برای پیدا کردن نام فرزندانش حرص نمی خورد. او همواره از نام های جالب هنری که دخترها انتخاب می کردند استقبال می کرد. خانم مورفی به خاطر سواد کمش، هرگز نمی توانست انتخاب درستی داشته باشد.

برای دخترهای کالج انتخاب نام برای بچه های خانواده مورفی همانند انتخاب رئیس جمهور موضوعی پیچیده و

سخت بود. دخترها نام های مختلف پيشنهاد می کردند. البته نصفی از نام ها در مرحله مقدماتی رد می شد.

درخواست برای ری گیری در میان دختران شور و هیجان جدیدی می انداخت؛ اما تنها یک مشکل وجود داشت.

خانواده مورفی معتقد بودند که هر بچه باید یک نام روحانی و مذهبی داشته باشد و تا یادآور آن شخص باشد. پاتریک مورفی در برابر این اعتقاد، سرسختانه ایستادگی می کرد.

به هرحال دخترها بامطالعه دقیق در انجیل و تاریخ از نخستین شهیدان و مبلغان مسیحیت؛ موفق شدند. فهرستی از نام های فوق العاده زیبا و منحصربه فرد از قدیسان ناشناخته پیدا کنند!

شناسنامه کتاب فقط پتی


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (196 نظر) رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (179 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (128 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (96 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (88 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (85 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (76 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (71 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (70 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (62 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (58 نظر) حضور بازیگران و فوتبالیست های معروف در مراسم عروسی شیدا خلیق و همسرش+عکس/ از علی بیرانوند و سعید مهری تا نوید محمدزاده و سروش رفیعی (57 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (54 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (52 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 7 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 7 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز چهارشنبه 7 شهریور 1403+فیلم
فال ابجد روزانه چهارشنبه 7 شهریور 1403
رونمایی از خانه ابدی زهره حمیدی توسط همسرش/ مرحومه میخواست در بی بی سکینه کرج دفن شود امااا...
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است
فوری: برکناری اردشیر انتظاری از دانشگاه به دلیل توهین به مهسا امینی + فیلم
عروس خانوم؛ این اقلام غیرضروری رو از لیست جهیزیه‌ات حذف کن و توی مخارجت کلی صرفه‌جویی کن
بیوگرافی و زندگی خصوصی امیررضا فرامرزی، هاشم سریال از سرنوشت و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی و زندگی خصوصی ناهید مسلمی، بازیگر برنامه جوکر2 و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
آموزش کامل تعویض دندان ماشین در رانندگی + اصول
اینجوری کولر ماشینت دو برابر خنک میکنه +آموزش سریع
تولد عجیب دخترانی نیمه انسان و نیمه پری دریایی +تصاویر باورنکردنی
خانه‌داری یک کدبانو؛ قبل خواب این کارها رو انجام بده تا صبح خونت تمیز باشه+ 2 ترفند طلایی برای داشتن خونه مرتب
مبینا نعمت زاده برای مدال برنز المپیکش چقدر پاداش‌ گرفته است؟
منتخب روز   
غوغای رقص پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس