معرفی انواع سردرد

  چهارشنبه، 01 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی انواع سردرد
سردرد یکی از رایج ترین ناراحتی ها در بدن است. انواع سردرد معمولا بر اثر آسیب یا تحریک یا فشار و کشش روی بافت های دارای حس درد از جمله پرده ی مننژ که مغز و نخاع را احاطه کرده است، پدید می آید. زیرا مغز خود هیچ عصبی ندارد که موجب احساس درد (الیاف درد) شود.

سردرد یک عارضه شایع است و همانطور که از نام آن مشخص است باعث درد و ناراحتی در ناحیه ی سر، اسکالپ و یا گردن می شود. طبق تخمین از هر ۱۰ نفر ۷ نفر ممکن است در طول زندگی خود حداقل یک بار سردرد را تجربه کرده باشد. انواع سردرد بسته به عامل ایجاد کننده آن وجود دارند که در این مطلب به بررسی اجمالی هر یک خواهیم پرداخت.

سردردها در برخی مواقع خفیف هستند، اما در بسیاری از مواقع با درد شدید همراه می باشند که این موضوع تمرکز در حین کار یا انجام فعالیت های روزمره را دشوار می کند. خوشبختانه بسیاری از انواع سردرد را می توان به کمک دارو و تغییر سبک زندگی درمان کرد..

انواع سردرد بر اساس بیماری زمینه ای

الف) سردرد اولیه

پزشکان طی تحقیقات خود انواع سردرد را شناسایی کرده اند. سردردهای اولیه، سردرد هایی هستند که هیچ ارتباطی با بیماری های زمینه ای دیگر ندارند.

این سردردها در واقع در اثر فرآیندهای مغزی بوجود می آیند. به عبارت بهتر، دلیل این نوع سردردها در خود سر نهفته است. میگرن، سردرد خوشه ای و سردرد تنشی مثال هایی از سردردهای اولیه می باشند.

ب) سردرد های ثانویه

سردردهای ثانویه، سردردهایی هستند که در اثر بیماری های زمینه ای بوجود می آیند.

انواع سردرد

بیش از ۳۰۰ نوع سردرد وجود دارد. ولی تنها دلیل ۱۰ درصد از سردردها مشخص شده است. به بقیه ی آنها «سردردهای شایع» (primary headaches) می گویند. در اینجا به چند مورد از سردردهای شایع و مهم اشاره می کنیم.

سردردهای تنشی

سردردهای تنشی (Tension-type headaches) معمول ترین نوع سردردها هستند و در سه چهارم بزرگسالان رخ می دهند. در بیشتر موارد این سردردها از لحاظ شدت، ملایم تا متوسط هستند و به طور مکرر رخ می دهند. ولی در بعضی موارد افراد معدودی هستند که دچار سردردهای تنشی شدید می شوند و بعضی از آنها ۳ تا ۴ بار در هفته دچار این نوع سردرد می شوند.

سردردهای تنشی معمول، فشار و درد مبهمی در دو طرف سر ایجاد می کنند. افرادی که دچار سردردهای تنشی شدید می شوند ممکن است احساس کنند که سرشان در یک گیره قرار گرفته است. درد ممکن است به گردن و شانه ها هم سرایت کند. سردردهای تنشی می توانند بر اثر خستگی، فشار احساسی یا مشکلی در ماهیچه ها و مفاصل گردن یا فَک، تحریک شوند. این نوع سردرد اغلب ۲۰ دقیقه تا ۲ ساعت طول می کشد.

اگر فقط گاهی دچار سردردهای تنشی می شوید، می توانید خودتان مراقبت های لازم را انجام دهید. مسکّن های معمول مثل استامینوفن یا داروهای ضدالتهاب بدون استروئید (NSAIDs) مثل آسپیرین، ناپروکسین یا ایبوپروفن معمولا می توانند به شما در کنترل درد کمک کنند، اما به دستور داخل بسته توجه کنید و هرگز بیش از مقدار مشخص شده مصرف نکنید. استفاده از یک پَد گرمازا یا گرفتن دوش آب گرم هم می تواند مفید باشد. بعضی ها با یک چُرت کوتاه یا یک خوراکی سبک حال شان بهتر می شود.

اگر دچار سردردهای تنشی پی در پی می شوید سعی کنید دلایل محرک سردردتان را پیدا کنید تا بتوانید از آنها خودداری کنید. خودتان را زیادی خسته نکنید و وعده های غذایی تان را حذف نکنید. روش های ریلکسیشن و تمرین های آرامش بخش را یاد بگیرید. مخصوصا یوگا می تواند خیلی به شما کمک کند، چون هم به آرامش ذهن شما کمک می کند و هم به ماهیچه های گردن تان.

میگرن

میگرن به میزان کمتری نسبت به سردردهای تنشی اتفاق می افتد، ولی از آنها بسیار شدیدتر است. این نوع سردردها در زنان دو سوم بیشتر از مردان رواج دارد ولی اگر جزو ۶ تا ۸ درصد مردانی باشید که به این بیماری دچار هستند، این موضوع تسلی خاطر زیادی برای شما نیست؛ از آنجا که تحقیقی در دانشگاه هاروارد بر روی ۲۰۰۸۴ مرد بالغ در سنین ۴۰ تا ۸۴ سال نشان داده است که میگرن در مردان خطر حمله ی قلبی را ۴۲ درصد افزایش می دهد. پس مردانی که میگرن دارند، لازم است این موضوع را کاملا جدی بگیرند.

عصب شناسان معتقد هستند که میگرن بر اثر تغییراتی در جریان خون مغز و فعالیت سلول های عصبی به وجود می آید. ۷۰ درصد مبتلایان به میگرن، حداقل یک فامیل درجه یک دارند که مبتلا به این بیماری باشد، پس می توان گفت عوامل ژنتیکی نقش مهمی در بروز این بیماری دارند.

سردرد بعد از مشروب

سردردهای هیجانی نیز در این دسته قرار میگیرند. افرادی که بیش از حد الکل مصرف می کنند به علت اثرات الکل و کم آبی بدن، دچار سردرد می شوند.درمان سر درد بعد از مشروب با خوردن آب کافی یا در بعضی موارد حاد، دارو مسکن رفع می شود.مصرف بیش از حد دارو (مسکن ها) می تواند منجر به درد مداوم سر شود. سردرد ممکن است پس از مدتی بعد از مصرف دارو بهبود یابد و سپس به حالت عادی بازگردد (اصطلاح “سردرد برگشتی”) همچنین در صورتی که سردرد به همراه علائمی نظیر تب، سفتی عضلات گردن ، احساس ضعف، تغییر احساس در یک طرف بدن، اختلال در بینایی، استفراغ یا تغییر رفتار همراه باشد، ممکن است ناشی از عفونت های جدی باشد .

نورالژی ها و علت تیر کشیدن لحظه ای سر

نورالژی به معنی درد تیر کشنده، ناگهانی، بسیار کوتاه مدت و تکرار شونده در حوزه ی یک عصب خاص است. نورالژی می تواند به علت تحریک یا التهاب یکی از اعصاب دوازده گانه در مغز که سیگنال های حسی (مانند درد) را به سر و گردن ارسال می کند، ایجاد شود.

نورالژی عصب سه قلو (عصب زوج پنجم مغزی یا تریجمینال که مسئول تامین حس صورت از پیشانی تا چانه میباشد) نوعی نورالژی می باشد که باعث درد صورت میشود. در صورت تحریک یا التهاب درد یک نیمه ی صورت میشود.

آیا سینوزیت و میگرن ارتباطی با هم دارند؟

مطالعات نشان دادند که افرادی که آلرژی (حساسیت راههای هوایی) همراه با آبریزش بینی دارند حدود 10 برابر بیشتر از افراد نرمال به میگرن مبتلا می شوند. بنابراین آلرژی و میگرن می توانند همراهی داشته باشند ولی رابطه معنی داری بین سینوزیت حاد و میگرن یافت نشد.

از آنجاییکه بعضی سردردهای حاد بسیار شدید که به تازگی شروع شده اند و با تب همراهند ممکن است ناشی از بیماریهای جدی مغز مثل مننژیت و آنسفالیت (التهاب عفونی بافت مغز) باشد، حتما بخصوص در صورت بروز علائم هشدار دهنده زیر در اسرع وقت و به صورت اورژانسی به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید:

  • وجود هر گونه اختلال در سطح هوشیاری و گیجی
  • اختلال تکلم
  • بیهوشی
  • تب بالای 102 درجه فارنهایت (38.5 درجه سلسیوس)
  • بیحسی، ضعف و یا فلج اندامهای یک سمت بدن

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (599 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان