مو های زیر پوستی و نکات مهم پیرامون آن

  یکشنبه، 13 تیر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
مو های زیر پوستی و نکات مهم پیرامون آن
مو‌های زیر پوستی مو‌هایی هستند که پیچ خورده اند و به جای آنکه به سمت بیرون پوست رشد کنند، به طرف داخل آن برگشته اند. موی زیر پوستی بسیار آزاردهنده است، پوست را تحریک می‌کند و باعث خارش می‌شود و گاهی حتی می‌تواند عفونت کند و تبدیل به یک برآمدگی جوش مانند دردناک شود.

اگرچه استفاده از «موم» و دستگاه «اپیلاسیون» امروزه در حذف موهای زائد کاربرد زیادی دارد اما این روش ها زمینه ساز ایجاد موهای زیرپوستی خواهند بود.در واقع استفاده از موم، فولیکول های مو را ضعیف می کند و در نتیجه مو قدرت کافی برای رشد و بالا آمدن از سطح پوست را ندارد. همچنین دستگاه اپیلاسیون نیز باعث ایجاد موهای زیرپوستی است زیرا بدون این که مو کاملا از ریشه بیرون آید، جدا می شود.

فولیکول های مو باید از موانعی مانند چربی پوست، سلول های مرده، باکتری ها و حتی آلودگی ها بگذرند تا به سطح پوست برسند. اگر بهداشت پوست به خوبی رعایت نشود، تارهای مو، زیر این موانع باقی می مانند و همان جا رشد می کنند. به همین دلیل پاک سازی هفتگی پوست، شست وشو و رطوبت رسانی روزانه توصیه می شود.
پس از اپیلاسیون، پوست را با آب سرد بشویید و از روغن کالاندولا یا ژل آلوئه ورا برای تسکین آن استفاده کنید. ممکن است در مراکز زیبایی یا حتی منزل چند روز یا حتی چند هفته از مقداری موم استفاده شود اما بهترین توصیه این است که پس از گرم کردن، موم فقط برای یک بار مصرف و از گرم کردن و مصرف چندین نوبت آن اجتناب شود.

مو های زیر پوستی مو هایی هستند که پیچ خورده اند و به جای آنکه به سمت بیرون پوست رشد کنند، به طرف داخل آن برگشته اند. موی زیر پوستی بسیار آزاردهنده است، پوست را تحریک می کند و باعث خارش می شود و گاهی حتی می تواند عفونت کند و تبدیل به یک برآمدگی جوش مانند دردناک شود.اگر قبل از زدن ریش هایتان از فوم اصلاح استفاده نکنید و مو های صورت تان را به صورت خشک بزنید، تیغ ژیلت انتهای مو ها را تیز می کند و همین مسأله می تواند منجر به رشد موی زیر پوستی شود.قبل از اصلاح صورت، از فوم اصلاح و بعد از زدن مو های صورت تان هم از مرطوب کننده استفاده کنید.

اگر اغلب اوقات لباس تنگ می پوشید، همین مسأله ممکن است باعث شود مو های بدن تان نتوانند در جهت درست رشد کنند و در عوض، به سمت داخل پوست برگردند.کافی است دیگر لباس های تنگ نپوشید.

استفاده از موچین برای کندن مو ها هم می تواند از دلالیل رشد مو های زیر پوستی باشد. گاهی موچین نمی تواند مو را کاملا بیرون بکشد و فقط باعث می شود مو کش بیاید. در اینصورت، مو پیچ می خورد و ممکن است به سمت داخل پوست برگردد.قبل از استفاده از موچین، پوست خود را با کرم مرطوب کننده یا روغن نارگیل مرطوب کنید.

یک راه دیگر هم استفاده از موم یا وکس برای خلاص شدن از موی زیر پوستی است. استفاده از لیزر هم احتمالا کمک می کند که برای همیشه جلوی رشد این مو ها را بگیرید.

گاهی سلول های مرده ی پوست هستند که سطح پوست را مسدود می کنند و این مسأله به مو هایی که تازه رشد کرده اند فشار می آورد و مو به جای بیرون پوست، به داخل آن رشد می کند. لایه برداری پوست راه حل این مشکل است. برای این کار می توانید از دستکش لایه بردار، اسکراب و ماسک لایه بردار استفاده کنید. البته به خاطر داشته باشید که نباید در این کار زیاد روی کنید، چون لایه برداری بیش از اندازه ی پوست به آن صدمه می زند. کارشناسان توصیه می کنند بیشتر از ۲ بار در هفته پوست خود را لایه برداری نکنید.

پیشگیری از ایجاد موی زیرپوستی

برای جلوگیری از موهای زیرپوستی، هر روز صبح، این کارها را تکرار کنید: ۳بار در روز صورت خود با آب ولرم و صابون های که پوست را خشک نمی کند، بشویید. هر روز، صورت خود را با استفاده از یک دستمال مرطوب به صورت دایره ای یا استفاده از یک اسکراب طبیعی لایه برداری کنید، این عمل باعث باز شدن روزنه های سطح پوست می شود. همیشه قبل از اصلاح یا اپیلاسیون پوست را لایه برداری کنید.

راه های دیگر برای پیشگیری از ایجاد موی زیرپوستی:

  • پرهیز از شش تیغ کردن
  • اصلاح با تیغ های یک تیغه تیز و تک تیغه
  • پوست خود را قبل از اصلاح با آب گرم به آرامی بشوید.کرم یا ژل روان کننده و نرم کننده روی آن بمالید.
  • اصلاح مو در جهت رویش آن و اجتناب از تراشیدن مو در خلاف جهت رویش

در قسمت های که جوش یا عارضه دیگری وجود دارد، از تیغ استفاده نکنید و در صورت ضرورت از ماشین ریش تراشی استفاده کنید، این باعث می شود احتمال بروز موی زیرپوستی،کم شود.

بعد از هر اصلاح، تیغه را با آب بشویید و سپس استفاده کنید. بیش از حد پوست خود را اصلاح نکنید. اگر از ماشین اصلاح استفاده می کنید، آن را کمی بالاتر از سطح پوست خود نگه دارید.

بعد از اینکه صورت را اصلاح کردید، بلافاصله از کمپرس سرد و مرطوب استفاده کنید و از کرم ها و ژل های بعد از اصلاح خنک کننده استفاده کنید، این کار باعث کاهش حساسیت و تحریک پذیری پوست می شود.

اصلاح اغلب مو را در یک زاویه قرار می دهد که ممکن است منجر به برگشت مو به داخل پوست شود. هنگام تراشیدن مو اگر آن را خلاف جهت رویش و چند باره اصلاح کنید، موها دیرتر رشد می کنند، اما زمانی که شروع به رشد می کند، مو به سختی می تواند راهی برای خروج از پوست پیدا کند.

موهای زائد بدن را با استفاده از پاک کننده های شیمیایی از بین ببرید، مانند داروهای موبر، کرم و اسپری مو بر، این روش باعث ضعیف و نازک شدن موهای زائد می شود و کم کم موهای زائد بدن به نازکترین صورت خود درمی آید و دیگر بیشتر شبیه کرک هستند تا مو، این راه یکی از بهترین راه های جلوگیری از ایجاد موی زیرپوستی است.

شما همچنین می توانید سایر روش های حذف مو را امتحان کنید که به احتمال زیاد موهای در حال رشد را تولید می کنند. این روش ها عبارتند از کرم های پاک کننده ای که موها را از بین می برند و لیزر یا جریان الکتریکی (الکترولیز) به طور دائم فولیکول مو را حذف می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (668 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (120 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (53 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (41 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان