معرفی و بررسی خودروی تویوتا فورچونر

  شنبه، 22 آذر 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
معرفی و بررسی خودروی تویوتا فورچونر
اولین نسل از تویوتا فورچونر در دسامبر ۲۰۰۴ در نمایشگاه بین المللی Motor Expo در تایلند رونمایی شد. این خودرو در سال ۲۰۰۵ برای فروش به بازارهای خودرو راه پیدا کرد و تحت نام لندکروز و RAV4 به فروش رسید. بارکدهای اولیه فورچونر به عنوان اولین نسل شامل TGN50، GGN60 و KUN60 می‌شد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، یکی از SUV های قدرتمند و محبوب تویوتا که از بیش از 10 سال است که در حال تولید است تویوتا فرچونر است. ژاپنی سرسختی که توانایی بکسل کردن 3 تن را دارد. این شاسی بلند لوکس 7 نفره به واسطه مشخصات فنی ، طراحی ، امکانات ایمنی و رفاهی خوبی که دارد طرفداران خاص خود را دارد. فرچونر مجهز به موتور قدرتمند 4 لیتری است که توان تولید 235 اسب بخار را دارد و مجهز به گیربکس اتوماتیک 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان است.

تویوتا فرچونر در سه تیپ GX ، GXL و Crusade عرضه می شود که هر سه تیپ از مشخصات فنی یکسان بهره می برند و تفاوت در آپشن های آن هاست. تیپ GX تیپ پایه و تیپ Crusade لوکس تر و امکانات بیشتری دارد.

تصویر
طراحی ظاهری تویوتا فورچونر

معرفی تویوتا فورچونر

تویوتا فورچونر که به نام تویوتا SW4 هم معروف است و از SUV های اندازه متوسط به حساب می آید به دست کمپانی ژاپنی تویوتا ساخته شده است. پلتفرم این خودرو با بهره گیری از تراک هایلوکس پیکاپ (Hilux pickup SW4) طراحی شده است. این خودرو در سه خط تولید تویوتا قرار گرفته است و با دو یا سه ردیف صندلی هم به صورت طرح قدیمی تک موتور و هم چهار سیلندرهای جدید در بازار عرضه می شود. گفتنی است که فورچونر برای اولین بار در پروژه IMV تویوتا در تایلند مورد استقبال قرار گرفت و طراحی و ساخت آن پی ریزی شد. دلیل حضور اولیه این خودرو در تایلند به این دلیل بوده که هایلوکس اینووا (Hilux Innova) که پدرجد این آن به حساب می آید هم در همین کارخانه متولد شده بود. واژه فرچونر (Fortuner) که ریشه انگلیسی دارد و برای این خودرو انتخاب شده است نیز در فارسی به معنی (کسی که به دنبال خوشبختی است) شاید بهترین نامی بوده که برای این SUV محبوب انتخاب شده است. رقیب اصلی این خودرو را می توان پاجرو اسپرت، اندور ساموِر (Endeavor somewhere)، SUV تیتان و کُلُرادُ از کشورهای آسیایی که با اقیانوس همسایه هستند دانست.

مقایسه فورچونر با پسرعموها

تویوتا فورچونر را می توان از لحاظ برند با پرادو و ۴runner مقایسه کرد. البته گفتنی است که در این مقایسه، فورچونر از ساختار شخصی خود بهره می برد و ۴runner با اختلاف از نسل های قدیمی workhorse الهام گرفته است که بسیار قدیمی و پیش پا افتاده است. همچنین پرادو در مقایسه با فورچونر از تنوع کم تری برخوردار است و برای کسانی که SUV های فول سایز خوششان نمی آید، فورچونر از امکانات بیش تر و بدنه دلپذیرتری برخوردار است.

تصویر
طراحی ظاهری تویوتا فورچونر

مروری بر تولید فورچونر

وقتی اولین نسل از تویوتا فورچونر در تایلند با موتور تایلندی و ژاپنی ساخته شد، تمام قطعات و امکانات نسل اول این خودرو با Hilux Surf ژاپنی مو نمی زد. گفتنی است که هم Hilux و هم Innova هر دو در کارخانه تویوتا در استرالیا ساخته شده است. این شعبه استرالیایی عهده دار طراحی و ساخت نسل دوم فورچونر هم است. محبوبیت یک خودرو و رسالت به نتیجه رساندن یک وسیله نقلیه تا چند کشور می تواند ادامه پیدا کند؟!

داستان از کجا شروع شد؟

برای طرح یک پیکاپ SUV فکر طراحان درگیر بود که تویوتا پلتفرمی با ترکیب Hilux، ۴runner و پرادو لندکروزر را، البته با طرح استرالیایی و اروپایی، مطرح کرد. گرچه در این طرح، شعب تویوتا در کشورهای آمریکای جنوبی و نیوزلند نیز دخالت کردند و این صف با کشورهای دیگری مانند پاناما، اکوادور، کلمبیا و گواتمالا طولانی تر شد. باری، این خودرو با مدل موتور ۵L-E آنقدر قدرتمند خود را نشان داد که به دولت ها، سازمان ها و اعضای اتحادیه اروپا پیشنهاد و خریداری شد. دقت کنیم که این میزان از پیشنهاد در زمانی رخ داد که پرادو، هایلوکس و های اِیس در ۷۰ تا ۲۰۰ مدل تولید و راهی بازار شده بود.

نسل اول تویوتا فورچونر (AN50/ AN60) از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵

اولین نسل از تویوتا فورچونر در دسامبر ۲۰۰۴ در نمایشگاه بین المللی Motor Expo در تایلند رونمایی شد. این خودرو در سال ۲۰۰۵ برای فروش به بازارهای خودرو راه پیدا کرد و تحت نام لندکروز و RAV4 به فروش رسید. بارکدهای اولیه فورچونر به عنوان اولین نسل شامل TGN50، GGN60 و KUN60 می شد. در واقع، این خودرو با چهار نوع مختلف پا به عرصه گذاشت که دو نوع آن مجهز به موتور بنزینی و دو نوع دیگر دارای موتور دیزلی بودند. تمام مدل موتورهای به کار رفته در چهار نوع فورچونر از RWD و ۴WD بودند و ۵ دنده بودند که البته تا ۴ دنده آن ها به صورت دستی و اتوماتیک تعبیه شده بود. در آگوست ۲۰۱۲ میلادی، موتورهای ۲٫۵ لیتری نیز به جمع قطعات فنی این خودرو اضافه شد و در نوع خود، یک پیشرانه مناسب با ابعاد فورچونر به حساب می آمد. با گذشت چند ماه خبر آمد که موتور توربو شارژر ۲KD-FTV نیز به عنوان قلب تپنده الکترونیکی به این خودرو اضافه شد. جالب است بدانیم که موتور توربو شارژر این خودرو با الهام از موتور دیزلی ۱KD-FTV ساخته شده بود که از سال ۲۰۰۵ به عنوان یک پیشرانه دیزلی بسیار قدرتمند در خودروهای تویوتا حکم فرمایی می کرد. در آگوست ۲۰۱۲، تمام موتورهایی که روی تویوتا فورچونر سوار بودن از نوع ۳ لیتری VNT بوده اند. این موتورها جز دسته ۱KD-FTV بوده اند که تا سال ۲۰۰۵ به عنوان کم مصرف ترین موتورها به حساب می آمده اند. شاید باورش سخت باشد اما در دوره ای که اصلا شتاب ۰ تا ۱۰۰ در میان هیچ کمپانی مطرح نبوده است، این دست موتورها که در فورچونر به کار برده می شد این قدرت را داشت تا شتاب ۰ تا ۱۰۰ این نوع خودرو را در ۱۱ ثانیه به انجام برساند.

تنوع در تولید

موتورهای ۲٫۷ لیتری در تویوتا فورچونر در کشورهای مختلف با تنوع بسیار سر و صدای زیادی کرده بود؛ ۱GR-FE V6، ۲TR-FE با سوخت بنزین از دسته موتورهای به کار رفته در این خودرو بودند. در آرژانتین، این خودرو با نام «زاراته» سرهم بندی شد و با نام تویوتا SW4 راهی بازار شد. در برزیل نیز مانند آرژانتین، این خودرو با همین نام و با پسوند SW4 در بازار، در نوع مختلف، به فروش رسید. از امکانات این خودرو در این دو کشور می توان به دنده ۵ سرعته اتوماتیک و موتور ۵ لیتری دیزل اشاره کرد. اما در کشور برنی، سال ۲۰۰۵ میلادی بود که بالاخره این نسل از تویوتا با نام تویوتا فورچونر با موتور ۲٫۵ لیتری راهی نمایشگاه های اتومبیل شد و به عنوان یک SUV تازه نفس به فروش رسید. کلمبیا مقصد بعدی بود که از فورچونر پرده برداری کرد و آن را از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ در خط تولید تویوتا کلمبیا قرار داد. در این کشور، فورچونر به سرعت جایگزین پرادو شد و برای ۹ سال متمادی و بدون اعمال هیچ گونه تغییر با موتور ۲٫۷ لیتری به فروش رسید. مدتی نگذشت که اکوادور و مصر نیز به فهرست استقبال کنندگان این خودرو اضافه شدند و اکوادور در سال ۲۰۰۵ اقدام به عرضه این خودرو کرد و مصر سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ را برای عرضه این خودرو با موتورهای V6 4 لیتری انتخاب کرد. اندونزی، قزاقستان و مالزی نیز ادامه این فهرست بلند بالا شدند.

تغییرات در فیس لیفت تویوتا فورچونر

سال ۲۰۰۸ تغییراتی شامل حال تویوتا فورچونر شد. از اولین پرده برداری در تایلند تا شانزدهمین دوره در نمایشگاه بین المللی موتور شو نمایش در همین کشور، این خودرو تحت بومی سازی های انجام شده و تنوعی که در قطعات صورت گرفت با چهره ای متفاوت و البته آماده برای تغییر هویت کاملی صورت گرفت. امکاناتی مانند بلوتوث و لامپ های ال ای دی در گذار از این سال ها به بدنه و ساختار فورچونر اضافه شده است که نشان از پذیرش فناوری های روز دارد.

این خوش ذوقی ها و اضافه کردن امکانات دیگر باعث شد تا سال ۲۰۱۱ شاهد یک فیس لیفت زیر و رو کننده از طرف تویوتا روی تویوتا فورچونر باشیم. از جلوپنجره گرفته تا چراغ های جلو و اضافه شدن مه شکن ها و حتی طرح گلگیرها در این خودرو متفاوت شد و طرح جدیدی که مشاهده می شد به J200 معروف شد.

نسل دوم تویوتا فورچونر (AN15/ AN160) از ۲۰۱۵ تا امروز

نسل دوم تویوتا فورچونر در ۱۶ جولای ۲۰۱۵ با چهره ای کاملا متفاوت البته این بار در استرالیا رونمایی شد. گفتنی است که این رونمایی در تایلند هم به طور همزمان انجام گرفت؛ چرا که طرح اولیه فورچونر وام دار نوآوری تویوتا تایلند بود.

در مقایسه با تویوتا هایلوکس، این خودور با چهره ای دقیق تر و متمرکزتر وارد بازار شد. مدل های فورچونر در نسل دوم شامل AN150 و AN160 می شود. پلتفرم این خودرو اقتباسی از تویوتا کرولا E170 است البته با کمی تفاوت در هدلایت های آن. این بار، طراحی داخلی این خودرو با بهره گیری از هایلوکس و فورچونر نسل اول انجام شد و با دو موتور ۱GD و FTV راهی بازار خودرو جهان شد. هر دو موتور تعبیه شده روی این خودرو ۲٫۷ و ۴ لیتری است. موتور بنزین سوز به کار رفته در نسل دوم نسبت به نسل اول پیشرفته تر است و با فناوری Dual VVT-i از تنفس طبیعی و مصرف سوخت کم تری برخوردار است.تمام مدل های نسل دوم تویوتا فورچونر از ترمزهای ABS و سیستم تعلیق EBD برخوردار هستند. کیسه هوای بیش تری برای سرنشینان این خودرو تعبیه شده است. سنسورهای پارک و دنده عقب نیز در نسل دوم حضور دارند و تایرهای تلسکوپیک هم با حضور فورچونر به عنوان یک فناوری جدید در SUV ها شناخته شدند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان