دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / بازار بورس /

منظور از شرکت سرمایه گذاری در بورس چیست؟ 

پنجشنبه، 06 شهریور 1399
ساعد نیوز: شرکت تامین سرمایه نهاد مالی تخصصی است که به ارائه انواع خدمات مالی شامل مشاوره ارزشگذاری، ادغام و تملیک و...مبادرت می ورزد، همچنین این شرکت ها به عنوان واسطه بین ناشر اوراق بهادار و عامه سرمایه گذاران فعالیت می کند و می تواند فعالیت های کارگزاری معامله گری، بازارگردانی، مشاوره، سبدگردانی، پذیره نویسی، تعهد پذیره نویسی

شرکت تامین سرمایه نهاد مالی تخصصی است که به ارائه انواع خدمات مالی شامل مشاوره ارزشگذاری، ادغام و تملیک و...مبادرت می ورزد، همچنین این شرکت ها به عنوان واسطه بین ناشر اوراق بهادار و عامه سرمایه گذاران فعالیت می کند و می تواند فعالیت های کارگزاری معامله گری، بازارگردانی، مشاوره، سبدگردانی، پذیره نویسی، تعهد پذیره نویسی و فعالیت های مشابه را با اخذ مجوز از سازمان انجام دهد.

وظایف و نقش شرکت های تامین سرمایه چیست؟

سه وظیفه اصلی شرکت­ های تامین سرمایه شامل تامین مالی شرکت ها، مدیریت دارایی ها و مشاوره سرمایه گذاری است.

شرکت تامین سرمایه در نقش تامین مالی شرکت ها

همانطور که پیش از این گفتیم، شرکت های تامین سرمایه واسطه هایی هستند که خدمات متنوعی را به شرکت ها ارائه می دهند. یکی از این خدمات تامین مالی شرکت هاست. به این صورت که اگر شرکتی خصوصی یا دولتی به دنبال تامین منابع مالی خود باشد، می تواند از این شرکت ها کمک بگیرد.شرکت تامین مالی با انتشار اوراق بهادار مربوط به این شرکت ها در بازار بورس، سرمایۀ سرمایه گذاران را جذب و در اختیار شرکتی که نیاز به تامین مالی داشته، قرار می دهند. بنابراین آن ها را نه می توان شبیه به بانک دانست و نه شبیه به شرکت های سرمایه گذاری.

شرکت هایی که نیاز به منابع مالی دارند، به عنوان ناشران اوراق بهادار شناخته می شوند و شرکت های تامین سرمایه به عنوان واسطه، این اوراق بهادار را در اختیار سرمایه گذاران می گذارند و وجوه جمع آوری شده را به ناشر اوراق می دهند.از طرفی اگر شرکتی بخواهد وارد بورس شود و سهامش به صورت عرضه اولیه ارائه شود، شرکت های تامین سرمایه تمام مراحل ثبت و اخذ مجوزهای لازم را انجام می دهند. در مجموع می توان گفت این شرکت ها، نقش مهمی در جذب منابع مالی و هدایت آن به سمت فعالیت های مولد اقتصادی دارند.

شرکت تامین سرمایه در نقش مدیریت دارایی ها

یکی از اموری که شرکت های تامین سرمایه در دستور کار خود دارند، مدیریت دارایی های شرکت ها و صندوق های سرمایه گذاری به شمار می رود. صندوق های سرمایه گذاری تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادار به فعالیت می پردازند. شرکت های تامین سرمایه با داشتن دانش، تجربه و متخصصین حوزه بازارهای مالی، قادر خواهند بود مدیریت دارایی شرکت ها و صندوق ها را در اختیار گرفته و با توجه به استراتژی های مالی گوناگونی که مد نظر دارند، پربازده ترین سرمایه گذاری ها که کمترین هزینه را به همراه دارد، انتخاب و انجام آن اقدام کنند.

شرکت تامین سرمایه در نقش مشاور سرمایه گذاری

این شرکت ها تخصص و تجاربی دارند که به جز تامین مالی شرکت ها، آن ها را قادر می سازد تا خدمات مشاوره ای هم ارائه دهند. شرکت ها با استفاده از مشاوره آن ها قادرند مسیر صحیحی در پیش گیرند و بتوانند قیمت گذاری خوبی روی سهام خود داشته و به حداکثر سود دست پیدا کنند. همین طور در مسیر طولانی مدتی در کنار شرکت ها باشند و منابع مالی و امور سرمایه گذاری آن ها را مدیریت نمایند تا بتوانند در جای درستی مورد استفاده قرار دهند و بازده خوبی را کسب نمایند.

حوزه های مرتبط با فعالیت شرکت های تامین سرمایه

پذیره نویسی، تعهد پذیره نویسی و تعهد خرید اوراق بهادار از موضوعات اصلی فعالیت در شرکت های تامین سرمایه هستند. در ادامه به بررسی هرکدام از مفاهیم بیان شده می پردازیم.

پذیره نویسی:

به فرآیندی گفته می شود که اوراق بهادار از ناشر و یا نماینده قانونی آن خریداری می شود و طبق قرارداد برای وجه کامل آن ضمانت پرداخت داده می شود.

تعهد پذیره نویسی:

درصورتی که اوراق بهاداری در مهلت تعیین شده برای پذیره نویسی به فروش نرسد شخص ثالث متعهد می شود که اوراق را خریداری کند.تعهد خرید اوراق بهادار در عرضه های ثانویه در حدود امکانات مالی شرکت تامین سرمایه یا از طریق تشکیل سندیکا با سایر نهادهای مشابه ارائه مشاوره، بازاریابی، کارگزاری، سبدگردانی، … از موضوعات فرعی فعالیت در شرکت های تامین سرمایه هستند. در ادامه به بررسی هرکدام از مفاهیم بیان شده می پردازیم.

1- ارائه مشاوره در زمینه هایی از قبیل

  • روش بهینه و زمان بندی تامین مالی همچنین مبلغ منابع مالی موردنیاز
  • تعیین روش و پیشنهاد زمان بندی عرضه ی اوراق بهادار
  • قیمت گذاری اوراق بهاداری که توسط ناشر عرضه می شود
  • فرآیند ثبت اوراق بهادار و دریافت مجوز عرضه ی آن
  • فرآیند واگذاری اوراق بهادار
  • پذیرش اوراق بهادار ناشر در هریک از بورس ها و بازارهای خارج از بورس و انجام کلیه امور اجرایی به نمایندگی از ناشر در این زمینه
  • ادغام، تملک، تجدید ساختار سازمانی و مالی شرکت ها
  • امور مدیریت ریسک
  • آماده سازی شرکت ها جهت رتبه بندی توسط موسسات رتبه بندی و انجام کلیه امور اجرایی در این زمینه به نمایندگی از آن ها
  • سرمایه گذاری
  • خدمات موردنیاز شرکت ها در موارد سرمایه گذاری های جدید، توسعه، تکمیل، برنامه ریزی، بودجه بندی و قیمت گذاری اوراق بهادار

2-بازاریابی و یا مدیریت فرآیند واگذاری اوراق بهادار

۳-انجام امور اجرایی به نمایندگی از ناشر در زمینه ی ثبت اوراق بهادار و دریافت مجوز عرضه ی آن

۴-ارائه ی خدمات مربوط به طراحی و انتشار ابزارهای مالی برای شرکت ها

۵-ارائه ی خدمات مدیریت دارایی ها

۶-ارائه ی خدمات مرتبط با صندوق های سرمایه گذاری و اداره ی صندوق های مزبور و سرمایه گذاری در آن ها

۷-کارگزاری

کارگزاری ها، بنگاه های معاملاتی هستند که خریدوفروش اوراق بهادار را بر عهده دارند و به عنوان نماینده از جانب خریدار و یا فروشنده سهم، در ازای دریافت کارمزد معامله انجام می دهند.

۸- کارگزار / معامله گری

کارگزار شخصی حقوقی است که به عنوان وکیل سرمایه گذار اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار، کالا و انجام سایر خدمات به مشتری می پردازد.

9- سبد گردانی

سبد گردان در قالب قراردادی مشخص به نام سرمایه گذار معین به منظور کسب انتفاع برای سرمایه گذار تصمیم به خرید، فروش و یا نگهداری اوراق بهادار می کند.

۱۰- بازارگردانی

تنظیم عرضه و تقاضا، کاهش دامنه نوسانات قیمت، افزایش نقد شوندگی ازجمله فعالیت های بازارگردان به شمار می آید.چنانچه تمایل دارید راجع به بازارگردانی اطلاعاتی بیشتری بدانید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس
عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه