سردرد سینوسی چیست؟

  چهارشنبه، 01 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
سردرد سینوسی چیست؟
سردرد سینوسی ناشی از تورم، التهاب یا عفونت در یک یا چند سینوس در سر شما است. بسیاری از سر دردهای سینوسی علائم مشابه سر درد تنشی یا میگرن را نشان می‌دهند، اما اغلب علائم اضافی مانند گرفتگی، سرفه، گلو درد، خستگی و یا ترشح بینی دارند.

سینوس ها فضاهایی در پیشانی، استخوان گونه ها و بینی هستند که با هوا پُر شده و زمانی که به خاطر حساسیت یا عفونت دچار التهاب می شوید، ورم کرده و مخاط بیشتری تولید می کنند. کانال های تخلیه مخاط، مسدود می شوند و فشاری که در این نواحی به وجود می آید، باعث سردرد سینوسی خواهد شد.

Sinus headaches سردرد سینوسی

علت آن اغلب ناشی از سینوزیت رایج یا عفونت سینوسی میباشد. سردرد سینوسی باعث انسداد در سینوس ها یا مجاری بینی می شود. اگر در هنگام خم شدن یا دراز کشیدن سردرد شدیدتر شود، نشانه سردرد سینوسی است.

علائم آن عبارتند از درد، فشار در گونه، پیشانی، بینی، خستگی و درد در قسمت بالایی دندان ها.

همچنین سینوزیت پس از یک عفونت تنفسی یا سرماخوردگی رخ می دهد و سردرد ممکن است چند ساعت یا یک روز طول بکشد.

علل شایع سینوزیت عبارتند از: پولیپ بینی، فیبروز کیستیک، HIV و سایر بیماری های مرتبط با سیستم ایمنی، عفونت های دستگاه تنفسی یا آلرژی هایی مانند تب یونجه باشد. برای درمان سینوس، مراقبت از سلامت بینی و اجتناب از آلودگی هوا و دود ممکن است مفید باشد.

سینوس چیست؟ شکل سینوس چگونه است؟

سینوس های صورت حفره ها یا فضاهایی در میان استخوان ها هستند که به مرطوب کردن هوای تنفسی و ترشح مخاط برای کمک به تصفیه هوا کمک می کنند. بعلاوه، سینوس ها در استحکام جمجمه و توانایی آن برای مقابله با تروما نیز نقش دارند. حفره های سینوس همچنین باعث ایجاد رزونانس (طنین) بیشتر در صدا می شوند. به سینوس ها غالباً سینوس های نزدیک بینی می گویند، به خاطر موقعیت قرارگیری آنها و اتصال این سینوس ها به پشت بینی. سینوس ها بعنوان کیسه های هوا در میان استخوان های جمجمه تشکیل می شوند، که نامشان را از موقعیت قرار گیری آنها انتخاب کرده اند.

  • سینوس های پیشانی: در بالای چشم ها در میان استخوان پیشانی قرار گرفته اند.
  • سینوس های آرواره ای: پایین چشم ها زیر استخوان گونه در میان استخوان آرواره قرار گرفته اند.
  • سینوس های اتموئید (بین چشمی): در استخوان اتموئید که دو چشم را از بینی جدا می کند قرار گرفته اند.
  • سینوس های اسفنوئید (پشت چشمی): در استخوان اسفنوئید در قاعده جمجمه قرار گرفته اند.

علائم و نشانه های سردرد سینوسی چیست؟

درد و فشار علائم اولیه سردرد سینوسی است، معمولاً بخاطر التهاب فزاینده و کاهش تخلیه مایعات از حفره سینوس درگیر. سردرد سینوسی غالباً به شکل فشار فزاینده ای در سینوس ملتهب حس می شود. این سینوس می تواند در ناحیه گونه (آرواره)، پیشانی یا هر دو باشد. بخشی از صورت که سینوس ملتهب در آن ناحیه قرار دارد ممکن است نسبت به لمس حساس شده و قرمز شود. همچنین ورم نیز بروز می کند. درد با تغییر موقعیت سر افزایش می یابد یا در اول صبح بعد از بلند شدن از رختخواب، که این افزایش درد ناشی از افزایش فشار داخل حفره های سینوس است.

ارتباط حساسیت و سردردهای سینوسی

تا به حال شنیده اید که حساسیت باعث بروز دردهای سینوسی می شود؟ ماجرا آن قدرها هم ساده نیست. حساسیت می تواند موجب گرفتگی و انسداد سینوس ها شود و به سر آسیب برساند. درمان حساسیت به از بین رفتن حالت انسداد و گرفتگی کمک می کند، اما سردرد را از بین نخواهد برد. بنابراین برای بهبودی باید به درمان جداگانه سردرد سینوسی و حساسیت بپردازید.

آلرژی ها و سردردهای سینوسی

آیا تا کنون شنیده اید که آلرژی باعث سردردهای سینوسی شود؟ این امر آنقدرها هم ساده نیست. آلرژی می تواند باعث گرفتگی و احتقان سینوس ها شود و همین امر به سردردهای سینوسی منجر می شود. درمان آلرژی ممکن است باعث کاهش احتقان شود، اما سردرد را تسکین نمی دهد. بنابراین این دو بیماری را معمولاً باید به صورت جداگانه درمان کرد.

در صورت وجود هر یک از علائم سینوزیت، باید آن را تسکین داد و عفونت را درمان کرد؛ مصرف کوتاه مدت آنتی بیوتیک و آنتی هیستامین یا داروهای ضداحتقان ممکن است به بهبودی افراد کمک کند. استفاده از ضداحتقان های استنشاقی بینی نیز تنها تا سه روز موثر است و مصرف طولانی تر می تواند علائم بیماری را تشدید کند. همچنین می توان از داروهای تسکین دهنده درد استفاده کرد یا در صورت موثر نبودن آن ها، ممکن است پزشک برای کاهش التهاب سینوس ها، داروهای کورتیکواستروئید را تجویز کند. در صورتی که واکنشی آلرژیک باعث تحریک سینوس ها شود، یک درمان پیشگیری کننده مورد نیاز است. همچنین بعضی ترفندهای ساده خانگی مانند نوشیدن بیشتر مایعات، استفاده از مرطوب کننده ها یا اسپری بینی با آب نمک نیز احساس بهتری در بیماران ایجاد می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (598 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان