موثرترین ویتامین در سلامت پوست

  سه شنبه، 25 شهریور 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
موثرترین ویتامین در سلامت پوست
حتما شنیده‌اید که مصرف میوه‌جات تازه و به خصوص مرکبات یا کیوی و آناناس برای سلامت پوست و پیشگیری از پیری آن مفیدند. باید بدانید که از دلایل این مساله وجود مقادیر فراوان ویتامین c در این میوه‌جات می‌باشد. آیا می‌دانید که مصرف ویتامین c موضعی نیز می‌تواند برای سلامت پوست مفید باشد؟

حتما شنیده اید که مصرف میوه جات تازه و به خصوص مرکبات یا کیوی و آناناس برای سلامت پوست و پیشگیری از پیری آن مفیدند. باید بدانید که از دلایل این مساله وجود مقادیر فراوان ویتامین c در این میوه جات می باشد. آیا می دانید که مصرف ویتامین c موضعی نیز می تواند برای سلامت پوست مفید باشد؟
یکی از دشمنان همیشگی سلامت پوست، اشعه فرابنفش نورخورشید است که با ایجاد و تولید رادیکال های آزاد و گزینه های واکنش گر اکسیژن (ros=reactive dxygen specien) باعث تخریب پوست و آسیب به آن می شوند. امروزه عامل اصلی پیری سلول ها و در نتیجه پیری پوست را نیز تولید همین رادیکال های آزاد می دانند. ویتامین c (ال-آسکوربیک اسید) به عنوان یک کوفاکتور و آنتی اکسیدان بیولوژیک به دلیل خواص احیاکنندگی اش شناخته می شود.امروزه ثابت شده است که مصرف موضعی ویتامینc روی پوست، سطح پوستی این ویتامین را به میزان قابل توجهی افزایش داده و می تواند با عوارض اشعه فرابنفش b روی پوست که از علایم آن آفتاب سوختگی و قرمزی پوست است، مقابله نماید. این محافظت توسط ویتامین c، یک محافظت بیولوژیک و به دلیل خواص احیاکنندگی ویتامین c می باشد. جالب است بدانید که اشعه فرابنفش خورشید موجب تخلیه ویتامین c پوست شده و این مساله موجب می شود که پوست در معرض خطر آسیب ناشی از نورخورشید قرار بگیرد. همچنین ویتامینc قادر است پوست را نسبت به اشعه فرابنفش a نیز مقاوم تر نماید.

جالب است بدانید که امروزه ویتامینc موضعی به عنوان یک عامل ضدتومور نیز مطرح شده است. به گونه ای که مشاهده شد، با مصرف ویتامین c موضعی روی تومورهای پوستی، تومور مورد نظر دچار زخم شده و طی دو هفته بهبودی قابل توجهی پیدا کرده است. برای رسیدن به این هدف ضروری است که از یک فرم معدنی آسکوربات مثل آسکوربات سدیم به جای آسکوربیک اسید استفاده شود. آسکوربیک اسید درمان به تنهایی بی فایده است و باید با یک املاحی مثل سدیم ترکیب شود تا مفید واقع گردد. از آنجا که مصرف ویتامینc خالص (آسکوربیک اسید) روی تومور به تولید فرم معدنی آسکوربات منجر نمي شود لذا فقط یک فرم معدنی آسکوربات قادر به مقابله با تومورهای پوست خواهد بود.
ویتامین c یا ال- آسکوربیک اسید یک ویتامین محلول در آب است و اعمال بیولوژیکی متعددی انجام می دهد. شاید مهم ترین نقش ویتامینc، کمک به تولید کلاژن که یک پروتئین مهم بافت همبندی است باشد. ویتامینc در هیدروکسیله کردن اسیدآمینه های پرولین و لیزین موجود در کلاژن و تقویت فیبرهای کلاژن یک کوفاکتور مهم است. همچنین ویتامینc در تولید پروتئین های دیگری شامل دوپامین- اپی نفرین (آدرنالین) و نیز کارنیتین که در متابولیسم چربی ها دخیل است، نقش دارد. همان طور که گفته شد، یک خاصیت بسیار مهم ویتامین c، واکنش به رادیکال های آزاد و محافظت سلول ها از آسیب اکسیداتیو است.

6 خاصیت مهم ویتامین c برای پوست

1_ویتامین c حاوی آنتی اکسیدان است و کلاژن سازی پوست را بالا می برد و از بروز نشانه های پیری جلوگیری می کند و در درمان جای جوش و لکه های پوستی موثر است. شما می توانید از ویتامین C و سبزیجات استفاده کنید یا سرم ویتامین C را روی پوست قبل از خواب ماسک کنید.

2_ ویتامین c به محافظت پوست در مقابل اشعه uv کمک میکند و شما می توانید مقداری سرم ویتامین C یا روغن به ضد آفتاب اضافه کنید و روی صورت ماسک کنید. این ترکیب فقط قرمزی پوست را کاهش نمی دهد بلکه از سرطان پوست جلوگیری می کند.

3_ویتامین c نرمی بافت پوست و خاصیت ارتجاعی پوست را بالا می برد که هر خانمی آرزوی آن را دارد. تولید کلاژن ساختاری را برای رگ های خونی که در حمل پروتئین و ویتامین c موثر است فراهم می کند. این کار برای خشکی پوست مناسب است. استفاده مداوم از ویتامین c نه تنها در درخشندگی پوست بلکه برای مرطوب نگه داشتن پوست نیز مناسب است.

4_ ویتامین c خطر خشکی پوست و تورم را کاهش می دهد و همچنین ساخته لیپید را افزایش می دهد که در حفظ آب پوست موثر است. خوب است که در رژیم غذایی خود از ویتامین c استفاده کنید و همچنین قبل از خواب آن را روی صورت ماسک کنید.

5_ ویتامین c به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد، نشانه های پیری و لکه های پوستی که بر اثر سالخوردگی ایجاد می شود را از بین می برد. ماسک ویتامین c به دلیل خاصیت کشسانی که به پوست می دهد چین و چروک و خطوط پوست را هم بهبود می بخشد.

6_ ویتامین c از بی رنگ شدن پوست و سرطان جلوگیری می کند و باعث می شود پوست جوان تری داشته باشید.

بهبود جای زخم و سوختگی ها

شواهد اولیه نشان می دهد که ویتامین C می تواند باعث تسریع در بهبود زخم شود و نیاز بیماران دچار سوختگی های شدید را به تهویه هوا کاهش دهد. آنتی اکسیدان های موجود در ویتامین C به درمان جای زخم ناشی از سوختگی کمک می کنند.

مقدار بالای این ویتامین، سبب کاهش نشت مویرگی (خارج شدن پلاسمای خون از درون رگ به بافت های اطراف) می شود که بعد از سوختگی ایجاد می شود. همچنین از آنجاکه ویتامین سی به رشد بافت پوست جدید کمک می کند، به شکل حیرت انگیزی برای درمان زخم و سوختگی مفید است.

درمان آفتاب سوختگی

خواص آنتی اکسیدانی این ویتامین، نقش مهمی در ترکیب کلاژن بازی کرده و به درمان آفتاب سوختگی کمک می کند. مصرف ویتامین C خوراکی یا مصرف موضعی ویتامین C می تواند به بهبود بیماری ها کمک کند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که ویتامین C تنها باید به عنوان یک ماده افزودنی به کرم ضد آفتاب استفاده شود و نه به عنوان یک جایگزین برای آن.

علاوه بر کرم ضد آفتاب طیف گسترده که از آسیب مضرات نور خورشید جلوگیری می کند، ویتامین C هم باعث کاهش اثرات اریتما ناشی از اشعه ماوراءبنفش UVB می شود. اریتما قرمزی سطح پوست است به صورتی که معمولا مویرگ های خونی سطحی در اثر آسیب یا حساس شدن گشاد می شوند.

کمک به درمان اگزما

یک روش مناسب برای درمان اگزما، ترکیب ویتامین C و زینک است. اگر به اگزما مبتلا هستید، مصرف ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C و ۱۵ میلی گرم زینک به صورت روزانه می تواند مکمل درمانی مناسبی برای شما باشد.

کمک به ساخت کلاژن

ویتامین سی یکی از اجزای مورد نیاز برای ساخت هیدوکسیپرولین و هیدروکسی لایزین است. بدن ما به این ترکیبات شیمیایی برای پیوند مولکول هایی که کلاژن تولید می کنند، نیاز دارد. ترکیبات مذکور همچنین خاصیت ارتجاعی و سفتی پوست را بالا می برد. کمبود کلاژن باعث کدر و مرده به نظر رسیدن پوست می شود. کلاژن از پایه باعث جوانی مجدد پوست می شود و چین و چروک و علائم پیری را کاهش می دهد.

محافظت در برابر تغییر رنگ پوست

ویتامین C از DNA در مقابل واکنش های فتوشیمیایی محافظت می کند که می توانند منجر به ایجاد تومور، تغییر رنگ پوست و انواع مختلف سرطان پوست می شوند. این ویتامین همچنین تولید دیمر پیریمیدین را مهار می کند که علت اصلی ایجاد ملانوما در انسان است. علاوه بر این، ویتامین سی به کم رنگ شدن کک و مک ها و نشانه های پیری پوست، جوان سازی، لطافت و روشنی پوست کمک می کند.

بهبود بافت پوست

عروق خونی کوچکی زیر پوست وجود دارند که اکسیژن و مواد مغذی لازم برای حفظ سلامت پوست را حمل می کنند. بدون مواد مغذی کافی، پوست خشک و خشن خواهد شد. کلاژن باعث تقویت ساختارهای رگ های خونی و این عروق خونی کوچک زیر پوست می شود. بر این اساس، کرم های حاوی ویتامین C باعث بهبود ظاهر و بافت پوست می شوند.

از سوی دیگر، ویتامین سی باعث افزایش ساخت الاستین می شود. الاستین سبب ایجاد ضخامت، خاصیت ارتجاعی، محافظت و ترمیم سلول های پوستی می شود. سفتی پوست به حفظ رطوبت، افزایش گردش سلول های پوست و پر شدن و صاف شدن سطح پوست کمک می کند.

کاهش لکه های پوستی

لکه های پوست ممکن است به دلیل جای جوش یا دیگر آسیب های پوستی ایجاد شوند. پس از بهبود زخم، ممکن است رنگ پوست قسمت بهبود یافته نسبت به سایر قسمت های پوست شما تیره تر شود. ویتامین سی با در هم شکستن فرآیند رنگی شدن سلول های پوست، به مقابله با آن پرداخته و از بیشتر شدن آن پیشگیری می کند.

کنترل آکنه

یکی از خواص ویتامین C کاهش التهاب است. ویتامین سی باکتری های پوست شما را بدون هیچ گونه آسیبی به پوست سالم اطراف آن، از بین می برد. با مصرف ویتامین C به منظور درمان آکنه، التهاب و قرمزی کاهش می یابد و تظاهرات آکنه سریع تر از بین می رود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (450 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (277 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (210 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (121 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) تصویری از خانه ابدی مادر الناز حبیبی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (5 نظر) رهبر انقلاب با فرزندان خود چه ورزشی را انجام می‌دهند؟+ویدیو/ سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم... (4 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(16+) حیرت دنیا از تولد نوزاد عجیب‌الخلقه‌ای که به جای پا دُم دارد! + عکس / اگه دلشو نداری نبین!
9 عضو بی استفاده بدن انسان کدامند؟/ اعضایی که بود و نبودشان فرقی در حال ما ندارد
کمربندها را ببندید! ترامپ در حال پیشروی است!
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه: هزینه‌فرصت عدم‌الحاق به اف ای تی اف، عظیم است!
پزشکیان باید استعفا دهد!
عادل فردوسی‌پور: به زودی برمی‌گردم و گزارش می‌کنم!
پزشکیان در کنار آیت الله خامنه ای رکورد زد /کدام شهرها رئیس جمهورساز بوده اند؟ +جدول
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان
استفاده از کیسه برنج؛ شگردی جدید برای سرقت گوشی
دانلود آهنگ جدید "دلبر شیرین" آرون افشار +فیلم/ جان ای جان ای جان دیوانه شدم من ...
دانلود آهنگ جدید "شوک" رهام هادیان/ از وقتی فهمیدی وابستتم صدو هشتاد درجه عوض شدی+فیلم
کدام استان‌ها در انتخابات بیشتر مشارکت داشته‌اند؟
رفع یک بلای آسمانی از سر پرسپولیس با صادر شدن ویزای مرد اسپانیایی / گاریدو مسافر تهران شد
پزشکیان را بیشتر بشناسید
دانشگاه جندی شاپور ایران، اولین دانشگاه ثبت شده در تاریخ جهان
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!