ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی بیشتر با صورت های مالی جهت تحلیل بنیادی در بورس

  چهارشنبه، 05 شهریور 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
آشنایی بیشتر با صورت های مالی جهت تحلیل بنیادی در بورس
ساعد نیوز: اولین گام و یکی از مهمترین معیارهای سنجش وضعیت مالی و سوددهی شرکت‌‌ها، ارزیابی صورت‌های مالی آن‌ها است که منعکس کننده اطلاعات مالی و شرایط دارائی‌ها و بدهی‌های شرکت خواهد بود.لذا برای ارزیابی وضعیت مالی شرکت‌ها و موسسات تجاری، شناخت عناصر و اجزای تشکیل‌دهنده این صورت‌های مالی ضروری است.

اولین گام و یکی از مهمترین معیارهای سنجش وضعیت مالی و سوددهی شرکت ها، ارزیابی صورت های مالی آن ها است که منعکس کننده اطلاعات مالی و شرایط دارائی ها و بدهی های شرکت خواهد بود.لذا برای ارزیابی وضعیت مالی شرکت ها و موسسات تجاری، شناخت عناصر و اجزای تشکیل دهنده این صورت های مالی ضروری است. در این مطلب به بررسی صورت های مالی اساسی شرکت ها (ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت گردش وجوه نقد، صورت سود و زیان جامع) و شناخت اجزای اصلی آن خواهیم پرداخت.

صورت های مالی اصلی عبارتند از:

  • صورت سود و زیان
  • صورت سرمایه
  • ترازنامه
  • صورت گردش وجوه نقد

صورت سود و زیان

بیانگر خلاصه ای از درآمد ها و هزینه های یک واحد تجاری برای یک دوره زمانی معین نظیر یک ماه با یک سال می باشد. صورت سود و زیان، که گاهی اوقات آن را ” صورت در آمد ” و یا ” صورت عملیات ” نیز می نامند. مانند فیلم برداری ویدئویی از فعالیت های یک دوره واحد تجاری می باشد.سود ویژه، که مهم ترین بخش اطلاعاتی یک واحد تجاری است، در صورت سود و زیان منعکس می باشد. همان گونه که قبلا نیز ذکر شد به مازاد درآمد ها بر هزینه های یک واحد تجاری در اصطلاح سود ویژه؛ و به مازاد هزینه ها بر درآمد های یک واحد تجاری در اصصلاح زیان ویژه می گویند.

گزارش سود یا زیان به دو صورت تهیه می شود:

  • روش تک مرحله ای:

در این روش ابتدا کلیه درآمدها و در ادامه کلیه هزینه ها در زیر آن آورده مشود. حاصل تفاضل آنها سود یا زیان قبل از کسر مالیات است.

  • روش دو مرحله ای:

در این روش ابتدا درآمدهای عملیاتی و سپس هزینه های عملیاتی در زیر آن آورده میشود. تفاضل این دو آیتم سود یا زیان ناویژه را بدست میدهد. در ادامه درآمدهای غیر عملیاتی و هزینه های غیر عملیاتی آورده میشود. حاصل تفاضل این دو آیتم را از سود نتاویژه کسر میکنیم. سود یا زیان قبل از مالیات بدست می آید. با کسر مالیات به سود یا زیان بعد از کسر مالیات یا سود یا زیان ویژه به دست می آید.

نکته: مهمترین بخش صورت سود یا زیان بخش پایانی آن یعنی سود یازیان ویژه است.

اقلام با اهمیت صورت حساب سود یا زیان:

اقلام با اهمیت صورت سود و زیان شامل درآمدها و هزینه است.

  • درآمدها: بصورت کلی درآمد عبارتست از افزایش در حقوق صاحبان سهام به جز مواردی که به آورده صاحبان سهام مربوط می شود. انواع درآمدها به دو گروه طبقه بندی می شوند:

درآمدهای عملیاتی: درآمدهایی هستند که در نتیجه از فعالیت شرکت در راستای اساسنامه و با هدف نیل به منظور خاصی که برای آن بوجود آمده است، بدست می آیند. این دسته از درآمدها با توجه به اصل تداوم فعالیت شرکت، می توانند جنبه دائمی و پایدار داشته باشند. استمرار رشد این گروه از درآمدها میتواند نقطه قوت یا ضعف شرکت باشد.

درآمدهای غیر عملیاتی: گروهی از درآمدهای شرکت که در قالب اهداف اساسنامه شرکت نیستند درآمدها غیر عملیاتی نام دارند. به عنوان مثال شرکت زمینی را می خرد که مازاد بر نیاز شرکت است، زمانی که زمین را به فروش می رساند، درآمد کسب شده در گروه درآمدهای غیر عملیاتی قرار می گیرد.

دلیل غیر عملیاتی بودن این گروه از درآمدها:

تحصیل دارایی به منظور افزایش قیمت در آینده نزدیک و کسب عایدی توسط شرکت پس از فروش نبوده است. فروش این بخش از دارایی نتیجه تصمیمات مدیریتی در جهت استفاده از دارایی صورت گرفته است.هدف از تاسیس شرکت در اساسنامه خرید و فروش این دارایی ها نیست. این گونه از درآمدها تکرار پذیر نیستند. ناپایدار نیستند و سود حاصل از آنها قابل برنامه ریزی نیست.

نکته: گاهی اوقات در برخی از شرکتها درآمدهای غیر عملیاتی ادامه دار و با ثبات میشوند. در این صورت این بخش از درآمد غیر عملیاتی از نظر ماهیتی مانند درآمدهای عملیاتی در نظر گرفته می شوند.

  • هزینه ها:

مفهوم کلی هزینه ها عبارت است از کاهش در حقوق صاحبان سهام به جز مواردی که به ستانده صاحبان سهام مربوط می شود. انواع هزینه ها به شرح زیر است:

بهای تمام شده کالا: این گروه از هزینه ها، هزینه هایی هستند که شرکت برای تولید محصولات خود مصرف می کند و هزینه عملیاتی گفته می شود. این هزینه ها به صورت مستقیم منتج به تولید گردیده و یا زمینه های لازم برای تولید را فراهم می کند.

عناصر تشکیل دهنده بهای تمام شده کالا:
الف- مواد اولیه مستقیم: مواد اولیه مستقیم بخش اصلی محصول را تشکیل می دهند.
ب- دستمزد مستقیم تولیدی: حقوق و دستمزد پرداختی به پرسنل واحد تولید است که نتیجه عملکردشان مستقیما منتج به تولید محصول می شود.
ج- سربار: سایر هزینه های تولیدی به غیر از مواد اولیه مستقیم و دستمزد را هزینه های سربار می گویند. به عنوان مثال هزینه تعمیرات و نگهداری ماشین آلات تولیدی. این گروه از هزینه ها برای ادامه تولید مورد نیاز هستند اما نمی توان این هزینه ها را جز به جز به محصول خاصی تخصیص داد.

نکته حائز اهمیت در بخش هزینه بهای تمام شده کالا، اطلاع از این موضوع است که بیشترین بخش بهای تمام شده شرکت مورد بررسی در کدام ردیف قراردارد. دانستن این موضوع در پیش بینی عملکرد آینده شرکت تاثیر گذار است. برای مثال بیشترین بخش هزینه شرکت های سیمانی مربوط به بخش هزینه های انرژی است؛ لذا با علم به این موضوع مثلا تغییر در نرخ بهای انرژی می تواند در چشم انداز کلی در خصوص صنعت و تصمیم گیری برای سرمایه گذاری کمک کند.

سایر هزینه های غیر عملیاتی: به کلیه هزینه هایی که در قالب هزینه بهای تمام شده کالا و هزینه های اداری و مالی و توزیع و فروش قرار نگیرد هزینه های غیرعملیاتی می گویند. این دسته از هزینه ها دائمی نیستند و با نوع عملکرد شرکت مرتبط نیستند.

سایر هزینه های عملیاتی: این گروه از هزینه ها در بردارنده هزینه های فروش، بازاریابی، هزینه ها مالی و اداری شرکت هستند که ارتباط مستقیم با تولید شرکت ندارند اما امکان حذف آنها از سازمان هم وجود ندارد و از الزامات بقای سازمان هستند.

هزینه های مالی: این گروه از هزینه ها شامل هزینه های دریافت وام و تامین مالی شرکت است که بر عهده آن خواهد بود. این هزینه ها اهمیت خاصی دارند لذا طبقه بندی مستقلی نسبت به سایر هزینه ها دارند. بخش بزرگی از این هزینه ها شامل هزینه بهره و سایر هزینه های مرتبط با تحصیل وام است.

صورت سرمایه

بیانگر خلاصه تغییراتی می باشد که در سرمایه یک واحد تجاری طی یک دوره زمانی معین نظیر یک ماه با یک سال رخ داده است.افزایش در سرمایه می تواند ناشی از سرمایه گذاری مالک و یا سود ویژه ای که در طی یک دوره کسب شده است، باشد. کاهش در سرمایه می تواند ناشی از برداشت مالک و یا زیان ویژه دوره باشد، سود ویژه و یا زیان ویژه از صورت سود و زیان به صورت سرمایه منتقل می شود.از آنجایی که سرمایه گذاری مالک و یا برداشت مالك مبادلاتی بین واحد تجاری و مالک می باشد، لذا این مبادلات در صورت سود و زیان منعکس نمی شوند.

ترازنامه

ترازنامه خلاصه ­ای از موقعیت مالی بنگاه اقتصادی در یک روز و ساعت خاص است. در ترازنامه دارایی­ ها، بدهی­ ها و حقوق صاحبان سهام در یک تاریخ خاص ذکر شده است. به یک معنا ترازنامه، تصویری از اوضاع مالی بنگاه در آن تاریخ است. سرمایه گذاران و طلبکاران می­ توانند از ترازنامه برای تحلیل چگونگی تامین سرمایه بنگاه ­ها استفاده­ کنند.

فرمول تهیه ترازنامه به این شرح است، دارایی­ های یک شرکت برابر است با بدهی­ ها و حقوق صاحبان سهام. همانطور که در فرمول مشخص است مجموع دارایی­ های یک شرکت باید برابر با بدهی­ ها و حقوق صاحبان سهام باشد. در ترازنامه دارایی ­ها در ستون سمت راست و بدهی­ ها در ستون سمت چپ نوشته می ­شوند.

می توان این طور گفت که ترازنامه یک صورت مالی است که تصویری از آنچه یک بنگاه در اختیار دارد یا بدهکار است و مبلغ آورده سهام داران، در نقطه خاص از زمان ارائه می­دهد. اگر با دقت به ترازنامه توجه­کنید در قسمت بالای جدول تاریخ روز خاصی ذکر می ­شود که معمولا تاریخ پایان دوره مالی است.

معادله اساسی حسابداری یا معادله ترازنامه بصورت زیر می باشد:

دارایی سازمان = بدهی + سرمایه (حقوق صاحبان سهام)

عناصر اصلی و سه گانه ترازنامه :

  1. دارایی ها
  2. بدهی ها
  3. حقوق صاحبان سهام

دارایی ها، همان منابع و اموال شرکت می باشد که قابلیت نقدشوندگی دارند و بطور کامل در اختیار شرکت هستند.بدهی ها همان دارایی ها و تعهدات افراد دیگر می باشد که نزد شرکت است و به عنوان بستانکار شرکت هم معرفی خواهند شد.حقوق سهامداران بیان کننده حق و حقوق مالی صاحبان شرکت یا سهامداران از دارایی های شرکت می باشد. زمانی که شرکت بدهی های خود را از محل دارایی های خود، تسویه کند هرچه باقی ماند حقوق صاحبان سهام میباشد.

صورت گردش وجوه نقد

بیانگر مجموعه دریافت ها و پرداخت های نقدی واحد تجاری در طول یک دوره می باشد. زمانی که دریافت های نقدی یک واحد تجاری بیش از پرداخت های نقد آن باشد، نتیجه فعالیت های واحد تجاری، افزایش خالص در وجوه نقد را نوید خواهد داد و اگر پرداخت های نقدی بیش از دریافت های نقدی باشد نتیجه فعالیت های واحد تجاری کاهش خالص در وجوه نقد خواهد بود.در قسمت بالای هر یک از صورت های مالی، نام واحد تجاری (در مثال ما مؤسسه حسابرسی عباسی)، نام صورت، و تاریخ یا دوره زمانی که آن صورت را در بر می گیرد عنوان می شود.

به طور مثال ترازنامه ای که در پایان سال 1384 تهیه می شود، تاریخ آن باید این گونه بیان شود: به تاریخ ۲۹ اسفند 1384 و یا ترازنامه ای که در پایان شهریور ماه 1385 تهیه می شود، تاریخ آن این گونه بیان می شود. به تاریخ ۳۱ شهریور 1385 .صورت سود و زیان و یا صورت سرمایه که تا تاریخ ۲۹ اسفند 1385 یک دوره یک ساله را در بر می گیرد باید تاریخ آن این گونه بیان شود: برای سال منتهی به ۲۹ اسفند 1385.یک صورت سود و زیان یک ماهه و یا یک صورت سرمایه یک ماهه برای ماه آذر 1389 را می توان این گونه بیان کرد: برای ماه منتهی به ۳۰ آذر 1389 و با ماه منتهی به ۳۰ آذر1389 و یا برای ماه آذر 1389 اگر دوره زمانی برای سود گزارش شده معرفی نشود، انعکاس آن بی معنی خواهد بود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (417 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (207 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (156 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (151 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (150 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (33 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (30 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (29 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (27 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (22 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (21 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (20 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (17 نظر) تقسیم وظایف در جلسه مهم به شیوه رهبر معظم انقلاب: من چای درست کردن را خوب بلدم و چای میدهم! (15 نظر) شرط جالب رهبر معظم انقلاب برای خواندن خطبه عقد عروس و داماد ایرانی/ ماجرای بخشیدن 86 سکه به آقای داماد چه بود؟ (15 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال ابجد روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403+فیلم خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای ضد سرقت کردن گوشی موبایلش روح مخترع تلفن همراه را شاد کرد+عکس/ سلطان تامین امنیت خودتی و بس🤣 فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 سفر به ایران قدیم؛ پسر روزنامه‌فروش با جراحی دختر شد+عکس کشف حیرت‌انگیز «فکّ انسان» در یک سنگ 1 میلیون ساله لحظات ثبت شده از حرکات نوزاد داخل رحم مادر+ویدئو/فقط یک مادر میتونه این سختی ها رو به جون بخره 🥺❤ خلاقیت نشاط‌آور و تحسین برانگیز یک راننده تاکسی با ماشین پر از گل برای مسافران/ ذوق و شوق آقا رحمان پربازدید شد+عکس نگاهی به استایل سرتا مشکی بهرام افشاری بازیگر قد بلند سینما/ سبیل چه بهش میاد +عکس ویدیویی دیده نشده از دیدار رامبد جوان و رهبر معظم انقلاب/ سوال جالب آقای بازیگر وقتی تقریباً 20 ساله بود +ویدیو مهران مدیری: 700 بار احسان علیخانی را به برنامه دعوت کردیم و هر بار یک بهونه ای آورد+ویدئو/از معده درد تا کلیه درد برای نیامدن به برنامه... نگاهی به استکان کمر باریک و نعلبکی مینا مختاری در خانه باصفایش/ چای و استکان کمرباریک و گُل، ترکیب زندگی وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیریه+ویدئو/همه از خنده رفتند روی هوا (تصاویر) حواشی بازدید وزیر علوم از برگزاری کنکور در دانشگاه الزهرا (س) رونمایی از لوگوی جدید دانشگاه تهران در جشن تولد نود سالگی لب ساحل با آهنگ عرفان طهماسبی چه شود.../ وای اگر عشق مرا وارونه تعبیر کند... +فیلم انتقام باورنکردنی یک گوسفند از چوپان/فک کنم از چند جا تَرَک خورد+ فیلم تیپ و ظاهر متفاوت «مهمت» سریال پایتخت بعد پنج سال بدون گریم تلویزیونی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس خلاقیت فوق هوشمندانه مرد عاشق ایرانی در ندادن رمز کارت بانکیش به همسرش+عکس/ به این دیپلم افتخار ندن در حقش ظلم کردن😂 خوانندگی حیرت انگیز پسر سوپرمارکتی با صدای بهشتی و زیباش در برنامه صداتو/ عالی اجرا کرد+ویدیو کشف هولناک جسد دست و پا بسته زن ثروتمند در کمد کَل‌کَل خنده دار محسن کیایی با بانوی شیرازی و شبنم مقدمی سر پارک دوبل خانم ها/ فقط جواب آخرش عالیه😂+ویدیو سفر به شهر ترابزون: آشنایی با آداب و رسوم محلی گلف بازی کردن بانمک و ناشیانه مهدی طارمی و علیرضا بیرانوند+ویدیو/ فقط تمرکز کردن طارمی که نتیجه نداد😂 دورهمی سپیده خداوردی، مرضیه سریال آوای باران و دختران چینی با لباس چونگسام / تیپ متفاوت خانم بازیگر به سبک چینی ها تبریک تولد جالب حامد آهنگی برای تک پسرش/ ایشالا لبش همیشه خندون باشه+عکس عجیب‌ترین و متفاوت‌ترین جشن تولد محسن تنابنده، نقیِ پایتخت/ میز تولدی آهنی با دیزاین آتش، زیرسیگاری و استکان! +عکس روش خلاقانه نبات استخری با سنگ کاغذ قیچی بازی کردن برای پیچوندن مدرسه/ چه بچه باهوشی😁+ویدئو مادرانه های مستانه مهاجر و نفس بازغی/ قاب احساسی ستاره سریال گناه فرشته در آغوش مادر مشهورش+عکس خلاقیت منحصر به فرد مهندس ایرانی با خلق ساختمانی به شکل تایتانیک حماسه آفرید+عکس/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! نگاهی به کوچه آجری و قدیمی هدیه بازوند بازیگر روژان سریال نون خ/ چه کوچه خوشگل و باصفایی+ عکس خلاقیت منحصربفرد هموطن یزدی در ایجاد استخر در پذیرایی خانه‌اش حماسه‌ای دیگر خلق کرد+ویدیو/ خسته نباشی هموطن خودکفا🙋‍♂️ بیوگرافی و زندگی خصوصی دنیا جهان‌منش،مهناز سریال نون خ و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی دکوراسیون خاص و مجلل منزل ایمان قیاسی با چیدمان شیک و اروپایی+ویدئو دفن پیکر مادر محمود احمدی نژاد همراه با جلد قرآنی حاوی دستخط سید حسن نصرالله+عکس/ چه دعای قشنگی نوشته خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل فلامینگو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس اولین تصویر از عروس بزرگ امام خمینی(ره) که صبح امروز درگذشت (عکس) شباهت جالب سوگل خلیق، نازنین سریال دفتر یادداشت به پدرش / گوله نمک شیطنت از چشاش میباره!
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 کشف حیرت‌انگیز «فکّ انسان» در یک سنگ 1 میلیون ساله خلاقیت نشاط‌آور و تحسین برانگیز یک راننده تاکسی با ماشین پر از گل برای مسافران/ ذوق و شوق آقا رحمان پربازدید شد+عکس فال ابجد روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403 (تصاویر) حواشی بازدید وزیر علوم از برگزاری کنکور در دانشگاه الزهرا (س) رونمایی از لوگوی جدید دانشگاه تهران در جشن تولد نود سالگی فال قهوه با نشان روز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403+فیلم کشف هولناک جسد دست و پا بسته زن ثروتمند در کمد بیوگرافی و زندگی خصوصی دنیا جهان‌منش،مهناز سریال نون خ و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی آزار زنان در مراسم ترحیم؛ متهم به مادرمرده هم رحم نکرد /مرد موطلایی از طعمه‌ها فیلم سیاه می‌گرفت رونمایی باورنکردنی جواد خیابانی از ماشین ساده و ایرانی‌اش پلمب آرایشگاه مختلط در نسیم‌ شهر بلاتکلیفی در اجرای حکم توماج صالحی! اعدام می شود یا نه؟
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس