موارد منع مصرف و تداخل دارویی بودزوناید

  شنبه، 17 آبان 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
موارد منع مصرف و تداخل دارویی بودزوناید
بودزوناید یک استروئید است. بودزوناید خاصیت ضد التهابی دارد. بودزوناید در کنترل علائم رینیت های آلرژیک فصلی و دائمی کودکان با سن بیش از 5 سال و بزرگسالان (اسپری بینی) و نیز درمان نگهدارنده و پیشگیری کننده آسم بزرگسالان (اسپری استنشاقی) و کودکان 12 ماهه تا 8 ساله ( نبولایزر) استفاده می شود.

هشدارها

1- کورتیکوستروئید های داخل بینی از جمله بودزوناید ممکن است سبب کاهش سرعت رشد در اطفال شوند.
2- پس از مصرف کورتیکوستروئید های داخل بینی از جمله داروی بودزوناید ممکن است گلوکوم، فشار داخل چشم بالا و کاتاراکت بروز پیدا کند از این رو در صورت بروز تغییر در دید بیماران و یا بیماران دارای سابقه فشار داخل چشم بالا ، گلوکوم و یا کاتاراکت باید تحت نظارت دقیق قرار بگیرند.
3- مصرف بودزوناید به ویژه در کودکان یا با مقادیر زیاد و دوره های درمانی بلند مدت می نواند سبب بروزعوارض موضعی بینی ( خون دماغ، عفونت کاندیدایی، سوراخ شدن تیغه بینی،اختلال در ترمیم زخم) واکنشهای ازدیاد حساسیت شامل آنافیلاکسی، سرکوب سیستم ایمنی، مهار محور هیپوفیز-هیپوتالاموس-آدرنال شود.
4- کورتیکواستروئیدهای استنشاقی از جمله بودزوناید در موارد سل فعال یا مشکوک باید با احتیاط فراوان مصرف شوند.
5- قطع مصرف بودزوناید باید بصورت تدریجی انجام پذیرد.

نکات با اهمیت در رابطه با بودزوناید

  • بودزوناید فورموترول فرم ترکیبی این دارو می باشد.
  • از شایع ترین عوارض بودزوناید می توان به سردرد، تهوع، یبوست، احساس خستگی و درد مفاصل اشاره کرد.
  • افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف، فشار خون بالا، بیماری های کبدی، اگزما و یا پوکی استخوان پیش از مصرف بودزوناید باید پزشک معالج را در جریان قرار دهند.
  • مصرف بودزوناید سبب تضعیف سیستم ایمنی می شود. اگر علائم عفونت، تب، لرز، بدن درد، خستگی یا استفراغ را نشان دادید فورا با متخصص خود مشورت کنید.
  • ابتلا به سرخک و آبله مرغان در افراد مصرف کننده بودزوناید می تواند بسیار مرگ بار باشد. در طول درمان با بودزوناید از تماس با افراد مبتلا به این بیماری ها اجتناب کنید.
  • مصرف بودزوناید در افراد بالای 65 سال باید با احتیاط باشد.
  • اگر قند خون شما بالا می باشد، در طول درمان با بودزوناید آن را به طور مرتب چک کنید.
  • علائم ناشی از افزایش خون عبارت است از گیجی، احساس خواب آلودگی، تشنگی بیش از حد، گرسنگی، دفع بیش از حد ادرار، تنفس سریع و تنفسی که با بوی میوه ها همراه باشد.
  • بودزوناید خوراکی ممکن است در درمان بیماری التهابی روده نیز مصرف شود.
تصویر

تداخلات دارویی بودزوناید

آلومینیوم ژل , اپرپیتانت , اریترومایسین , ایتراکونازول , ایماتنیب , ارگوتامین سی , پروتامین سولفات , پیمکرولیموس , ریفابوتین , آتازاناویر , رانولازین , توکاتینیب , فلوربتاپیر F18 , متاکولین , واکسن مننگوکوک کنژوگه , واکسن هاری , لوپیناویر + ریتوناویر , اولیندومایسین , بلونانسرین , واکسن هموفیلوس آنفلوانزا نوع بی , میبفرادیل , کوبیسیستات , دلاویردین , ترولیندومایسین , واکسن حصبه (تیفوئید) , ایدلالیزیب , ایندیناویر , بوسپرویر , فنین دیون | فنیندیون , آلدسلوکین , دوکسی فلوریدین , پوساکونازول , تراستوزوماب , دیلتیازم , سدیم بیکربنات , لفلونوماید , منیزیم اکساید , ناتالیزومب , نیلوتینیب , وراپامیل , وریکونازول , کتوکونازول , کلاریترومایسین , منیزیوم هیدروکساید , دنوزوماب

موارد منع مصرف:

  • حساسیت شدید به بودزوناید یا ترکیبات آن
  • تروما یا زخم
  • جراحی بینی

موارد احتیاط:

  • عفونت های سلی، قارچی، باکتریال، ویرال
  • HSV چشمی

مصرف در بارداری و شیردهی:

  • مصرف بودزوناید در بارداری: مشخص نیست آیا مصرف بودزوناید در بارداری به جنین در حال رشد آسیبی می رساند یا خیر. اگر از بودزوناید در بارداری استفاده کرده اید، در صورتی که نوزاد علائمی مانند ضعف، تحریک پذیری، مشکلاتی در تغذیه و یا استفراغ را نشان داد با پزشک خود مشورت کنید.
  • مصرف بودزوناید در شیردهی: بودزوناید در شیردهی نباید استفاده شود.

۱ ) توجه داشته باشید که این دارو در درمان برنکواسپاسم کاربردی ندارد.

۲ )تبدیل کورتیکوستروئید سیستمیک به کورتیکوستروئید موضعی ممکن است منجر به بروز علائم و نشانه های نارسایی آدرنال گردد. همچنین بعضی از بیماران ممکن است دچار علائم قطع مصرف دارو گردند.

۳ )بیمارانی که به مدت بیش از چند ماه از این دارو استفاده نموده اند ، باید از نظر عفونت کاندیدیاز و سایر عوارض دارو بر روی بینی بررسی شوند.

۱ ) به بیمار توصیه نمائیددقیقا دارو را طبق توصیه پزشک مصرف کند.

۲ ) از بیمار بخواهید اسپری بینی را قبل از مصرف کاملا تکان دهد.

۳ ) به بیمار تذکر دهید از تماس با افراد مبتلا به آبله مرغان یا سرخک اجتناب نموده و درصورت تماس اتفاقی سریعا به پزشک اطلاع دهد.

۴ ) اهمیت بهداشت دهان و بینی را به بیمار گوشزد نمائید.

۵ )از بیمار بخواهید در صورت عدم بهبود علائم ظرف ۳ هفته به پزشک مراجعه نماید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (583 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (49 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان