میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر قرص فروس سولفات

  شنبه، 20 بهمن 1397   زمان مطالعه 4 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر قرص فروس سولفات
قرص فروس سولفات یا قرص ferrous sulfate یکی از قرص های پر مصرف است که برای کم‌خونی ناشی از فقر آهن استفاده می شود. قرص فروس سولفات یا سولفات‌ آهن‌ در هموسیدروز، هموکروماتوز و سایرکم‌خونی‌ ها ( جز فقر آهن‌)، نباید مصرف‌ بشود. یکی از عوارض قرص فروس سولفات یا سولفات‌ آهن‌ تحریک‌ مجرای‌ گوارش‌است‌.

قرص فروس سولفات و کمبود آهن

یکی از عناصر لازم برای بدن آهن است. این آهن برای خون سازی بدن و همچنین تامین ظرفیت انتقال اکسیژن بدن لازم‌ است. آهن‌ در ساخت‌ میوگلوبین‌ عملی‌ مشابه‌ دارد و همچنین‌ به‌عنوان‌ کوفاکتور چندین‌ آنزیم‌ اساسی‌، مانندسیتوکروم‌، نقش‌ دارد.

آهن‌ برای‌ متابولیسم‌کاتکول‌آمین‌ و عملکرد صحیح‌ نوتروفیل‌ها نیز ضروری‌ است‌. آهن‌ موجود در غذا یامکمل‌های‌ غذایی‌، پس‌ از مصرف‌ خوراکی‌،به‌شکل‌ آهن‌ دو ظرفیتی‌ از سلوله‌ای‌ مخاطی‌عبور کرده‌ و به‌ ترانسفرین‌ پیوند می‌یابد.

دراین‌ حالت‌، آهن‌ برای‌ ساخت‌ گلبول‌های‌ قرمز،به‌ مغز استخوان‌ منتقل‌ می‌شود. اینها فواید آهن بود. ولی خب بسیاری از ما دچار کمخونی ناشی از فقر آهن میشویم که این موضوع به سلامتی ما اسیب می‌رساند. برای اینکار می‌توانیم از قرص فروس سولفات یا قرص ferrous sulfate استفاده کنیم.

مقدار مصرف قرص فروس سولفات

الف) درمان کمبود آهن

بزرگسالان: mg 200-100 آهن المنتال سه بار در روز ـ مقدار مصرف، برحسب نیاز و تحمل بیمار، به تدریج تا 300 میلی‌گرم چهار بار در روز افزایش می‌یابد.

کودکان 12-2 سال- mg/kg 3 روزانه به‌صورت منقسم 4-3 بار در روز.

کودکان 6 ماه تا 2 سال- تا mg/kg6 در روز به صورت منقسم (4-3 بار در روز). بیماران مسن ممکن است دوز بالاتری نیاز داشته باشند.

ب) پیشگیری از کم خونی ناشی از کمبود آهن.

بزرگسالان: مقدار mg/day 300 از راه خوراکی مصرف می‌شود.

کودکان- مقدار mg/kg/day 5 در مقادیر منقسم مصرف می‌شود.

سولفات فرو جایگزین آهن می‌شود که یک جزء اساسی در تشکیل هموگلوبین است.

مکانیسم اثر قرص فروس سولفات

پخش: از طریق سلولهای مخاطی دستگاه گوارش به داخل خون منتقل می‌شود و در آنجا بلافاصله به یک پروتئین حامل (ترانسفرین ) ‌پیوند می‌یابد و برای شرکت در ساختمان هموگلوبین به مغز استخوان برده می‌شود. پیوند آهن به پروتئین بسیار زیاد است.

متابولیسم: با تخریب هموگلوبین، آهن آزاد ولی ذخیره شده و دوباره توسط بدن استفاده می‌شود.

دفع: افراد سالم در روز به میزان کمی آهن از دست می‌دهند. مردان و زنان یائسه حدود mg/day 1 و زنان دیگر حدود mg/day 5/1 آهن از دست می‌دهند. از دست دادن آهن معمولاً از طریق ناخنها ، مو، مدفوع و ادرار است. مقادیر بسیار جزئی از طریق صفرا و تعریق از دست می‌رود.

فارماکوکینتیک قرص فروس سولفات

جذب: در تمام طول دستگاه گوارش جذب می‌شود ، ولی جذب عمده آن از دوازدهه و ابتدای ژوژ نوم است. در افراد سالم تا حدود 10 درصد آهن و در بیماران مبتلا به کم‌خونی ناشی از کمبود آهن، تا 60 درصد آهن جذب می‌شود. غذا ممکن است جذب این دارو را 50-33 درصد کاهش دهد.

اشکال دارویی قرص فروس سولفات

Tablet: 50 mg Fe2+ Capsule (Glycine sulfate) : 100 mg Fe 2+ Drop: 125 mg/ml Syrup : 200mg (41 mg Fe2+) /5ml

مشخصات قرص فروس سولفات

طبقه‌بندی فارماکولوژیک: مکمل خوراکی آهن.

طبقه‌بندی درمانی: خونساز.

طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده A

 

کاربرد قرص فروس سولفات

این دارو ترکیبی از آهن و اسید فولیک است آهن در درمان و پیشگیری آنمی فقر آهن کاربرد دارد اسید فولیک به منظور پیشگیری و درمان حالات مرضی ناشی از کمبود این ویتامین مصرف می شود. این دارو ترکیبی از آهن و اسید فولیک است.

 

مصرف قرص فروس سولفات

تجویز عمومی قرص سولفات در مدارس دخترانه بدون در نظر گرفتن عوارض آن در سلامت مصرف کننده یکی از مشکلاتی است که به تازگی ضرورت بازنگری برنامه های بهداشتی مدارس را مضاعف کرده است.

چند سالی از آغاز طرح ارائه قرص سولفات در مدارس راهنمایی و دبیرستان دخترانه به منظور جلوگیری از بیماریهای کم خونی شایع در بین دختران سپری شده و با این وجود به عقیده کارشناسان انجام آن بدون در نظر گرفتن عوارض احتمالی بر سلامت فرد همراه است.

در حال حاضر قرص آهن در قالب نمکهای آهن (سولفات آهن خوراکی)، فیفول (ترکیب آهن و اسید فولیک) و فرفولیک برای بزرگسالان و قطره و شربت آهن برای کودکان در داروخانه ها به فروش می رسد.

قرص سولفات که به منظور مقابله با بیماریهای کم خونی در نظر گرفته شده به صورت دوره ای در بین دانش آموزان دختر راهنمایی و دبیرستان مدارس کشور توزیع و مصرف آن با نظارت مربیان مدرسه کنترل می شود.

آهن از عناصر معدنی مورد نیاز بدن است که برای ساخت هموگلوبین خون، میوگلوبین ماهیچه ها و فعالیت برخی آنزیمها ضروری است و کم خونی یکی از بیماریهای غیر ژنتیکی شایع٬ بخصوص در کشور های جهان سوم و در حال توسعه است که عمده ترین دلیل آن فقر آهن عنوان می شود.

به عقیده پزشکان درمان تمام بیماریهای کم خونی با مکمل‌های آهن ممکن نیست و نمی توان با تجویز عمومی و بدون معاینه فرد وی را ملزم به استفاده از این قرص کرد.

یک متخصص با پرداختن به مصادیق مشکلات تغذیه ای کشورمان گفت:مثلا ١٠ سال است که عنوان می شود ٣٠ درصد مردم کم خونی دارند یا تا ٨٠ درصد مردم کمبود ویتامین D دارند یا ۴٠ میلیون نفر کمبود ویتامین E دارند ولی آیا کاری هم صورت پذیرفته است، در حالی که در اروپا برای افزایش ویتامین D آمدند و لبنیات خود را غنی از این نوع ویتامین کردند.

وی با اشاره به کم خونی در زنان باردار، سالمندان و کودکان زیر پنج سال افزود:هم اکنون به دختران در مدارس قرص سولفاتبرای کم خونی می دهند ولی چه فایده دارد دانش آموزان آن را مصرف نمی کنند چون به محض خوردن این قرص شکم آنها دچار مشکل می شود.

بنابراین باید راه حل بهتری در نظر گرفت.در این مطلب از سایت دلگرم در مورد قرص فروس سولفات صحبت کردیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.همراهان گرامی سایت جسارت ، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و سایت جسارت هیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد. حتماً قبل از استفاده از این دارو با پزشک معالج خود مشورت نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (588 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان