میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر تیکلوپیدین

  پنجشنبه، 22 دی 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر تیکلوپیدین
تیکلوپیدین به جلوگیری از چسبیده شدن پلاکت ها به هم و لخته شدن خون کمک می کند. لخته شدن ناخواسته خون ممکن است در شرایط خاصی که قلب یا رگ های خونی برایشان ایجاد می شود رخ دهد. در این بخش به میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر تیکلوپیدین در ساعد نیوز می پردازیم.

داروی تیکلوپیدین به سرعت و به طور موثر با مسدود کردن پلاکت ها از لخته شدن خون جلوگیری می کند. گاهی اوقات، لخته های خونی خطرناک می توانند در رگ ها تشکیل شده و منجر به مسدود شدن عروق شوند. خطر تشکیل این نوع لخته ها معمولاً پس از جراحی های خاص (استنت یا فنر قلب) و یا در افرادی که تپش های قلب سریع و نامنظم دارند بیشتر است.

در واقع داروی تیکلوپیدین از لخته شدن ناخواسته خون جلوگیری می کند. در شرایطی مانند آنژین و سکته قلبی که شما را در معرض خطر لخته شدن خون قرار می دهد، داروی تیکلوپیدین برای شما تجویز می شود. تیکلوپیدین از تشکیل هرگونه لخته در رگ های خونی پا، ریه و قلب و همچنین از بزرگ تر شدن این لخته ها و ایجاد مشکلات بزرگ تر مانند حمله قلبی جلوگیری می کند.

تیکلوپیدین جهت کاهش خطر حمله ترومبوآمبولیک دربیمارانی که سابقه بروز ضایعه ترومبوتیک یا ریسک خطر بالای آن را دارند مصرف میشود، پیشگیری از سکته قلبی یا مغزی.

مقدار و روش درست مصرف داروی تیکلوپیدین

  • قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  • دوز و مقدار داروی تیکلوپیدین ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید. این دارو مفمولا دو بار در روز تجویز می شود.
  • داروی تیکلوپیدین را با مقداری آب بخورید.
  • اگر فراموش کردید که دوز داروی روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

مصرف تیکلوپیدین در دوران حاملگی

B – مطالعات کافی درباره مصرف داروی این گروه در حیوانات خطری را برای جنین نشان نداده است.. ولی مطالعات کافی در زنان حامله وجود ندارد. یا اینکه مطالعات در حیوانات بیانگر ایجاد عارضه جانبی در جنین بوده است.ولی مطالعات کافی در زنان حامله خطری را برای جنین در سه ماهه اول حاملگی نشان نداده است. وشواهدی از خطر در مورد مصرف دارو در بقیه دوران حاملگی وجود ندارد.

مکانیسم اثر تیکلوپیدین

  1. متابولیت فعال تیکلوپیدین با مهار اتصال آدنوزین دی فسفات به گیرنده پلاکتی اش، سبب تضعیف فعال سازی کمپلکس گلیکوپروتئین GPIIb / IIIa به واسطه آدنوزین دی فسفات می شود. پیشنهاد شده است که این مهار شامل یک نقص در حرکت از محل های ذخیره سازی گرانول های پلاکتی به غشای خارجی است.
  2. تداخل مستقیم با گیرنده GPIIb / IIIa اتفاق نمی افتد. از آن جایی که کمپلکس گلیکوپروتئین GPIIb / IIIa گیرنده اصلی برای فیبرینوژن است، تضعیف فعال سازی آن، باعث جلوگیری از اتصال فیبرینوژن به پلاکت ها و مهار تجمع پلاکت ها می شود.
  3. با متوقف کردن روند افزایش فعال سازی پلاکت ها توسط آدنوزین دی فسفات آزاد شده، تجمع پلاکت های ناشی از آگونیست هایی غیر از آدنوزین دی فسفات نیز توسط متابولیت فعال تیکلوپیدین مهار می شود.

فارماکودینامیک تیکلوپیدین

تیکلوپیدین یک پیش دارو است که به متابولیتی که هنوز نا مشخص است و به عنوان مهار کننده تجمع پلاکت عمل می کند، متابولیزه می شود. مهار تجمع پلاکت ها باعث افزایش زمان خونریزی می شود. در فرم پیش دارو، تیکلوپیدین هیچ فعالیت قابل توجهی در شرایط آزمایشگاهی، با غلظت های موجود در محیط بدن ندارد.

فارماکوکینتیک تیکلوپیدین

  • جذب : جذب دارو بیش از 80 ٪ است. غذا باعث افزایش حدودا 20 درصدی جذب دارو می شود.
  • اتصال به پروتئین :به طور برگشت پذیر به پروتئین های پلاسما، به طور عمده به آلبومین سرم و لیپوپروتئین ها (98٪) متصل می شود. اتصال به آلبومین و لیپوپروتئین ها در یک محدوده وسیع غلظتی ، غیرقابل اشباع است. تیکلوپیدین همچنین به آلفا-1 اسید گلیکوپروتئین (حدود 15٪ یا کمتر) متصل می شود.
  • متابولیسم :تیکلوپیدین به طور گسترده ای توسط کبد متابولیزه می شود و تنها مقدار کمی از دارو به صورت تغییر نیافته شناسایی شده است. حداقل 20 متابولیت آن مشخص شده است.
  • مسیر دفع : تیکلوپیدین اغلب از طریق ادرار (60٪) و تا حدودی مدفوع (23٪) دفع می شود.
  • نیمه عمر : نیمه عمر پس از یک تک دوز 250 میلی گرم در افراد 20 تا 43 سال 7.9 ساعت و در افراد 65 تا 76 سال تقریبا 12.6 ساعت است. با استفاده از دوز های مکرر (250 میلی گرم دو بار در روز)، نیمه عمر حدود 4 روز در افراد 20 تا 43 ساله و حدود 5 روز در افراد 65 تا 76 ساله می باشد.
  • سمیت : دوزهای خوراکی تیکلوپیدین به میزان 1600 میلی گرم بر کیلوگرم و 500 میلی گرم بر کیلوگرم به ترتیب برای رت و موش، کشنده بودند. علائم سمیت حاد، خونریزی لوله گوارش، تشنج، کاهش دمای بدن، کاهش میزان تنفس، از دست دادن تعادل و راه رافتن غیر طبیعی است.

 تیکلوپیدین

ملاحظات اختصاصی هنگام مصرف تیکلوپیدین

  1. قبل از شروع این دارو، سایر داروهای مشابه در صورت جایگزینی تیکلوپیدین با آنها قطع گردد.
  2. قبل از شروع دارو و پس از شروع به طور متناوب آنزیم های کبدی بررسی شوند (بخصوص در 4 ماه اول درمان).
  3. افرادی که تیکلوپیدین دریافت می نمایند، ممکن است مبتلا به آنمی آپلاستیک گردند. شیوع این عارضه در هفته 8-4 درمان بیشتر می باشد. موارد نادری از ایجاد این عارضه پس از 3 ماه درمان گزارش گردیده است.
  4. mg 20 متیلپردنیزولون وریدی باعث طبیعی شدن زمان خونریزی ظرف 2 ساعت می گردد.
  5. از دارو به طور آزمایشی جهت درمان لنگش متناوب، خونریزی تحت عنکبوتیه، گلومرونفریت اولیه، آنمی داسی شکل و بیماران اورمیک با شانت AV استفاده شده است.
  6. در صورت مصرف قبل از عمل CABG، دارو می تواند باعث کاهش جوش خوردن رگ پیوندی و نیز کاهش پلاکت در بیمارانی که حین جراحی قلب باز تحت هموپرفیوژن کوپورال قرار می گیرند، گردد.
  7. در سه ماه اول درمان هر دو هفته CBC، پلاکت و اسمیر محیطی خون بررسی شود. بیمارانی که کاهش پیشرونده پلاکت و WBC دارند باید از لحاظ آنمی آپلاستیک ارزیابی گردند. در صورت بروز آنمی آپلاستیک دارو فورا قطع شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (590 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان