ساعدنیوز
ساعدنیوز

میزان و نحوه مصرف داروی والپروئیک اسید

  جمعه، 30 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
میزان و نحوه مصرف داروی والپروئیک اسید
والپروئیک اسید (والپروات سدیم، دی واپروئکس) یکی از داروهایی است که می‌تواند از فرایندها و مواد شیمیایی که باعث بروز بیماری صرع (تشنج) می‌شود، جلوگیری و یا آنها را کنترل کند. این دارو به تنها و یا به همراه دیگر داروهایی که برای درمان این بیماری مصرف می‌شود، به کار می‌رود.

نام ژنریک:

  • والپروئیک اسید

نام لاتین:

  • Valproic Acid

نام تجاری:

  • ®Depakene

گروه دارویی- درمانی:

  • اسید کربوکسیلیک
  • کنترل حملات صرع نسبی

طبقه بندی در بارداری:

  • گروه D

اشکال دارویی:

  • کپسول: 100، 250، 500 میلی گرم

اطلاعات مهم مربوط به داروی والپروئیک اسید

یکی از موارد مهم در مورد این دارو احتمال ایجاد نارسایی کبدی است که به ویژه خطر آن در کودکان زیر دو سال و افرادی که به طور ژنتیکی مستعد ابتلا به این عارضه هستند، بیشتر است.

اگر فرد مصرف کننده این دارو به عارضه هایی نظیر بیماری های کبدی، اختلال چرخه دفع اوره یا عارضه های ارثی مانند بیماری آلپرز یا سندرم آلپرز-هوتنلوچرمبتلا باشد، نباید این دارو را مصرف کند.

اگرچه مصرف این دارو ممکن است باعث آسیب رسانی به جنین شود و می تواند بعد از تولد بر توانایی های شناختی کودک نظیر ( استدلال، شعور، حل مسئله) تأثیر بگذارد. ولی وجود بیماری صرع در مادر باردار ممکن است آسیب بیشتری نسبت به عوارض جانبی ناشی از مصرف داروی والپروئیک اسید داشته باشد و فواید ناشی از مصرف این دارو، ضرورت را ایجاد کند که عوارض جانبی نادیده گرفته شود. از این رو نیاز است مصرف و یا ترک مصرف این دارو با مشورت و هماهنگی با پزشک معالج باشد.

در صورتی که فرد باردار است نباید از این دارو برای پیشگیری از بروز بیماری سردرد میگرنی استفاده کند.

در صورت مواجهه با عوارض نظیر از دست دادن اشتها، درد در قسمت بالایی معده (که ممکن است به کمر فرد نیز منتقل شود)، حالت تهوع یا استفراغ مداوم، ادرار تیره رنگ، تورم در صورت یا یرقان (زرد شدن پوست یا چشم)، باید فرد مصرف کننده سریعاً به پزشک مراجعه و یا موارد زیر رو فوراً به او اطلاع دهد.

مصرف این دارو را چون می تواند باعث بروز علائمی شود که زندگی فرد بیمار را به خطر بیندازد، نباید ناگهانی و بدون مشورت با پزشک معالج باشد.

تصویر

موارد مصرف، روش و دوزاژ:

  • کپسول والپروئیک اسید در کنترل حملات تشنج در مبتلایان به صرع نسبی پیچیده (پارشیال کمپلکس) استفاده می شود. والپروئیک اسید ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر داروهای ضد صرع تجویز گردد.
  • کپسول والپروئیک اسید برای بالغین و کودکان بالای 10 سال مورد مصرف دارد.
  • در صورتی که به تنهایی برای کنترل صرع تجویز گردد دوز اولیه والپروئیک اسید با 10 تا 15 میلی گرم بر کیلوگرم در روز شروع می شود و هفته ای 5 تا 10 میلی گرم بر کیلوگرم افزایش داده می شود تا صرع کنترل گردد. حداکثر دوز والپروئیک اسید توصیه شده 60 میلی گرم بر کیلوگرم در روز می باشد.

روش مصرف داروی والپروئیک اسید

داروی والپروئیک اسید را دقیقاً همان طور که توسط پزشک شما تجویز می شود، مصرف کنید. راهنمایی های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و بر اساس آن عمل کنید. پزشک شما ممکن است گاهی اوقات دوز داروی شما را برای اطمینان از حصول بهترین نتایج، تغییر دهد. این دارو را در دوزهای بیشتر و یا کمتر از مقادیر توصیه شده، مصرف نکنید.

ضروری است که این دارو را همراه با مقادیر زیادی از مایعات مصرف کنید، در صورت عدم مصرف مایعات به حد کافی شاید نیاز باشد که فرد بیمار دوز مصرفی داروی خود را تغییر دهد. اگر مصرف این دارو باعث ناراحتی گوارشی در فرد مصرف کننده می شود، بهتر است همراه با غذا مصرف شود.

سوسپانسیون( مایع) خوراکی این دارو را قبل از اندازه گیری و مصرف، تکان دهید. داروی مایع را با سرنگ دوز، و یا با یک قاشق های خاص اندازه گیری دوز و یا فنجان پزشکی، اندازه گیری کنید. اگر شما یک دستگاه اندازه گیری دوز دارو را نداشته باشید، باید از یک داروساز آن را درخواست کنید.

هرگز فرم گسترده رهش این دارو را نشکنید، نجوید و این دارو را به صورت کامل مصرف کنید.

در هنگام استفاده از این دارو ممکن است نیاز به انجام منظم آزمایشات خون داشته باشید. حتی در صورت احساس بهبودی بعد از مصرف این دارو، سعی کنید مصرف آن را دقیقاً بر اساس تجویز و زمان بندی پزشک معالج ادامه دهید.

اگر فرد مصرف کننده این دارو، یک عمل جراحی را در پیش داشته باشد، ممکن است نیاز باشد برای مدت کوتاهی مصرف این دارو را متوقف کند.

با توجه به اینکه قطع مصرف ناگهانی و خودسرانه حتی می تواند باعث بروز عوارضی شود که زندگی فرد مبتلا به بیماری صرع را به خطر می اندازد، باید از قطع مصرف خودسرانه و بدون مشورت با پزشک و توجه به توصیه های پزشک معالج خودداری کرد.

داروی والپروئیک اسید را در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.

توجهات پزشکی - پرستاری:

  • قبل از شروع درمان با والپروئیک اسید در مورد بیماری کبدی یا سابقه آن از بیمار سوال کنید. تست های عملکرد کبدی را کنترل کنید.
  • قبل از شروع درمان با والپروئیک اسید از عدم بارداری بیمار اطمینان حاصل کنید.
  • در طی درمان با والپروئیک اسید عملکرد کبدی، گوارشی، ذهنی و روانی بیمار را کنترل کنید.
  • فهرستی از داروهای مصرفی بیمار را در اختیار پزشک قرار دهید.
  • از بیمار بخواهید والپروئیک اسید را مطابق با دستور پزشک مصرف کند.
  • از خرد کردن و جویدن کپسول والپروئیک اسید باید اجتناب شود.
  • در طی دوره درمان با والپروئیک اسید وضعیت تشنج را ارزیابی کنید و از واکنش مناسب بالینی اطمینان حاصل کنید.
  • در صورت عدم کنترل حملات صرع پزشک را در جریان قرار دهید.

توجهات بیمار - خانواده:

  • کپسول والپروئیک اسید را فقط ببلعید از جویدن و خرد کردن آن بپرهیزید. کپسول والپروئیک اسید باید با آب مصرف شود.
  • داروی والپروئیک اسید باید مطابق با دوز توصیه شده و در زمان مناسب مصرف شود. کپسول والپروئیک اسید نباید ناگهانی قطع شود زیرا احتمال بروز تشنج را به همراه دارد. والپروئیک اسید تدریجا و تحت نظر پزشک قطع خواهد شد.
  • وجود هر گونه سابقه بیماری کبدی، کلیوی و روانی را به پزشک اطلاع دهید.
  • در صورت مصرف والپروئیک اسید ممکن است نتایج برخی از تست های آزمایشگاهی تان تغییر کند. بنابراین مسئول آزمایشگاه را در جریان مصرف والپروئیک اسید قرار دهید.
  • در طول درمان با والپروئیک اسید در صورت داشتن علائمی مانند تهوع، استفراغ، درد در بخش بالایی شکم، از دست رفتن اشتها، ادرار تیره، مدفوعی به رنگ خاکستری و زردی فورا با پزشک تماس بگیرید. این علائم می تواند نشان دهنده سمیت کبدی باشد.
  • در صورت بروز علائمی مانند تغییرات خلقی و رفتاری، اضطراب، حملات پانیک، مشکلات خواب، احساس بی قراری، بیش فعالی و یا پرخاشگری فورا پزشک را مطلع سازید.
  • در طول مصرف داروی والپروئیک اسید ممکن است به سادگی دچار خونریزی شوید بنابراین حین انجام کارهایی مانند مسواک کردن دندان ها مراقب باشید.
  • در طول درمان با والپروئیک اسید از انجام کارهایی که به هشیاری بالا نیاز دارد مانند رانندگی بپرهیزید.
  • سایر داروهای مصرفی خود را به پزشک اعلام کنید.
  • در طی درمان با والپروئیک اسید از روش های مطمئن ضد بارداری استفاده کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رهبر معظم انقلاب : به یک مجلسی دعوت شدیم که در آن شراب سِرو می‌شد و ما نرفتیم بعد پیام دادند که شما بیایید و شراب نخورید+ویدیو (235 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا نجّار برای طراحی درِ توالت حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است وبس (181 نظر) مونا فرخ آذری همسر علی دایی: علی همسر بسیار خوب و فداکاری است فقط یک ایراد بزرگ دارد! (116 نظر) فنجان های چای و شیرینی مخصوص بیت رهبری برای پذیرایی از مهمان ها و هنرمندان/ ساده و باصفا به سبک خانه های قدیمی+عکس (97 نظر) اتاق کار ساده و محل استراحت بدون تجملات شهید سلیمانی در کرمان/ یادگاری به جامانده از سردار دلها و رهبر انقلاب که زینت بخش دیوار است+عکس (85 نظر) دبیر زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: هفته‌ایی 2 روز به رهبری درس میدادم؛ ایشان منظم و دقیق با خطی زیبا تمرین‌هایشان را انجام می‌دادند+عکس (79 نظر) نگاهی به بنز جی ال اس 580 هفتاد میلیاردی بهرام رادان با رنگ سبز زمردی +فیلم/ سلیقه علی سنتوری حرف نداره (75 نظر) جشن تولد مجلل رضا گلزار، همسر جنتلمن آیسان آقاخانی/تزئین زیبای کیک شکلاتی با توت فرنگی (70 نظر) آزیتا حاجیان مهریِ سریال کیمیا: من 20 سال زندگی خیلی خوبی با آقای شریفی‌نیا داشتم، پدر بچه‌هامه و بعد از طلاق هم دوستیمون ادامه داره+ ویدیو (70 نظر) (فیلم) خوش آمد گویی ابراهیم تاتلیس خواننده ترکیه‌ای به احمدی‌نژاد در کنسرتش / هر چقدر مردم ایران منو دوست داشته باشن من دو برابر اون‌ها رو دوست دارم (59 نظر) الهام چرخنده: اگر خواهران منصوریان چادر سر کنند به آنها خانه و ماشین می‌دهم!+فیلم (55 نظر) هادی چوپان: من جز علی دایی کسی را پهلوان نمیدانم و پُزش رو میدم+ویدیو (52 نظر) هادی چوپان: به من میگن بمون آمریکا نیا ایران آیندت رو همونجا بساز اما من میگم آینده بدون ایران بسوزه بهتره/ ما 8 هزار سال تمدن داریم هیچ وقت بد ایران رو نخوایم (44 نظر) خاطره خنده دار علی اوجی: یه بار داشتیم از ترکیه بر میگشتیم سرما خورده بودم تو هواپیما گفتم نرگس دو تا دونه قرص بده بخورم جلو این همه آدم فین نکنم گفت خر و پف و خوابید ...+ویدئو (42 نظر) بهنوش طباطبایی: من و مهدی دائم باهم دعوا میکردیم و از همدیگر خسته شده بودیم!+عکس (42 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
کیف گمشده توسط پلیس به صاحب اش بازگردانده شد
رهبر معظم انقلاب: ما در خانه یک فرش دستبافت داریم که آن هم جزو جهیزیه‌ خانمم بوده است که الان نخ‌نما شده ولی چون یادگاری است نگه داشتیم؛ والاّ همه‌ خانه‌ ما موکت هست
گوهر خیراندیش: یک روز اسماعیل خانی گفت به مادرت بگو آبگوشت درست کند تا من به خانه شما بیایم وقتی به منزل ما آمد ماجرای ازدواج را مطرح کرد
نظر رهبر معظم انقلاب درباره امپراتوری روم و یونان: نزدیکی کازرون، امپراتور روم مقابل پادشاه ایران زانو زده بروید این ها را نشان مردم بدهید نه یک بیابان خشک و خالی
تلف شدن 10 راس گوسفند بر اثر حمله گرگ در  جلفا
سانحه رانندگی در میدان فهمیده تبریز دو مصدوم برجای گذاشت
پزشک مخصوص ناصرالدین شاه: خدیجه (جیران) نه زیبا بود و نه ملاحتی داشت! جیران با سحر و جادو دل شاه را برد
جدیدترین سریال شبک یک سیما / حادثه تروریستی شاهچراغ در صدا و سیما به زودی روی آنتن می رود
درخواست رقم نجومی آدم ربا برای آزاد کردن کودکی که ربوده بود! / ربودن پسر بچه جلوی چشمان پدرش
حکایت های خواندنی ؛ داستان دو شریک ( از کتاب کلیله و دمنه)
کوچ کارگردان متفاوت به سینمای گیشه!
اعتراض رسمی ایران به اظهارات ضد ایرانی مدیر رسانه دولتی ترکیه
عجیب ترین و حیرت انگیز ترین کتابخانه های دنیا
ماجرای قتل عام مردم اصفهان به دست تیمور لنگ
سردار قاسم سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ همسرم معمولا جایی نمی‌رود
منتخب روز   
پادشاه سگ ها با مو های بلند ابریشمی/افسانه ای ترین سگی که میتوانید ببینید! تصاویر عجیب و جالب از ناپدید شدن استانبول ترکیه در مه غلیظ/شهر زیر مه گم شد! انگشترهای رهبر معظم انقلاب زیر ذره بین ؛ از انگشتر فیروزه نیشابوری تا انگشتر عقیق کبود یمنی/ حقا که دستان با صلابت رهبری زینت بخش انگشتران اند برنده نوبل ادبیات امسال چه کسی بود؟ / "هان کانگ" موفقیت خود را با "گیاهخواری" شروع کرد (عکس) خلاقیت جذاب شهرداری تهران در طراحی بنری مشترک از پزشکیان و قالیباف به زبان فارسی و عبری (فیلم) وقتی منتالیست برنامه عمارت تو شبکه 3 لامپ رو با پیشونی روشن میکنه! (فیلم) هوش مصنوعی این نقاشی‌های معروف قدیمی رو زنده کرد / با این 5 ابزار هوش مصنوعی عکس عزیزانت رو که از دستشون دادی متحرک کن ... روستای تاریخی 7000 هزار ساله کندوان ؛ با خانه هایی در دل صخره هایش در آذربایجان شرقی حامد آهنگی: در زمان قدیم زمان مادربزرگ پدربزرگا هیچ کاری نبود جز بچه دار شدن! / فقط تولید می‌کردن، خدمات پس از تولید وجود نداشت، یه بار موقع زایمان میدیدنش، یبارم از سربازی مرخصی میومد! پاسداشت مقام والای حاج قاسم سلیمانی به سبک مسعود پزشکیان با سبد گل مملو از گل‌های داوودیِ زرد و سفید+عکس/عطر گل‌ها ادای دِینی به سردار دلها مهران مدیری به رامبد جوان : عاشق شدی ؟ آره خیلی زیاد؛ نگار خیلی آروم و درونی و ساکته چطور با تو سر میکنه؟ هشدار: فوراً بلاگرها را آنفالو کنید/ ساعت 12 شب صفحه‌ام را خصوصی می‌کنم و عکس‌های خیانتش را می‌گذارم!