موارد منع مصرف و تداخل دارویی لفلونوماید

  پنجشنبه، 27 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
موارد منع مصرف و تداخل دارویی لفلونوماید
داروی لفلونوماید (Leflunomide) با نام تجاری (®Avara) در درمان آرتریت روماتوئید (rheumatoid arthritis) یا آرتریت پسوریازیس (psoriatic arthritis) در بزرگ‌ سالان تجویز می‌ شود. حدود ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به پسوریازیس، دچار درد و التهاب مفاصل نیز هستند که به آن آرتریت‌ مرتبط‌ با پسوریازیس‌ (Psoriatic arthritis) می‌ گویند.

موارد منع مصرف لفلونوماید

در افرادی که دفاع ایمنی مهار شده دارند، بیماران با عفونتهای شدید، اختلال متوسط تا شدید کبدی یا کلیوی، هیپوپروتئینمی شدید، دیسپلازی مغز استخوان در بیمارانی با سابقه توبرکلوزیس قبلی بایستی با احتیاط فراوان و تحت نظر داشتن دقیق تجویز شود چون احتمال دوباره فعال شدن عفونت وجود دارد. وسایل پیشگیری داخل رحمی و واکسن های زنده به دلیل مهار ایمنی بدن نباید استفاده شود. در طول درمان فشار خون و شمارش گلبول ها باید بطور منظم پایش شود.

در انگلستان قبل از شروع دارو و به فواصل منظم در طول 6 ماه اول درمان آنزیمهای کبدی چک می شود.

در آمریکا تا 6 ماه کنترل ماهانه را توصیه کرده اند. مانیتور بعدی باید به فواصل 6 تا 8 هفته باشد. میزان مصرف دارو باید در زمانی که آنزیمهای کبدی به طور متوسط بالا می رود کاهش یابد. زمانی که آنزیمهای کبدی افزایش شدید و ثابتی نشان می دهند بایستی دارو قطع شود. پروسه wash out انجام شود. پس از قطع دارو باید تا زمانی که آنزیمهای کبدی به سطح عادی باز گردد آنزیمهای کبدی مانیتور شوند. شمارش گلبولی نیز باید در همان زمانها انجام شود.

تداخلات دارویی لفلونوماید

اتانرسپت , استرپتوزوسین , ایفوسفامید , بودزوناید , تربینافین , تیموگلوبولین , دانازول , داکاربازین , دفلازاکورت , ریلوزول , گلاتیرامر استات , پاکلی تاکسل , گلوتازون , دولوکستین , رپاگلینید , وارفارین , اتینیل استرادیول , ملفالان , نالترکسون , وینورلبین , کاربامازپین , کلادریبین , کلرامبوسیل , بیزوپرولول , پگ اینترفرون آلفا 2آ (پگاسیس) , زیدوودین , مرکاپتوپورین , دیدانوزین , زالسیتابین , ایدلالیزیب , ایواکافتور , تنی پوزاید , آلکتینیب , لنالیدوماید , پراواستاتین , دانترولن , پردنیزون , گولیمومب , تولواپتان , واکسن هموفیلوس آنفلوانزا نوع بی , داساتینیب , رومیدپسین , ایبریتومومب تیوکستان , پیرازینامید , ایپیلی موماب , جفیتینیب , کارموستین , فلوکسوریدین , پرالاترکسات , بلیناتومومب , اکساپروزین , پریندوپریل , ماراویروک , کلوفارابین , نلارابین , بنداموستین , نینتدانیب , تروگلیتازون , آلفاسپت , باسی لیکسی مب , کاناکینومب , داکلیزومب , افلیبرسپت , پمترکسد | پمترکسید , آتوواکوئون , ترابکتدین , آباکاویر , آمینوسالیسیلیک اسید , بداکیلین , گیلتریتینیب , نیلوتامید , واکسن حصبه (تیفوئید) , روکاپاریب , بینیمتینیب , لاروترکتینیب , دوولیزیب , تمسیرولیموس , واکسن مننگوکوک کنژوگه , دینوتوکسیمب , واکسن هپاتیت بی , واکسن هاری , ریلوناسپت , اوریکما لانگیفولیا- تونگات الی , اوستکینومب , واکسن تب زرد , برودالومب , واکسن زوستر , آکسیکابتاگان سیلولوسل , ودولیزوماب , ریسانکیزوماب , افاتوموماب , اکرلیزوماب , دوپیلوماب , آلمتوزوماب , بلیموماب , آتوواکون/ پروگوانیل , برمفناک , والدکوکسیب , اپاداکتینیب , اولیندومایسین , رمدسیویر , آمبریسنتان , سیلتوکسی مب , برنتوکسی مب , سیروکوماب , چنودیول , کال اسپارگاس پگول , کپماتینیب , فم تراستوزومب

مصرف در بارداری لفلونوماید

گروه بارداری : X

در صورت بارداری از داروی لفلونوماید استفاده نکنید. حتی در صورتی که شک دارید باردار هستید از دارو استفاده نکنید. تا پایان پروسه دفع دارو از بدن از داروهای کنترل کننده بارداری استفاده کنید. در صورت قطع دارو همچنان به مصرف داروهای کنترل بارداری ادامه دهید تا زمانی که تست خونی، دفع دارو از بدن را نشان دهد.

از پزشک خود راجب روش جلوگیری از بارداری سوال بپرسید. استفاده از دارو های هورمونی ممکن است باعث افزایش تخریب کبد در اثر دارو شود.

مشخص نیست که لفلونوماید وارد شیر مادر می شود یا می تواند به نوزاد آسیب برساند. از شیردهی هنگام استفاده این دارو خودداری کنید.

تصویر

نکاتی که قبل از مصرف لفلونوماید باید در نظر گرفته شود

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیست و بعضی داروها نیز درصورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می گردد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف داروی لفلونوماید، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

• در صورت حاملگی یا درصورتی که به نوزاد خود شیر می دهید.
• درصورتی که هرگونه بیماری کلیوی یا کبدی دارید.
• اگر شما در حال حاضر عفونتی دارید و یا تابه حال مبتلابه سل شدید.
• اگر تابه حال دکتری به شما گفته که مقدار کم، پروتئین در خونتان دارید.
• درصورتی که شما میدانید که اختلال خونی و یا مغز استخوان دارید.
• درصورتی که مشکلی دارید که سیستم ایمنی شما تحت تأثیر قرارگرفته باشد، مانند ایدز.
• اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.
• اگر در حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

نکات قابل توصیه در مورد لفلونوماید

  1. این دارو مهارکننده سیستم ایمنی است و نیمه عمر طولانی دارد و در نتیجه در بیماریهای خود ایمنی مثل آرتریت روماتوئید کاربرد دارد. دوز بیشتر از 20 میلی گرم در روز توصیه نمی شود.
  2. در مدت درمان با این دارو لازم است تحت نظر پزشک باشید و به صورت منظم تحت معاینات و آزمایشات دوره ای قرار بگیرید تا وضعیت درمان و کنترل بیماری بررسی گردد.
  3. مصرف لفلونوماید اثر فوری بر روی درد و التهاب ندارد اما با مصرف این دارو پس از چند هفته اثرات مثبت آن نمایان می گردد و پس ازچند ماه مصرف دارو اثرات بهبودی به صورت کاملتری مشخص می شوند. در هر صورت رعایت توصیه های پزشک و ادامه مصرف دارو به صورت منظم شما را به بهبودی شرایط نزدیک تر می نماید لذا مصرف دارو را حتی در صورتی که احساس بهبودی نکردید تا زمانی که پزشک تجویز می نماید، ادامه دهید.
  4. مصرف این دارو با فرآورده های الکلی تداخل دارد و منجر به افزایش احتمال بروز عوارض دارویی می گردد(از جمله عوارض کبدی) لذا در مدت درمان با این دارو از مصرف فرآورده های الکلی خودداری گردد.
  5. مصرف این دارو می تواند عوارضی برای جنین در پی داشته باشد لذا در صورتی که قصد بارداری دارید، باید بدانید که حداقل تا دو سال پس از قطع مصرف این دارو اقدام به بارداری ننموده و از یک روش جلوگیری مناسب در این مدت استفاده نمایید و پس از طی شدن این دوره ی درمانی تحت نظر پزشک اقدام به بارداری نمایید.
  6. در آقایان در صورت مصرف این دارو، حداقل تا سه ماه پس از قطع مصرف نباید اقدام به بچه دار شدن صورت گیرد و در صورتی که بارداری اتفاق افتاد، حتما با پزشک مشورت نمایید.
  7. در مدت درمان با این دارو بدن شما مستعد عفونت خواهد شد لذا بهداشت را بیشتر رعایت نمایید و از تماس با افراد مبتلا به بیماری های واگیردار خودداری نمایید.
  8. با پزشک خود در مورد عوارض دارویی احتمالی مشورت نمایید و اطلاعات لازم را کسب کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (539 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (455 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (222 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (119 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (28 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (15 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (9 نظر) نگاهی به لباس ملکه ای و طلایی شبنم قلی خانی، بازیگر دبی نشینِ سینما+عکس/ انصافا طراحیش خاص و بی نظیره (7 نظر) حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فاجعه هولناک: مرد شیطان‌صفت دو عشق اش را به قتل رساند
کشف شربت تریاک و متادون در عملیات پلیس گرمسار
فال روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 14 تیر 1403
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 14 تیر 1403 + فیلم
بهترین بادام هندی ابران متعلق به کدام شهر است
7 مکان دیدنی و زیارتی کربلا که تا عمق وجوتان را می لرزاند!
کشف باورنکردنی دربارۀ مورچه‌ها؛ آن‌ها هم‌نوعانشان را «جراحی» می‌کنند
15 سالگی از خانه فرار کردم و هرگز برنگشتم/ پدر و مادرم پزشک بودند /مادرم مقصر بود چون...
متن و جملات ادبی برای تسلیت ماه محرم / با بوی محرم الحرام تو حسین ایام عزا و غصه آغاز شود
نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس